Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-09 17:21
Hoi, ik heb de Sony A5100, en ik heb steeds al zoveel zitten aanklooien met de kleuren. Mijn Beagle heeft een licht bruine toffee karamel kleur, maar met fotograferen valt deze bruine kleur altijd of te geel of te oranje uit,
Dan moet ik steeds opnieuw aanpassen met een nieuwe foto. Is er niet een methode dat ik ergens de basis kleur kan invoeren waardoor deze wordt overgenomen in de nieuwe gemaakte foto.
Na een hoop gedoe heb ik de kleur ongeveer :

Ik gebruik Adobe Photoshop 2022, en Lightroom. En met color mixer in camera raw mode enz probeer ik dan steeds de kleur te bereiken.

Hier ongeveer de kleur zoals het ongeveer moet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8acNnNHC6J9SDld6gklN-S30Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6L3l3Ub4GSj6mubmhjHLukdZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Snake_Eye op 14-04-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De kleur die jij op je monitor waarneemt is afhankelijk van nogal wat zaken:
  1. Het licht waarin de foto genomen is
  2. Wat specifieke eigenschappen van lens en camera
  3. Witbalans profiel dat je toepast in camera / software
  4. Je monitor en de aansturing daarvan door OS en software
  5. Het omgevingslicht in de kamer waar de monitor staat
Om natuurgetrouwe kleuren te krijgen, moet je punt 3 afstemmen op punt 1 (wat variabel is) en punt 2 (wat minder variabel is, tenzij je veel verschillende spullen gebruikt). Afhankelijk van de manier waarop je je witbalans instelt (in camera/software) moet je daarbij wel rekening houden met punten 4 en 5. Als je heel blauwe (koud witte) verlichting in je kamer hebt, dan oogt je scherm al snel oranje, terwijl er misschien niets mis is met de gekozen witbalans instelling bijvoorbeeld.

Aangezien het licht waarin de foto genomen wordt niet constant zal zijn, is het lastig om een bepaald witbalans profiel of zo te maken en dat steeds toe te passen. Wat ik zelf meestal doe om de witbalans in te stellen is de methode gebruiken met de pipet (eye dropper), waarbij je een neutraal gekleurd deel van de foto aanwijst en LR/PS op basis daarvan de witbalans/kleurtemp instelt. In dit geval bijvoorbeeld het wit of donkergrijs van zijn neus. Dat is wellicht niet perfect, maar wel een vrij simpele en snelle manier in elk geval. Een betrouwbaarder variant daarvan is om een goede kleurkaart / grijskaart in beeld te houden bij het maken van de foto, maar dat is in de praktijk natuurlijk lastig. Kan wel nuttig zijn om nu eens wat dingen te controleren en zien of je daarmee vergelijkbare resultaten krijgt als met je huidige methode / wanneer je een neutraal referentiepunt op je hond kiest.

Als je met die methode hele afwijkende kleuren op je scherm krijgt, dan moet je denk ik serieus even gaan kijken naar de calibratie van je monitor danwel het omgevingslicht in die kamer.

En dan heb je ook nog het punt dat je de foto daarna gaat bekijken op andere devices in weer ander omgevingslicht, waardoor het er alsnog anders uit kan komen zien :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

PS: als het niet zozeer de witbalans is, maar meer een eigenschap van lens/sensor of zoiets en je steeds dezelfde sliders even veel moet verslepen, dan zou je het in lightroom ook op moeten kunnen lossen door die bewerkingen op te slaan als preset en die preset bij import automatisch toe te passen.

Maar let dus in elk geval even op dat je niet vooral een afwijking van je monitor aan het corrigeren bent. De voorbeeld foto zegt wat dat betreft ook niet zoveel, aangezien wij die hond niet in de buurt hebben ter referentie :)

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 14-04-2022 14:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Bedankt voor je reactie, ik hou natuurlijk rekening hoe de omgeving licht is. En de kleur weergave van monitor. Ik hou altijd wel een ruime marge aan, maar dan nog valt de bruine vacht altijd te oranje uit. (onbewerkt)

Vroeger had je in photoshop een slider waarbij je bruin kon toevoegen voor huid. Dat zit er niet meer in, wel bij voorbeeld de kleur oranje naar geel laten uitlopen, enz. je hoort ook Sony A5100 eigenaars met dit probleem dat bruin vaak te oranje of te geel uitvalt. Ook rekening gehouden met omgevingslicht. Dan is het zo dat men altijd een beetje de kleur moet oppompen om het wat levendig op de foto uit moet zien.

Ik had in dit topic ook te horen gekregen dat het te fletserig over kwam, terwijl de hond ongever zo'n kleur heeft. Als je de foto kleuren wat wil opvrolijken minder fletserig kom je snel uit dat het naar de gelere / oranje kant gaat.
Dus dan weet ik er niet zo goed raad mee.

EDIT: Foto's die gemaakt zijn van andere mensen waarvan ik de hond ook in het echt heb gezien worden goed in kleur weergeven op mijn monitor. Ik heb de HP Pavilion 27 XI wel gekalibreerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Snake_Eye op 14-04-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Misschien goed om ook even wat uit te leggen over je workflow?

Schiet je in RAW (neem aan van wel)? Welke camera profiel gebruik je vervolgens (al eens met andere profielen geprobeerd)? Welke instellingen doe je verder in LR/PS. Met misschien ook wat voorbeelden (incl. gebruikte instellingen/aanpassingen) van foto's die je wel en niet goed gelukt vindt qua kleur?

Het blijft lastig om dat te beoordelen natuurlijk, omdat wij die hond niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Wellicht ten overvloede, maar je realiseert je dat bruin en oranje technisch dezelfde kleur zijn? Bruin is "donker oranje" of oranje is "licht bruin", maar net hoe je het definieert. Het verschil of we iets bruin of oranje noemen is meestal enkel het contrast met omliggende kleuren. Focus je dus niet alleen op de kleur zelf, maar vooral op het contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik had hier zelf op mijn oude A7II ook regelmatig last van, maar op de A7R4 is dat weer een minder probleem. Sony is qua witbalans gewoon niet altijd top, en dat is iets wat je dan achteraf moet fixen :)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Orion84 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:36:
Misschien goed om ook even wat uit te leggen over je workflow?

Schiet je in RAW (neem aan van wel)? Welke camera profiel gebruik je vervolgens (al eens met andere profielen geprobeerd)? Welke instellingen doe je verder in LR/PS. Met misschien ook wat voorbeelden (incl. gebruikte instellingen/aanpassingen) van foto's die je wel en niet goed gelukt vindt qua kleur?

Het blijft lastig om dat te beoordelen natuurlijk, omdat wij die hond niet kennen.
Ik schiet altijd raw + jpg. Ik heb met andere profielen gewerkt. Naar beste is denk ik automatisch. Ik kom er nog op terug met vermelden van instellingen enz. Ik snap dat ook wel dat het moeilijk is voor jullie, omdat je de hond niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:32

Steef

GoT's Most Eaten

Kleur is een uitgebreid verhaal, ik zal dus ook niet herhalen wat hiervoor al is gezegd. Maar nog wel een kleine toevoeging met betrekking tot RAW, JPEG en je picture profiles :)

Het is goed je te realiseren dat je nooit naar een RAW kijkt. Alles wat jij ziet (op je camera, in Lightroom, in Photoshop etc) is een JPEG render van de RAW data. Dit is effectief hoe jouw apparaat of software de RAW data interpreteert om er uiteindelijk een plaatje van te maken. En de truc is; jou camera doet dat niet precies hetzelfde als je software.

We beginnen bij je camera. Je maakt een RAW + JPEG foto. Jou camera maakt die JPEG aan aan de hand van de instellingen die jij hebt gedaan (picture profiles, eventuele sharpening etc). Op je scherm zie jij de resulterende JPEG. Belangerijk om te weten, ook als jij in pure RAW mode fotografeert (dus geen RAW + JPEG) krijg je alsnog een JPEG op je scherm te zien, want je camera maakt een kleine JPEG preview aan (weer op basis van de instellingen van de camera) om op het scherm te kunnen tonen.

Die picture profiles en andere camera instellingen hebben impact op je JPEG, maar niet op je RAW. (op een paar uitzonderingen na, maar die zijn nu even niet van belang).

We gaan naar lightroom. Je importeert je RAW en ziet in eerste instantie de JPEG preview die je camera aan heeft gemaakt. Nu laat je Lightroom een nieuwe preview aan maken, dat doet Lightroom aan de hand van zijn eigen instellingen - en ziet er waarschijnlijk dus anders uit! Zeker als je picture profiles op je camera gebruikt. Lightroom heeft een aantal picture profiles ingebakken die de picture profiles in je camera proberen te emuleren. Als je in Lightroom hetzelfde kleurpofiel gebruikt als in je camera kom je dichter in de buurt.

Je voelt hem misschien al aan komen; het gebruik van Picture profiles op je camera is vooral nuttig als je de JPEG uit je camera rechtstreeks gaat gebruiken. Als je echter altijd met de RAW aan de gang gaat, dan werken de profielen vooral verwarrend. Veel mensen die in RAW fotograferen zetten deze profielen dan ook zo veel mogelijk uit, of gebruiken een neutraal profiel. Dan is de preview op je camera meer overeenkomstig met wat je in Lightroom ziet.

Je kunt ook over een andere boeg gaan. Je kunt er voor kiezen om juist wel picture profiles te gebruiken op je camera. Je kunt dan direct op je schermpje zien of je blij bent met het resulterende plaatje.

Vervolgens kun je die importeren in RawTherapee en daar gebruik maken van een "curve match" feature. Die feature bekijkt de kleurstelling van de JPEG preview en past die zo goed mogelijk toe op je RAW. Als je blij bent met de foto preview op je camera kan dit een snelle optie zijn om je RAW al een heel eind de goede kant op te krijgen.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake_Eye
Steef schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:24:
Kleur is een uitgebreid verhaal, ik zal dus ook niet herhalen wat hiervoor al is gezegd. Maar nog wel een kleine toevoeging met betrekking tot RAW, JPEG en je picture profiles :)

Het is goed je te realiseren dat je nooit naar een RAW kijkt. Alles wat jij ziet (op je camera, in Lightroom, in Photoshop etc) is een JPEG render van de RAW data. Dit is effectief hoe jouw apparaat of software de RAW data interpreteert om er uiteindelijk een plaatje van te maken. En de truc is; jou camera doet dat niet precies hetzelfde als je software.

We beginnen bij je camera. Je maakt een RAW + JPEG foto. Jou camera maakt die JPEG aan aan de hand van de instellingen die jij hebt gedaan (picture profiles, eventuele sharpening etc). Op je scherm zie jij de resulterende JPEG. Belangerijk om te weten, ook als jij in pure RAW mode fotografeert (dus geen RAW + JPEG) krijg je alsnog een JPEG op je scherm te zien, want je camera maakt een kleine JPEG preview aan (weer op basis van de instellingen van de camera) om op het scherm te kunnen tonen.

Die picture profiles en andere camera instellingen hebben impact op je JPEG, maar niet op je RAW. (op een paar uitzonderingen na, maar die zijn nu even niet van belang).

We gaan naar lightroom. Je importeert je RAW en ziet in eerste instantie de JPEG preview die je camera aan heeft gemaakt. Nu laat je Lightroom een nieuwe preview aan maken, dat doet Lightroom aan de hand van zijn eigen instellingen - en ziet er waarschijnlijk dus anders uit! Zeker als je picture profiles op je camera gebruikt. Lightroom heeft een aantal picture profiles ingebakken die de picture profiles in je camera proberen te emuleren. Als je in Lightroom hetzelfde kleurpofiel gebruikt als in je camera kom je dichter in de buurt.

Je voelt hem misschien al aan komen; het gebruik van Picture profiles op je camera is vooral nuttig als je de JPEG uit je camera rechtstreeks gaat gebruiken. Als je echter altijd met de RAW aan de gang gaat, dan werken de profielen vooral verwarrend. Veel mensen die in RAW fotograferen zetten deze profielen dan ook zo veel mogelijk uit, of gebruiken een neutraal profiel. Dan is de preview op je camera meer overeenkomstig met wat je in Lightroom ziet.

Je kunt ook over een andere boeg gaan. Je kunt er voor kiezen om juist wel picture profiles te gebruiken op je camera. Je kunt dan direct op je schermpje zien of je blij bent met het resulterende plaatje.

Vervolgens kun je die importeren in RawTherapee en daar gebruik maken van een "curve match" feature. Die feature bekijkt de kleurstelling van de JPEG preview en past die zo goed mogelijk toe op je RAW. Als je blij bent met de foto preview op je camera kan dit een snelle optie zijn om je RAW al een heel eind de goede kant op te krijgen.
Hoi, klopt ja daar was ik van op de hoogte. De preview is de jpg, als ik het open in lightroom kan ik de de foto's (jpg wat in de raw inbegrepen zien. Klik ik aan op te selecteren en kies voor import en dan krijg te zien one photo was converted to DNG dan kies ik develop. Dan ga ik de foto bewerken. In de camera settings staat profile op standaard. Over de JPG ben ik nooit tevreden, dus bewerk altijd de RAW.

Vaak is de foto te licht in de hilights of te donker in de donkere gedeelte. Nu heb ik dan de pipet genomen voor de witbalance. de schaduw schuif ik naar rechts, en de blacks ook. Soms ziet het zwart er lelijk uit zoals bruinachtig of korrelig, dat is meestal op te lossen met clipping. Ik gebruik dan eerst meestal color grading en de schadows schuifje naar links, dan nog het zwart en schadows in basic weer wat terug zetten. Het moet niet te flets worden, dus moet dan hier en daar weer proberen het contrast weer terug in te brengen.

[ Voor 7% gewijzigd door Snake_Eye op 15-04-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:32

Steef

GoT's Most Eaten

Standaard oplossing; een eerste foto maken met een grijskaart, dan al je foto's maken (in die belichtingscondities).

Vervolgens kun je in Lightroom je white balance instellen op de foto van je grijskaart en die white balance waarde toepassen op alle andere foto's.

Dan zou de kleur van je hond in elk geval (in software, los van je scherm etc..) moeten kloppen. Kun je zelf nog creatief zijn met de saturation / luminance etc.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Steef schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:46:
Standaard oplossing; een eerste foto maken met een grijskaart, dan al je foto's maken (in die belichtingscondities).

Vervolgens kun je in Lightroom je white balance instellen op de foto van je grijskaart en die white balance waarde toepassen op alle andere foto's.

Dan zou de kleur van je hond in elk geval (in software, los van je scherm etc..) moeten kloppen. Kun je zelf nog creatief zijn met de saturation / luminance etc.
Oke dat is wel een goeie met die grijskaart. alleen als ik de grijs kaart wil vergelijken met de foto, heb je wel het probleem dat de grijskaart in een andere licht omgeving komt, en dus andere kleur en kan je alsnog niet vergelijken. maar inderdaad ik knoei dan ook met saturation / luminance enz. Wat ik ook in mijn achterhoofd moet houden dat de foto's op een lcd altijd lichter zijn dan als je ze afdrukt. Omdat een edge-lit IPS monitor licht afgeeft, en zwart is dan niet echt zwart. Alleen op een Oled heb je echt zwart.

Overdag ziet de foto op het scherm aanders uit dan als je in een donkere kamer naar je scherm kijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Snake_Eye op 15-04-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Hier kan je ook zien dat de Sony A5100 een correctie nodig heeft.
Maar ik heb het voor mezelf opgelost.

[ Voor 84% gewijzigd door Snake_Eye op 17-04-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:12
Snake_Eye schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:58:
[...]

Oke dat is wel een goeie met die grijskaart. alleen als ik de grijs kaart wil vergelijken met de foto, heb je wel het probleem dat de grijskaart in een andere licht omgeving komt, en dus andere kleur en kan je alsnog niet vergelijken.
Je moet inderdaad elke keer als je in een andere licht omgeving komt opnieuw een foto maken van de grijskaart. En dan de witbalans van de foto met grijskaart overkopiëren naar de juiste foto.
Pagina: 1