Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Wiibe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 10:36
Wij zijn aan het kijken naar zonnepanelen aan 2 kanten van het dak.
En zou graag wat advies willen want nou slim is wel micro omvormers/optimizers.
De grote van de panelen 370 of 400+ enz enz.

De een vertelt nee meer dan 370wp is niet nodig in nl en optimizers ook niet want je hebt geen schaduw.
En de ander vertelt weer heel wat anders.

Dus ik weet nu niet meer wat verstandig is om te doen.

Alvast bedankt voor de hulp!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYXYA3uNsri3q6SCqAwuCYSo5x4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L71Puzdxd0PBM1d3d5WpeAsL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiFlFGUoCb8AdtvImx1k85IgAd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8YPoQ8AxmVNI7whm8OYChjI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO1u3BFt4qvwZ5sXSX30lN2TjvE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RmQj23TB0WAb0IOJVFfxCnrQ.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zoveel mogelijk op de schuine kanten neer leggen
Schaduw
Bomen aan de voorkant van het huis.
Weet niet echt of de panelen daar last van krijgen.
Jaarverbruik
Tussen de 3500/4000 KWH
Ik kook elektrisch heb geen eigen auto dus daarvoor is het ook niet nodig.
Zou op den duur natuurlijk wel een warmte pomp of hybride pomp willen hebben.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25a er is geen ruimte meer in de groepenkast dus moet een extra groepenkastje bijkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53eh6KffHjaa0HOSJddb3OaW1dA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqjpIaeSSGZz8skCViTosTpE.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Per maand geld besparen (Want he op de bank levert het niets op) budget is rond de 5k excl de btw.
In de de toekomst (Als ons platte dak is vernieuwd) zou ik dit ook wel vol willen leggen dus het huidige uitbreiden.
Wie gaat het project uitvoeren
Degene die de offertes maakt ;)
Bijhouden van data
Standaard portaal die de leverancier uitlevert.
En waarschijnlijk uitlezen via HA via de P1 poort
Reeds verkregen offertes
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Regio
Midden Nederland

• Choasmarkk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-10 23:53
Nobrainer; sowieso het Zonneplan systeem. Met name Enphase is überhaupt een slecht advies op dit dak.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Wp per paneel is niet zo'n issue als je gewoon een string omvormer neemt, soms kan je met kleinere panelen netto meer kwijt op je dak. Qua kosten maakt het op zijn geheel meestal ook maar weinig uit.

Het is toch wel handig om te weten of er wel/geen schaduw is en of het type bomen nog gaat groeien of regelmatig worden gesnoeid. Op de satellietfoto lijken ze al over het dak te hangen.

Neem je ook het dakje bij de voorduur mee en de dakkapel ? Het lagere dakje zal wel sneller last van schaduw hebben.
Naast de dakkapel heeft opbrengst zonder optimizers/micro converters wel invloed op de string dus misschien aan die kant alleen boven de dakkapel en er op.

En waarom niet op het platte gedeelte in het midden ? Dat kan dan vrijwel 100% op zuid, dat zijn dan naar verhouding 'goedkope' panelen. Eventueel kan je die los met 1-fase micro converters nemen op de fase(s) met het de meeste eigen belasting (en/of laagste voltage), dan wel zoveel mogelijk Wp nemen wat past per paneel (Wp/converter kosten gaan dan omlaag).

Het wordt wel een beetje tetrissen met die dakraampjes aan de andere kant ;)

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 22-04-2022 09:01 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Wiibe
DukeBox schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:51:
Wp per paneel is niet zo'n issue als je gewoon een string omvormer neemt, soms kan je met kleinere panelen netto meer kwijt op je dak. Qua kosten maakt het op zijn geheel meestal ook maar weinig uit.

Het is toch wel handig om te weten of er wel/geen schaduw is en of het type bomen nog gaat groeien of regelmatig worden gesnoeid. Op de satellietfoto lijken ze al over het dak te hangen.

Neem je ook het dakje bij de voorduur mee en de dakkapel ? Het lagere dakje zal wel sneller last van schaduw hebben.
Naast de dakkapel heeft opbrengst zonder optimizers/micro converters wel invloed op de string dus misschien aan die kant alleen boven de dakkapel en er op.

En waarom niet op het platte gedeelte in het midden ? Dat kan dan vrijwel 100% op zuid, dat zijn dan naar verhouding 'goedkope' panelen. Eventueel kan je die los met 1-fase micro converters nemen op de fase(s) met het de meeste eigen belasting (en/of laagste voltage), dan wel zoveel mogelijk Wp nemen wat past per paneel (Wp/converter kosten gaan dan omlaag).

Het wordt wel een beetje tetrissen met die dakraampjes aan de andere kant ;)
Bedankt voor de antwoorden en vragen allemaal

De bomen deze hangen niet over het dak heen en sinds ik hier woon (2015) zijn ze niet gesnoeid!
Ze zijn ongeveer even hoog als het huis en als ze vol in het blad staan kunnen ze op sommige punten van de dag wel shaduw veroorzaken als heb ik hier nooit echt op gelet. (Ligt er ook aan welk seizoen en hoe hoog de zon dan staat)

Ik was van plan om alleen op de 2 schuine kanten panelen te laten leggen. Dit omdat op het platte dak de bitumen niet meer op zijn best is en ik dat dan eerst zou moeten/willen vervangen (Waar ik op dit moment geen geld voor over heb.)
Maar in de toekomst zou ik hier wel panelen op willen laten leggen.

Betreft het tetrissen dit klopt wel inderdaad maar bij de buren die het zelfde aantal dakramen heeft liggen er 8 panelen op (Als zullen deze wel iets kleiner zijn ).

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Wiibe schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:02:
Ik was van plan om alleen op de 2 schuine kanten panelen te laten leggen. Dit omdat op het platte dak de bitumen niet meer op zijn best is en ik dat dan eerst zou moeten/willen vervangen (Waar ik op dit moment geen geld voor over heb.)
Met zonlicht op je panelen i.p.v. je dak gaat het misschien nog wat langer mee en kan het eventueel de vervanging van je dak 'verdienen' ;)

Ik zou het toch wel overwegen, op het oog lijken dat de meest 'rendabele' panelen en als je de rest laat leggen pak je die in no-time mee met bjiv. flatfix fusion voor montage. Je kan het dan vrij eenvoudig (tijdelijk) zelf weghalen mocht je dak vervangen moeten worden.

• Wiibe
DukeBox schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:20:
[...]

Met zonlicht op je panelen i.p.v. je dak gaat het misschien nog wat langer mee en kan het eventueel de vervanging van je dak 'verdienen' ;)

Ik zou het toch wel overwegen, op het oog lijken dat de meest 'rendabele' panelen en als je de rest laat leggen pak je die in no-time mee met bjiv. flatfix fusion voor montage. Je kan het dan vrij eenvoudig (tijdelijk) zelf weghalen mocht je dak vervangen moeten worden.
Daar heb je wel een punt inderdaad, alleen dan wordt de aanschaf en plaatsing natuurlijk ook weer een stuk hoger. Maar betreft de optimizer is dat rendabel of gewoon voor 3 losse strings gaan? Op het platte dak staat sowieso een mooie pijp die schaduw kan geven en we zitten dus met die bomen.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Wiibe schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:42:
Daar heb je wel een punt inderdaad, alleen dan wordt de aanschaf en plaatsing natuurlijk ook weer een stuk hoger.
Dat hangt er vanaf, een paneel zelf is de kosten niet, flatfix fusion is wel aan de prijs maar er is niet zo heel veel te krijgen voor groot formaat panelen.
Maar betreft de optimizer is dat rendabel of gewoon voor 3 losse strings gaan?
Dat blijft lastig, als het buiten de piekuren wat schaduw op je panelen valt is de opbrengst maar marginaal minder. Of je dat ooit gaat terugverdienen met micro converters/optimizers? Waarschijnlijk niet maar voor de meerprijs van die optimizers zou ik het persoonlijk niet laten omdat ik zelf mij altijd zou afvragen wat als.... daarnaast is het ook iets veiliger.

Pagina: 1