Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Bedrading in Nieuwbouwhuis klaarmaken voor Domotica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theMAG
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-02-2023
Hallo,

Mijn naam is Martin en momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen van de aankoop van een bouwkavel. Ik zit dus nog erg vroeg in het nieuwbouwproces, maar wil me goed voorbereiden.

Ik heb al veel gelezen over domotica, maar ben nog niet helemaal zeker van mijn idee van de bedrading van het huis. Als ik straks met de bouwer om tafel zit wil ik graag goed weten wat ik wil en daarom heb ik even onderstaand voorbeeld schetsje gemaakt van een ruimte met daarin 3 lichtpunten en 3 schakelaars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbDJx-IITS-5cnyhAHrJILvB1wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JbM8qpWQnNbAVUbggL8gnHKW.png?f=fotoalbum_large

Voor het voorbeeld schrijf ik nu even een SVV van 4 x 0.8, maar voor de uitbreidbaarheid zou ik uiteraard een kabel van 10 of 16 x 0.8 kiezen.

Mijn vragen:
  • Begint dit al ergens op te lijken, of zouden jullie een totaal andere aanpak adviseren?
  • Kan ik per ruimte af met 1 nul en 1 aarde draad, of trek ik er net zoveel als ik schakeldraden heb?
  • Als het geen lichtpunt maar een WCD betreft, kan ik dan nog steeds af met 1.5mm2 voor de schakeldraad?
  • Zouden jullie uberhaupt alle WCD's schakelbaar maken?
  • Werk dezelfde layout ook als ik geen schakelaar heb, maar een bewegings/temperatuur/niveau sensor heb?
Ik ben benieuwd naar de reacties

Alle reacties

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-11 20:37
Voordat je heel erg de details in gaat. Heb je al een idee welk systeem je toe wilt gaan passen? Je bent nu al zaken heel specifiek aan het specificeren, zoals de aderdiameters, maar wat als je nou wel een keer vermogen wil gaan schakelen? Is dan 0,8mm2 nog steeds genoeg? En mag 0,8mm2 bijvoorbeeld wel volgens de NEN1010?

Door de 16x0,8 lijkt het alsof je een soort ringleiding langs alle schakelaars wilt leggen. Hoe ga je dan achter een schakelaar 1 ader uit deze kabel pakken? Is het niet beter om vanaf iedere schakelaar gewoon een buis naar de meterkast te leggen en daar te lassen/bedraden?

Wellicht kun je iets meer informatie geven over het systeem dat je wilt gaan gebruiken.

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-11 20:52
Het nadeel van heel veel schakeldraden naast elkaar door 1 buis (wij hebben bijvoorbeeld naar de slaapkamer onze nachtkast lampjes allebei apart geschakeld van uit de meterkast) dat als ik de linker schakel de recht ook een klein beetje gaat branden(retro fit led) omdat deze 2 schakeldraden naast elkaar liggen. Dit is te voorkomen door afgeschermde kabel te gebruiken.

Denk verder na over wat je allemaal wilt gaan doen met je domotica ( plan per kamer)
- Gordijnen via domotica schakelen (waar komen de motoren hiervan)
- Rolluiken en screens (minimaal 1 lozeleiding hier voor leggen per motor en check welke motor je het beste bij jou domotica systeem kan gebruiken, overleg dit met je elektricien)
- Loze leiding leggen tussen je omvormer en je warmtepomp zodat deze kunnen communiceren met elkaar om eigen overschot zelf te kunnen gebruiken.

Domotica wat via een bus systeem werkt kan je bijvoorbeeld van schakelaar naar schakelaar leggen. Bijvoorbeeld KNX

Wij hebben zelf KNX en achteraf wel blij mee dat we alles van KNX hebben. We hebben een Pairot van xxter en met deze module kunnen alles spraak besturen via Hey google of Hey Siri of Alexa en dus ook via Home kit of de google home app.

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
Als je het huis nog moet gaan bouwen en je over domotica nadenkt kijk eerst een wat je wil gaan doen. Denk hierbij aan stand van ramen en deur, open/dicht, deurbel, camera, beveiliging, rook- en en co2 melders, lekwater detectie, rolluiken, gordijnen, zonwering, (zone)verwarming etc..

Dan heb je diverse systemen waar je uit kan kiezen en of kan combineren waarvan WiFi een bekende is maar zigbee veel gebruikt word en zwave ook niet meer is weg te denken.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:09

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Neem een bussysteem, scheelt je de wereld aan kabel...

• theMAG
Voordat je heel erg de details in gaat. Heb je al een idee welk systeem je toe wilt gaan passen?
Ik zit vooral te kijken naar Loxone of eventueel een PLC gestuurd systeem. Mijn gevoel zegt dat dit voor de toekomst het meest flexibel is.
Door de 16x0,8 lijkt het alsof je een soort ringleiding langs alle schakelaars wilt leggen. Hoe ga je dan achter een schakelaar 1 ader uit deze kabel pakken? Is het niet beter om vanaf iedere schakelaar gewoon een buis naar de meterkast te leggen en daar te lassen/bedraden?
Hoe je achter je schakelaar een ader eruit gaat pakken is inderdaad een vraag waar ik zelf ook nog geen antwoord op had. Ik weet ook niet of je er iets mee wint, maar de gedachte erachter was dat je minder kabels hoeft te trekken. Maar wellicht is het voor de installateur net zo makkelijk om echt elk punt direct met een centrale kast te verbinden.
Het nadeel van heel veel schakeldraden naast elkaar door 1 buis (wij hebben bijvoorbeeld naar de slaapkamer onze nachtkast lampjes allebei apart geschakeld van uit de meterkast) dat als ik de linker schakel de recht ook een klein beetje gaat branden(retro fit led) omdat deze 2 schakeldraden naast elkaar liggen.
Goed punt en zeker een argument voor wat meer buizen.
Denk verder na over wat je allemaal wilt gaan doen met je domotica ( plan per kamer)
Uiteraard heb ik hier wel wat ideeen over, maar ik wil vooral ook een flexibel systeem voor toekomstige ontwikkelingen.
Neem een bussysteem, scheelt je de wereld aan kabel...
Waar ik bang voor ben, maar misschien is die angst onterecht is dat ik dan vast kom te zitten aan een bepaald merk. Dus als ik een schakelaar wil vervangen door een bewegingssensor, dat ik dan niet een simpel en goedkoop 24 volts sensortje kan inhaken.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:24
Hey,

Hoe ver ben je hier nu mee gekomen?
Ik zit in het zelfde proces en ben nu op zoek naar de meest veelzijdige opzet hiervoor.

Ik overweeg alle buizen naar 1 locatie te gaan brengen om flexibel te blijven.
Dus geen centraaldoos toe te passen waar je bij doorlus

• theMAG
Rob-T6 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:03:
Hey,

Hoe ver ben je hier nu mee gekomen?
Ik zit in het zelfde proces en ben nu op zoek naar de meest veelzijdige opzet hiervoor.

Ik overweeg alle buizen naar 1 locatie te gaan brengen om flexibel te blijven.
Dus geen centraaldoos toe te passen waar je bij doorlus
Voor mij is dit project helemaal stil komen te liggen omdat het nieuwbouw project terug naar de tekentafel is gestuurd. Dit gaat voor mij dus nog zeker enkele jaren duren.
Pagina: 1