Ik heb sinds een tijdje een dingetje bij mijn auto (Astra J station uit 2012, 270k op de teller). Als je flink gas geeft om te accelereren dan bokt/schokt de auto. Het zit vooral in de hogere versnellingen. Als je heel beheerst optrekt heb je nergens last van. En als het optreedt is het ook meteen weg als je iets minder gas geeft.
Het speelt al sinds de afgelopen zomer. In eerste instantie trad het sporadisch op, de laatste weken is het er bijna altijd. Ik heb nog geen relatie kunnen vinden met het weer (temperatuur of luchtvochtigheid), ook niet met warme/koude motor. Van de week had ik het ook in de 3e en 4e versnelling, voorheen was het bijna alleen maar in de 5e en 6e.
In het najaar heeft hij bij de dealer een beurt gehad, maar daar konden ze niets vinden. Niet kunnen reproduceren, geen foutcodes, niets. Na de beurt was het wel een tijdje minder (door de reiniger die ze standaard in de tank kieperen?), maar vrij snel kwam het toch weer terug.
Ik kan absoluut geen autokenner, maar al googelend en met gezond verstand kom ik aan de volgende mogelijke oorzaken:
Alvast bedankt.
Het speelt al sinds de afgelopen zomer. In eerste instantie trad het sporadisch op, de laatste weken is het er bijna altijd. Ik heb nog geen relatie kunnen vinden met het weer (temperatuur of luchtvochtigheid), ook niet met warme/koude motor. Van de week had ik het ook in de 3e en 4e versnelling, voorheen was het bijna alleen maar in de 5e en 6e.
In het najaar heeft hij bij de dealer een beurt gehad, maar daar konden ze niets vinden. Niet kunnen reproduceren, geen foutcodes, niets. Na de beurt was het wel een tijdje minder (door de reiniger die ze standaard in de tank kieperen?), maar vrij snel kwam het toch weer terug.
Ik kan absoluut geen autokenner, maar al googelend en met gezond verstand kom ik aan de volgende mogelijke oorzaken:
- Versleten koppeling. Zou kunnen als de platen schoksgewijs over elkaar glijden, maar ik zou eerder verwachten dat de koppeling dan meer gelijkmatig gaat slippen. Verder merk ik ook niets vreemds aan de koppeling bij wegrijden uit stilstand en hij schakelt ook normaal.
- Probleem met brandstoftoevoer (pomp/filter/etc.). Dit sluit wellicht aan bij het tijdelijk weg zijn na de onderhoudsbeurt, maar ik zou verwachten dat er dan wel een foutcode te vinden is als de motor eventjes geen/te weinig brandstof krijgt.
- Probleem met luchttoevoer of EGR klep. Bij het luchtfilter zie ik niets bijzonders, maar dat zegt misschien niet zo veel. EGR klep is een wild guess. Geen idee of die dit gedrag kan veroorzaken.
Alvast bedankt.