Toon posts:

Draadloze thermostaat voor warmtepomp i.c.m. Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-03 17:09
Beste Tweakers,

Had mijn vraag al in het Mitsubishi deel gezet, maar daar werd hij eigenlijk ondergesneeuwd. Dus maar even een eigen topic gemaakt.

Het volgende;

Ik krijg binnen enkele weken een Mitsubishi warmtepomp geïnstalleerd. Deze wil ik voornamelijk gaan aansturen via Home Assistant (Procon of MELCloud).

Echter wil ik wel een draadloze thermostaat blijven gebruiken dat mocht HA om wat voor reden niet functioneren de thermostaat nog gewoon kan praten met de warmtepomp.

Nu wordt de Panasonic veel genoemd, echter is deze in draadloze variant 350 euro.

Dat lijkt me voor waar ik hem voor wil gebruiken een beetje overdreven.

Ik zit nu met een schuin oog naar Tado te kijken, daar is een draadloze starterset 149 euro. Maar wordt Tado door mensen met een warmtepomp gebruikt?

Dus concrete vraag, voor mijn situatie, wat zou een goede draadloze thermostaat zijn?

2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Alle reacties

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-03 17:52
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een goede thermostaat icm met een warmtepomp. Wat ik van de Panasonic begreep is dat die een hysteriese van 1 graden heeft. Dat betekent dat de warmtepomp aanslaat bij 19 of 21 graden als je hem op 20 graden hebt ingesteld. Je wil eigenlijk een kleinere hysterese, van 0,1 of 0,3 of iets dergelijks. Ik kan het ook nog niet vinden...

De Tado zou misschien kunnen, maar dan mis je de optie om te koelen volgens mij...

Kortom, ik zit met dezelfde vraag...

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-03 23:09
Plugwise Adam HA praat opentherm met de ketel/warmtepomp, en kan een opentherm thermostaat als aansturing ontvangen.

In HA is een integratie die alle gegevens uitleest en de temperatuur settings, schema etc kan aansturen.

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:48
Burnd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:41:
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een goede thermostaat icm met een warmtepomp. Wat ik van de Panasonic begreep is dat die een hysteriese van 1 graden heeft. Dat betekent dat de warmtepomp aanslaat bij 19 of 21 graden als je hem op 20 graden hebt ingesteld. Je wil eigenlijk een kleinere hysterese, van 0,1 of 0,3 of iets dergelijks. Ik kan het ook nog niet vinden...
Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Burnd
Ik begreep juist dat die hysteresis daar 1 graad is, maar die is dus instelbaar?

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:04
Burnd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:58:
Ik begreep juist dat die hysteresis daar 1 graad is, maar die is dus instelbaar?
Van de standaard remote met thermostaat functie die bij Panasonic monoblocs wordt geleverd is de hysteresis 1 graad en daarmee praktisch lastig in te zetten. De genoemde remote Panasonic PAW-A2W is veel beter en heeft instelbare hysteresis. Zoek specificaties maar op.

[Voor 4% gewijzigd door vandermark op 15-11-2022 09:03]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• Burnd
Van wat ik begrijp is die panasonic 220v levert en ik heb potentiaal vrij contact nodig (No/nc). Ik heb een Airwell warmtepomp.

Wat ik dus zoek:
- vrij potentiaal contact (NO / NC)
- verwarmen en koelen
- smart (aan te sturen met home assistant)

[Voor 36% gewijzigd door Burnd op 15-11-2022 09:48]

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:25
En welke is het geworden ? ben nl ook op zoek naar een thermostaat de max 1 keer per uur schakelt
Burnd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:46:
Van wat ik begrijp is die panasonic 220v levert en ik heb potentiaal vrij contact nodig (No/nc). Ik heb een Airwell warmtepomp.

Wat ik dus zoek:
- vrij potentiaal contact (NO / NC)
- verwarmen en koelen
- smart (aan te sturen met home assistant)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Burnd
Ik ben voor deze gegaan:

https://www.bol.com/nl/nl...1CEA.4_14.15.ProductImage

Werkt tot nu toe prima. Maar ik moet zeggen, ik woon er nog niet, maar de warmtepomp draait al wel een tijdje. Dus ik kan je er nog niet veel over vertellen :)

• brutus26
Zal kijken denk zelf aan de Tado, die kun je speciaal voor de wp instellen zodat hij niet zovaak schakelt wat goed is voor de levensduur van de warmtepomp

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:14
In een ander topic las ik dat de Tado standaard modulerend gedrag blijft houden, en daardoor niet geschikt voor de Ecodan.
Het zou via de support wel aan te passen zijn, maar zelf kun je dit dus niet.

• brutus26
Klopt zal de support vragen hoe dit is aante passen, wil er ook een tijdvertrager relais tussen zetten zodat de wp zo min mogelijk schakeld (aan en uit gaat).
alberthakvoort schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:53:
In een ander topic las ik dat de Tado standaard modulerend gedrag blijft houden, en daardoor niet geschikt voor de Ecodan.
Het zou via de support wel aan te passen zijn, maar zelf kun je dit dus niet.

• brutus26
Onderstaand van de Tado support

Bericht van Tado, hij kan dus niet koelen, jammer

Beste Robert,
De tado° Slimme Thermostaat kan alleen verwarmen, als u met de pomp ook wilt koelen is tado° niet compatibel.
Hoeveel keer per uur tado° zal schakelen hangt af van de warmtevraag, dit kunnen wij niet van tevoren weten.
De speciale instellingen zorgen er voor dat tado° alleen schakelt vanaf een bepaald percentage warmtevraag, dus kleine warmteverschillen in setting en kamertermperatuur zullen genergeerd worden.
In de tado° app kunt u de temperatuur instellen per 0,5°C, de optie om stappen van 0,1 graden in te stellen is beschikbaar is in het Slimme Schema.
Indien u nog vragen heeft hoor ik het graag.
Ik wens u nog een fijne dag.
Met vriendelijke groet,

• Burnd
Ja ik heb voorheen ook tado gehad. Heel fijn systeem, maar vanwege het koelen gaat dat dus niet en was ik gedwongen verder te zoeken :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee