Dag iedereen, ik zoek een vervanger voor mijn Huawei Matebook Pro die nu een dikke 3 jaar mijn zakelijke laptop is maar ondertussen kraakt onder vooral mijn privébezigheden. Ik heb dus iets steviger nodig.
Wat ga je met je laptop doen?
Eerst en vooral, dit wordt de zakelijke laptop waar ik mee naar klanten zal gaan. Op zich zijn de vereisten daar vrij beperkt - mijn werk vereist weinig processor- of grafische kracht. Ik moet wel regelmatig in meeting.
Belangrijk is dat hij zeker bij normaal kantoorwerk en meetings stil blijft.
Daarnaast zal ik hem inzetten in vrije tijd voor vooral Photoshop en Lightroom. De Matebook Pro die ik nu heb heeft een 8250U processor, die trekt het gewoon niet meer. Ik wil dan ook weg blijven van de echte low-power processoren en heb een processor nodig die ook bij langere batchoperaties goede prestaties blijft bieden. Dat hij bij dit soort workloads wat luider wordt qua koeling is geen probleem.
Gamen is niet noodzakelijk, dus daarvoor heb ik geen dikke GPU nodig maar voor zover ik weet kan Lightroom wel een goede GPU benutten om operaties te versnellen. Niettemin, ik hoef zeker geen 3080 of iets dergelijks.
Tenslotte, hij moet Windows draaien.
Wat is je budget?
Maakt eigenlijk niet heel veel uit.
Ik wil vooral een goede, snelle laptop, die de komende 3 jaren de bovenstaande zaken zonder problemen zal blijven uitvoeren. 4000 euro en meer lijkt me wel wat van de zotte, maar tot rond 3000 euro is geen probleem. Minder mag ook natuurlijk, maar zonder al te fel in te boeten op kwaliteit en snelheid.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar niet in die mate dat ik een ultralight 13" wil bijvoorbeeld. Ik wil geen dikke zware desktop replacement. Iets relatief compact en draagbaar, zonder extreem te moeten gaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Even mijn voorkeuren op een rijtje:
Dat lijkt allemaal aardig specifiek, waarom dan nog dit topic?
Enkele zaken:
Ik heb een niet-exhaustieve lijst die op dit ogenblik uit volgende bestaat, met bijkomende bedenkingen:
Dus de belangrijkste vragen: zie ik nog toestellen over het hoofd? Zijn er dealbreakers met betrekking tot de bovenstaande toestellen? Is er meteen een duidelijke winnaar aan te wjizen?
Edit:
Lijstje met nieuwe suggesties/overwegingen vanuit het topic zelf zal ik hier bijhouden (mochten er nog volgen):
Wat ga je met je laptop doen?
Eerst en vooral, dit wordt de zakelijke laptop waar ik mee naar klanten zal gaan. Op zich zijn de vereisten daar vrij beperkt - mijn werk vereist weinig processor- of grafische kracht. Ik moet wel regelmatig in meeting.
Belangrijk is dat hij zeker bij normaal kantoorwerk en meetings stil blijft.
Daarnaast zal ik hem inzetten in vrije tijd voor vooral Photoshop en Lightroom. De Matebook Pro die ik nu heb heeft een 8250U processor, die trekt het gewoon niet meer. Ik wil dan ook weg blijven van de echte low-power processoren en heb een processor nodig die ook bij langere batchoperaties goede prestaties blijft bieden. Dat hij bij dit soort workloads wat luider wordt qua koeling is geen probleem.
Gamen is niet noodzakelijk, dus daarvoor heb ik geen dikke GPU nodig maar voor zover ik weet kan Lightroom wel een goede GPU benutten om operaties te versnellen. Niettemin, ik hoef zeker geen 3080 of iets dergelijks.
Tenslotte, hij moet Windows draaien.
Wat is je budget?
Maakt eigenlijk niet heel veel uit.
Ik wil vooral een goede, snelle laptop, die de komende 3 jaren de bovenstaande zaken zonder problemen zal blijven uitvoeren. 4000 euro en meer lijkt me wel wat van de zotte, maar tot rond 3000 euro is geen probleem. Minder mag ook natuurlijk, maar zonder al te fel in te boeten op kwaliteit en snelheid.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar niet in die mate dat ik een ultralight 13" wil bijvoorbeeld. Ik wil geen dikke zware desktop replacement. Iets relatief compact en draagbaar, zonder extreem te moeten gaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Even mijn voorkeuren op een rijtje:
- Stil in meetings en bij licht werk, bij zware lasten mag hij gerust wat blazen
- Qua processor: 12th Gen Intel (Alder Lake), liefst 12700H of beter. Tenzij dit gewoon niet haalbaar is om nog stil gekoeld te krijgen bij lichte werklast. AMD is ook een optie, 5800H of beter.
- 32GB RAM
- Goede bouwkwaliteit, ik hou wel van wat metaal, een grote trackpad, weinig flex, dat soort zaken
- Geen te opzichtig design, met het oog op representatie bij klanten. Indien RGB, dan liefst uitschakelbaar.
- Goede batterijduur is een pluspunt
- Goed scherm, hoge resolutie (liefst hoger dan 1440p). OLED moet niet.
- 14" tot 16" lijkt ideaal, indien (richting) 16" dan graag wel zo compact mogelijk. Ik wil eventueel nog 13.3" overwegen als daar een ideale match is op alle andere vlakken.
- Ik ben bereid om met weinig aansluitingen te leven en het met dongles te doen. Doe ik nu ook.
[/i]
Dat lijkt allemaal aardig specifiek, waarom dan nog dit topic?
Enkele zaken:
- Doordat de toevoer aan Alder Lake laptops pas net op gang lijkt te komen, zijn er nog relatief weinig reviews beschikbaar van de up to date modellen. Maakt het moeilijk om een goede beslissing te nemen.
- De Pricewatch is een enorm waardevolle tool, maar lijkt (nog?) niet up to date te zijn. Wanneer ik mijn parameters ingeef, dan vind ik een aantal laptops niet terug die wel al bestaan (bvb. een aantal Lenovo modellen). Hierdoor moet ik echt alle laptopmerken afgaan en al hun lijnen onderzoeken, en ik zie stilaan door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een niet-exhaustieve lijst die op dit ogenblik uit volgende bestaat, met bijkomende bedenkingen:
- Dell XPS 15 9520: met OLED of 4K LCD. Op papier de ideale laptop. Maar de enige review van het 2022 model die ik tot hiertoe kan vinden geeft aan dat het een heethoofd is. Koeling niet adequaat, waardoor hij echt heet wordt en luidruchtig is, en erger nog: hij gaat ook serieus throttlen. Ik neig ernaar dit een dealbreaker te vinden. Zie: https://www.theverge.com/...l-xps-15-2021-oled-review
- MSI GS66 Stealth: heel mooi toestel, maar ik vind er heel weinig over terug qua reviews. In de pricewatch 1 review die het over heel luide koeling heeft, op een YT video review in de comments vind ik dan weer terug dat hij bij lage belasting wel stil kan zijn. Batterijduur zou goed zijn.
- Asus Zephyrus M16: lijkt ook een topper. Gaming laptop, maar geen opzichtig design, kan je gerust mee bij klanten. Wel vragen rond de batterijduur? https://global.techradar....og-zephyrus-m16-2022-test
- Asus Zephyrus G14: idem: gaming laptop, maar geen opzichtig design. Heel draagbaar. AMD-processor biedt veel performance per watt, en goede batterijduur? Goede reviews.
- De Dell XPS 13 Plus is ook al even door m'n hoofd gegaan, maar door het kleine scherm twijfel ik. Zal ook niet hoger dan P processoren hebben, maar daardoor misschien wel stiller lopen - en die 1260/70/80P processoren zijn misschien snel genoeg voor Lightroom? Helaas, nog geen reviews en geen zicht op beschikbaarheid.
- Razer Blade 15: heel mooi, lijkt ook alle vinkjes te zetten. Maar 4K voor de uitvoeringen met Alder Lake of AMD > 5800H en 32GB is wel heel, heel erg duur. Komt met een 3080 Ti wat ongetwijfeld de hoge prijs voor een goed deel verklaart, maar ik heb die 3080 Ti niet nodig en dan denk ik dat ik echt overkill zit ivm mijn behoeften.
Dus de belangrijkste vragen: zie ik nog toestellen over het hoofd? Zijn er dealbreakers met betrekking tot de bovenstaande toestellen? Is er meteen een duidelijke winnaar aan te wjizen?
Edit:
Lijstje met nieuwe suggesties/overwegingen vanuit het topic zelf zal ik hier bijhouden (mochten er nog volgen):
- Lenovo X1 Extreme Gen 5: ook deze lijkt op papier alles aan te vinken. Niet goedkoop, maar de bouwkaliteit zou er wel naar zijn. Ik ga hiervoor wel af op de Gen 4 reviews, de Gen 5 met 12th gen processoren is aangekondigd en wordt op de US site als "coming soon" vermeld, dus voor deze zal ik nog wel even geduld moeten hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door MatthiasDS op 14-04-2022 09:48 ]