Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 20:14
Ik zit met een situatie die ik nog niet eerder aan de hand heb gehad en ik ben benieuwd of er dingen zijn waar ik op moet letten. De situatie is als volgt: Ik ben op LinkedIn benaderd door een recruiter voor een functie bij een middelgroot bedrijf. Er was wederzijdse interesse, maar op het gebied van salaris kwamen we er niet uit. Ik heb uiteindelijk een voorstel gedaan met wat voor mij het minimum zou zijn om een overstap te maken. Daarop kreeg ik te horen dat het bedrijf daar niet in mee kon/wilde gaan. Jammer maar helaas, dus ik heb vriendelijk bedankt voor de gesprekken en ze veel succes gewenst met het invullen van de vacature.

Ik dacht dat daarmee de kous af was, maar een paar dagen later nam de recruiter contact op met mij met het voorstel om het 'gat' tussen mijn wens en het aanbod van het bedrijf te dichten met een tekenbonus. Na uitvoerig afwegen heb ik besloten om dan toch op het aanbod in te gaan.

Nu blijkt dat de tekenbonus niet uitbetaald zal worden door het bedrijf waar ik kom te werken, maar door de recruiter. Ik vraag mij af of dit nog onverwacht nadelige consequenties voor mij kan hebben die ik nu niet overzie. Ik realiseer me dat dit een beetje een vage vraag is. Alle inzichten worden gewaardeerd ;)

p.s.
Het gaat mij dus expliciet niet om het verschil tussen een eenmalige bonus en een salarisopslag. Daar ben ik me van bewust. Het gaat specifiek om het feit dat de tekenbonus uitbetaald wordt door een 'derde partij'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33
Ik heb geen antwoord op je vraag, want ik ben niet bekend met tekenbonussen, maar ik ben toch wel heel benieuwd naar dit:
Het gaat mij dus expliciet niet om het verschil tussen een eenmalige bonus en een salarisopslag. Daar ben ik me van bewust.
Is die tekenbonus zo groot, dat het salarisverschil voor de komende járen gedicht wordt en/of ben je niet van plan om er meerdere jaren te blijven werken?

Uiteraard ben je vrij om hier niet op te reageren, want het is offtopic, maar ik ben benieuwd wat je redenatie is (of welke informatie je achterwege laat, om dit een logische stap te maken) :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09 21:46
je verschuift het probleem dus naar volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
twilightschild schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:32:
Nu blijkt dat de tekenbonus niet uitbetaald zal worden door het bedrijf waar ik kom te werken, maar door de recruiter. Ik vraag mij af of dit nog onverwacht nadelige consequenties voor mij kan hebben die ik nu niet overzie. Ik realiseer me dat dit een beetje een vage vraag is. Alle inzichten worden gewaardeerd ;)
Op zich haalt het niet zo veel uit wie het betaald, alleen hoe de loonheffing verrekend wordt. Ik vermoed dat ze geen loonheffing in zullen houden. Dan moet je het gewoon zelf opgeven bij de belastingaangifte onder "Inkomsten uit overig werk"
p.s.
Het gaat mij dus expliciet niet om het verschil tussen een eenmalige bonus en een salarisopslag. Daar ben ik me van bewust.
Je weet dus dat daar geen verschil tussen is ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Haha, wat een streek van die recruiter. Zou het bedrijf daar blij mee zijn, dat ze een kwart van jouw jaarsalaris aan de recruiter betalen, zonder te weten dat je eigenlijk voor dat salaris niet wilde komen? :D

Dus we hebben het over iets als:

Jij wilde 3k / maand
Bedrijf wilde max 2.7k / maand
Als het lukt, krijgt de recruiter ~8k
De recruiter wil nu als ‘tekenbonus’ ~3k naar jou doorschuiven

Zoiets?

Zou ik als werkgever in ieder geval niet blij mee zijn. Een medewerker die voordat hij begint al gedemotiveerd is vanwege salaris :X

[ Voor 47% gewijzigd door eamelink op 14-04-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:39
SlqmLqck schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:37:
Dit inderdaad. Bonus is eenmalig. Wat is de garantie dat je volgend jaar het verschil met wat je wilt in salaris er bij krijgt? Vrijwel nul garantie. Teken bonus is leuk als het om serieuze bedragen gaat maar als het om enkele duizenden gaat is het niet. Vergeet niet dat je over het mindere salaris ook minder pensioen opbouwt en minder vakantiegeld uitgekeerd krijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 21:58
Ik gok dat die recruiter zo 20% van je jaarsalaris pakt omdat ie jouw CV in portfolio heeft. Dan kun je wel een tekenbonus van 2k weggeven ja.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twilightschild
eamelink schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:39:
Haha, wat een streek van die recruiter. Zou het bedrijf daar blij mee zijn, dat ze een kwart van jouw jaarsalaris aan de recruiter betalen, zonder te weten dat je eigenlijk voor dat salaris niet wilde komen? :D
Oh ja, dat had ik misschien even moeten noemen... Bedrijf is betrokken bij de constructie. De details weet ik uiteraard niet, maar ze zijn er zeker van op de hoogte.
Hahn schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:36:
Ik heb geen antwoord op je vraag, want ik ben niet bekend met tekenbonussen, maar ik ben toch wel heel benieuwd naar dit:

[...]

Is die tekenbonus zo groot, dat het salarisverschil voor de komende járen gedicht wordt en/of ben je niet van plan om er meerdere jaren te blijven werken?

Uiteraard ben je vrij om hier niet op te reageren, want het is offtopic, maar ik ben benieuwd wat je redenatie is (of welke informatie je achterwege laat, om dit een logische stap te maken) :)
SlqmLqck schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:37:
Ik denk dat alle details delen niet heel relevant is, maar de verwachting is dat ik effectief ongeveer 1,5 jaar stil sta in salaris en daarna weer 'normaal' door groei. Ik vind dat acceptabel. Ik ben hier niet over 1 nacht ijs gegaan en heb uitvoerig besproken wat de 'normale' verwachte salarisgroei is. Ik heb ook eerlijk benoemd dat als dit uiteindelijk anders uitpakt dat de kans dan groot is dat ik weer weg ben. Dit is een bedrijf dat erg leunt op domeinkennis dus ik denk dat zij daar ook geen baat bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

Woy schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:37:
[...]

Je weet dus dat daar geen verschil tussen is ;)
Jawel. Je salaris staat in je contract, tegen X per jaar. Die tekenbonus niet, en is eenmalig Y. Je krijgt dus niet X+Y per jaar, je krijgt X per jaar + Y slechts eenmalig. Opslag blijft ook elk jaar uitbetaald worden in plaats van eenmalig.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 14-04-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dan zal die recruiter vette commissie krijgen voor jouw plaatsing, of hebben ze een budget om hun succespercentage te verhogen.

Ik ben het zelf nog niet tegengekomen, maar heb het wel eens gehoord van collega's die in een iets moeilijkere niche binnen mijn sector werkzaam zijn. Daar is nog veel meer vraag naar mensen, en nog minder aanbod, dus dan is een recruiter die 60% kans op succes heeft toch wel het extra geld waard tegenover een die maar 30% kans heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twilightschild
DataGhost schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:48:
[...]

Jawel. Je salaris staat in je contract, tegen X per jaar. Die tekenbonus niet, en is eenmalig Y. Je krijgt dus niet X+Y per jaar, je krijgt X per jaar + Y slechts eenmalig. Opslag blijft ook elk jaar uitbetaald worden in plaats van eenmalig.
En over Y krijg je geen vakantiegeld. Het doet niets voor mijn pensioen. Als ik in de WW kom zie je er niks van terug. Y telt niet cumulatief mee bij toekomstige salarisverhoging. Y telt niet mee wanneer je een hypotheek aan wil vragen... Inderdaad een interessant statement om te zeggen dat er geen verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
is het trouwens een detavast constructie, dan snap ik die tekenbonus ook wel?
recruiter is er alles aan gelegen je geplaatst te krijgen.

Als je 15 tot 16k per maand oplevert voor een salaris van 3/4/5k ook dan kan hij die bonus makkelijk lijden

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
twilightschild schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:47:
[...]

Oh ja, dat had ik misschien even moeten noemen... Bedrijf is betrokken bij de constructie. De details weet ik uiteraard niet, maar ze zijn er zeker van op de hoogte.

[...]

[...]

Ik denk dat alle details delen niet heel relevant is, maar de verwachting is dat ik effectief ongeveer 1,5 jaar stil sta in salaris en daarna weer 'normaal' door groei. Ik vind dat acceptabel. Ik ben hier niet over 1 nacht ijs gegaan en heb uitvoerig besproken wat de 'normale' verwachte salarisgroei is. Ik heb ook eerlijk benoemd dat als dit uiteindelijk anders uitpakt dat de kans dan groot is dat ik weer weg ben. Dit is een bedrijf dat erg leunt op domeinkennis dus ik denk dat zij daar ook geen baat bij hebben.
Alle details is wellicht wat niet heel erg nodig, maar aangezien vrijwel alle reacties tot nu toe over dit detail gaan, lijkt me iets meer informatie vrij relevant ;)

En 'normaal' doorgroeien, die volg ik nog niet?

Stel, jij wilde €5.000 per maand, ofwel grofweg €65.000 per jaar (12 maanden + vakantiegeld), maar dit bedrijf wilde niet hoger dan €4.000 gaan (~€52.000 per jaar). Jij accepteert dat je anderhalf jaar stilstaat, dus laten we zeggen dat die tekenbonus die anderhalf jaar opvult.

Dat zou dus €13.000 verschil, keer 1,5 jaar zijn, maakt €19.500 tekenbonus. Sure, leuk om in één keer om en nabij de €20.000 te krijgen.

Maar, dan krijg je over anderhalf jaar wel een salarisverhoging, misschien zelfs wel naar die €5.000 per maand die je nu eigenlijk al wilde hebben. Maar dan loop je toch alsnog achter de feiten aan? Want als je ergens anders met €5.000 was begonnen, had je na een jaar mogelijk al op €5.500 of €6.000 (of meer) gezeten.

Wat mis ik hier? Is die bonus een veelvoud van het gat dat er is? Ga je na die anderhalf jaar een veel grotere salarisgroei doormaken? Of hoe is dit voor jou een goede zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
loewie1984 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:54:
is het trouwens een detavast constructie, dan snap ik die tekenbonus ook wel?
recruiter is er alles aan gelegen je geplaatst te krijgen.

Als je 15 tot 16k per maand oplevert voor een salaris van 3/4/5k ook dan kan hij die bonus makkelijk lijden
Nee, ik ga 'gewoon' in dienst bij de werkgever.

Zoals eerder gezegd, ik weet de details van de constructie niet. De suggestie is gewekt dat het bedrag een beetje bij de werkgever en een beetje bij de recruiter vandaan komt. Dus ik _denk_ dat zij misschien een wat hogere commissie krijgen en dan weer een deel van hun commissie naar mij sturen. Uiteindelijk interesseert het mij ook niet zoveel. Mits het voor mij geen nadelige consequenties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:19
Hmmm als iets wat onduidelijk en vreemd klinkt (zeker omdat de werkgever meedoet in deze constructie) zou ik er wel huiverig voor zijn. Ik denk dat de werkgever aan jou moet/kan uitleggen hoe de vork precies in de steel zit (mss iets met stricte jaar budget allocaties?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twilightschild
Hahn schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:58:
[...]

Alle details is wellicht wat niet heel erg nodig, maar aangezien vrijwel alle reacties tot nu toe over dit detail gaan, lijkt me iets meer informatie vrij relevant ;)
Daar tegenin zou ik kunnen zeggen dat vrijwel alle reactie tot nu toe gaan over hetgeen waarvan ik in de TS heb aangegeven dat dit niet mijn vraag is. Ik kan hier wel een hele berekening neer gaan zetten, maar dan krijg ik een beetje het gevoel dat ik mijn keuze moet gaan verantwoorden en ik heb daar niet per sé heel veel behoefte aan. Ik neem aan dat het genoeg is dat ik, naar mijn eigen idee, weloverwogen heb besloten om het aanbod te accepteren.

De enige vraag die ik nu nog heb is of het feit dat de bonus uitgekeerd wordt door de recruiter waar ik verwachtte dat deze uitgekeerd zou worden door het bedrijf zelf nog onverwachte consequenties kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
DataGhost schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:48:
[...]

Ik doelde inderdaad niet op dat verschil, dat leek mij ook obvious, ik doelde op het fiscale verschil, maar als ik het nog een keer lees is dat inderdaad niet waar op gedoeld werd.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:41
Vooral op de kleine lettertjes letten voordat je iets tekent.

De enige valkuil die ik kan bedenken is namelijk dat je de bonus terug moet betalen als je binnen bepaalde tijd weer uit dienst gaat. Dat zit namelijk vaak ook in de commissie die de recruiter krijgt.

Bij mijn werk krijgt een recruiter bijvoorbeeld X als een kandidaat op gesprek mag komen. Y als die een jaarcontract tekent en Z als dat overgaat op een contract voor onbepaalde tijd. Maar Y moet terugbetaald worden als we werknemer tijdens de proeftijd vertrekt of wordt ontslagen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
twilightschild schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:54:
[...]

En over Y krijg je geen vakantiegeld. Het doet niets voor mijn pensioen. Als ik in de WW kom zie je er niks van terug. Y telt niet cumulatief mee bij toekomstige salarisverhoging. Y telt niet mee wanneer je een hypotheek aan wil vragen... Inderdaad een interessant statement om te zeggen dat er geen verschil is.
Zoals ik hierboven aangeef, ik had het puur over de belasting. Natuurlijk is de tekenbonus eenmalig en geen onderdeel van het salaris of andere secundaire dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
en ook even checken hoe die bonus dan tot je komt, wordt dat bedrag overgemaakt, via je nieuwe werkgever?
want anders zou je mogelijk ook nog gedoe kunnen krijgen met loonheffingskorting, iig even naar vragen dan.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
twilightschild schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:05:
[...]

Daar tegenin zou ik kunnen zeggen dat vrijwel alle reactie tot nu toe gaan over hetgeen waarvan ik in de TS heb aangegeven dat dit niet mijn vraag is. Ik kan hier wel een hele berekening neer gaan zetten, maar dan krijg ik een beetje het gevoel dat ik mijn keuze moet gaan verantwoorden en ik heb daar niet per sé heel veel behoefte aan. Ik neem aan dat het genoeg is dat ik, naar mijn eigen idee, weloverwogen heb besloten om het aanbod te accepteren.
Je moet doen wat je zelf wilt, je bent ons helemaal niks verplicht. Zoals ik al aangaf: het is pure interesse, omdat wat je tot nu toe vertelt me nog niet overtuigd heeft dat je een goede deal aan het begaan bent.

Uiteraard hoef je mij ook niet te overtuigen, ik stel slechts een vraag. Dat je zegt 'weloverwogen een besluit te hebben genomen', zonder uit de doeken te doen hoe je tot dat besluit bent gekomen, helpt echter niet, nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zit ik net nog een artikel te lezen dat juist tekenbonus amper effect lijkt te hebben in arbeidsmarkt :P

Tekenbonus is in de basis geen loon, maar wel inkomsten, daar zou ik nog even een belletje wagen met de belastingdienst hoe je dit moet gaan aangeven. Er zal geen rekening mee zijn gehouden bij je regulier salaris, dus zal wat minder netto uitvallen dan verwacht (heeft aangegeven of het een bruto of netto tekenbonus is?).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:52
twilightschild schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:47:

Laat dit soort beloftes vooral ergens zwart op wit vastleggen, want dit gaat geheid over 2 jaar gezeur opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@twilightschild Ik begreep dat je niet de details wilt geven, maar je vraagt wel naar mogelijke consequenties. @Hahn beschrijft die en daar reageer je niet op.

De bonus is eenmalig. Een lager startsalaris volgt je de rest van je carrière bij dat bedrijf.

Het voorbeeld: je wil eigenlijk 50k per jaar. Je krijgt maar 40k. Tekenbonus van 10K compenseert dat.

Jaar later komt er salarisverhoging. Je gaat van 40 naar 45k. Maar als je salaris had wat je wilde hebben ga je van 50 naar 55k. Weer een gat van 10k. en geen bonus om te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 16:00
wat @RocketKoen zegt let op de kleine lettertjes en zorg dat heel duidelijk is als er terugbetaald moet worden wat dan het termijn is en of dat ook een redelijk termijn is dus niet als je bijvoorbeeld na 1 jaar zegt we gaan niet verder dat je dan alsnog aan de recruiter moet terug betalen. Redelijk termijn zou voor mij de proeftijd zijn als daarbuiten zou een soort van goude handboei zijn en dan niet eens uit de werkgever maar vanuit een derde partij.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

Wat alle opmerkingen over salarisverhoging betreft:
The cake is a lie.

Een mogelijke toekomstige salarisverhoging is niets waard. Niet in het "Je loopt achter als er volgend jaar salarisverhoging komt" als ook in het "Over anderhalf jaar loop ik weer gewoon mee".

De bonus is cash in hand. Dat kan niemand je meer af pakken (tenzij in de voorwaarden iets anders staat en in dat geval: Niet doen!) Daar staat tegenover dat je de rest van je carriere minder zult verdienen dan je denkt waard te zijn (aangezien iedere belofte over salarisverhoging ook niets waard is). Weegt dat op tegen Nú die bonus in handen hebben?

Wat alleen de bonus betreft moet je letten op de kleine lettertjes. Wanneer wordt de bonus uit betaald? Is er een terugbetaal clausule? Wordt er inkomstenbelasting in gehouden? Weet de nieuwe werkgever er van?
Wat al de rest betreft: Is de bonus genoeg om de rest van je leven minder salaris te krijgen? Of is het alternatief simpelweg volgend jaar alsnog een andere baas zoeken die wél je gevraagde salaris betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:38:
Wat alle opmerkingen over salarisverhoging betreft:
The cake is a lie.

Een mogelijke toekomstige salarisverhoging is niets waard. Niet in het "Je loopt achter als er volgend jaar salarisverhoging komt" als ook in het "Over anderhalf jaar loop ik weer gewoon mee".

De bonus is cash in hand. Dat kan niemand je meer af pakken (tenzij in de voorwaarden iets anders staat en in dat geval: Niet doen!) Daar staat tegenover dat je de rest van je carriere minder zult verdienen dan je denkt waard te zijn (aangezien iedere belofte over salarisverhoging ook niets waard is). Weegt dat op tegen Nú die bonus in handen hebben?

Wat alleen de bonus betreft moet je letten op de kleine lettertjes. Wanneer wordt de bonus uit betaald? Is er een terugbetaal clausule? Wordt er inkomstenbelasting in gehouden? Weet de nieuwe werkgever er van?
Wat al de rest betreft: Is de bonus genoeg om de rest van je leven minder salaris te krijgen? Of is het alternatief simpelweg volgend jaar alsnog een andere baas zoeken die wél je gevraagde salaris betaald?
Lekker korte termijn denken.

Laten we nu gelijk een deal sluiten:
Jij geeft me voor de rest van je carrière de helft van je huidige salaris.

Dan krijg je van mij nu eenmalig een bedrag ter grootte van één maal de helft van je jaarsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

jeroenkb schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:08:
Lekker korte termijn denken.

Laten we nu gelijk een deal sluiten:
Jij geeft me voor de rest van je carrière de helft van je huidige salaris.

Dan krijg je van mij nu eenmalig een bedrag ter grootte van één maal de helft van je jaarsalaris.
Maar dat is niet wat hier aan de hand is.

Wat hier aan de hand is lijkt meer op;
Als jij mij nu een half jaar salaris geeft, beloof ik dat ik je mijn volgende salarisverhoging geef alleen dat laatste zetten we niet op papier en beloof ik niet officieel.
Alternatief kun jij me beloven over anderhalf jaar jouw volgende salarisverhoging te geven maar weer niet op papier en niet officieel.

The cake is a lie. Het enige waar je van uit kunt gaan is wat er nú op papier staat en wat je nú op je rekening krijgt. De rest zul je allemaal zelf moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:52
Als ze een bonus kunnen aanbieden, waarom dan geen hoger salaris? Zeker als het zoals je stelt deels uit de werkgever komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 13:15
p.s.
Het gaat mij dus expliciet niet om het verschil tussen een eenmalige bonus en een salarisopslag. Daar ben ik me van bewust. Het gaat specifiek om het feit dat de tekenbonus uitbetaald wordt door een 'derde partij'.
Je zegt het als ps maar dat het om een derde partij gaat is natuurlijk maar bijzaak. Als ze het eerst zouden storten zodat je terug kan boeken als je niet het contract aangaat wordt het al een andere zaak.

Ik heb ervaring met tekenbonus en kan je zeggen: als het een extra is, prima en laat ze het maar storten. Als het een salarisverschil moet compenseren: niet doen. Dit gaat op lange termijn niet werken.

Als de tekenbonus 30.000 is maar je had een salarisgat van 10.000, ga je dan na 3 jaar weg?

Op welk moment krijg je het bedrag betaald? Is dat in de eerste maand zonder voorwaarden? Dan zou je het nog kunnen doen en dan overstappen, 30.000 is snel verdiend in een maand.

Maar in het algemeen: tekenbonus als je niet uit het salaris komt is altijd in het voordeel van het bedrijf. Anders hadden ze gewoon wel salaris gematched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
jeroenkb schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:28:
@twilightschild Ik begreep dat je niet de details wilt geven, maar je vraagt wel naar mogelijke consequenties.
Is dat zo? Volgens mij is Hahn vooral geïnteresseerd in waarom ik een tekenbonus een acceptabel alternatief vind voor een hoger salaris. En dat is een hele valide vraag, maar eigenlijk niet gerelateerd aan de vraag die ik probeerde te stellen. Dat is namelijk enkel of er een verschil zit tussen een tekenbonus die wordt uitbetaald door mijn (nieuwe) werkgever en een tekenbonus die wordt uitbetaald door een derde partij, die niet mijn werkgever is.
Hahn schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:10:
[...]

Je moet doen wat je zelf wilt, je bent ons helemaal niks verplicht. Zoals ik al aangaf: het is pure interesse, omdat wat je tot nu toe vertelt me nog niet overtuigd heeft dat je een goede deal aan het begaan bent.
Ik snap dat dat interessant is, maar ik wilde niet verzanden in het posten van hele rekenmodellen. Misschien
dat het volgende jouw nieuwsgierigheid enigszins kan bevredigen
- Als je kijkt naar een tekenbonus t.o.v. een salarisverhoging is dat waarschijnlijk inderdaad geen goede deal. Eigenlijk kan een tekenbonus dat niet zijn tenzij je vooraf weet hoe lang je dienstbetrekking zal zijn. Anders kan je nooit berekenen wat het 'verlies' is dat je in totaal maakt door een lager salaris.
- Het gaat om een betrekkelijk klein verschil tussen mijn 'minimum' en hun 'maximum'. Nog geen 5% van het salaris.
- Ik heb mijn keuze niet gebaseerd op salariswens vs salarisaanbod, maar op mijn huidige salaris en de verwachte ontwikkeling daarvan vs het aangeboden salaris en de ontwikkeling daarvan. Mijn huidige salaris is wat hoger, maar de ontwikkeling daarvan staat redelijk stil. De verwachting is ook dat dat niet zal veranderen. Het nieuwe salaris is dus iets lager, maar de verwachting is dat daar een normale groei zal zijn (typisch rond de 3%). De tijd waarin mijn nieuwe salaris lager zal zijn dan het hypothetische salaris dat ik bij mijn huidige werkgever zou verdienen wordt redelijk afgedekt door de tekenbonus. Niet helemaal, maar er zijn genoeg non-monetaire voordelen van de nieuwe baan die dat compenseren.
RocketKoen schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:06:
Vooral op de kleine lettertjes letten voordat je iets tekent.

De enige valkuil die ik kan bedenken is namelijk dat je de bonus terug moet betalen als je binnen bepaalde tijd weer uit dienst gaat. Dat zit namelijk vaak ook in de commissie die de recruiter krijgt.

Bij mijn werk krijgt een recruiter bijvoorbeeld X als een kandidaat op gesprek mag komen. Y als die een jaarcontract tekent en Z als dat overgaat op een contract voor onbepaalde tijd. Maar Y moet terugbetaald worden als we werknemer tijdens de proeftijd vertrekt of wordt ontslagen.
Hier ben ik me zeer bewust van. Initieel werd er verteld dat de totale bonus uitbetaald zou worden na de proeftijd zonder verdere haken en ogen. Nu puntje bij paaltje komt wordt er op gehint dat dat misschien toch niet zo gaat zijn. Ik heb subtiel teruggehint dat ik iets anders dan wat initieel besproken is niet acceptabel vind ;). Tot op heden is het echter wachten op iets concreets op papier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
twilightschild schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:48:
[...]

Ik snap dat dat interessant is, maar ik wilde niet verzanden in het posten van hele rekenmodellen. Misschien
dat het volgende jouw nieuwsgierigheid enigszins kan bevredigen
- Als je kijkt naar een tekenbonus t.o.v. een salarisverhoging is dat waarschijnlijk inderdaad geen goede deal. Eigenlijk kan een tekenbonus dat niet zijn tenzij je vooraf weet hoe lang je dienstbetrekking zal zijn. Anders kan je nooit berekenen wat het 'verlies' is dat je in totaal maakt door een lager salaris.
- Het gaat om een betrekkelijk klein verschil tussen mijn 'minimum' en hun 'maximum'. Nog geen 5% van het salaris.
- Ik heb mijn keuze niet gebaseerd op salariswens vs salarisaanbod, maar op mijn huidige salaris en de verwachte ontwikkeling daarvan vs het aangeboden salaris en de ontwikkeling daarvan. Mijn huidige salaris is wat hoger, maar de ontwikkeling daarvan staat redelijk stil. De verwachting is ook dat dat niet zal veranderen. Het nieuwe salaris is dus iets lager, maar de verwachting is dat daar een normale groei zal zijn (typisch rond de 3%). De tijd waarin mijn nieuwe salaris lager zal zijn dan het hypothetische salaris dat ik bij mijn huidige werkgever zou verdienen wordt redelijk afgedekt door de tekenbonus. Niet helemaal, maar er zijn genoeg non-monetaire voordelen van de nieuwe baan die dat compenseren.
Hele rekenmodellen ging het mij ook niet om, ik was alleen benieuwd naar wat ongeveer het idee was. Maar lang verhaal kort: de salarisverhogingen bij je huidige baan zijn laag tot niet bestaand, en daarom vind je dit nieuwe aanbod dus wel oké, als ik je goed begrijp?

Daarmee is het vergeleken met je huidige baan misschien wel een redelijk bod, maar vergeleken met een baan bij een ander bedrijf, waar je vanaf het begin al qua salaris zou krijgen wat je wilt, blijf je dus nog steeds achter de feiten aanlopen. (En 'normale groei van 3%' klinkt overigens ook niet echt als een vetpot, maar dat hangt er natuurlijk heel erg vanaf over wat voor baan we het hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:02
Het lastige is dat je start salaris ook niet alles zegt. Ik heb op weleens een stapje terug gedaan kwa salaris. Mijn salariseis konden of wilden ze niet in mee gaan. Maar mijn inschatting was dat ik daar erg succesvol zou zijn en het daardoor wel goed zou komen. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en heb ik elk jaar bovengemiddelde beoordelingen gehad, twee promoties gemaakt en heb ik een enorme stap gemaakt ten opzichtige van mijn vorige werkgever. TLDR: Ik zou meer kijken naar perspectief dan puur het start salaris.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twilightschild
Mag ik toch nog een poging doen om dit topic weer terug op spoor te krijgen?
Mijn vraag is enkel: Maakt het iets uit of ik een tekenbonus uitbetaald krijg door mijn werkgever of door een derde partij?

wat betreft salaris vs tekenbonus heb ik mijn eigen afweging al gemaakt. Of die nu terecht is of niet, ik ben er content mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Ja dat maakt zeker uit. Als je zeg 15k op je rekening krijgt van de recruiter moet je die opgeven bij je aangifte als inkomen uit andere inkomsten. Daar betaal je de max aan belasting over.

Als je het weet te regelen via je werkgever krijgt als bonus kan je er nog een fiets voor kopen via het fietsen plan of andere dingen om de fiscale klap wat zachter te maken. Via je werkgever krijg je het netto dus geen bruto bedrag dat je na een jaar weer voor bijna de helft moet overmaken aan de belastingdienst.

Weet niet hoe je situatie thuis is, maar als het een leuk bedrag is zal je bij kinderopvangtoeslag of andere zaken qua toeslagen ook even je te verwachten inkomsten flink omhoog moeten krikken om fiks terugbetalen te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:18
Qua belastingdruk maakt het niet uit, hooguit dat er bij je aangifte nog iets te verrekenen valt aan te veel of te weinig ingehouden loonbelasting.

Wat wel een verschil is als er sprake is van bijvoorbeeld pensioen, omdat de tekenbonus niet meegenomen wordt in de pensioengrondslag.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:02
Barrycade schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:17:
Ja dat maakt zeker uit. Als je zeg 15k op je rekening krijgt van de recruiter moet je die opgeven bij je aangifte als inkomen uit andere inkomsten. Daar betaal je de max aan belasting over.
Dat is niet correct. Inkomsten zijn inkomsten, uiteindelijk betaal je inkomsten belasting over het totaal aan inkomsten. 40k + 10k is hetzelfde als 50k van één werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Even aangenomen dat @twilightschild geen 250 euro aan VVV bonnen krijgt zal de bonus "on top" komen en dus in de 50% range vallen.

Dus als je dan even de boel uitgeeft is het lastig als een jaar later de blauwe envelop op de mat valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Een bonus is zwaar belast. Uit mijn hoofd 54 of 56% wat er ingehouden wordt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Oekol schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:46:
Een bonus is zwaar belast. Uit mijn hoofd 54 of 56% wat er ingehouden wordt.
Dat lijkt misschien zo, maar dat is niet zo. Via de belastingaangifte word dat verrekend naar de goede schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 08:20

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

twilightschild schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:06:
Mijn vraag is enkel: Maakt het iets uit of ik een tekenbonus uitbetaald krijg door mijn werkgever of door een derde partij?

wat betreft salaris vs tekenbonus heb ik mijn eigen afweging al gemaakt. Of die nu terecht is of niet, ik ben er content mee.
Dan ga je naar een accountant/adviseur en betaal je die voor een goed antwoord in jouw situatie. Hier ga je geen goed antwoord krijgen want 90% zijn meningen en Google antwoorden.
Sowieso handig om te doen om te zien of de constructie van uitbetaling wel voor en nadelen nog heeft, los van de belasting en mogelijk andere grappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:13

3DDude

I void warranty's

Ja natuurlijk maakt dat uit.

De een is toch niet je werkgever, daar heb je geen loonheffingskorting op enz. Is die tekenbonus bruto of netto. m.a.w. Succes met rekenen wat je daar daadwerkelijk van over houd.
Maar dat heeft ook te maken met je inkomen zit je boven die wat is het 68k per jaar >> is die bonus bruto /2 delen
Even overdreven maar je snapt waar ik op doel.

of je moet een envelopje vragen met cash >:) :+ OF een PROFORMA met wat je overhoud van die tekenbonus.. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door 3DDude op 15-04-2022 00:49 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
3DDude schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:47:
[...]

Ja natuurlijk maakt dat uit.

De een is toch niet je werkgever, daar heb je geen loonheffingskorting op enz. Is die tekenbonus bruto of netto. m.a.w. Succes met rekenen wat je daar daadwerkelijk van over houd.
Maar dat heeft ook te maken met je inkomen zit je boven die wat is het 68k per jaar >> is die bonus bruto /2 delen
Even overdreven maar je snapt waar ik op doel.

of je moet een envelopje vragen met cash >:) :+ OF een PROFORMA met wat je overhoud van die tekenbonus.. ;)
Je mag loonheffing aanvragen op 1 werkgever tegelijk, dus tenzij je kan regelen dat je eerst bij de recruiter werkt en daarna pas voor het bedrijf ga je inderdaad dat (forse) stuk al mislopen. En ik weet niet of dat een legale werkwijze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Laatst online: 27-09 07:56
Zebby schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 01:44:
[...]

Je mag loonheffing aanvragen op 1 werkgever tegelijk, dus tenzij je kan regelen dat je eerst bij de recruiter werkt en daarna pas voor het bedrijf ga je inderdaad dat (forse) stuk al mislopen. En ik weet niet of dat een legale werkwijze is.
Ik snap even niet wat je bedoelt. Stel de tekenbonus is 10000. Dan wordt het bij zijn inkomsten uit loondienst opgeteld en wordt daar op een normale manier belasting over betaald.
Als hij eenmalig 10000 salarisverhoging, dan betaalt hij ook belasting op dezelfde manier. Dan heeft wel of geen loonheffing geen enkel verschil. TS noemt het tekenbonus, maar het is geen bonus in de zin van onderdeel van zijn salaris. Eerder overige inkomsten.

Edit: ook even @3DDude erbij, want het is een beetje verwarrend.

[ Voor 21% gewijzigd door Dabbel op 15-04-2022 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 13:16

Qwerty-273

Meukposter

Nee, aan het eind van het jaar gaat je inkomen sowieso op 1 grote hoop (of je nou 1 werkgever hebt of 10), en daar rekent de belastingdienst haar belastingen over. Wel moet je er rekening mee houden dat de bonus wellicht bruto wordt uitgekeerd, en dat je zelf daar de belastingen over moet afdragen bij de aangifte (het jaar er op). Terwijl je bij een standaard salaris vanuit 1 werkgever dat allemaal al vooraf afgedragen is (en je waarschijnlijk het jaar er op iets terug krijgt van de belastingdienst).

Vraag is wel in welke context wordt die tekenbonus op papier gezet door de recruiter - je hebt namelijk niet direct een werknemer relatie met de recruiter. Dus is het inkomsten uit werk, inkomsten/resultaat uit overig werk of een schenking?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik zie hier een hoop mensen het idee afschieten maar iedereen gaat voorbij aan de initiele vraag, hoe reeel is de wens van OP / hoe redelijk is het salaris aanbod van de werkgever. Daarnaast als OP daadwerkelijk daar wilt werken, misschien is hij bereid om een stukje qua salaris in te geven.

Ik ga ervan uit dat OP ook wel inziet dat hij nu van dag 1 direct achterstaat ten opzichte van zijn eigen wens, maar misschien is diens wens helemaal niet zo redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Gropah schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:58:
[...]

Dat lijkt misschien zo, maar dat is niet zo. Via de belastingaangifte word dat verrekend naar de goede schijf.
Ligt er aan welke schaal je dus valt zie ik. Dan klopt het bij mij dat ik die 55,5% had.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Het zelfde geldt dan uiteraard voor het salaris wat er anders bij was gekomen

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 15-04-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
eamelink schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:39:

Dus we hebben het over iets als:

Jij wilde 3k / maand
Bedrijf wilde max 2.7k / maand
Als het lukt, krijgt de recruiter ~8k
De recruiter wil nu als ‘tekenbonus’ ~3k naar jou doorschuiven

Zoiets?

Zou ik als werkgever in ieder geval niet blij mee zijn. Een medewerker die voordat hij begint al gedemotiveerd is vanwege salaris :X
Huh? TS wil niet tekenen voor X. TS wil wel tekenen voor X + eenmalige bonus Y. Die bonus wordt door recruiter betaald en kost bedrijf geen cent. En dan zou de werkgever boos moeten zijn op de recruiter omdat de recruiter ervoor zorgt dat ze een nieuwe medewerker krijgen voor het bedrag wat ze wilde betalen, en dat de recruiter dan een gedeelte van zijn geld erin steekt? Denk eerder dat die werkgever heel blij moet zijn met deze recruiter en vaker zaken met hem moet doen.

Edit: En gezien alle tegengestelde antwoorden op de daadwerkelijke vraag van TS (wat beetje verrassend is, want het antwoord is redelijk simpel): Nee het maakt geen drol uit. Even buiten de kleine lettertjes in het contract en dat als hij het bruto overmaakt je zelf de belasting die je moet gaan betalen erover apart moet zetten. Maar fiscaal maakt het verder niks.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 15-04-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:13

3DDude

I void warranty's

Dabbel schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 01:55:
[...]

Ik snap even niet wat je bedoelt. Stel de tekenbonus is 10000. Dan wordt het bij zijn inkomsten uit loondienst opgeteld en wordt daar op een normale manier belasting over betaald.
Als hij eenmalig 10000 salarisverhoging, dan betaalt hij ook belasting op dezelfde manier. Dan heeft wel of geen loonheffing geen enkel verschil. TS noemt het tekenbonus, maar het is geen bonus in de zin van onderdeel van zijn salaris. Eerder overige inkomsten.

Edit: ook even @3DDude erbij, want het is een beetje verwarrend.
Stel ik ben niet jouw werkgever je bent gewoon in loondienst.
Ik maak je 20K over.
Is dat dan salaris ? Waarvoor dan ? ;) je werkt niet bij mij.

Daarom zeg ik doe dat cash :P of vraag een proforma berekening op en vraag die recruiter wat dat betekent voor je netto. Hij heeft dat ook bedacht toch, dus zal het vast weten.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Zorg dat je zwart op wit krijgt wat de voorwaarden voor die specifieke bonus zijn, evenals het exacte bedrag. Pas dan kan je een goede afweging maken.

Je kan ook nog polsen of dit gevolgen gaat hebben bij geplande salaris verhogingen. Als je nieuwe werkgever de komende jaren denk “ja maar dat is toen al afgekocht” schiet je er weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:36
SinergyX schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:14:
Zit ik net nog een artikel te lezen dat juist tekenbonus amper effect lijkt te hebben in arbeidsmarkt :P
Word nieuw leven ingeblazen door sommige recruiters en jobhoppen is een serieus probleem aan het worden. Jobhoppers worden niet meer geweigerd door bedrijven omdat die luxe er niet is. De druk op de managers om die gok te wagen is te groot lijkt het of de verkeerde prioriteiten...

Waar je de detachering in kan gaan voor veel ervaring bij veel verschillende werkgevers, kun je nu ook samen met een recruiter gaan jophoppen. Hij regelt mooie plekken en een mooi salaris en switch je elk jaar (na een jaar krijgt de recruiter de bonus vaak volledig)

Als manager van een afdeling lijkt mij enorm zuur als je naast de recruitersfee je in dezelfde maand ook het ontslag van diezelfde werknemer moet behandelen. Met als gevolg dat er minder budget is voor zaken zoals loonsverhoging van andere werknemers (ergens gaat er gestreept worden en vaak niet van de winst....)

Ik vind het streken van het laagste niveau, ondanks dat werkgevers net zo goed streken uit voeren. Het een rechtvaardigd alleen niet het ander imo.

[ Voor 11% gewijzigd door Furion2000 op 15-04-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 17:31
twilightschild schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:05:
[...]

De enige vraag die ik nu nog heb is of het feit dat de bonus uitgekeerd wordt door de recruiter waar ik verwachtte dat deze uitgekeerd zou worden door het bedrijf zelf nog onverwachte consequenties kan hebben.
Belangrijkste is je te realiseren dat van die tekenbonus ongeveer de helft netto overblijft. Is dat ok, dan gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:35
En hou er rekening mee dat een lager bruto loon ook zorgt voor een lagere pensioenopbouw en we uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 13:59
even voor de topicstarter

zoals al aangegeven check even de voorwaarden bij de bonus
en dan vooral eventueel tijdrestricties (en wanneer aanwezig laat ze eruit halen)
net als met opleidingsgelden koppelen werkgevers vaak een clausule toe, als er bijv. een x bedrag wordt geinvesteerd,dan moet er na 1 jaar na voltooingen bij dienstverband beeindiging 50% terug worden betaald
en na 2 jaar niks meer bijv.

zelf meerdere keren aanbrengbonussen gehad
en alle werden uitgekeerd na de verloop van de proefperiode (belast zoals vakantie ommede bij)
en verwacht eigenlijk zelfde soort regeling in jou geval (ondanks dat het precies andersom is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ybos schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:00:
[...]

Belangrijkste is je te realiseren dat van die tekenbonus ongeveer de helft netto overblijft. Is dat ok, dan gewoon doen.
Das voor de laatste 10k van mijn salaris niet anders.
Sterker nog. Het is minder dan de helft.

Maargoed, zoals aangegeven, eventueel teveel ingehouden loonheffing wordt verrekend in de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:40
Is het afbreukrisico al benoemd? Wat als je niet door de proeftijd komt? Moet je deze tekenbonus dan (deels) terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Laatst online: 27-09 07:56
3DDude schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:19:
[...]

Stel ik ben niet jouw werkgever je bent gewoon in loondienst.
Ik maak je 20K over.
Is dat dan salaris ? Waarvoor dan ? ;) je werkt niet bij mij.

Daarom zeg ik doe dat cash :P of vraag een proforma berekening op en vraag die recruiter wat dat betekent voor je netto. Hij heeft dat ook bedacht toch, dus zal het vast weten.
Dat zeg ik toch? Ik heb dan 20k extra verdiend, dus bij de belastingaangifte wordt die 20k opgeteld bij mijn inkomen en wordt daar belasting over geheven. Het is niet onderdeel van mijn salaris, maar wel van mijn inkomen. En er wordt belasting geheven over inkomen. Niet alleen over salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 21:19
Belastingontduiking is niet de bedoeling.

[ Voor 79% gewijzigd door Ardana op 15-04-2022 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is een heel simpele situatie eigenlijk. Een bedrijf betaald altijd een vergoeding aan recruiters, dat kan een fixed fee zijn of een percentage van het salaris in de eerste X maanden. De recruiter merkt dat TS en het bedrijf er qua salaris niet uitkomen en kan dan de volgende keuze maken:
1. Het loopt op niks uit dus geen vergoeding.
2. TS proberen over te halen waardoor hij een deel van de vergoeding zelf kan houden.

Simpele keuze toch? En TS krijgt gewoon een eenmalig bedrag waarover hij belasting moet betalen gelijk aan belasting over een normaal salaris en het maakt voor hem niet uit of hij dit nu van de recruiter of van de werkgever krijgt. Het enige om mee te nemen is dat het startsalaris lager is, daardoor elke procentuele groei ook lager uit zal pakken en hij geen rechten opbouwt over de vergoeding.

Verder zit er geen rekenwerk of kopzorgen aan zolang je maar duidelijk afspreekt wat de voorwaarden zijn en wanneer het uitbetaald gaat worden.

Het is wel jammer dat dit soort topics vaak vol komen te staan met posters die geen flauw idee hebben hoe het belastingsysteem in elkaar steekt of hoe dit wereldje in elkaar steekt en dan met een hoop onwaarheden naar voren komen :/

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 15-04-2022 12:55 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Ik ben heel benieuwd naar de hoogte van de tekenbonus... die moet dan wel heel hoog zijn lijkt mij om alsnog over te stappen naar iets, waar je eigenlijk het salaris van te weinig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bones schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:57:
Ik ben heel benieuwd naar de hoogte van de tekenbonus... die moet dan wel heel hoog zijn lijkt mij om alsnog over te stappen naar iets, waar je eigenlijk het salaris van te weinig vind.
Een recruiter haalt snel 20% of meer van het jaarsalaris binnen voor elke kandidaat. Stel dat TS een salaris van 80k bruto heeft en de recruiter 25% pakt dan hebben we het over een fee van 20.000 euro. Daarmee kan je een leuke tekenbonus aan de kandidaat geven die een verschil van een paar honderd euro bruto makkelijk kan compenseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:00:
[...]

Een recruiter haalt snel 20% of meer van het jaarsalaris binnen voor elke kandidaat. Stel dat TS een salaris van 80k bruto heeft en de recruiter 25% pakt dan hebben we het over een fee van 20.000 euro. Daarmee kan je een leuke tekenbonus aan de kandidaat geven die een verschil van een paar honderd euro bruto makkelijk kan compenseren.
Waar je na een jaar dus doorheen bent en je alsnog te weinig verdient voor je initiële wensen.

Vanuit de recruiter snap ik het absoluut. Waarom je hier mee akkoord zou gaan is pure korte termijn winst, maar zelf zou ik het nooit gedaan hebben.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SmurfLink schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:05:
[...]

Waar je na een jaar dus doorheen bent en je alsnog te weinig verdient voor je initiële wensen.

Vanuit de recruiter snap ik het absoluut. Waarom je hier mee akkoord zou gaan is pure korte termijn winst, maar zelf zou ik het nooit gedaan hebben.
Zonder concrete bedragen is het lastig een oordeel te geven. Kan zijn dat het nieuwe salaris alsnog in lijn is met het huidige salaris en je dus in feite een overstap maakt voor een leuk eenmalig bedrag, of dat het wellicht wel een verhoging is maar niet zo hoog als gehoopt. Dat is een afweging die TS zelf mag maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Qwerty-273 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 02:02:
[...]

Nee, aan het eind van het jaar gaat je inkomen sowieso op 1 grote hoop (of je nou 1 werkgever hebt of 10), en daar rekent de belastingdienst haar belastingen over. Wel moet je er rekening mee houden dat de bonus wellicht bruto wordt uitgekeerd, en dat je zelf daar de belastingen over moet afdragen bij de aangifte (het jaar er op). Terwijl je bij een standaard salaris vanuit 1 werkgever dat allemaal al vooraf afgedragen is (en je waarschijnlijk het jaar er op iets terug krijgt van de belastingdienst).

Vraag is wel in welke context wordt die tekenbonus op papier gezet door de recruiter - je hebt namelijk niet direct een werknemer relatie met de recruiter. Dus is het inkomsten uit werk, inkomsten/resultaat uit overig werk of een schenking?
Je mag maar voor 1 werkgever / inkomstenbron tegelijk loonheffingskorting aanvragen. Dus dat gaat toch echt meespelen als je van de recruiter het geld krijgt, daarvan mag je dus NIET die korting aanvragen. Dat staat even los van inkomstenbelasting. Wat je zegt is dus belangrijk, hoe wordt het geld overgeboekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
SmurfLink schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:05:
[...]

Naast het jaarlijks oversluiten van een energiecontract wat loont, naar jaarlijks van werkgever wisselen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zebby schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:36:
[...]

Je mag maar voor 1 werkgever / inkomstenbron tegelijk loonheffingskorting aanvragen. Dus dat gaat toch echt meespelen als je van de recruiter het geld krijgt, daarvan mag je dus NIET die korting aanvragen. Dat staat even los van inkomstenbelasting. Wat je zegt is dus belangrijk, hoe wordt het geld overgeboekt.
Loonheffingskorting wordt aan het einde gewoon bij je jaaropgave goed gedaan. Als jij bij je enige werkgever geen loonheffingskorting aanvraag, dan betaal je elke maand heel veel belasting, en krijg je bij je aangifte heel veel geld terug. Maar over het jaar maakt het niks uit.

Sowieso maakt het uberhaupt niks uit, want als hij die bonus van zijn nieuwe werkgever krijgt, dan komt dat geld ook boven zijn normale loon, en doet de hele loonheffingskorting er niet toe, want die is alleen relevant aan de onderkant van je loon, niet aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

FitTiv schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:40:
Als ze een bonus kunnen aanbieden, waarom dan geen hoger salaris? Zeker als het zoals je stelt deels uit de werkgever komt.
Heel simpel. De bonus komt uit het recruiting budget, niet het salaris budget. Daarnaast komt het geld neit deels van de werkgever, maar in het geheel. De werkgever maakt gewoon minder over naar de recruiter (of had je werkelijk verwacht dat de recruiter er geld op zou verliezen wanneer TS zou tekenen?)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:22:
[...]
Nog even mijn 2 cent als ex-bureau-recruiter. Voor een eventueel volgende keer, doe jezelf en je toekomstige werkgever een plezier en solliciteer niet meer via een bureau-recruiter!
Al is het advies juist, heb ik wel begrip voor diegene die het zo doen. Doormiddel van marketing en effort hebben recruiters, detacheerders etc. een soort facade om de bedrijven gebouwd. 'Je komt alleen nog binnen via ons'. Daarnaast zal het wel meewerken dat bedrijven maar dolgraag deze klus vol teleurstellingen uit handen geven. Dupe is de werknemer, een werknemer die vaak niet beter weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twilightschild
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:22:
[...]

Nog even mijn 2 cent als ex-bureau-recruiter. Voor een eventueel volgende keer, doe jezelf en je toekomstige werkgever een plezier en solliciteer niet meer via een bureau-recruiter!
Ik weet dat we er allemaal (ik incluis) erg van houden om recruiters af te branden. Maar ze vervullen (voor mij in ieder geval) wel een functie. Er zijn veel (kleinere) bedrijven die developers in dienst hebben, maar die je onmogelijk zelf naar boven krijgt als je zoekt naar bedrijven die software ontwikkelen bij jou in de buurt. Nu kan ik gewoon lamlendig een vinkje aanzetten in LinkedIn en de recruiters (waaronder jij zelf trouwens ook :P ) stromen met bakken binnen. Ja, er zit ontzettend veel onzin tussen, maar als je dat wegfiltert komt er toch ook wel een berg met concrete vacatures uit.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat het bedrijf waar het hier over gaat groot genoeg is dat ik het zelf had kunnen vinden als ik iets minder lui was geweest, maar ik heb ook veel bedrijfjes leren kennen waar ik nooit eerder van gehoord had en die in best leuke niches zitten.
Als zo'n recruiter mij dan uiteindelijk helpt om een leuke positie te vinden, dan vind ik het niet meer dan redelijk dat hij daarvoor betaald wordt. Ik werk zelf immers ook niet gratis.

Bedankt verder aan iedereen die heeft meegedacht. De dingen die ik gelezen heb zijn (gelukkig) dingen waar ik zelf ook al aan dacht (achteraf nog belasting betalen en voorwaarden voor uitkering), dus het is goed om dat bevestigd te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:12
Enige wat ik me voor kan stellen is dat het bedrijf wel gewoon betaald, maar intern geen scheve gezichten wil terwijl de nood hoog is. Dat zou waarschijnlijk het signaal moeten zijn dat je volgend jaar het betreffende bedrag er niet 1, 2, 3 bij zult krijgen.

Hoe dan ook zou ik gewoon naar jaartotaal kijken. WW is niet/nauwelijks aan de orde in ons vakgebied, zelfs niet als je beide benen breekt. Dat soort zekerheden zijn leuk voor later en Nederlanders kicken er op, maar als iemand van pakweg 35 zou ik daar geen rekening mee houden (pensioen wel, maar dat regel je gewoon zelf).

Stel het gaat om €70k per jaar en je kunt daar nu €15k op voorhand van krijgen. Ik zie dat niet per se als negatief, maar hou er dan wel serieus rekening mee dat ik na een jaar vertrek als je bij normale prestaties dreigt terug te vallen naar €55-65k. Een werkgever snapt dat ook heus wel, maar je moet wel bereid zijn om 2x in een jaar een stap te zetten. Die bereidheid is vaak al wel voldoende, maar geneigd is om het wel best te vinden (omwille van de leuke collega's) trekt aan het kortste eind.

Recruiters, tja. Ze hebben een functie. Zijn daar vaak ook redelijk goed in.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 15-04-2022 20:43 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• twilightschild
Ik denk niet dat iemand het nog ziet, maar toch nog even een update van mijn kant:
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Het duurde erg lang voordat er van de recruiter uit iets op papier kwam. Toen er eindelijk iets kwam was het op essentiële punten anders dan afgesproken. Uiteindelijk heb ik het nog wel op papier gekregen zoals afgesproken, maar tegen die tijd merkte ik dat ik er eigenlijk helemaal geen zin meer in had door al het gedoe.

Maar weer verder zoeken dus 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Janoz schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:04:
[...]

Heel simpel. De bonus komt uit het recruiting budget, niet het salaris budget. Daarnaast komt het geld neit deels van de werkgever, maar in het geheel. De werkgever maakt gewoon minder over naar de recruiter (of had je werkelijk verwacht dat de recruiter er geld op zou verliezen wanneer TS zou tekenen?)
Niet alleen, elke euro bruto komt overheen:
- werknemers en werkgevers lasten (er is meer dan bruto netto!)
- verzekeringen, (pensioen)premies etc die allemaal op basis van bruto loon gaan
Etc…

1€ bruto salaris is echt geen 1€ voor de werkgever onderaan de streep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
twilightschild schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:26:
Ik denk niet dat iemand het nog ziet, maar toch nog even een update van mijn kant:
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Het duurde erg lang voordat er van de recruiter uit iets op papier kwam. Toen er eindelijk iets kwam was het op essentiële punten anders dan afgesproken. Uiteindelijk heb ik het nog wel op papier gekregen zoals afgesproken, maar tegen die tijd merkte ik dat ik er eigenlijk helemaal geen zin meer in had door al het gedoe.

We zien het wel en ik snap je eerlijk gezegd wel. Ik heb op zo'n manier ook wel eens de handdoek in de ring gegooid. Salariseis vooraf neergelegd en dan met een bod van 200 lager komen, na een aantal gesprekken. Ondersteund door argumenten als: "Ze moeten in je investeren." Als het voor indiensttreden al zo moeilijk is om tot overeenstemming te komen, want betekent dat dan naderhand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
twilightschild schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:26:

We lezen het dus nog wel :Y
Goed dat je nog de terugkoppeling doet, veel topics sterven een stille dood waarbij niet altijd het eindresultaat wordt gedeeld.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben: Kan je nu wel wat meer details delen omtrent de constructie die ze je hadden voorgesteld?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
BastaRhymez schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:47:
[...]

We lezen het dus nog wel :Y
Goed dat je nog de terugkoppeling doet, veel topics sterven een stille dood waarbij niet altijd het eindresultaat wordt gedeeld.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben: Kan je nu wel wat meer details delen omtrent de constructie die ze je hadden voorgesteld?

***members only***
Ja hoor, ik wil dat best wel delen. Het was alleen niet zo relevant voor de vraag.
Gat tussen mijn minimum en hun maximum was 200 euro. De recruiter stelde voor om dat voor 1,5 jaar te compenseren omdat ik tegen die tijd wel mijn gewenste salaris zou verdienen (volgens verwachting). Het ging dus om een vrij kleine bonus van 3600 euro.
Voordat er weer een storm met reacties losbarst over hoe dat totaal niet een lager salaris compenseert: daar was ik me van bewust.

Achteraf gezien had ik toen gelijk al nee moeten zeggen. Niet eens zozeer om het salaris, maar de werkgever gaf aan dat ze mij geen "senior" developer vonden. In eerste instantie vond ik dat prima want ieder bedrijf heeft hun eigen definitie van wat ze senior vinden en ik kreeg een beetje het idee dat het daar zo was dat je enkel senior kon zijn als je daar al X jaar werkte. Maar later ging het me toch een beetje tegen staan. Vooral toen ik een contract onder ogen kreeg waaruit bleek dat ik, op papier, wél als senior werd aangenomen.

Jouw situatie is natuurlijk wel top; mooi cadeautje dat je niet verwachtte.
Pagina: 1