Mediaserver server plotseling onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-03 13:54
Mijn vraag
Na enige trial and error heb ik mijn Jellyfin mediaserver in de lucht gekregen. Al meteen lukte het me om binnen het wifi-netwerk media te streamen. Ik wilde dat echter ook buiten de deur kunnen. Uiteindelijk is me dat gelukt door in de router instellingen een poort te forwarden.
Het werkte allemaal als een zonnetje.
WerkTE, want vanmiddag was ik muziek aan het luisteren op het werk. Ik stopte het even en wilde het hervatten, toen ik de melding van de Jellyfin client kreeg dat er geen verbinding was.
Hmm, de server zal wel zijn vastgelopen of iets dergelijks.

Thuis meteen gechecked. Er was niks mis met de server. Ik heb de server PC herstart, alle instellingen nagelopen. Ik kan niks vinden en het lukt nog steeds niet om extern in te loggen. Overigens wel via het interne IP adres (binnen het wifi netwerk).
Dit is echt een raadsel voor mij! Wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn?

Wat heb ik al geprobeerd:
-reboot server
-instellingen in de Jellyfin client nagelopen, alles staat goed, in ieder geval net zoals het vanochtend nog werkte.
-instellingen Jellyfin server nagelopen, hier was (Zoals verwacht niks aan veranderd)
-Gechecked of ik een ander extern IP adres had gekregen. Dat was niet het geval.
-De poort forwardingsregel in de routerinstellingen bekeken. Die klopte nog gewoon. Ik heb hem ook even uit- en weer ingeschakeld (en steeds de wijzigingen opgeslagen)
-de router herstart.

Wie weet waar ik nog meer kan kijken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 17:06
https://www.canyouseeme.org/ op je server testen.
Firewall op je pc heeft andere settings gekregen....

[ Voor 22% gewijzigd door kmichael op 13-04-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@kmichael Heb het gechecked, mijn IP+poort kan niet gevonden worden.
Ik heb zelf niks veranderd gisteren, noch aan de routerinstellingen, noch aan de mediaserver, noch aan de mediaclient. Het werkte 'opeens' niet meer.

Inmiddels heb ik alle instellingen al vier keer gedubbelchecked.. Ook de beveiligingsinstellingen van de router. Ze staan precies zoals het zou moeten werken en het dus gister tot begin van de middag ook deed.
Ik heb echt geen idee.

Mijn gevoel zegt ook dat het met de router te maken heeft. Maar hoe dan? Wat zou het kunnen zijn? Heeft het iets met DNS waarden te maken? Staat op DNS-proxy. Andere mogelijkheden: statisch en vanaf ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 17:06
Staat Jellyfin op een Windows machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 21:35

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Heeft je server intern een statisch IP adres? Is je externe IP veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@Lawwie Ik weet het niet.
Ik check het als volgt:
intern: CMD>IPconfig
extern: www.watismijnip.nl
De afgelopen paar dagen is zowel het interne als het externe IP adres gelijk gebleven (denk dat het dus statisch is, dus).

@kmichael Ja, Windows.
Ik heb zonet ook de firewall even helemaal uitgezet. Haalt ook niks uit.

Ook heb ik de poort eens veranderd van 8096 (stadaard Jellyfin http poort) naar 83 (willekeurig). Ik heb dit aangepast in de Jellyfin server-interface en in de port forwardingsregel. Zonder succes, de service is nog steeds niet zichtbaar. Nu de poort weer teruggezet naar 8096.

[ Voor 45% gewijzigd door BPTBPTBPT op 14-04-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 21:35

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Als je iets port forward, altijd het ip vastzetten, instellen in te stellen in onderstaand scherm:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K06laDc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@Lawwie Bedankt.
Ik heb de IPv4 instellingen gevonden, maar geen idee wat ik er van moet maken. '"use the followig DNS server address'", neem ik aan, maar dan? Mijn huidige IPv4 adres? En zo ja, de interne of de externe?
Daarna nog wat aanpassen in de router of is dit het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Heb je dat probleem al opgelost met je accesspoint boven dat die in router modus staat?
Zie: laurens0619 in "Mediaserver mobiel kunnen benaderen"

Of is dat niet relevant en is de mediaserver met het AP beneden (van je provider) verbonden?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
laurens0619 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:03:
Heb je dat probleem al opgelost met je accesspoint boven dat die in router modus staat?
Zie: laurens0619 in "Mediaserver mobiel kunnen benaderen"

Of is dat niet relevant en is de mediaserver met het AP beneden (van je provider) verbonden?
Goed geheugen! :)
Heb ik inderdaad aangepast: de router boven is nu een AP.
Maar verder inderdaad ook niet relevant, ik heb de server beneden bedraad aangesloten, direct op de Zyxel router van T-mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 19:38

Emiel1984

Made in NL

Heb je al is bij je internet provider gevraagd of ze dit niet hebben geblokkeerd ?

Heb je het modem al is gereset ? Voor het geval deze niet lekker werkt en je instellingen negeert?

[ Voor 39% gewijzigd door Emiel1984 op 14-04-2022 10:11 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Als ik dit lees dan is 8096 de http poort en 8920 de https poort.
Is er misschien een update geweest die http niet meer accepteert? Dat zie je namelijk wel steeds vaker

https://jellyfin.org/docs/general/networking/index.html

wat zie je als je vanaf je mobiel gaat met een browser naar:
http://extern_ip:8096
of
http://extern_ip:8096/web/index.html

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 14-04-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@Emiel1984 Die heb ik vanochtend gebeld. Konden me niet verder helpen, volgens de jongen die ik sprak was er niks aangepast.
Resetten heb ik nog niet gedaan. Wel herstart, dat haalde niks uit. Resetten kan, is wat meer werk, maar stel dat ik daarna wel verbinding krijg? Dan weet ik nog steeds niet wat er is gebeurd (en kan het elk moment opnieuw gebeuren)...

@laurens0619
Een update? Van Jellyfin? Ik zal eens kijken of automatische updates aanstaan. Heb zelf niks geupdate tussen gisterochtend (toen het nog prima werkte) en gistermiddag.
Edit: Jellyfin kan niet automatisch updaten: https://www.reddit.com/r/...rver_windows_auto_update/
Hij update wel de metadata-bronnen (zoals AudioDB en MusicBrainz) elke 24 uur.

http://[extern ip adres]:8096
er wordt eerst lang gezocht, na 60 seconden verschijnt de melding: Safari kan de pagina niet openen omdat de server niet meer reageert.

+/web/index.html geeft hetzelfde

[ Voor 12% gewijzigd door BPTBPTBPT op 14-04-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@BPTBPTBPT
hmm 60 seconden wachten impliceert wel dat er een verbinding is maar er op de server iets stuk gaat
als test, als je naar extern ip:8099 gaatm krijg je dan direct een error?

heb je al in de log van jellyfin gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogarts
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-04-2022
Ga eens naar www.whatsmyip.org oid toe en controleer daar eens of wat jij denkt dat jouw externe ip-adres is nog wel je huidige ip-adres is...

Klinkt mij simpelweg heel erg in de oren als een provider die je een nieuw ip[-adres gegeven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 19:38

Emiel1984

Made in NL

Hogarts schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:26:
Ga eens naar www.whatsmyip.org oid toe en controleer daar eens of wat jij denkt dat jouw externe ip-adres is nog wel je huidige ip-adres is...

Klinkt mij simpelweg heel erg in de oren als een provider die je een nieuw ip[-adres gegeven heeft.
Je hebt denk ik over iets heen gelezen...
Die vraag is al eerder gesteld en beantwoord.|
Lawwie in "Mediaserver server plotseling onbereikbaar"

@BPTBPTBPT
Is je modem niet automatisch geupdate recent ?
Misschien dat dit te koppelen is aan het moment dat het ineens niet meer werkte.

[ Voor 20% gewijzigd door Emiel1984 op 14-04-2022 11:42 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Bij [extern IP adres]:8099 gebeurt hetzelfde als bij :8096, na 60 minuten een time out.
In de logging van Jellyfin zie ik geen sporen van mijn inlogpogingen.

Whatsmyip.org geprobeerd maar die geeft hetzelfde aan als watismijnip.nl.
Het externe ip adres is al die tijd gelijk gebleven. Intern ook, trouwens.

@Emiel1984 Modem geupdate.. Zou kunnen. Weet je hoe ik dat kan zien? In de routerinstellingen? Ik ga alvast even kijken.
Edit:
gekeken en gebeld met T-mobile. Volgens heb was er geen update geweest, zeker niet gisteren. Zelf kan ik wel mijn firmware (van de router) zien maar niet wanneer die er op is gezet.

[ Voor 33% gewijzigd door BPTBPTBPT op 14-04-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doe je dat testen van <extern_IP-adres:poortnummer> vanaf je eigen verbinding? Dan is er ook nog een kans dat dit niet lukt omdat je modem geen nat-loopback ondersteunt. Immers verwijst dat externe IP-adres weer terug naar het modem waar het signaal al vandaan komt. Doe dit testen dus vanaf een andere verbinding (wifi van de buurman) of vanaf een mobiele verbinding (hotspot of met de telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:08
Dit soort dingen zijn lastig en moet je altijd uitgebreid en systematisch testen.
Eerst wil je voor de zekerheid [intern IP adres]:[port] testen.
Werkt dat? Ja, mooi
Nee, dan draait of de server niet of een firewall zit in de weg op een media server

Daarna kun je proberen om [extern IP adres]:[port] te testen. Hierin heb je echter 2 mogelijkheden. Als je dit van binnen je eigen (lan-)netwerk doet, dan moet binnen je router nat-loopback werken. Indien het niet werkt dan, dan kan het firewall binnen de router zijn, niet werkende port forward en/of niet werkende nat-loopback zijn.
Als je dit van buiten je eigen netwerk doet, en het werkt niet, dan kan het firewall binnen de router zijn en/of een niet werkende port forward.

Soms is het de moeite waard om te kijken met bijvoorbeeld Wireshark aan beiden kanten (jouw PC en media server) om te zien wat er daadwerkelijk gebeurd. Wat komt er door en wat niet? Het is bijvoorbeeld mogelijk dat pakketjes aankomen bij de media server en verstuurd worden, maar dat deze verstuurde pakketjes niet aankomen. In principe als je de pakketjes heen en terug volgt, dan verdwijnen ze ergens en daar zit dan iets niet goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Groentjuh op 14-04-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Bedankt voor de uitgebreide reactie, Groentjuh.

Dit zijn de resultaten met de Jellyfin client op mijn mobiel:
A. [intern IP adres]:8096 --> werkt
B. [extern IP adres]:8096 vanuit hetzelfde wifi netwerk --> werkt niet
C. [extern IP adres]:8096 vanuit mobiel netwerk --> werkt niet

Opvallend is wel is dat er bij B direct een foutmelding komt, bij C gaat ie eerst even zoeken.

Dan blijven er dus twee opties open: firewall router of niet werkende portforward.
Hmm.. De firewall staat op zijn laagst (uit), de portforwardregel heb ik niet veranderd. Ik ga hem er nog eens uitgooien, de router herstarten, nieuwe aanmaken en nog eens herstarten. Baat het niet dan schaadt het niet...

Edit: AAARGH, het heeft geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
BPTBPTBPT schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:01:
@Lawwie Bedankt.
Ik heb de IPv4 instellingen gevonden, maar geen idee wat ik er van moet maken. '"use the followig DNS server address'", neem ik aan, maar dan? Mijn huidige IPv4 adres? En zo ja, de interne of de externe?
Daarna nog wat aanpassen in de router of is dit het?
Op basis van deze post durf ik even aan te nemen dat je nog géén vast IP-adres hebt ingesteld?

In de eerste 3 velden moet je iets invullen. Die van de DNS mag je leeg laten.

In het eerste veld komt het vaste IP-adres wat je de mediaspeler wilt geven.
In het tweede veld het subnet, doorgaans in een thuisnetwerk is dat 255.255.255.0
In het derde veld de gateway, oftewel het netwerkapparaat wat verbinding heeft naar buiten toe. Doorgaans het IP-adres van je modem/router.

Kijk even in je modem/router naar de DHCP instellingen. Even ter illustratie:
Stel dat je modem IP-adressen uitdeelt, daarvoor is de DHCP-server, van 10.0.0.1 tot en met 10.0.0.254. Kijk dan of je die in kunt stellen dat die de adressen uit gaat delen van 10.0.0.100 tot en met 10.0.0.254
Nu heb je tussen 10.0.0.1 en 10.0.0.99 de ruimte om apparaten een vast IP-adres te geven zonder dat dit in conflict zou kunnen komen met de adressen die de router uitdeelt.

Bovenstaande IP-adressen kun je aanpassen aan je eigen situatie. Mogelijk heb je een modem die IP-adressen uitdeelt in de 192.168 reeks. Daar verandert verder weinig aan, het gaat om het idee.

Wanneer je dit hebt bekeken kun je de mediaspeler een vast IP-adres geven uit het deel van de reeks die de router/modem niet gebruikt. Bijvoorbeeld 10.0.0.2.

De Gateway is het IP-adres van je modem/router wat die BINNEN je netwerk heeft, dus niet het externe IP-adres.

Hierna kun je bezig om de portforwarding goed neer te zetten. Dit doe je dan naar het vaste IP-adres wat je de mediaspeler hebt gegeven. Kijk/zoek even goed op of dat alleen TCP of alleen UDP of beide moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogarts
BPTBPTBPT schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:06:
[...]

Goed geheugen! :)
Heb ik inderdaad aangepast: de router boven is nu een AP.
Maar verder inderdaad ook niet relevant, ik heb de server beneden bedraad aangesloten, direct op de Zyxel router van T-mobile.
Wanneer heb je hier voor het laatst mee zitten spelen?

Want het kan best zo zijn dat je nu simpelweg meerdere dhcp-servers in je lokale netwerk hebt draaien waardoor de gateway naar de verkeerde router/modem/AP verwijst op de server.

Normaliter zou ik ook de post van sypie afraden, puur omdat het enkel maar onhandig is als je ooit eens een nieuw modem etc krijgt. En dhcp is ondertussen echt wel zo uitontwikkeld dat je er geen problemen mee moet hebben en zolang je modem de info verstuurt is het ook nog eens de meest correcte info om op internet te komen.
Echter als je twee routers in huis hebt, dan heb je een reeële kans dat die verkeerd ingesteld zijn en dat je dan ook 2 dhcp-servers hebt en dat merk je pas als je dhcp-lease verloopt en opnieuw aangevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Hmm, ik weet niet of ik het helemaal snap.

Ik heb het volgende gedaan:
in de routerinstellingen onder LAN configuratie de IP range aangepast van
192.168.1.2 --> 192.168.1.255 naar
192.168.1.100 --> 192.168.1.255
DHCP Server Staat staat aan.

Vervolgens in de IPv4 instellingen:
IP adres: 192.168.1.5 (zelf bedacht)
subnet: 255.255.255.0
standaard gateway [intern IP adres]

Nadat ik op OK drukte gaf Windows aan dat er een probleem was. Deze heeft dat opgelost door de instelling weer terug te draaien naar '"automatisch een IP adres laten toewijzen'".

Nog niet helemaal gelukt, dus..
Ik snap ook niet waar ik dan mijn externe IP adres moet laten. Of heb ik die niet meer nodig?

@Hogarts dat was voordat ik de server voor het eerst succesvol in de lucht wist te krijgen. Althans, weet ik bijna zeker. :) Hoe kan ik dubbekchecken of ik maar 1 dhcp server heb?

[ Voor 11% gewijzigd door BPTBPTBPT op 14-04-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Hogarts Dat is dan ook waarom ik dit zelf laat afhandelen door mijn eigen router. Mijn modem is slechts doorgeefluik voor "het internet". Alles wat ingesteld moet worden regel ik met mijn eigen spullen. Overstappen van provider hoeft niet langer dan een minuut te duren (laatste keer was het zelfs maar een halve minuut, van adsl naar glasvezel).

Verder zou ik niet weten waarom het niet handig is om een bepaalde range te gebruiken voor vaste IP-adressen en een ander deel voor de DHCP.

@BPTBPTBPT Wat je aangeeft met de 2 rijen IP-adressen zegt zo niks. Je zegt er niet bij welke reeksen waarbij horen, dus kan er ook niet gezegd worden of dat goed of fout is.

Verder kun je het IP-adres van je modem/router hier prima posten. 192.168.1.1 is een IP-adres wat de halve wereld gebruikt, je kunt er van buiten af niks mee... Daar heb je je externe IP-adres voor nodig.

Dus plaats alsjeblieft het geheel hier, desnoods met plaatjes, zodat we een goed beeld krijgen van wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Zie hier de plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMvb_wZd7owsvC2snAsNkotH62E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MbBqUhKPJv2AEOI3DYgoINKa.png?f=fotoalbum_large

Dit had ik staan in Ipv4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZABUosNkJRY378nSgVI88LTQTiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zlogO1IpdWPs8EWXGlZlAZDc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
De standaard gateway lijkt niet helemaal te kloppen. Zou ook een beetje vreemd zijn dat die een IP-adres krijgt van de DHCP server.

Is die 192.168.1.125 het IP-adres wat jouw modem of router krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt77h
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-04 12:39
Het ip adres waar je mee op je modem inlogt moet je invullen bij standaardgateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 21:18

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Als ik de screenshots goed lees, dan is het IP adres van jouw router 192.168.1.1, namelijk dat wat er staat onder LAN IP-configuratie.
Dus die moet je invullen als jouw standaard gateway op de Windows machine.

Daarna moet je dus nog een of twee regels in jouw firewall aanmaken die port 8096 op jouw externe adres forward naar 192.168.1.5 port 8096 (voor TCP en/of UDP)
Dan zou het moeten werken, als er geen firewall regels in de weg zitten.

[ Voor 54% gewijzigd door ElCondor op 14-04-2022 14:50 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-05 22:48
BPTBPTBPT schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:23:
Hmm, ik weet niet of ik het helemaal snap.

Ik heb het volgende gedaan:
in de routerinstellingen onder LAN configuratie de IP range aangepast van
192.168.1.2 --> 192.168.1.255 naar
192.168.1.100 --> 192.168.1.255
DHCP Server Staat staat aan.

Vervolgens in de IPv4 instellingen:
IP adres: 192.168.1.5 (zelf bedacht)
subnet: 255.255.255.0
standaard gateway [intern IP adres]

Nadat ik op OK drukte gaf Windows aan dat er een probleem was. Deze heeft dat opgelost door de instelling weer terug te draaien naar '"automatisch een IP adres laten toewijzen'".

Nog niet helemaal gelukt, dus..
Ik snap ook niet waar ik dan mijn externe IP adres moet laten. Of heb ik die niet meer nodig?

@Hogarts dat was voordat ik de server voor het eerst succesvol in de lucht wist te krijgen. Althans, weet ik bijna zeker. :) Hoe kan ik dubbekchecken of ik maar 1 dhcp server heb?
Kan je eens ter test je server uitzetten en dan naar 192.168.1.5 pingen? Als je dan nog response krijgt is het issue een dubbel ip adres.

Edit; al bedenk ik mij dan net dat je dan intern ook geen response zou moeten krijgen... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 14-04-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Ik had bij Gateway het IPv4 adres ingevoerd dat ik zie onder CMD/IPconfig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_JeGtETQtg90BkiThFpxVrZ5Xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6YfV8UXKkWo8VwuM8e8ohefz.png?f=fotoalbum_large
Heb zojuist ook 192.168.1.1 (webadres waarmee ik inlog op de router) geprobeerd als gateway, maar dan constateert Windows opnieuw een fout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ixZyZWFMu4AhkPTK3KUF-VhmRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fe5nZZHDUVct0UplItmPmU6Q.png?f=fotoalbum_large
IPv4 instellingen zijn weer teruggedraaid.

@CuBras Heb de server uitgezet en gepingd naar 192.168.1.5 maar krijg geen respons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx1qccRRd8Inzx25G2ZPy3KLS50=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UlVE5R2ytl4mTI1ewn8eSsvR.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door BPTBPTBPT op 14-04-2022 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Die melding dat de DHCP niet ingeschakeld is moet je negeren. Dat klopt immers wanneer je handmatig een IP-adres ingeeft? Windows loopt dus te piepen om iets wat je bewust verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wiedes dat het niet werkt. Je had in de JellyFish machine .125 als standaard gateway opgegeven. Dat is het IP adres van jouw eigen machine? Daar gaat dan in ieder geval iets mis. In zo'n klein netwerk kun je er vanuitgaan dat de standaard gateway altijd de router is. Dus dat IP adres, zoals je zelf al aangeeft: 192.168.1.1 moet je ook gebruiken als standaard gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMajp2diXLsx1tE169BuaskvASk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wy9FRsgurwooimtpl4VRVpSr.png?f=user_large

Dit moeten de instellingen zijn op die computer. Het vinkje onderin, in het rode kader, moet je even weghalen. Nergens voor nodig wat Windows zich gaat bemoeien met iets waar je zelf mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
BPTBPTBPT schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:53:
Ik had bij Gateway het IPv4 adres ingevoerd dat ik zie onder CMD/IPconfig. [Afbeelding]
Heb zojuist ook 192.168.1.1 (webadres waarmee ik inlog op de router) geprobeerd als gateway, maar dan constateert Windows opnieuw een fout.
[Afbeelding]
IPv4 instellingen zijn weer teruggedraaid.

@CuBras Heb de server uitgezet en gepingd naar 192.168.1.5 maar krijg geen respons.
[Afbeelding]
Het klinkt allemaal wat houtje-touwtje op dit moment.
Ik zie in je print screen een adres staan van 192.168.1.125 als host adres (= je server), terwijl je het in de openingspost hebt over 192.168.1.5
De gateway is in 9 van 10 gevallen 192.168.1.1. Die vul je dan niet in als IP adres op je server, want dat gaat inderdaad niet werken. Je gateway is nooit je host adres.

Voor een juist werkende verbinding heb je nu nodig:

1x IP adres (bv 192.168.1.5)
1x Subnet mask (in het geval van hierboven 255.255.255.0)
1x Gateway (in dit geval 192.168.1.1)

Wat gebeurt als je dit invult onder je netwerkadapter?
Kan je nagaan of je portforward nog steeds juist staat op je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Ok, heb het nogmaals gedaan zonder de '"check'" van Windows.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8g2Pz9Vq-FVVOCKN9c44cGDtDBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yxffIhB4ZGRCitUtPZYOQrnL.png?f=user_large

Dit leverde op: helemaal geen internetverbinding. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

En als je dan nu nog even 8.8.8.8 als voorkeurs DNS invult?

En evne voor de beeldvorming, je vult een en ander wel in op de SERVER, toch? Niet dat je netwerk instellingen voor jouw iegen machine/laptop aan het aanpassen bent?
Je bent ingelogd op jouw server, dan wel via RDP of je zit achter het toetsenbord van jouw server? ;)

[ Voor 69% gewijzigd door ElCondor op 14-04-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Met 8.8.8.8 behoud ik mijn internetverbinding.

Heb een nieuwe portforwardingsregel aangemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XthK_fQa6-z312vvL9zxPQu3xcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EYVrTaPelfAffeYR14FCIdZ.png?f=fotoalbum_large

Helaas kan ik nog niet inloggen op de mediaserver.

NB. Voor de duidelijkheid, ik probeer met de client in te loggen op
http://192.168.1.5:8096

[ Voor 8% gewijzigd door BPTBPTBPT op 14-04-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Staat de firewall op je server aan? Als je start opent en je zoekt op "Advanced Firewall" kan je daar verschillende profielen uitzetten. Als je die uit hebt staan en je komt er dan wel bij, moet je ook een port allow instellen in je firewall op de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
CuBras schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:12:
Staat de firewall op je server aan? Als je start opent en je zoekt op "Advanced Firewall" kan je daar verschillende profielen uitzetten. Als je die uit hebt staan en je komt er dan wel bij, moet je ook een port allow instellen in je firewall op de server.
Firewall in Windows staat uit, op de router ook. Ik voel me ontzetten kwetsbaar, nu... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zet dat protocol eens op TCP & UDP en probeer het dan nog eens.

Ow, voor intern bereik op een apparaat heb je geen portforwarding nodig. Dus wanneer je connectie niet werkt binnen je netwerk ligt dat niet aan de portforwarding.

Je probeert toch hopelijk wel vanaf een andere machine naar 192.168.1.5:8096 te gaan? Dus niet vanaf dezelfde machine?

[ Voor 69% gewijzigd door sypie op 14-04-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
sypie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:13:
Zet dat protocol eens op TCP & UDP en probeer het dan nog eens.
En test ook even of je wel verbinding krijgt als je ETH_Internet wijzigt in iets anders. T-Mobile (of Zyxel) is niet altijd even duidelijk welk je nodig hebt.

Intern verbinden lukt wel gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:51

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

In plaats van alles zelf instellen zou ik voor een static dhcp lease gaan (2e tab van je afbeelding)

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 14-04-2022 15:15 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
CuBras schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:15:
[...]

En test ook even of je wel verbinding krijgt als je ETH_Internet wijzigt in iets anders. T-Mobile (of Zyxel) is niet altijd even duidelijk welk je nodig hebt.

Intern verbinden lukt wel gewoon?
Alle 9 combinaties uitgeprobeerd zojuist.
:(

Intern verbinden (binnen het wifi netwerk) lukt nu ook niet meer. heb dit geprobeerd op 192.168.1.125:8096, dat werkte een uur geleden (voor de aanpassing) nog wel.
EDIT Hier maak ik een denkfout. Dat moet nu 192.168.1.5 zijn. Die doet het intern wel. Dus als ik met mijn mobiel in het wifi netwerk zit, kan ik inloggen op de mediaserver met 192.168.1.5:8096. Erbuiten niet.

[ Voor 34% gewijzigd door BPTBPTBPT op 14-04-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

First things first, lukt intern verbinden nu?

ps, ik moet zo onderweg, dus kan niet meer mee monitoren, maar als het straks nog niet is opgelost, dan spring ik weer even bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Intern verbinden lukt :) Zie mijn vorige bericht (die moest ik even editten, er stond eerst wat anders)
Bedankt zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
BPTBPTBPT schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:21:
[...]

Alle 9 combinaties uitgeprobeerd zojuist.
:(

Intern verbinden (binnen het wifi netwerk) lukt nu ook niet meer. heb dit geprobeerd op 192.168.1.125:8096, dat werkte een uur geleden (voor de aanpassing) nog wel.
EDIT Hier maak ik een denkfout. Dat moet nu 192.168.1.5 zijn. Die doet het intern wel. Dus als ik met mijn mobiel in het wifi netwerk zit, kan ik inloggen op de mediaserver met 192.168.1.5:8096. Erbuiten niet.
Kijk, progressie. Fijn! De laatste twee zinnen zijn belangrijk.

Verbind je van buiten je wifi (dus 4G/mobiel netwerk/werk) óók op 192.168.1.5:8096? Want dat moet je externe IP adres zijn. Deze kan je opzoeken op whatsmyip.com als je die niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@CuBras Dat deed ik niet (fout!), ik prbeerde het met 192.168.1.5.
Maar het externe ip adres werkt nog niet.
Dus met http://[extern]:8096 kom ik er nog niet in.

Ik heb nu dus een vast ip adres (dat is denk ik goed), maar nog steeds het probleem dat van buitenaf inloggen niet meer lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 22:21

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals ondertussen meermaals is aangehaald, maar waar ik nog geen duidelijkheid in kan vinden; test je het externe verbinden ook vanaf een extern netwerk, ofwel 4/5G oid?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
.

[ Voor 99% gewijzigd door BPTBPTBPT op 14-04-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
D4NG3R schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:32:
Zoals ondertussen meermaals is aangehaald, maar waar ik nog geen duidelijkheid in kan vinden; test je het externe verbinden ook vanaf een extern netwerk, ofwel 4/5G oid?
Zeker, ik zet dan Wifi uit op mn mobiel, zodat ik alleen op 4g zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Staat die forwarding inmiddels op tcp en udp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

sypie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:04:
Staat die forwarding inmiddels op tcp en udp?
Want? JellyFin maakt op poort 8096 enkel gebruik van TCP. UDP wordt alleen intern gebruikt voor automatic server discovery, op totaal andere poorten.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 14-04-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Standaard Gateway moet het interne ip adres zijn van je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Zou je nog eens naar dit stuk kunnen kijken?
laurens0619 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 07:56:
Heb je in jellyfin external connections aangezet?

In the Networking settings, find Remote Access Settings. Turn on “Allow remote connections to this server”, and set it to work on a Blacklist. Turn off “Enable automatic port mapping”. (This seems to be required as of Jellyfin 10.7.x). 2
Hoe staat het nu hier ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@sypie Alle 9 combinaties geprobeerd. Dus
WAN interface:
  • VD internet
  • ETH internet
  • ADSL internet
Protocol:
  • TCP
  • UDP
  • TCP/UDP
Geen van de 9 combinaties werkt.

@michielRB Heb ik gedaan: gateway = 192.168.1.1

@laurens0619
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3whIPt1ZW_7_SPZtnHipwc_nZ14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wBCe5D4mjjdPYJQmsPCwwSKk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door BPTBPTBPT op 14-04-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:43
BPTBPTBPT schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:49:
@sypie Alle 9 combinaties geprobeerd. Dus
WAN interface:
  • VD internet
  • ETH internet
  • ADSL internet
Protocol:
  • TCP
  • UDP
  • TCP/UDP
Geen van de 9 combinaties werkt.

@michielRB Heb ik gedaan: gateway = 192.168.1.1

@laurens0619
[Afbeelding]
Je publieke http poort staat ook op 8096? Even voor de duidelijkheid…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@J.Thermaltaker Ehh volgens mij wel, waar kan ik dat checken? Deze poort staat in ieder gavl standaard open in Jellyfin, en dat is de poort die ik heb geforward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

BPTBPTBPT schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:07:
@J.Thermaltaker Ehh volgens mij wel, waar kan ik dat checken? Deze poort staat in ieder gavl standaard open in Jellyfin, en dat is de poort die ik heb geforward.
Op de settings pagina, het staat (net niet leesbaar) onderaan je screenshot. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Jazeker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtvRfLiAmhBWfs21MhZN6TIjoVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g9KepcY3UgwMIkW4lHxNY9u5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 21:52
Ander poortje proberen? Misschien een automatische update vanuit je ISP gepushed, welke iets stuk heeft gemaakt..

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:23
Stel ook even een portforward in voor poort 8920, en probeer het eens via: https://[extern ip]:8920

En ik zou inderdaad voor http eens proberen een andere poort te gebruiken.
Misschien dat t-mobile om wat voor reden dan ook een blokkade op poort 8096 heeft gezet.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
MineTurtle schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:17:
Ander poortje proberen? Misschien een automatische update vanuit je ISP gepushed, welke iets stuk heeft gemaakt..
Heb ik al geprobeerd, een andere poort.
En de update zou kunnen, heb T-mobile gebeld maar volgens hen is er niks aangepast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogarts
Wat ik eens zou proberen is om jellyfish eens af te sluiten. Ander progje te downloaden (bijv een simpele http-server oid) die op dezelfde poort te zetten.

En dan intern en extern eens kijken of je het wel of niet kan aanroepen.

Puur om het gewoon even buiten jellyfish te trekken en te weten of het in jellyfish zit (dan werkt een ander progje wel) of in je netwerk / router (dan werkt het andere progje ook niet extern maar wel intern)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@Hogarts Ga ik doen!
Even een algemene vraag:
Ik ben even kwijt of ik in de forwardingsregel nou mijn interne IP adres moet gebruiken (192.168.1.5) of mijn externe.
Hier is het mijn interne, klopt dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XthK_fQa6-z312vvL9zxPQu3xcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EYVrTaPelfAffeYR14FCIdZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Je interne IP adres. Zoals het nu ingesteld is, klopt het.
De vraag is, waar luistert jouw router op, voor inkomend verkeer vanaf het internet.

Weet je zeker dat het externe IP adres wel nog het jouwe is? Kun je dat ergens in jouw router terug vinden?
Als je extern NIET een vast IP adres hebt (wat zeer aanemelijk is, want op normale abbos' wordt tegenwoordig bijna geen vast IP adres meer toegekend) dan kan het zijn dat het externe IP adres wel pingt, maar alleen omdat iemand anders het inmiddels in gebruik heeft gekregen van jouw ISP.

Verder ken ik die router niet, maar wellicht is er een log functie of diagnostische functie in jouw router waar je inkomend verkeer kunt bekijken om te zien of daar iets mee gebeurt?

Je zou een ping bijvoorbeeld al in die logs terug moeten kunnen vinden, als dat gelogd wordt. Dus als je het log bekijkt, jouw externe IP adres pingt, antwoord krijgt, maar er verschijnt niets in de log bestanden, dan is de kans groot de het IP adres niet meer gerouteerd wordt naar jouw fysieke modem/router.

Je zou in jouw router ook moeten kunnen zien wat jouw huidige externe adres is en met welke interface (bijv ETH_internet) dit adres gekoppeld is. Die interface moet je dan in de firewall instellingen kiezen uit het drop-down menuutje voor WAN-interface.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Nog een vraagje van mijn kant: draait Jellyfin op hetzelfde systeem als waar je nu je vaste IP-adres op hebt ingesteld? Wanneer dat op een andere computer draait gaat het niet werken natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Nou, schiet mij maar lek...
Ik heb het gisteren even een dagje gelaten voor wat het was, ik werd er een beetje gefrustreerd van.
Zojuist de server PC weer opgestart, ik stel de portforwardingsregel nog een keer in, probeer extern in te loggen en... het lukt meteen.
Geeft nog niet echt een goed gevoel omdat ik zeker weet dat ik alles eergisteren al heb geprobeerd en toen werkte het niet. Ook blijft het vreemd hoe de server opeens stuk ging: deze draaide en opeens (terwijl ik in de auto zat en dus onmogelijk iets aan de settings op de server had kunnen veranderen) geen verbinding meer toe stond.

Maar goed, fingers crossed dan maar.
Ik wil iedereen nog even bedanken voor het meedenken en de hulp die ik heb gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kan heel goed gelegen hebben aan het feit dat de server gebruik maakte van DHCP. Dus dynamisch een IP adres toegewezen kreeg van de router, als de lease verloopt, dan wordt het IP adres op de server vernieuwd en is zeer mogelijk de forwarding niet meer geldig.
Door een vast ip adres toe te kennen zal dat niet meer gebeuren in ieder geval. Klaarblijkelijk heeft jouw router moeite met het verwerken van aanpassingen in de firewall of raakte de boel in de war vanwege de snel opeenvolgende aanpassingen die je daarna deed. Goed dat het nu weer werkt.
Maak even notitie/screenshots van alle huidige instellingen en regels zowel op de router als op de server zodat je vast hebt gelegd wat werkt. Als er nu iets aangepast wordt door een ander programma of installatie, dan weet je waar je naar terug moet keren om de boel aan de praat te krijgen. (y)

Pagina: 1