Vraag

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Ik heb mijn Dell UltraSharp UP2716D wide-gamut monitor hardwarematig gekalibreerd/geprofileerd met Xrite i1 Display Pro en Dell Ultra-Sharp Color Calibration Software (is exact hetzelfde als i1Profiler, maar dan enkel voor monitor).
Het gemaakte profiel wordt gebruikt door Photoshop en Lightroom. Deze programma’s zijn color profile aware, ze tonen een afbeelding zoals het moet.

Ik gebruik sinds kort DaVinci Resolve voor videobewerking op dezelfde computer en monitor. Het is mij onduidelijk of het videobeeld in DaVinci Resolve ook kleurcorrect is. Als ik kleuren corrigeer en aanpas, is het wel handig dat het klopt.

Moet ik nog iets doen om het te laten werken?

Specs van pc

Alle reacties

• honey
Niemand die dit gebruikt en denkt aan color management?

Specs van pc

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:09

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Davinci is ook gewoon color managed ;)

[Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 21-05-2022 11:20]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• honey
ehtweak schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:40:
@honey
D'r is genoeg info over te vinden:
...

etc.
Genoeg lees- en kijkvoer dacht ik zo. ;)
Dank voor je informatie. Interessante info, maar niet mijn vraag. Ik heb het wellicht te onduidelijk gesteld.

Mijn vraag is, hoe kan ik DaVinci Resolve (de software zelf!) color managed krijgen en welke methode is het beste?

Ik heb gehoord dat je de Monitor LUT (je kallibratie profiel), gecreëerd met i1 Display Pro, moet laden onder Video Monitor Lookup Table (onder Project Settings/Color Management, sectie Lookup Tables). Ik weet niet zeker of het klopt, en ben bang dat je daardoor misschien dubbel corrigeert?

Als ik in Adobe Photoshop kijk (Edit/Color Settings .../ onder Working Spaces, het drop-down menu open, dan zie je bij Monitor RGB de naam van je kalibratie profiel staan. Dan weet je dat Adobe PS color managed is.

@Ventieldopje Waar kan ik dat vinden dat het zo is?

Specs van pc

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@honey In de gelinkte YT video legt die meneer imho toch echt uit hoe dat zit met Wide Gamut color management settings voor je project. (vanaf ca. 06:14)

Waarbij je ook moet beseffen dat er verschillen zijn tussen ICC profielen die gegenereerd worden voor jouw specifieke hardware versus embedded profielen en de aan media files toegekende profielen. Om nog maar niet te spreken van het uiteindelijk device waarop het resultaat bekeken wordt...
En in al die stappen daartussen kan color management info verloren gaan c.q. gewijzigd worden, of compleet genegeerd worden...

Daarom heb je bij PS bijvoorbeeld de optie Proof Setup en de optie Proof Colors (onder View)

[Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 21-05-2022 13:15]

Mooie Plaatjes   

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

honey schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Dank voor je informatie. Interessante info, maar niet mijn vraag. Ik heb het wellicht te onduidelijk gesteld.

Mijn vraag is, hoe kan ik DaVinci Resolve (de software zelf!) color managed krijgen en welke methode is het beste?

Ik heb gehoord dat je de Monitor LUT (je kallibratie profiel), gecreëerd met i1 Display Pro, moet laden onder Video Monitor Lookup Table (onder Project Settings/Color Management, sectie Lookup Tables). Ik weet niet zeker of het klopt, en ben bang dat je daardoor misschien dubbel corrigeert?

Als ik in Adobe Photoshop kijk (Edit/Color Settings .../ onder Working Spaces, het drop-down menu open, dan zie je bij Monitor RGB de naam van je kalibratie profiel staan. Dan weet je dat Adobe PS color managed is.

@Ventieldopje Waar kan ik dat vinden dat het zo is?
Ik denk dat je nu echt dingen door elkaar gaat halen. Davinci is áltijd colour managed, dat wil zeggen dat hij je profiel pakt wat je hebt geladen in Windows om alles weer te geven. Waar jij zit te kijken gaat om de gamut van je workspace, die moet je lekker laten staan en zal staan op een profiel met een grotere gamut dan welke monitor dan ook (zoals ProPhotoRGB in Photoshop).

Kijk even wat videos die aangedragen zijn en verdiep je in de soorten profielen die er zijn in alle verschillende stadia van kleurbeheer.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• honey
@ehtweak en @Ventieldopje
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik merk dat we het over verschillende dingen hebben.

Color Management is mij bekend. Ik weet wat Davinci Wide Gamut is en welke voordelen er zijn (mits je wel voldoende bits hebt), zoals ProPhoto RGB ook voordelen kan hebben bij 16-bits afbeeldingen. Ik weet wat Input Device Color Space is, wat Working Color Space is en wat Output Device Color Space is. Ik weet hoe het met elkaar werkt. Het gaat mij niet om de media en hoe je er mee werkt, maar of de applicatie zelf goed is opgezet.

Dat DaVinci altijd color managed is, kan ik dus nergens vinden. Ik neem het wel aan.

Misschien is deze vraag voor Tweakers niet het meest geschikt, of ik ben gewoon heel erg onduidelijk. haha ;)

Specs van pc

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

honey schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:43:
@ehtweak en @Ventieldopje
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik merk dat we het over verschillende dingen hebben.

Color Management is mij bekend. Ik weet wat Davinci Wide Gamut is en welke voordelen er zijn (mits je wel voldoende bits hebt), zoals ProPhoto RGB ook voordelen kan hebben bij 16-bits afbeeldingen. Ik weet wat Input Device Color Space is, wat Working Color Space is en wat Output Device Color Space is. Ik weet hoe het met elkaar werkt. Het gaat mij niet om de media en hoe je er mee werkt, maar of de applicatie zelf goed is opgezet.

Dat DaVinci altijd color managed is, kan ik dus nergens vinden. Ik neem het wel aan.

Misschien is deze vraag voor Tweakers niet het meest geschikt, of ik ben gewoon heel erg onduidelijk. haha ;)
Maar even, zou je niet denken dat een programma dat voor enorme producties gebruikt wordt niet colour managed is?

Enfin, doe er mee wat je wil :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honey
Ventieldopje schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:30:
[...]

Maar even, zou je niet denken dat een programma dat voor enorme producties gebruikt wordt niet colour managed is?

Enfin, doe er mee wat je wil :Y)
Het gaat er niet om wat ik denk of mag aannemen, maar dat ik het zeker wil weten en vooral het proces wil kennen en begrijpen.. Je kunt beter snappen waar problemen ontstaan als je zelf controle hebt over de hele je keten.

Specs van pc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

honey schreef op zondag 22 mei 2022 @ 06:29:
[...]

maar dat ik het zeker wil weten en vooral het proces wil kennen en begrijpen..
Zekers, dat is een loffelijk streven.
Je kunt beter snappen waar problemen ontstaan als je zelf controle hebt over de hele je keten.
En dat staat imho nou juist uitgelegd bij de eerder geplaatste urls... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honey
ehtweak schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:32:
[...]
...

[...]

En dat staat imho nou juist uitgelegd bij de eerder geplaatste urls... ;)
Dat stukje van de keten snap ik wel. ;) Zeker nuttig en voor mensen vaak ingewikkeld, maar als je het snapt niet zo moeilijk. Ik heb er zelfs les in gegeven aan fotografen. Het eerste stukje is voor mij is te onduidelijk. Maar, zal even verder spitten totdat ik dat ook snap. :)

Dank voor alle comments.

Specs van pc

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee