Zonnepanelen icm luchtverwarming, boiler, cv ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10-2023
Mijn situatie is als volgt. Ik heb luchtverwarming (brink) voor het verwarmen van het huis (gas), ik heb een cv ketel voor het water te verwarmen (douchen, jacuzzi etc) en ik heb een boiler van 80 liter om buitendouche te voorzien van warm water.

Onderstaand mijn perceel met ingetekend de m2 van de grote van mijn platte daken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ99NtRb32undESHtrK1G9gyLEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCzQ89e8uOfSM7y0o8dAUaMh.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn concrete vraag is wat jij zou doen om zelf voorzienend te worden mbt stroom/gas en ook kijkend naar de toekomst.

Mijn stroomverbruik en gas was afgelopen jaar zie onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoXRGFkVmgaGZa6nLlHIBTqXyhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QAn25NzO5y2TzstaGfg1900.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Spooty op 13-04-2022 22:36)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28
'Zelf voorzienend' is in Nederland niet redelijkerwijs mogelijk. Daarvoor komt er domweg te weinig energie uit de omgeving in December.

'Nul op de meter' over het jaar kan wel... Maar dan heb je een goede 17000kWh nodig om via warmtepomp-oplossingen je gas verbruik naar 0 te brengen.

Dat is een paneeltje of 40-50 afhankelijk van de ligging, paneelgrootte en schaduw :D

En daar heb je zo heel ruw wel genoeg dak voor ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
Is die 80 liter boiler een standaard elektraboiler? Zo ja, dan zou ik die vervangen door een modelletje als dit: https://www.havepe.nl/nl/...calypso-vm-100l/2769/2791. Dat scheelt al een boel op je elektraverbruik.

Verder eerst eens kijken op welke manier je je installatie goed in kunt regelen en isoleren (mits nog niet goed genoeg voor all-electric) zodat je het huidige verbruik zo ver mogelijk beperkt. Naderhand dan overschakelen op een all electric warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42
Zit enigszins met hetzelfde.
Brink allure voor verwarming, boiler voor warm water in huis.
Installateur gevraagd die ook Brink levert, die heeft nog geen all electric optie.

Om naar zelfvoorzienend te gaan moet je denk ik, of:
-Kanaal airco op bestaande kanalen
-airco aan muren+warmtewisselaar op bestaande kanalen.
-vloerverwarming infrezen + warmtepomp en luchtwarmtewisselaar op bestaande kanalen.

Daarbij een grote hoeveelheid zonnepanelen.

De 80liter boiler vervangen voor een groter formaat boiler met warmtepomp.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
'Zelf voorzienend' is in Nederland niet redelijkerwijs mogelijk. Daarvoor komt er domweg te weinig energie uit de omgeving in December.

'Nul op de meter' over het jaar kan wel... Maar dan heb je een goede 17000kWh nodig om via warmtepomp-oplossingen je gas verbruik naar 0 te brengen.

Dat is een paneeltje of 40-50 afhankelijk van de ligging, paneelgrootte en schaduw :D

En daar heb je zo heel ruw wel genoeg dak voor ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10-2023
Hoe zien die warmtepomp oplossingen er dan mogelijk uit. En aan wat voor investeringen moet ik dan denken, ruw geschat? Om op 0 uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De WP opties heeft @Cyriel85 al keurig geschetst.

De kanaalairco is een klein beetje een out-of-the box denken oplossing. In plaats van de Brink sluit je een airco bedoeld om in kanalen te blazen aan op... je bestaande kanelen.
Zou tevens kunnen koelen, maar dan moeten je kanelen overal geïsoleerd zijn... anders condens.

Warm water => warmtepompboiler.

Pagina: 1