Domme lampen slim maken met Zigbee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 13:55
Wie kan mij helpen om 'iets' te vinden om domme lampen slim te maken?

Wat wil ik doen?
Ik maak gebruik van Philips Hue die ik binnenkort via een Sonoff Zigbee Bridge ga aansturen.
Dit alles via Zigbee2MQTT in Home Assistant.
Hierdoor zou ik alle apparaten met een Zigbee prototcool kunnen aansturen.

De bedoeling is om achter het bestaande schakelmateriaal een Philips Hue Wall Switch module te plaatsen.

Nu heb ik mooie grote filament lampen gekocht, maar dit zijn normale lampen. Omdat je soms beperkt ben in de keuze voor slimme lampen ben ik hier uitgekomen.
Maar ik wil deze lampen wel graag met een Wall Switch module gaan bedienen.

Er komen in principe 2 lampen in de keuken te hangen. Hier zal dus een apparaat moeten komen die de lampen slim maakt. De bediening gebeurt dan via de Wall Switch die gewoon in de muur zit.
Dit zijn loze dozen, speciaal geboord voor de Wall Switch.
Eventueel kan er wel een of meerdere draden naartoe getrokken worden mocht dit nodig zijn als de Wall Switch niet werkt.

Nu kwam ik deze module tegen: https://sonoff.tech/product/diy-smart-switch/zbmini/

Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen? Iemand ervaringen met deze module?
Waar de lampen komen is het plafond iets verlaagd, waar deze module eventueel achter kan, zodat ik hem vervolgens met de Wall Switch kan bedienen.

Maar hem direct achter de schakelaar plaatsen zou misschien ook kunnen, maar kan deze module overweg met een pulsdrukker?
Er staat dat er 2 schakelaars kunnen worden aangesloten. Kan ik eventueel een dubbele schakelaar aansluiten waarbij knop 1 voor aan/uit is en knop 2 voor dimmen?
De Wall Switch kan dit namelijk wel.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabba25
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-03 14:39
Ik gebruik die sonoff mini ook, echter past deze bij mij zeker niet in de las dozen. Dus dat je daar aparte voor hebt gemaakt, prima. Ik heb de sonoff nu gewoon bij de lamp gemonteerd, dus je ziet hem bijna niet. Werkt prima verder via zigbee bridge. Ik heb er ook nog een buiten in een buitenled spot weggewerkt. Ook daar schakelt het prima.

Ik ben zelf ooit begonnen met Woox wifi lampen. Gaander weg 2 rookmelders toegevoegd welke via zigbee werkt, dus ik kreeg er ook een woox zigbee bridge bij. Op zich werkt het nu wel aardig, ik merk alleen niks van het zigbee meshing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dimmen komt pas erg laat in je tekst voor, is dat een vereiste?

Geen ervaring met de Sonoff ZBmini, alleen met de standaard Mini (Wifi). Sonoff maakt prima producten verder. Maar de ZBmini kan niet dimmen. Hij heeft ook geen twee ingangen voor schakelaars! Een ding bij de Sonoffs is dat de schakelaar volledig geïsoleerd moet zijn. De schakelaar moet tussen SW1 en SW2 in komen. Geen probleem als hij direct achter de schakelaar komt maar anders niet altijd even makkelijk.

Zelf heb ik meerdere Lonsonho (dubbele) dimmers in gebruik hier. Werken prima en hebben de mogelijkheid er direct een enkele pulsdrukker aan te knopen (met bijbehorende voor en nadelen).

Of een module past achter een schakelaar hangt af van de gebruikte inbouwdoos. Met een 500mm doos past dit wel, anders kan het een uitdaging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
gabba25 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:42:
Ik gebruik die sonoff mini ook, echter past deze bij mij zeker niet in de las dozen. Dus dat je daar aparte voor hebt gemaakt, prima. Ik heb de sonoff nu gewoon bij de lamp gemonteerd, dus je ziet hem bijna niet. Werkt prima verder via zigbee bridge. Ik heb er ook nog een buiten in een buitenled spot weggewerkt. Ook daar schakelt het prima.

Ik ben zelf ooit begonnen met Woox wifi lampen. Gaander weg 2 rookmelders toegevoegd welke via zigbee werkt, dus ik kreeg er ook een woox zigbee bridge bij. Op zich werkt het nu wel aardig, ik merk alleen niks van het zigbee meshing.
Die Sonoff mini kan niet dimmen begrijp ik? Kun je dat bevestigen?
Wellicht dat er een variant is die wel kan dimmen.
Kun jij mij ook vertellen of je die Sonoff mini nog met een Hue Wall Switch kunt bedienen?
Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:06:
Dimmen komt pas erg laat in je tekst voor, is dat een vereiste?

Geen ervaring met de Sonoff ZBmini, alleen met de standaard Mini (Wifi). Sonoff maakt prima producten verder. Maar de ZBmini kan niet dimmen. Hij heeft ook geen twee ingangen voor schakelaars! Een ding bij de Sonoffs is dat de schakelaar volledig geïsoleerd moet zijn. De schakelaar moet tussen SW1 en SW2 in komen. Geen probleem als hij direct achter de schakelaar komt maar anders niet altijd even makkelijk.

Zelf heb ik meerdere Lonsonho (dubbele) dimmers in gebruik hier. Werken prima en hebben de mogelijkheid er direct een enkele pulsdrukker aan te knopen (met bijbehorende voor en nadelen).

Of een module past achter een schakelaar hangt af van de gebruikte inbouwdoos. Met een 500mm doos past dit wel, anders kan het een uitdaging zijn.
Ja dimmen is wel een vereiste. Er is dus een mini en zbmini. De mini van @gabba25 kan misschien wel dimmen.
Als die dan met een Wall Switch te bedienen is ben ik wel geholpen.
Dan plaats ik de Sonoff gewoon bij de lamp, dat moet wel lukken denk ik. En kan ik de Wall Switch plaatsen waar ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Dit soort modules doet wat jij wilt en werkt met de Hue bridge. Dat gaat dan vast ook wel met Zigbee2MQTT werken.

Je kunt er een pulsdrukker op aansluiten dus voor dit lichtpunt heb je op zich geen wall switch module meer nodig, mits je draden kunt trekken tussen de schakelaar en het lichtpunt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Ik zou ook eens bij ecobright kijken. Zij verkopen Zigbee dimmer die ook op de normale manier werken https://www.ecobright.nl/...0RXgqSEAAYASAAEgL0Q_D_BwE

Ik wil die ook een keer aanschaffen. Nu nog geen tijd om het op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Buffalo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:27:
[...]

Die Sonoff mini kan niet dimmen begrijp ik? Kun je dat bevestigen?
Correct. Dat moet er echt wel specifiek bij staan wil je er vanuit kunnen gaan dat het een dimmermodule is.
]
Kun jij mij ook vertellen of je die Sonoff mini nog met een Hue Wall Switch kunt bedienen?
Via HA is natuurlijk alles aan alles te koppelen. Via Zigbee2MQTT zou je ook veel dingen hard moeten kunnen koppelen (direct op Zigbee) maar durf niet te zeggen of dat met dit ook kan. Zelfde voor als je de Hue bridge blijft gebruiken.
Ja dimmen is wel een vereiste. Er is dus een mini en zbmini. De mini van @gabba25 kan misschien wel dimmen.
Nope ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Xander schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:32:
Dit soort modules doet wat jij wilt en werkt met de Hue bridge. Dat gaat dan vast ook wel met Zigbee2MQTT werken.

Je kunt er een pulsdrukker op aansluiten dus voor dit lichtpunt heb je op zich geen wall switch module meer nodig, mits je draden kunt trekken tussen de schakelaar en het lichtpunt.
Deze was ik ook tegengekomen. De schakelaar komt eigenlijk op een andere plek in huis waar geen directe verbinding tussen lamp en schakelaar mogelijk is.
Maar anders moet ik maar een consessie doen en de schakelaar in de keuken plaatsen. Daar komt een verlaagd plafond en voorzetwandje waar ik de verbinding wel achter kan maken.
Ik ga ook met home assistant werken dus daar kan je natuurlijk ook allerlei zaken instellen om de lampen te bedienen.
Septillion schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:24:
[...]

Via HA is natuurlijk alles aan alles te koppelen. Via Zigbee2MQTT zou je ook veel dingen hard moeten kunnen koppelen (direct op Zigbee) maar durf niet te zeggen of dat met dit ook kan. Zelfde voor als je de Hue bridge blijft gebruiken.
Wellicht dan de dimmer van Robb shop eerst gebruiken en met HA en z2m in stellen en later eens kijken of het te koppelen is met de wall switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Buffalo schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:28:
[...]

Deze was ik ook tegengekomen. De schakelaar komt eigenlijk op een andere plek in huis waar geen directe verbinding tussen lamp en schakelaar mogelijk is.
Maar anders moet ik maar een consessie doen en de schakelaar in de keuken plaatsen. Daar komt een verlaagd plafond en voorzetwandje waar ik de verbinding wel achter kan maken.
Ik ga ook met home assistant werken dus daar kan je natuurlijk ook allerlei zaken instellen om de lampen te bedienen.
Dat je er een pulsdrukker op aan kunt sluiten, wil natuurlijk niet zeggen dat dit ook moet. Je kunt ze ook prima alleen draadloos bedienen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Xander schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:38:
[...]

Dat je er een pulsdrukker op aan kunt sluiten, wil natuurlijk niet zeggen dat dit ook moet. Je kunt ze ook prima alleen draadloos bedienen.
Zeker! Maar ik ben wel fan van ook nog een fysieke knop :o
Misschien wat ouderwets, maar toch wel handig.
Pagina: 1