Aansluitproblemen dakplaten oplossen/ideeën

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BersJe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-04 15:28
Beste mede tweakers. Ik heb een huis wat in 2004 uitgebreid is verbouwd. Echter nu zijn we bezig om over te stappen op een warmtepomp (CV meer dan 25 jaar oud). Daarvoor heb ik de isolatie van het huis bekeken met een warmtebeeldcamera. Daaruit blijkt dat er nog al wat aansluit problemen zijn bij kozijnen en dak. Kozijnen en muur kunnen we oplossen met na-isolatie (Enverifoam) er zit al steenwol en noppenfolie met aluminium. Alleen het dak bestaat uit dakplaten met glaswol met een vlies erover (Uniplex 12 ES-W Rc>3.0). Echter nu ik de foto's van de bouw bekijk en de warmtebeelden blijkt dat de aansluiting van de dakplaten met elkaar, dakkapellen en woonhuis niet echt (echt niet) aansluiten op elkaar en ook de vlies bekleding is onderbroken, niet vastgemaakt. Afgesneden i.p.v. over elkaar te monteren. Mijn vraag is hoe ik dit het best kan na-isoleren? Glaswol, pur of iets anders. Is het belangrijk dat het vlies een geheel over het dak gaat vormen? Wat ik ook nog zou kunnen doen is aan de binnenzijde na-isoleren. Daar is best nog wat ruimte door de balklaag. Graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 00:01
De binnenzijde is gemakkelijker, goedkoper en waarschijnlijk ook effectiever. Je ziet het verlies door lucht lekkages, die kan je daar met folie vrij eenvoudig stoppen. Aan de buitenkant is dat bijna niet te doen.

Opvullen met steenwol, houtvezel of isovlas tussen de balken, afwerken met dampremmende folie en dat afwerken met binnenbekleding zoals houten platen of gipsvezelplaat en je gaat van een lekke RC 3 naar een dichte RC 6 waarschijnlijk.

Wat is nu de binnenafwerking van de Uniplex platen?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 19:11
Waarschijnlijk is dit een scharnierkap en zijn de naden tussen de elementen niet goed afgepurd, zitten er aan de binnenzijde aftimmerlatten over de naden dan moet je hierachter wezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Pur is na 18 jaar zijn flexibiliteit wel kwijt en veroorzaakt daarom luchtlekken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BersJe
Binnen afwerking is behang rechtstreeks op het multiplex van de dakplaten. Pur is alleen in de naden tussen de dakplaten gedaan. Is inderdaad scharnierkap (Franse kap of Mansarde kap) maar scharnierpunt zit op balklaag dus geen aftimmerlatten over de naden. Maar wel tocht op de zolder bij aansluiting vloer met kap. Daar kan ik niet goed bij. Er ligt een laminaatvloer op de zolder en die sluit (uiteraard) niet helemaal aan tegen de dakrand. Dus daar zou ik isolatie (steenwol o.i.d.) tussen kunnen stoppen en dan afwerken met een deklat. Maar liever werk ik het aan de buitenkant goed af zoals het bedoeld is. Pur erin spuiten is geen probleem maar ik was al niet zeker of dat voldoende blijft. Misschien flexibele pur? en hoe noodzakelijk is het dat het vlies niet gesloten is. geen overlap op scharnierpunten en op hoeken van het dak. Kun je dat herstellen met nieuw vlies erover? Maar ik het eigenlijk geen zin om alle panlatten eraf te halen om nieuw vlies te installeren en hoe noodzakelijk is dat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj4tFsy2mG0InMz4uXMLk2986dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfdvAYYrIrfPHxx5DfOpvitN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TjVwNvW5OpupJM0Ba01YUe2IMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHmqDgWL3jB8w3GSe27Pn08i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LAdu1HBmcRQzB7jdD6CvXx5Yc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w84nwgpxJgMrRLocWOmJy4zi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door BersJe op 15-04-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 19:11
Het vlies doet qua isolatie niet zo heel erg veel maar had zeker iets netter aangebracht kunnen worden ook al is dat door de vorm van de kap wel iets meer werk dan normaal rechttoe-rechtaan.
Tussen hout constructies kan je het beste flex-foam gebruiken, die gaat niet brokkelen en kan de werking van de kap op vangen. Vaak wordt er te weinig aandacht besteed aan het isoleren tpv de muurplaat (aansluiting vloer-kap) en komt daar de tocht/kou vandaan.
Is het mogelijk om hier bij te komen? Binnen is het afgewerkt en buiten hangt waarschijnlijk de goot er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BersJe
Dank voor je reactie. Dat vlies is er niet voor niets. Ik dacht dat een dampdichte laag was om de isolatie te beschermen. Ik vraag me af wat het effect is nu het niet goed aansluit, de randen opgevuld zijn met glaswol en dat gewoon onbeschermd onder de pannen zit. Als ik nu lees over isolatie, is het belangrijk dat alle isolatie aansluit en dat alle verbindingen goed afgetapt moeten worden. Dit ter voorkoming van koudebruggen, condensatie en vocht en schimmel problemen. De aansluiting van het dak (en ook de knik ervan) zit op de rand 1e verdieping en zolder. Op de zolder kan ik daar isoleren. Daar wacht ik nu mee omdat ik van mijn installateur wil weten of ik met mijn huidige radiatoren vooruit kan of dat ik vloerverwarming op zolder en de 1e verdieping moet leggen. Aangezien daar laminaat ligt kan dat relatief eenvoudig gerealiseerd worden. Het leegruimen van beide verdiepingen is waarschijnlijk meer werk dan het aanleggen.😊
Pagina: 1