Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-10-2023
Beste,

Ik zou het erg op prijs stellen om advies te krijgen voor ons vorm te geven zonnepanelenproject.

Gezien ik enige bouwkundige ervaring heb opgedaan in het begin van mijn carrière, en om financiële redenen, heb ik de vrijheid om de installatie zelf samen te stellen.

Het jaar verbruik is momenteel slechts 2200Kwh, al gaat dit een stuk meer worden als we in de toekomst van het gas af willen en als budget toestaat er een elektrische auto komt.

De achterkant van het huis staat op het zuid-oosten. En voorkant op het Noordwesten.

Schaduw heb ik denk niet zo veel last van. Foto van achterkant is genomen op 9 Oktober, 9:00 s ochtends. Schaduwlijn te zien van nok overburen zit dan al op de helft van onze gevel.

In de verbouwing was ik al van plan om de schoorsteen op de hoek, en ook de dakdoorvoer te verwijderen. Zo ontstaan er flinke vlakke oppervlakken, en geen schaduw.

--

relevante gegevens:

Boompje aan de voorzijde wordt niet hoger dan meter of 4, geen schaduw.

Huis jaren60, Dakhelling is 38 Graden, dakbeschot nog bijzonder goede staat.

Afmetingen beschikbare oppervlaktes:

1:Beschikbare ruimte achterzijde ( zijkant dakkapel)

270cm breed ( van trespa zijkant dakkapel tot rand dak )

468cm hoog ( van rand onderste dakpan tot rand nokpan )

*Onder dakkapel nog een vlak van:

214cm lang
145cm hoog

2:Beschikbare ruimte voorzijde

6.63cm breed ( vanaf rand dakpan tot erfgrens )
468cm hoog ( van rand onderste dakpan tot rand nokpan )

Nu ben ik benieuwd wat prijs/kwaliteit technisch een goede setup zou kunnen zijn. Na wat rondbellen begreep ik dat JASOLAR en Canadian Solar interessante opties zijn met goede kwaliteit. Hoe zien jullie dit?

Dan heb ik het over:
JA Solar 455W Mono PERC half cell (zilver frame/ small) MC4
afmeting: 1052mm x 2112mm.

Als ik 2 rijen maak, dan houd ik onder en boven zo’n 22.5 cm ruimte over. Is dat voldoende als ik extra beugels toepas? Windgebied is 2, 4km van de kust.

Ik zou dan 10 panelen kwijt kunnen aan de voorkant en 5 aan de achterkant.

Wat zou prijs/kwaliteit in verhouding een geschikte omvormer zijn voor de 6825WP?

Ik heb opgezocht dat we 3x25A aansluiting hebben met max 17kw vermogen.

En betreft het montage systeem. Kiezen voor clickfit evo?

Excuus voor de simpele photoshop ;)

Ik laat me graag verrassen met adviezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecDlOgNILTs-dg7fJ6ASnmogDv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3MAaPTAm4Xg7YSJ7gAmkPhD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Rogerrrr op 24-04-2022 13:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
Zelf samenstellen is 1, ga je het ook zelf uitvoeren?
Is de dakkapel geschikt om op te leggen?

De omvormer kun je bepalen met Sunny Design.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
Ronald schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:51:
Zelf samenstellen is 1, ga je het ook zelf uitvoeren?
Is de dakkapel geschikt om op te leggen?

De omvormer kun je bepalen met Sunny Design.
Bedankt voor het antwoord Ronald. Fijn programma, ik heb alles zo goed mogelijk proberen in te vullen. Ik heb hulp bij het uitvoeren, het technische concept en selectie dien ik zelf te doen. Vandaar dat ik hier advies/ hulp hoop in te kunnen winnen :)

Wat vinden jullie persoonlijk van de JA Solar JAM72S20-455/MR panelen?

hierbij wat screenshots van de ingevulde gegevens, tekening en uitkomst.

Ik heb de standaard instellingen aangehouden: Laagspanning, 230v / 400v, voorkeur 100% nominale vermogensverhouding.

Uit programma rolt de SB4.0 -1AV-41 omvormer.

Het dakkapel dak zou ik graag vrij laten om het dak niet te veel te belasten.

Ben benieuwd wat ieder van deze setup vind, en alle adviezen / aanpassingen zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77lFQ9Eqp1Sy_9htRBX3ep23i0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDOEE5sXI3Zno82uNCoUV6DS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNM9vl4ktBGWBt6343yEt0JepDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IKejoiHWX3s3vLcW97w24M2L.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tM_jharg08-O8OvQ39AuP2MoQy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpQCQsWIGeS3XlYWd72WRjDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh5Aiy-uJLkqLwVkWrjyaZGfxBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46p9u9R44rWOW8dEi2s6XZrO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEsqesDmdT3FW9R33Iiq4Z2lgGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1Rkd5zATfl706O2Y7NFDuXp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
En nog een aanvulling op de JA Solar panelen. in het programma was keuze voor 1000v en 1500v. Als dit al aan te bevelen panelen zijn, wat is dan de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja solar is een gerenommeerd (chinees) merk. Zou prima moeten zijn (Panelen verschillen onderling absoluut niet noemenswaardig)

1000V/1500V is niet van belang, jouw systeem komt niet eens in de 1000V (maximaal 547V)

Ontwerp is verder prima. Nu omvormer (merk) kiezen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
Ik zie dat je panelen kiest met zilvergrijs/aluminium rand. Zwart panelen zorgen voor een egaler oppervlak/vinden mensen mooier. Ze zijn vaak ook iets duurder.
Verder zou ik niet snel een zonnepaneel onder de dakkapel leggen. Je kan dan moeilijker bij met ramen wassen/onderhoud dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@wmeester Jij gaat op dat metertje dak staan voor ramen lappen?

Unger van anderhalve meter is een stuk goedkoper dan dat paneel weglaten.

Voor daadwerkelijk onderhoud... Hoe veel tijd kost het om het paneel weg te halen?
Hoeveel levert dat paneel op voor dat dat onderhoudt moet gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
Ronald schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:24:
@wmeester Jij gaat op dat metertje dak staan voor ramen lappen?

Unger van anderhalve meter is een stuk goedkoper dan dat paneel weglaten.

Voor daadwerkelijk onderhoud... Hoe veel tijd kost het om het paneel weg te halen?
Hoeveel levert dat paneel op voor dat dat onderhoudt moet gebeuren?
Ik moest even opzoeken wat een Unger is, maar klopt wat je zegt.

Paneel weghalen etc is wel vervelend hoor als ze zo groot zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
wmeester schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:21:
Ik zie dat je panelen kiest met zilvergrijs/aluminium rand. Zwart panelen zorgen voor een egaler oppervlak/vinden mensen mooier. Ze zijn vaak ook iets duurder.
Verder zou ik niet snel een zonnepaneel onder de dakkapel leggen. Je kan dan moeilijker bij met ramen wassen/onderhoud dakkapel.
Bedankt voor het meedenken wmeester. Daar had ik al aan gedacht. Het zijn naar binnen draaiende ramen en de pannen onder het rechter raam blijven vrij zodat ik daar op kan staan om het middelste raam te reinigen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@wmeester Ik ben er vrij bekend mee... Heb 20 van die dingen zelf op mijn daken geplakt :D
Zijn onhandige piepdingen... maar wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
Ronald schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:04:
Ja solar is een gerenommeerd (chinees) merk. Zou prima moeten zijn (Panelen verschillen onderling absoluut niet noemenswaardig)

1000V/1500V is niet van belang, jouw systeem komt niet eens in de 1000V (maximaal 547V)

Ontwerp is verder prima. Nu omvormer (merk) kiezen ;-)
Bedankt voor de reactie Ronald. Als ik het goed begrijp dan word de omvormer berekend per dakdeel, gezien de zon maar 100% kan schijnen op het ene deel. Aan de voorkant ligt dan 4.45kWp genoemd piekvermogen. Ik neem aan dat die waarde op het Noord-Westen niet te behalen valt, en dat daarom de Sunny sb4.0-1AV-41 automatisch geselecteerd is met max. dc-vermogen van 4,2kw?

Zijn er nog voordelen om voor een 3fase omvormer te kiezen, gezien de geselecteerde 1fase is?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je met 3fase meer stroom direct zelf kunt gebruiken. En dat er een betere balans is, ook betreft stabieler netwerk en minder kabel verlies. Hoe zien jullie dat?

Schiet mij trouwens te binnen dat de naaste buren eind van het jaar een dakkapel aan de voorzijde gaan monteren. Eigenlijk geen id wat dat met schaduw gaat doen. De huizen staan zo'n 6 meter uit elkaar.

Zal eens wat foto's maken gedurende de dag van het dak , al staat de zon wel lager in de winter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
1 fase omvormer voor 4kW is meestal de verstandigere keuze. Ze zijn efficiënter.

Alleen bij extreme netspanning zou ik een duurdere 3 fase kiezen en dan kan het een beetje zeuren worden met de string van 5: 3 fase omvormers willen ook meer spanning hebben.

Netbalans schiet je persoonlijk niets mee op. De meter registreert alleen netto verbruik/teruglevering van de fasen bij elkaar opgeteld, dus ook dat telt niet.

Schaduw scherpe objecten van dichtbij gaan stringomvormers prima mee om; mits voldoende stringspanning vergeleken met de minimale Vmpp van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
Ronald schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:19:
1 fase omvormer voor 4kW is meestal de verstandigere keuze. Ze zijn efficiënter.

Alleen bij extreme netspanning zou ik een duurdere 3 fase kiezen en dan kan het een beetje zeuren worden met de string van 5: 3 fase omvormers willen ook meer spanning hebben.

Netbalans schiet je persoonlijk niets mee op. De meter registreert alleen netto verbruik/teruglevering van de fasen bij elkaar opgeteld, dus ook dat telt niet.

Schaduw scherpe objecten van dichtbij gaan stringomvormers prima mee om; mits voldoende stringspanning vergeleken met de minimale Vmpp van de omvormer.
Goedenavond,

Even een update van het project. Wegens drukte helaas niet meer aan toe gekomen :'(

In het vorige plan heb ik geen rekening gehouden met de schoorsteen die wij en de buren delen. Hierdoor kunnen er 16 panelen op het schuine dak, wat nog steeds prima is.

Het aanbod is nog steeds dramatisch en ik weet niet zeker of ik nog wel aan de Ja-Solar 460 panelen kan komen. Met beetje geluk zou ik dit kunnen wisselen voor Trina Solar 450wp of DMEGC 450 of Canadian Solar 460.

Welk van deze merken zou ieder hier aanraden?

Wat betreft de omvormer word het ook een lastig verhaal met voorraden. Als ik kijk naar de opbrengst van de 11 panelen op noordwest, kom ik bij de 460wp op 80% +- 4048piek.

Nu begreep ik dat een iets te kleine omvormer snellen " aan slaat " en daardoor bij de eerste zonnestraal begint te werken.

Zou ik hier bijvoorbeeld een growatt 3600TL 1fase voor kunnen gebruiken? Die kan volgens solar-bouwmarkt aangesloten vermogen aan tussen 3600-4320wp.

Betreft het click-fit evo systeem heb ik ook een paar vragen. Wij zitten in windzone 2, bebouwd terrein cat3 , 5km van de kuststrook.

De meeste panelen zijn grofweg 211*105cm +-25kg.

Hoeveel dakhaken en klemmen zouden jullie per paneel gebruiken? Ik kom er niet uit met het esdec tekenprogramma 8)7

Alvast bedankt voor het meedenken.

Grt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxLOoG-GFlnok5yyWQSQBXX9oCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJDjKFCPh86HRPxYWQF9EiVF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCi1zJ539Rz062t_a107WThSkdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAbA4290gYZ3dgMaDR8CW4RX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsXw4_X5acnw4nihqKHTZFYkg4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMCgIwTR2BEvrx8QfCtLJsB3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7dqF-DZum-kYN-9BVEgD-LAbMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrWwWA29wmQrH0pntKKtVTJb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Eerder aanslaan is kolder. De simulatie is met een 5kW... Of een 3,6 de hoogste keuze is is daarmee niet te zeggen.

Paneel merk boeit niet tussen deze merken. Legsysteem houdt ik me niet mee bezig... Wat aangeraden wordt staat in de documentatie van fabrikant.

Pagina: 1