HR Keteldruk zakt elke paar dagen (Calenta 40C - 2010)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
De druk van mijn ketel neemt elke 2 dagen af met 0,5bar. Na wat speurwerk op internet lijkt het erop dat mijn warmtewisselaar lekt.

Als ik de ketel uitdoe en ik plaats de slang van de sifon in een emmer dan komt daar na enige tijd een redelijk laagje water in. Kan iemand bevestigen dat daarmee bewezen is dat de warmtewisselaar de boosdoener is?

Zie foto (de grijze slang links in de emmer lijkt me de afvoer van de sifon?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MErtAeYfaArQbTKA6MP6dOaWrUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5bpbQMjNpgy83H0GfOjR5Z9.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Aan de onderkant van de witte plaat op je rechtse foto zit een verzamelstuk, wat het water van het overdrukventiel (grijs in ketel) en sifon (doorzichtig geval in ketel) samen neemt.
Een overdrukventiel is vaak geneigd om te blijven druppelen als die even open is geweest (vuiltjes die er in blijven hangen), dus je weet nu nog niet zeker waar het zit.

In de handleiding staat netjes vermeld hoe je de sifon kan uithalen, giet die eens leeg en zie of die bijvult als de ketel uit is; zo ja is het idd een lekke warmtewisselaar.
Zo nee, is het overdrukventiel de oorzaak, draai die eens open (gulp water, niet schrikken) zodat vuiltjes weggespoeld worden, An kan die wel nog een tijdje nadruppen.

P.S. Op welke druk staat je ketel? Blijft de druk stabiel als hij stookt? Zo nee, is je expansievat versleten, waardoor je overdruk creeërt en het ventiel opent (en kan blijven nadruppen). Dat vat kan je eenvoudig zelf vervangen (wel opletten voor water uiteraard, kan helemaal vol zitten).

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 14-04-2022 09:15 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Dank voor de tips!

De drukt zakt als ketel aanstaat. Het expansievat is in 2020 vervangen. Als ik er met een pen op de bovenkant en onderkant tik hoor ik andere geluiden. Dus die is het niet vermoed ik.

Ik zal eens kijken of ik die Sifon zelf durf te verwijderen en weer terug kan plaatsen. Die moet met water gevuld zijn als je die terug plaatst en de ketel aanzet toch las ik ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Om de rookgassen 100% af te sluiten, moet de sifon gevuld zijn met water. Maar als hij stookt, druppelt die vanzelf heel snel weer vol; en de hoeveelheid rook die eventueel binnen zou kunnen komen is beperkt (minder dan als je op je gasfornuis kookt); dus het is geen groot en geen langdurend risico.

Om je test te doen, kan je perfect na de test (voor het inschakelen van de CV) de sifon weer vullen. Of je vult hem niet helemaal, zodat je kan zien of er water bij is gekomen (dacht dat er sowiezo een streepje op staat).

Wellicht kun je idd expansievat uitsluiten met die test (al kan het nog zijn dat de voordruk niet ideaal is, maar daar ben ik geen expert in; moet je in principe berekenen volgens waar ie staat, zolder of kelder scheelt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Dank, zal er dit weekend eens naar kijken.

Zowel de ketel als het expansievat staan in de kelder (beneden het maaiveld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
naftebakje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:12:

In de handleiding staat netjes vermeld hoe je de sifon kan uithalen, giet die eens leeg en zie of die bijvult als de ketel uit is; zo ja is het idd een lekke warmtewisselaar.
Heb de ketel uitstaan, sifon leeg gemaakt en na een half uur zit er al een laagje water in. Duidelijk de warmtewisselaar lek dus?

kan het kwaad dat ik de ketel om de paar dagen bijvul en kijken hoe lang de ketel nog mee kan?

In dec 2020 is de pomp vervangen en ook de printplaat.

De ketel heeft twee weken geleden nog een onderhoudsbeurt gehad en alle metingen waren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Hoe oud is die ketel? Is het bouwjaar 2010?
Remeha geeft 10 jaar garantie op de wisselaar.
Wellicht vervangen ze deze op coulance? Vragen kan altijd.

Tikken tegen een expansievat kan een indicatie zijn, om zeker te zijn de voordruk meten.
Overstortventiel niet aan draaien, kans is groot dat hij blijft lekken.

Sifon altijd vullen voor je de ketel in gebruik neemt.
Niet alleen voor de rookgassen maar ook voor de temperatuur, al te vaak krokante sifons gezien, dan wil je die losnemen en breekt dan omdat het te heet is geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door edsandje op 14-04-2022 17:42 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Thanks voor de tip. Maar helaas is 10 jaar echt 10 jaar. Zie hier een soortgelijke klacht met de reactie van Remeha.

https://www.klacht.nl/remeha-avante-warmtewisselaar-defect/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt douma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11-2022
Inlaatcombinatie ff 2dagen dicht draaien, daalt de druk dan nog dan is de wisselaar lek. Kan natuurlijk maar zou eerst maar eens naar je leidingen kijken daar zit meestal het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
gjalt douma schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:40:
Inlaatcombinatie ff 2dagen dicht draaien, daalt de druk dan nog dan is de wisselaar lek. Kan natuurlijk maar zou eerst maar eens naar je leidingen kijken daar zit meestal het probleem
Wat bedoel je met inlaat combinatie twee dagen dicht laten? De ketel uitzetten bedoel je?

De test die ik uitgevoerd heb met de sifon is dus niet voldoende?

En hoe check ik of de leidingen lek zijn? Die zijn weggewerkt in het huis.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
K.123 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 05:10:
[...]

Wat bedoel je met inlaat combinatie twee dagen dicht laten? De ketel uitzetten bedoel je?

De test die ik uitgevoerd heb met de sifon is dus niet voldoende?

En hoe check ik of de leidingen lek zijn? Die zijn weggewerkt in het huis.....
afperspomp. ketel loskopelen. aanvoer en retour afdoppen. de boel onder druk zetten. \
(eventueel een extra drukmeter. opnemen in het test cirquit is wel zo makelijk )
een afsluiter is ook wel makelijk/ kan je de pomp na afloop afkopelen en de boel op druk houden..

wat ik meestal doe een nachtje laten staan. volgende dag zelfde druk niks aan de handt.
officieel is het 8 bar 15 minuten. maar dat doe ik zelden een bar of 4 is zat.
oja en verwijder je expansie vat en je overstortventiel voor deze test.
waarschijnlijk heb jij geen overstort. (die zit in je ketel als ik het goed heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
K.123 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:05:
[...]Heb de ketel uitstaan, sifon leeg gemaakt en na een half uur zit er al een laagje water in. Duidelijk de warmtewisselaar lek dus?

kan het kwaad dat ik de ketel om de paar dagen bijvul en kijken hoe lang de ketel nog mee kan?

In dec 2020 is de pomp vervangen en ook de printplaat.

De ketel heeft twee weken geleden nog een onderhoudsbeurt gehad en alle metingen waren goed.
Lijkt me duidelijk (tenzij het buiten aan het regenen was, of er net rustig gestookt werd en de condens nog in de uitlaat zat) dat je warmtewisselaar lekt.
Lijkt me niet iets wat beter wordt, maar je kan het een tijdje aanzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
miciel schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:34:
[...]

afperspomp. ketel loskopelen. aanvoer en retour afdoppen. de boel onder druk zetten. \
(eventueel een extra drukmeter. opnemen in het test cirquit is wel zo makelijk )
een afsluiter is ook wel makelijk/ kan je de pomp na afloop afkopelen en de boel op druk houden..

wat ik meestal doe een nachtje laten staan. volgende dag zelfde druk niks aan de handt.
officieel is het 8 bar 15 minuten. maar dat doe ik zelden een bar of 4 is zat.
oja en verwijder je expansie vat en je overstortventiel voor deze test.
waarschijnlijk heb jij geen overstort. (die zit in je ketel als ik het goed heb)
Thanks, ik ben geen loodgieter, dit gaat me een stap te ver :)

Heb gisterenochtend de stekker uit de ketel gehaald. Druk stond toen op 1.7.

om 18:00 de stekker er weer in, toen was de druk gezakt naar 1.5bar

Dit in combi met de sifon test lijkt me toch voldoende om vast te stellen dat de warmtewisselaar lek is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 10:13

charrel

Cortisol4life..

Ik heb laatst de klep moeten verwisselen van mijn calenta. Verloor ook druk, bleek de regelklep te zijn voor het warm water/warmte naar de verwarming. Het zijn relatief eenvoudige ketels. Er staat geen water in de bodem van de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Er staat geen bodem water in nee. Dat had ik eind 2020 wel. Toen is het hyrdroblok vervangen, de printplaat (die was stuk door die laag water) en ook de pomp en slangen zijn toen vervangen. Kosten: 900 euro :)

Was middenin de winter en ik had geen zin om twee weken te wachten op een nieuwe ketel en in de kou te zitten. Ik ging namelijk 4 dagen later op vakantie en zou rond kerst thuiskomen. Vandaar die twee weken wachten.

Maar de ketel is gewoon een keer op. Wil kijken of deze nog een winter meegaat en dan volgend jaar tussen mei en sept kijken of ik de ketel laat vervangen door een warmtepomp.
Pagina: 1