[Specifiek] Zonnepanelen en ons "realistisch" verbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 08:24
Beste tweakers,

Ik kamp met de volgende situatie waar bij mij nog wat vraagteken naar boven komen. Deze situatie is ontstaan nadat ik her en der wat offertes heb aangevraagd voor het plaatsen van zonnepanelen. Inmiddels de offertes binnen zit ik met een dilemma waar mogelijk jullie hulp van pas kan komen.

Situatieschets:
  • Huidig verbruik p/j o.b.v. 2021: 11.50 kWh p/d * 365 dagen = 4200 kWh p/j
  • Hiervan neem de hybride auto: ~7 kWh p/d
  • Auto staat gebruikelijk vanaf 18:00 te laden
  • Er komt een warmtepompboiler (150L) nog dit jaar: verwacht verbruikt 700 kWh p/j
  • Ik heb een 1-fase meterkast met een oude terug-draaischijf
  • Verbruik wanneer de zon schijnt zonder WPB (schatting): ~3.5 kWh
  • Verbruik wanneer de zon schijnt met WPB (schatting): ~5.5 kWh
  • Kook elektrisch
  • Woon in Nederland
Nu heb ik hier een aantal vragen over die uiteindelijk allemaal betrekking op het geheel hebben.

1. opbrengst zonnepanelen:
De panelen moeten gemiddeld dus 9.77 kWh per dag gaan opleveren. Dat is ruim meer dan wat ik tijdens de zonuren verbruik. De rest gaat dus terug het net op wat ik dus 's avonds pas weer ga gebruiken (auto, koken etc.) Is het dan wel verstandig om die 9 panelen te laten plaatsen of kan ik beter kiezen voor het aantal wat overeenkomt met mijn verbruik tijdens zon uren? (~1277 kWh zonder WPB of 2000 kWh met WPB).

2. aantal zonnepanelen (heeft betrekking op vraag 1)
Er passen op een "mooie" manier ongeveer 12 panelen op mijn dak (oost, zuid-oost). Wat betreft de investering vind ik het wel meevallen en maakt het voor mij niet veel uit hoeveel er op komen, alleen moet de investering wel nuttig zijn anders kan ik het wel anders besteden in het kader van verduurzamen. Is het aan te raden zo veel mogelijk panelen op mijn dak te leggen of moet ik met een bepaald scenario rekenen?

3. meterkast verzwaren:
Vanuit de verschillende offertes is wisselend gereageerd op de vraag of ik mijn meterkast moet verzwaren. Momenteel is het dus een 1-fase meterkast en die gaat dan naar 3-fasen. Wanneer is zoiets perse nodig of is het überhaupt verstandig om gewoon te doen?

4. slimmer meter
Ook hier hoor ik heel veel verschillende berichten over. Ik zit nu nog mooi met een schijf die ook terug kan draaien (is mij verteld). Nu weet ik niet hoe het met de Saldering komt, maar is het verstandig om een slimme meter te nemen nu ik zonnepanelen ga laten plaatsen?

Misschien allemaal wat complex, maar ik wil deze investering wel juist doen zonder met het probleem te komen dat ik te veel of te weinig uit de panelen haal.

BVD! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15

Termy

valt er nog wat te fragge?

De grote vraag is waar je woont. Nederland of België (of zelfs nog ergens anders, maar ik gok 1 van die 2 :p). Je hebt het over salderen en dat je niet weet hoe het zit, dus ik ga uit van Nederland.

In dat geval maximaal je dak volleggen.

Dankzij salderen maakt het niet uit wanneer je opwekt en dankzij de hoge (teruglever)tarieven loont het om veel op te wekken.

Afhankelijk van wat maximaal kan kies je 1/3 fase en je meterkast, etc. Als je adhv het topic bovenaan het forum je startpost aanpast kan je specifiek advies krijgen :).

[ Voor 18% gewijzigd door Termy op 13-04-2022 21:23 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 19:42
Termy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:22:
De grote vraag is waar je woont. Nederland of België (of zelfs nog ergens anders, maar ik gok 1 van die 2 :p). Je hebt het over salderen en dat je niet weet hoe het zit, dus ik ga uit van Nederland.

In dat geval maximaal je dak volleggen.

Dankzij salderen maakt het niet uit wanneer je opwekt en dankzij de hoge (teruglever)tarieven loont het om veel op te wekken.

Afhankelijk van wat maximaal kan kies je 1/3 fase en je meterkast, etc. Als je adhv het topic bovenaan het forum je startpost aanpast kan je specifiek advies krijgen :).
Alleen jammer dat de oude terugdraaischijf dan waarschijnlijk moet verdwijnen omdat dak vol op 3 fase moet.

Dit zou ik echter niet als showstopper zien. Ooit zal je er toch aan moeten geloven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25
@mathijshooi Er is geen enkel financieel voordeel te behalen uit de draaischijf... Nog sterker... die dingen zijn niet eens geijkt voor terugdraaien en schijnen eerder te weinig dan teveel aan te geven... Ofwel zo'n ding houden is jezelf pesten.

Op het moment dat salderen afgebouwd gaat worden zal de draaischijf 100% zeker verplicht weg gaan. Anders rechtsongelijkheid... #draaischijfMythenEnSagen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.