Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik ben voornemens om een nieuwe rol te introduceren binnen onze organisatie.

De kerntaken:

- Vertalen en implementeren van strategische behoeftes/benodigdheden naar operationele oplossingen
- De unit helpen duidelijk inzicht te krijgen in die zaken die nodig zijn om unit doelen te behalen
- Optimaliseren van efficiëntie door processen te verbeteren
- Verantwoordelijk voor het opzetten (hoeft niet door persoon zelf te gebeuren) van een KPI omgeving
- De stem van de unit binnen de rest van de organisatie vwb dit werkgebied.

Het betreft een rol die dus op strategisch vlak (qua hiërarchie staat er maar 1 laag tussen deze rol en de CEO) een belangrijke rol gaat spelen om zaken gedaan te krijgen binnen de organisatie. Wereldwijde niche speler met 1.500 man personeel.

Ik heb zelf echter moeite met het vinden van een passende titel om zo een zoektocht te kunnen gaan starten naar de geschikte kandidaat met ervaring. Iets wat al lastig zat is in deze tijd.

Graag zou ik jullie input eens willen zien!

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:12
Ik lees unit, ik zie manager, dus logisch Business Unit Manager? In de IT een gebruikelijke management rol voor een afgebakende afdeling binnen een IT-dienstverlener.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:12:
Ik lees unit, ik zie manager, dus logisch Business Unit Manager? In de IT een gebruikelijke management rol voor een afgebakende afdeling binnen een IT-dienstverlener.
Ik snap je redenatie.
Ik lees zelf niet direct manager (maar ik kan biased zijn). Bij een BUM denk ik toch eerder aan iemand die de unit aanstuurt, dat is bij deze rol niet zo.

The best is yet to come

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:12
@Dean Martin Je zo ook nog aan een functietitel als Change Manager of Continious Improvement Manager kunnen denken. Dit zijn vaak de titeltjes die Lean en Six Sigma consultants zichzelf geven, krijg daar zelf altijd een beetje jeuk van alleen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:57
(strategisch) proces ontwerper?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:31
Process Improvement Manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:19:
@Dean Martin Je zo ook nog aan een functietitel als Change Manager of Continious Improvement Manager kunnen denken. Dit zijn vaak de titeltjes die Lean en Six Sigma consultants zichzelf geven, krijg daar zelf altijd een beetje jeuk van alleen.
Ik vind die Continuous Improvement Manager nog niet zo verkeerd.
Misschien manager nog vervangen met iets anders...Maar dekt wel goed de lading eigenlijk!

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ik zie eigenlijk manager telkens terug keren, misschien moet ik toch eens bij mezelf nagaan waarom, en waarom ik het niet zo zie!

Thanks!

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dean Martin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:23:
[...]

Ik vind die Continuous Improvement Manager nog niet zo verkeerd.
Misschien manager nog vervangen met iets anders...Maar dekt wel goed de lading eigenlijk!
Je geeft zelf aan dat de markt al moeilijk is, geef het beestje een andere naam en je krijgt de spreekwoordelijke monkeys op je nogal belangrijke key-functie af.

Wees niet bang om manager te gebruiken in ieder geval, maar de functie die je voor ogen hebt zit wel op de 80-100k per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
(Chief) Performance Officer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 15:54

Rival24

I'll Be Back

Volgens mij ben je op zoek naar een solution architect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:48

hellknight

Medieval Nerd

klinkt een beetje als een kruising tussen een (Solution) architect en IT Business Partner

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:47
Dean Martin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:25:
Ik zie eigenlijk manager telkens terug keren, misschien moet ik toch eens bij mezelf nagaan waarom, en waarom ik het niet zo zie!

Thanks!
Vertalen en implementeren impliceert volgens mij dat er ‘iets’ gemanaged moet worden. Zie het als een programma manager. Het feit dat je geen mensen managed wil niet zeggen dat je geen manager kan zijn.

Een account manager managed ook geen mensen onder zich, maar beheert (engels: managen) een account.

vaak zie je wel dat de plek van het woord manager verschil aangeeft tussen mensen managen of een proces/domein.

Service delivery manager: een proces/klant
Manager customer service: de manager van een team/afdeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Vorkie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:25:
[...]

Je geeft zelf aan dat de markt al moeilijk is, geef het beestje een andere naam en je krijgt de spreekwoordelijke monkeys op je nogal belangrijke key-functie af.

Wees niet bang om manager te gebruiken in ieder geval, maar de functie die je voor ogen hebt zit wel op de 80-100k per jaar.
Dat laatste heb ik zelf ook als budget geraamd ja.
Alleen die monkey zou ik graag willen laten passeren ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
t14wo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:31:
[...]

Vertalen en implementeren impliceert volgens mij dat er ‘iets’ gemanaged moet worden. Zie het als een programma manager. Het feit dat je geen mensen managed wil niet zeggen dat je geen manager kan zijn.

Een account manager managed ook geen mensen onder zich, maar beheert (engels: managen) een account.

vaak zie je wel dat de plek van het woord manager verschil aangeeft tussen mensen managen of een proces/domein.

Service delivery manager: een proces/klant
Manager customer service: de manager van een team/afdeling
Nee zeker, dat ben ik met je eens qua impliceren. Misschien kijk ik er te kortzichtig tegen aan.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:47
Dean Martin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:32:
[...]

Nee zeker, dat ben ik met je eens kwam impliceren. Misschien kijk ik er te kortzichtig tegen aan.
Denk net perse kortzichtig, maar mogelijk biased als je binnen jouw organisatie alleen ‘manager’ functies hebt als je daadwerkelijk lijnverantwoordelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Volgens mij is het hele concept van functietitels behoorlijk achterhaald. De titels beschrijven al lang niet meer het werk of de verantwoordelijkheden die iemand heeft en iedereen heeft een ander beeld bij de inhoud van de klassieke titels waardoor verwachtingen compleet scheef gaan lopen.

Ik zou deze persoon iets van "Unit Dude" noemen. Blijkbaar krijgt hij verantwoordelijkheden als interface tussen de unit en de rest maar ook klassieke bullshit verantwoordelijkheden (KPI omgeving? Seriously?)

Door af te wijken van de klassieke benamingen weet je in ieder geval zeker dat je geen conflicterende verwachtingen krijgt. Uiteindelijk zijn dat de veroorzakers van de grootste problemen binnen organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:34:
Volgens mij is het hele concept van functietitels behoorlijk achterhaald. De titels beschrijven al lang niet meer het werk of de verantwoordelijkheden die iemand heeft en iedereen heeft een ander beeld bij de inhoud van de klassieke titels waardoor verwachtingen compleet scheef gaan lopen.

Ik zou deze persoon iets van "Unit Dude" noemen. Blijkbaar krijgt hij verantwoordelijkheden als interface tussen de unit en de rest maar ook klassieke bullshit verantwoordelijkheden (KPI omgeving? Seriously?)

Door af te wijken van de klassieke benamingen weet je in ieder geval zeker dat je geen conflicterende verwachtingen krijgt. Uiteindelijk zijn dat de veroorzakers van de grootste problemen binnen organisaties.
Dat laatste los ik normaliter op door vooraf zo duidelijk mogelijk op papier te zetten wat de verwachtingen zijn.
Dat is binnen organisatie ook voor iedereen zichtbaar.

Over een KPI/dashboard/Insights omgeving verschillen we van mening klaarblijkelijk ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:41

Dido

heforshe

Hartstikke mooi, maar hoe ga jij profielen van Unit Dudes vinden op LinkedIn?

En hoe gaan potentiele Unit Dudes jouw vacature vinden?

Hoewel ik met je eens ben dat er veel BS in titelland bestaat, als je een timmerman zoekt moet je niet vragen om een Wood Dude, als je een loodgieter zoekt vraag je niet om een Pipe Dude.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Functietitels worden juist steeds meer en meer relevant, zeker als je ze goed toepast en daarbij ook een duidelijk verschil legt tussen junior, medior, senior, manager e.d.

Het is veel makkelijker om een 'business unit manager' te zoeken, iemand met ervaring in business management, information management, unit management of welke andere relevante skills dan ook, dan een 'unit dude'. Geen enkele zelfrespecterende zakenman op dat niveau gaat die titel accepteren.

Iemand die die functie vervult hoort gewoon Manager of Officer in z'n titel te hebben, met daarvoor een omschrijving van de functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W0rk3holic
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-02 11:44
Improvement coördinator/officer (als je het woord manager niet wil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:53

Thompson

Beeromaniac

Ik doe zelf een beetje zoiets maar dan in een veel kleinere organisatie. Ik zou mezelf een business improvement engineer noemen.

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:04
Ik heb iemand met een soortgelijk takenpakket in dienst en dat is een Business Analyst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:52
Weet niet wat het voor bedrijf het is, maar het lijkt erop, dat je een alleskunner zoekt, die straks verzuipt, omdat hij teveel verschillende taken tegelijk moet doen.
Lijkt me meer iets voor 3 verschillende mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
bangkirai schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:45:
Weet niet wat het voor bedrijf het is, maar het lijkt erop, dat je een alleskunner zoekt, die straks verzuipt, omdat hij teveel verschillende taken tegelijk moet doen.
Lijkt me meer iets voor 3 verschillende mensen.
Thanks voor je feedback. Ik ben het er niet mee eens maar wellicht goed om het duidelijker neer te gaan zetten als dit is wat iemand uit bovenstaande kan halen!

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-05 22:05
(Strategisch) business analist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Solution architect zit teveel in de oplossing (ik heb dat soort rollen). Je zoekt meer iemand in de richting van een domain architect.
Maar gezien de grootte van het bedrijf heb je aan eentje genoeg en zoek je meer een Enterprise architect volgens mij. Domain architecten heb je meestal als de verschillende business domeinen te groot zijn om door 1 persoon af te dekken. Dat is met slechts 1500 man niet het geval.

[ Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 14-04-2022 20:32 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:58
Ik zou het ook meer in deze hoek zoeken, (senior/principal) strategisch portfolio analist.

Het is niet echt een manager vind ik omdat die meer in de analyse hoek zit.

Net onder de douche, bedacht ik mij nog: Strategisch portfolio intelligence manager.

Of strategisch portfolio proces manager.

Of als je meer in de agile hoek zit:

Epic owner / Epic enabler
Value (Stream) Development Manager

Heerlijke tijd waarin we leven, waarin je een functie hebt en niemand echt weet wat je doet zonder het uit te leggen.

[ Voor 36% gewijzigd door wm1234 op 14-04-2022 21:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ik heb gekozen voor 'director continuous improvement' ! Thanks!

The best is yet to come

Pagina: 1