Knoeiboel in netwerk aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingraptor
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik ben recent verhuisd. Hoewel het een redelijk nieuwe woning is (bouw in 2012) is er op de bovenverdieping toch maar 1 ethernet aansluiting terug te vinden. Ik zou graag op deze ethernetpoort een AP aansluiten om het WiFi bereik boven te verbeteren. Bij een initiële test van de ethernetpoort (aangesloten op m'n laptop), kreeg ik geen netwerkverbinding. De ethernetpoort is wel degelijk aangesloten op een kabel in de muur. Echter, aan de router beneden zijn de 4 beschikbare poorten allen in gebruik, en geen van de kabels is diegene die aangesloten is op de ethernetpoort boven.

Waar de router staat, loopt ook 1 PVC leiding naar boven, met 1 Coax kabel en 1 netwerk kabel. Ik veronderstel dat die netwerk kabel diegene is die naar de bovenverdieping loopt, en die aangesloten is op de ethernetpoort daar. Echter, die kabel is niet aangesloten aan de router, maar wel aan een ander toestel met binnenin een printplaat. In dit toestel komt 1 kabel toe, en vertrekken er ook 3 (zie foto hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtX16h1ebVlpvjxfLaa9jtq31rM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9Q1hiHh5ukvqAJdCzzK2MH1.jpg?f=fotoalbum_large

De kabel met rode pijl is de netwerkkabel waarvan ik vermoed dat die naar de bovenverdieping loopt. De kabel met groene pijl komt rechtstreeks van de telefoonpoort aan de router. De kabel met de gele pijl gaat naar de alarminstallatie, en is waarschijnlijk de telefoonlijn voor het alarm. De kabel met roze pijl gaat naar de vaste telefoon.

Mijns inziens lijken deze aansluitingen maar een knoeiboel.

Mijn vragen zijn als volgt:
1) Kan het zijn dat de (rode) netwerkkabel enkel aangesloten is op de telefoonlijn, en dus daarom geen internetverbinding doorgeeft naar de ethernetpoort op de bovenverdieping?
2) Kan ik de kabel loskoppelen van deze telefoon aansluitingen, er een RJ45 connector opzetten en aansluiten op de router?
3) Of is er toch nog iets anders gaande?

Hieronder nog wat detail foto's.

De netwerkkabel lijkt verbonden - via de blauwe en wit/blauwe kabeltjes - aan de oranje en wit/oranje kabeltjes van de kabel die naar de alarminstallatie loopt. De blauwe en wit/blauwe kabeltjes van de alarminstallatie kabel zijn dan verbonden met de "TEL" poort op de printplaat. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HGbC5MuH6YdsSzDecEdNSI4HkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xL05wrD9QhVdnOWVFnDc8ZoD.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere zijde is de kabel die rechtstreeks van de telefoonpoort aan de router komt met z'n blauwe en wit/blauwe kabeltjes ook aangesloten op dezelfde printplaat. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FKhPjKo3gnWvRlovBZXkHpJfLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wq8rgKMlAjRSGx9d2S0waHKN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:04
uit jouw relaas vermoed ik dat dit oude telefoonkabels zijn met een rj11/12 (4-6 contacten) outlet.

ik zou de telefoonkabel er uit proberen te halen en er een cat6 kabel doorheen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingraptor
Hieronder 2 foto's van de ethernetaansluiting op de bovenverdieping. Er is op de bovenverdieping nergens een telefoonaansluiting (RJ11).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbTty5otSsfgYwXNwn-D5n1H-9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6ArXt4DtGJshkBSlo6NfuSF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bI_0pI4zOdQpdM7LCaAY_KMfcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zl23wYndko0o3OqtwgxbdGiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Knoeiboel is alleen op te lossen als je weer opnieuw kan beginnen. Althans, dat is altijd mijn aanpak.
Ik zou nieuwe kabels aan de oude verbinden en die door de buizen trekken. Oude kabel gebruik je dan als trekveer, of maak je trekveer vast aan je oude kabels, dat kan natuurlijk ook.

Vanaf dat moment heb je weer volle controle over je situatie en kun je vooruit op een manier welke het beste bij jou past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:47

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Grote kans dat deze als telefoon aansluiting is gebruikt en dat dus alleen de blauwe en blauw/wit zijn aangesloten beneden. :)

Ik zou of de kabel er uit trekken en dus cat6 er in doen, of het proberen met deze en aansluiten volgende de standaard. :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 17:00
1) Ja, zoals je ook ziet zit enkel de blauw en blauw/witte ader aangesloten.
De andere adres zijn om de kabel gerold.

2) Ja dat kan.
Of je dat wil is een andere vraag...
Ligt beetje aan watvoor kabel het is, of deze nog goed is, wat je er mee wil doen enz...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingraptor
Bedankt alvast voor de replies. Het lijkt op het eerste zicht een Cat 5E kabel. Op de bovenverdieping zou ik er graag een access point op aansluiten.

Als ik op de bovenverdieping wat trek aan de kabel lijkt 'ie al snel vast te zitten. Indien ik er een Cat 6 kabel in de plaats wil doortrekken, hoop ik dat dat gaat lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Cat5E mooi laten zitten, als je boven toch overgaat naar Wireless is de 1Gbit die je haalt over 5E waarschijnlijk prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:20
Cat5e is prima, niet gaan vervangen.
Koop een toolless RJ45 en monteer die op de cat5e kabel die naar boven gaat.
Zoiets dus:
https://www.allekabels.nl...FdsrXAB0fO2waAtpLEALw_wcB

Hoe dat moet zie je hier.
https://www.utp-kabel.nl/...p-toolless-connector.html

Koop een switch en stop daar die kabel met connector in.
Zoiets bijvoorbeeld.
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Haal een van de kabels uit je router en stop die ook in de switch.
Koop een kant en klare netwerk kabel en stop die aan de ene kant in de vrijgekomen poort van je router en de ander kant in die switch.

PS. Het is helemaal geen knoeiboel, maar gewoon allemaal telefoon bedrading en geen netwerk.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 14-04-2022 13:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is geen knoeiboel in je netwerkaansluiting. Er is simpelweg geen netwerkaansluiting, althans niet op de bovenstaande foto's. De kabels zijn met 2 aders aangesloten wat suggereert dat er telefonie op aangesloten is geweest. Bovendien kun je vanuit het verdeeldoosje ook geen netwerk krijgen, er zal eerst een DSL modem tussen moeten om van een telefoonsignaal naar een ethernetpoort te kunnen. Pas daarna kun je spreken van je netwerk.

Je moet dus eerst achterhalen wat er allemaal op dat telefoniedoosje is aangesloten, waarom dat op deze manier gedaan is en wat het gevolg is van het weghalen van verbindingen.

Doorgaans kon een telefoonsignaal netjes gesplitst worden zonder elektronica er tussen. Dit doosje heeft dus een bepaalde functie, ik weet alleen niet wat die functie is. (staat er nog iets op het dekseltje wat er bij hoort?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flyingraptor
@sypie Nee, enkel het logo van de telefoonmaatschappij, Belgacom.

Ik denk dat ik het volgende ga doen:
1) De blauwe en wit/blauwe aders van de netwerkkabel loskoppelen van het Belgacom telefoniedoosje.
2) De aders netjes afknippen en er een RJ45 connector opzetten.
3) Een switch aan de router koppelen en de netwerkkabel erin pluggen.
4) Hopelijk blijkt het inderdaad de juiste netwerkkabel, en kan ik er boven een access point op aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je een multimeter hebt: de blauwe en witte draad in het telefoniedoosje even in elkaar draaien zodat ze contact maken. Aan de kant van de muuraansluiting even de multimeter er op zetten op de doorpiepstand. Een piepje = contact. Ook even testen met de blauwe en witte draad die géén contact maken. Zo weet je dat je de goede draad te pakken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Flyingraptor schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:49:
@sypie Nee, enkel het logo van de telefoonmaatschappij, Belgacom.

Ik denk dat ik het volgende ga doen:
1) De blauwe en wit/blauwe aders van de netwerkkabel loskoppelen van het Belgacom telefoniedoosje.
2) De aders netjes afknippen en er een RJ45 connector opzetten.
3) Een switch aan de router koppelen en de netwerkkabel erin pluggen.
4) Hopelijk blijkt het inderdaad de juiste netwerkkabel, en kan ik er boven een access point op aansluiten.
Dit klinkt als het juiste eerste plan. Als je geen telefoonaansluiting nodig hebt boven is dit gewoon een goede aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingraptor
sypie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:52:
Wanneer je een multimeter hebt: de blauwe en witte draad in het telefoniedoosje even in elkaar draaien zodat ze contact maken. Aan de kant van de muuraansluiting even de multimeter er op zetten op de doorpiepstand. Een piepje = contact. Ook even testen met de blauwe en witte draad die géén contact maken. Zo weet je dat je de goede draad te pakken hebt.
Goeie tip, zal ik doen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:20
Op de foto is het niet te lezen, maar normaal gesproken staat er op de kabel gedrukt of het cat5e kabel is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-09 20:53
links onder A & B klem is je inkomende DSL lijn van Proximus
rechtsboven is de telefoonklemmen (en gaat vermoedelijk dus met blauwe paar naar de alarmkast, komt in orange terug )

orange is dan doorgekoppeld naar je muurdoos in de woonkamer oid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BernardV schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:20:
Cat5E mooi laten zitten, als je boven toch overgaat naar Wireless is de 1Gbit 2.5Gbps die je haalt over 5E waarschijnlijk prima.
LMFTFY ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1