Vraag

• ChroMe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 19:56
Hoi,

Ik heb m'n systeem ongeveer 2 jaar en het is moeilijk te zeggen wanneer dit issue juist begonnen is, maar als ik boot dan blijft m'n ASUS Moderbord (ASUS TUF GAMING X570-PLUS), vaak op de rode LED hangen. In het begin gebeurde dit af en toe (maar toen heb ik het probleem niet verder onderzocht, gewoon nogmaals reboot en dan startte die terug gewoon op), nadien frequenter en frequenter. Maar eens m'n PC opgestart is draait die vaak dagen/weken onafgebroken. Nu recent heb ik het probleem vaker en vaker, dus ben ik het wat verder gaan onderzoeken.

Na wat opzoekwerk (https://www.asus.com/support/FAQ/1042678/) blijkt dat dit iets met de processor (CPU) zou moeten zijn (rood lampje blijft branden, en bij een normale POST is het ORANJE-ROOD-WIT-GEEL en daarna boot hij). Maar omdat ik in x% van de gevallen gewoon kan opstarten (in het begin bijna 100%, nu 20% ofzo), lijkt het me alsof er geen defect is aan de pinnetjes van de CPU of van het moederbord.

Ik zie niet direct een verschil in m'n setup t.o.v. 2 jaar geleden, behalve dat ik enkele kleinere HDD vervangen heb door 6TB exemplaren.

Kan het zijn dat mijn voeding net niet sterk genoeg is en dat bij POST (Power On Self Test) de CPU en videokaart even wat meer van m'n voeding vragen en de voeding dit net niet aan kan ofzo? Of iemand andere ideeën hoe ik dit verder kan onderzoeken (liefst zonder mijn CPU uit te bouwen).

Hier mijn volledige setup:
PROCESSORAMD Ryzen 7 3700X
CPU COOLERScythe Mugen 5 PCGH Edition
MOEDERBORDASUS TUF GAMING X570-PLUS
VIDEOKAARTPowercolor RX 5700 XT Red Dragon
RAM GEHEUGENKingston HyperX Fury 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 Memory
SSDCorsair Force MP510 960 GB
HDDWD Blue WD60EZAZ 6 TB
HDDWD Blue WD60EZAZ 6 TB
HDDWD Blue WD60EZAZ 6 TB
HDDWD Blue WD60EZAZ 6 TB
HDDWD Blue WD60EZRZ 6 TB
HDDWD Green WD30EZRX 3 TB
HDDSeagate Desktop HDD ST3000DM 001-1CH166 3 TB
VOEDINGSeasonic Focus GX-650
MONITORLG UltraGear 27GL850 27"
MONITORSamsung Syncmaster 2443BW 24"
CASEAntec P101 Silent - Midtowermodel
OSMicrosoft Windows 10 Pro (EN)

Beste antwoord (via ChroMe op 14-04-2022 12:40)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:49
Ik zou als ik jou was de bios eens updaten want die is zeer oud (3jaar)
Je zit nu op 1005, meest recente is 4204 :D
https://www.asus.com/nl/M...-X570-PLUS/HelpDesk_BIOS/

[Voor 31% gewijzigd door Hell-Slave op 14-04-2022 09:21]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Hell-Slave

[Voor 31% gewijzigd door Hell-Slave op 14-04-2022 09:21]

• ChroMe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 19:56
Hell-Slave schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:20:
That did the trick! Zo lijkt het toch bij de eerste testen. Start nu steeds netjes op!

Heb wel nog even deze troubleshoot nodig gehad om de nieuwe versie van de bios m'n harde schijven te laten herkennen, maar nu lijkt het allemaal vlot op te starten.

Big thanks Hell-Slave!

• Hell-Slave
ChroMe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:39:
[...]

That did the trick! Zo lijkt het toch bij de eerste testen. Start nu steeds netjes op!

Heb wel nog even deze troubleshoot nodig gehad om de nieuwe versie van de bios m'n harde schijven te laten herkennen, maar nu lijkt het allemaal netjes op te starten!

Big thanks Hell-Slave!

[Afbeelding]
Goed om het horen dat je systeem weer prefect draait, voor AMD (en ook intel) CPU's is het altijd belangrijk om je bios up to date te houden vanwege alle bugs en microcode update's en verbeteringen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee