Auto bokt bij veel gas geven

Pagina: 1
Acties:
  • 11.519 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:53
Ik heb sinds een tijdje een dingetje bij mijn auto (Astra J station uit 2012, 270k op de teller). Als je flink gas geeft om te accelereren dan bokt/schokt de auto. Het zit vooral in de hogere versnellingen. Als je heel beheerst optrekt heb je nergens last van. En als het optreedt is het ook meteen weg als je iets minder gas geeft.
Het speelt al sinds de afgelopen zomer. In eerste instantie trad het sporadisch op, de laatste weken is het er bijna altijd. Ik heb nog geen relatie kunnen vinden met het weer (temperatuur of luchtvochtigheid), ook niet met warme/koude motor. Van de week had ik het ook in de 3e en 4e versnelling, voorheen was het bijna alleen maar in de 5e en 6e.

In het najaar heeft hij bij de dealer een beurt gehad, maar daar konden ze niets vinden. Niet kunnen reproduceren, geen foutcodes, niets. Na de beurt was het wel een tijdje minder (door de reiniger die ze standaard in de tank kieperen?), maar vrij snel kwam het toch weer terug.

Ik kan absoluut geen autokenner, maar al googelend en met gezond verstand kom ik aan de volgende mogelijke oorzaken:
  • Versleten koppeling. Zou kunnen als de platen schoksgewijs over elkaar glijden, maar ik zou eerder verwachten dat de koppeling dan meer gelijkmatig gaat slippen. Verder merk ik ook niets vreemds aan de koppeling bij wegrijden uit stilstand en hij schakelt ook normaal.
  • Probleem met brandstoftoevoer (pomp/filter/etc.). Dit sluit wellicht aan bij het tijdelijk weg zijn na de onderhoudsbeurt, maar ik zou verwachten dat er dan wel een foutcode te vinden is als de motor eventjes geen/te weinig brandstof krijgt.
  • Probleem met luchttoevoer of EGR klep. Bij het luchtfilter zie ik niets bijzonders, maar dat zegt misschien niet zo veel. EGR klep is een wild guess. Geen idee of die dit gedrag kan veroorzaken.
Heeft iemand wellicht een idee? Dan kan ik hopelijk wat gerichter sturen bij de dealer, want ik heb niet het idee dat dit heel goed is voor de motor.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Out.of.Control op 11-05-2022 22:17)

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-07 16:27
Ik heb hetzelfde gehad in mijn astra h, bij mij was het een probleem met de bobine uiteindelijk, maar het zou ook inderdaad de egr klep kunnen zijn. Zijn veel dingen die dit kunnen veroorzaken.

[ Voor 33% gewijzigd door sjaakwortel op 14-04-2022 16:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 11:19

DataGhost

iPL dev

Brandstof is een van de eerste verdachten natuurlijk, maar als je dealer het probleem niet kan vinden zonder dat jij hulp zoekt op een forum is het misschien tijd voor een andere garage?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-07 16:27
Ik heb hetzelfde gehad in mijn astra h, bij mij was het een probleem met de bobine uiteindelijk, maar het zou ook inderdaad de egr klep kunnen zijn. Zijn veel dingen die dit kunnen veroorzaken.

[ Voor 33% gewijzigd door sjaakwortel op 14-04-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:09
Als die reiniger heeft geholpen kan het de EGR zijn, of ook nog een gasklephuis zijn welke erg verontreinigd is. Even naar andere garage inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:45
Zie je de naald vd toerenteller uitslaan tijdens het schokken? In dat geval is de koppeling inderdaad een mogelijke kandidaat. Zeker als het bij deze km stand nog de originele koppeling is.

Als het toerental juist inzakt of weinig doet zou ik aan iets anders denken.Bijvoorbeeld een of meer injectoren. Bij normaal onderhoud is het zelden zoiets simpels is als een lucht- of brandstoffilter, die moeten daarvoor echt veel langer verwaarloosd zijn wil dat een restrictie opleveren.

De relatie tussen injectorreiniger en de werking van de EGR klep zie ik niet zo, ben wel benieuwd naar de toelichting daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vallen de toeren weg, of lijkt het meer alsof er iets overslaat/aanloopt? Hoewel slechte koppeling al eerder merkbaar is bij optrekken dan vol gas, schiet daar juist je toeren omhoog, terwijl stop/slechte toevoer van benzine/lucht/spark juist omlaag gaat.

Bougies/kabels/bobine zijn neem ik aan ook doorgelopen?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:01

DaWaN

'r you wicked ??

Als het probleem alleen optreed bij vollast van de motor, zou ik als eerste aan het ontstekingssysteem denken: bougies, bobines. Brandstoftoevoer zou ook een probleem kunnen zijn als hij te arm loopt, dan zou ik beginnen met het uitlezen van de fuel trims om te kijken of die procentueel niet te veel afwijken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:37
Ik sluit mij aan bij bovenstaand. Klinkt als ontsteking, Maar wij als goede internet monteurs zouden altijd beginnen met een ODB stekker om hem uit te lezen. Moderne auto's vertellen je precies welk onderdeel het niet goed meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Bedankt voor alle reacties. Als het gebeurt zie je weinig gebeuren bij de toerenteller, maar ik zal er de volgende keer extra op letten.
Hij heeft altijd de onderhoudsbeurten volgens het boekje gehad bij de dealer, dus luchtfilter en brandstoffilter zal het dan wel niet zijn.
Als ik de reacties zo lees zijn de injectoren of de ontsteking nog het meest verdacht, goed om te weten. Dat helpt hopelijk om het bij de garage beter uit te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 11:19

DataGhost

iPL dev

Out.of.Control schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:36:
Als ik de reacties zo lees zijn de injectoren of de ontsteking nog het meest verdacht, goed om te weten. Dat helpt hopelijk om het bij de garage beter uit te leggen.
Dit is puur gebaseerd op wat een paar mensen op een forum zeggen naar aanleiding van een textuele en vage probleembeschrijving, zonder aan de auto zelf te kunnen kijken/voelen wat er gebeurt. Er zijn nog zeer veel mogelijke oorzaken binnen deze beschrijving.

Een garage kan met de auto een proefrit maken, deze uitlezen en heeft als het goed is veel meer ervaring met zulke problemen, waardoor zij veel gerichter een probleem aan kunnen wijzen, diagnose kunnen stellen en het juiste kunnen repareren. Als het "gewoon" de ontsteking (bougies/bobine(s)) is en ze hebben zoiets simpels niet zelf uit kunnen sluiten, tsja. Dus nogmaals: ik zou dus op zoek gaan naar een garage die deze dingen wel kan. Als je garage zelf geen diagnose kan stellen en jij met dit soort suggesties aan moet komen, zou ik geen vertrouwen hebben in een vlot herstel van het probleem. Het enige wat ik zie gebeuren is dat ze straks de dingen vervangen die jij aangeeft, dat helpt vervolgens niet maar jij hebt wel heel veel kosten aan materiaal en arbeid gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Out.of.Control schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:36:

Kun je geen second opinion vragen bij bijvoorbeeld de wegenwacht?
Die bieden ook "advies bij twijfelgevallen" tegenwoordig.

Dat je jouw garage moet sturen (pun intended) richting mogelijke oorzaken, zou voor mij al een signaal zijn naar een andere garage te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Klinkt als een versleten motorsteun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Heeft je auto nog een verdeelkap ?
Mijn gevoel zegt dat het of je verdeelkap/ bougies en of bougie-kabels kunnen zijn ?
En la je nu eens langsrijdt bij je garage als je de problemen hebt, dan kunnen ze hem meteen aan de diagnose apparatuur leggen. Wel apart dat als ze van de reiniger in het brandstofsysteem doen, dat dan de problemen een stuk minder zijn. Misschien lees ik er overheen hoor, maar op welke brandstof rijdt je auto ?

Raar dat ze garage het niet kan vinden en of reproduceren. En hun diagnose apparatuur geeft geen enkele error ? Apart. Succes met het oplossen van het probleem.

[ Voor 32% gewijzigd door teunijff op 15-04-2022 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Welke motor ligt er in?

We kunnen wel aanraden bougies/bobines te vervangen (bobine lijkt me hier zeker wel bij te passen, en zou misschien ook verklaren waarom het na een onderhoudsbeurt met nieuwe bougies tijdelijk weg/minder was) maar als het een diesel is heeft dat natuurlijk weinig nut >:)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-07 17:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb eenzelfde issue gehad bij m'n vorige Focus, bleek dat er ruitenvloeistof lekte in een bougiegat. Tijdens het rijden ging mijn motormanagement lampje branden. Helaas had de Focus geen afdekkap. Na dit euvel alles maar laten vervangen, bougies, kabels, bobine en een afdekkap (met mooi Volvo logo). Daarna was het over. :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-07 14:34
Motorsteunen klinkt mij ook als een goede kandidaat. We hadden een Peugeot 406 Break die ook ging schudden als je vol gas gaf, daar gebeurde het al vanaf zijn tweede versnelling. Na nader onderzoek bleek het dat de rubbers van de steunen versleten waren waardoor die trillingen bijna 1 op 1 aan de koets werden doorgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:32

Hegeman

Weet van alles wat

Harmen schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:22:
Heb eenzelfde issue gehad bij m'n vorige Focus, bleek dat er ruitenvloeistof lekte in een bougiegat. Tijdens het rijden ging mijn motormanagement lampje branden. Helaas had de Focus geen afdekkap. Na dit euvel alles maar laten vervangen, bougies, kabels, bobine en een afdekkap (met mooi Volvo logo). Daarna was het over. :+
Dit heb ik met mijn Fiesta (uit 2005) ook gehad. Bij mij was het probleem ook dat de vriesdoppen doorgerot waren en daar koelvloeistof lekte.
Na het lezen van de TS was dat ook het eerste waar ik aan moest denken. Controleer de bougies eens, als daar vocht rondom staat vindt de vonk overslag niet meer op het uiteinde van de bougie plaats en bokt je motor omdat die een slag van 1 van de 4 cilinders mist tijdens rotatie.
Mijn oplossing was het afdichten van de ruitwisservloeistofsproeiers (galgje :+ ) met transparante kit.

Toevoeging, los van controleren op vloeistoffen rondom de bougies ook even kijken of deze misschein rood uitslaan (roestkleur). Na een tijdje rijden kan het zijn dat de vloeistoffen verdampen maar de roest kleur verklapt het dan alsnog.

[ Voor 11% gewijzigd door Hegeman op 15-04-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:04

_Apache_

For life.

Heb vergelijkbare symptomen gehad bij een oudere volvo (met vergelijkbaar kilometrage).

Bleek een van de bougiekabels rot te zijn. Bij stationair had ik er weinig last van, of bij een zeer rustige rijstijl.
Maar vraag je meer vermogen. Dan begon het bokken.

Dus controleer bougie / bobine / bougiekabel.

Als jij het redelijk makkelijk kan naspelen, ga je toch met de monteur in de auto een stukje rijden?

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 15-04-2022 15:11 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoiets heb ik ook gehad met mijn Ford Focus, die ging schokkerig accelereren bij vol gas. Bij mij was het gek genoeg de airco die bijgevuld moest worden (eco motortje moest blijkbaar hard werken om de niet goed werkende airco draaiende te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ectholian
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:42

Ectholian

Zei ik dat ?

Live uitlezen en kijken naar cilinderoverslag. Bij mijn ibiza was het overigens de bobine, daar zat een eigelijk niet te zien haarscheurtje in. Wel makkelijk te testen door ff met een plantenspuit wat over de bobine en bougiekabels te spuiten. Als blok dan ook begint te bokken weet je genoeg.

Maar kunnen, zoals eerder gezegd, veel dingen zijn. Moeilijk te zeggen zo, dus wellicht beter ff bij andere garage eens een 2nd opinion vragen idd.

Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeyschrama
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-07 14:42
Als het probleem onder hoge belasting optreedt is het vaak ontstekinggerelateerd.
Ik gok op een defecte bobine of bougie.
Als de motorbelasting hoog is (met vol gas in hoge versnellingen) dan kan een zwakke vonk makkelijk worden uitgeblazen, bij rustig rijden is de vonk nog sterk genoeg om de brandstofmix te kunnen ontbranden.

[ Voor 10% gewijzigd door joeyschrama op 15-04-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
Als de verbranding niet goed was bijvoorbeeld slecht verbranding dan zou je een storings code krijgen als de auto dat functie heeft natuurlijk.
Reden is de lambdasonde die meet de verhouding wat de verbranding Was, dus als die niet goed was dan zou er een melding staan.
Hoor je de motor bokken of auto voelt zo aan?
Het kan zijn dat de koppeling slipt.
Als je snel optrekt gebeurt het met alle versnellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-07 08:31
Dit kan vanalles zijn. Bobine, bougies, egr, luchtmassameter. Laat een garage de auto fatsoenlijk testen en uitlezen. Het zou ook zomaar een defecte nokkenassensor kunnen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik zet 25€ op bobines/bougies(kabels). :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-07 13:28

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

bougieskabels

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ectholian
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:42

Ectholian

Zei ik dat ?

Een bobine of bougiekabel die niet helemaal fris is levert lang niet altijd een storingscode of lampje op …

Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Vandaag is de auto bij de garage geweest en zoals door meerdere mensen al genoemd lag het aan de ontsteking. Bougies en bobine zijn vervangen en hij rijdt weer als vanouds.

Het is dus een beetje triviaal, maar de 'beste antwoord award' gaat naar de eerste die een antwoord gaf met bobine of bougies er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Out.of.Control schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:17:
Vandaag is de auto bij de garage geweest en zoals door meerdere mensen al genoemd lag het aan de ontsteking. Bougies en bobine zijn vervangen en hij rijdt weer als vanouds.

Het is dus een beetje triviaal, maar de 'beste antwoord award' gaat naar de eerste die een antwoord gaf met bobine of bougies er in.
Phew scheelt me weer 25€. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jervries
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb nu zelfde probleem. Garage kwam met het idee dat het aan mijn kleppen lag. 1500.00 a 2500.00 euro. Heb een second opinie gedaan en deze garage zegt dat er geen lekkage is en de compressie in alle drie de cilinders goed is.
Heeft de bougies vervangen en 1 bobine. De storing is weg. Heb zelf de 2 andere bobines vervangen maar mijn peugot 5008 (2016 )blijft bokken. Heel veel op benzine maar ook op lpg. Alleen met optrekken of extra gas geven in een hogere versnelling. Met koud weer zoals vanacht -7 bokt hij meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

jervries schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:15:
Ik heb nu zelfde probleem. Garage kwam met het idee dat het aan mijn kleppen lag. 1500.00 a 2500.00 euro. Heb een second opinie gedaan en deze garage zegt dat er geen lekkage is en de compressie in alle drie de cilinders goed is.
Heeft de bougies vervangen en 1 bobine. De storing is weg. Heb zelf de 2 andere bobines vervangen maar mijn peugot 5008 (2016 )blijft bokken. Heel veel op benzine maar ook op lpg. Alleen met optrekken of extra gas geven in een hogere versnelling. Met koud weer zoals vanacht -7 bokt hij meer.
Modbreak:Ik denk dat dit weinig toevoegt, ruim 1,5 jaar na dato. Let daar aub in het vervolg op, wanneer je een update post in een (oud) topic.

Deze gaat iig weer naar bed toe.

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.