Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdkooij
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-11-2023
Ik heb een externe schijf met leesproblemen. In Linux is de inhoud nog wel te zien, maar een aantal bestanden zijn niet meer te lezen. Ik gebruik ddrescue om zo veel mogelijk data te redden. In fase 5 blijft hij hangen, en dat breek ik dan af met Ctrl-C.

code:
1
ddrescue -n -f /dev/sdb1 /mnt/disc1/image.img rescue.map

Vervolgens kan ik het .img bestand niet openen omdat het geen geldig .img bestand is.

Daarna probeerde ik het rechtstreeks naar een andere externe schijf:
code:
1
ddrescue -n -f /dev/sdb1 /dev/sdc1 rescue.map

Maar als ik die probeerde te mounten kreeg ik steeds:
code:
1
wrong fs type, bad option, bad superblock.

Ik heb heel internet afgezocht en alles geprobeerd, zoals testdisk om de schijf mountable te krijgen,
maar ik blijf de hele tijd dezelfde melding krijgen.

Weet iemand hoe ik weer bij mijn data kan komen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:28
Ik ken ddrescue niet (nog nooit gebruikt), maar zo te zien probeert deze op block niveau alle data te kopieren.
Block niveau is nog ONDER het filesystem, wat betekent dat de outputfile (image.img) wel behoorlijk schade kan bevatten.
Als je zeker bent van je filesystem, zou ik proberen eerst een filesystemcheck uit te voeren op image.img VOORDAT je deze probeert te mounten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
gvdkooij schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:50:
Vervolgens kan ik het .img bestand niet openen omdat het geen geldig .img bestand is.
Het is een rauwe partitie dump. Ik weet niet wat een 'geldig .img bestand' zou moeten zijn. Een rauwe partitiedump kun je mounten:
mount -o loop /path/to/dump.img /mnt/mountpoint

Afhankelijk van je versie van mount kun je de specificatie dat een loop device nodig is weglaten.

En zoals @GarBaGe zegt, je hebt alle filesysteemfouten meegekopieert, dus een filesystem repair zou kunnen helpen.

Waarom noem je een .iso in je titel? We hebben het over een normale hdd, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 22:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

probeer eens dcfldd
Die neemt gewoon je fouten over van de source. Daarna kun je ze wel lezen.

Het issue waar je tegen aan loopt is dat jouw dd blijft hangen door de fouten op de src. Omdat je ctrl-C doet is de schrijfbewerking gestopt en je copy "corrupt".

img, raw, dd het zijn "maar" extensies.

https://www.kali.org/tools/dcfldd/
https://www.mankier.com/1/dcfldd

[ Voor 10% gewijzigd door Kabouterplop01 op 25-04-2022 12:16 ]