Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• pepsimaxxie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:09
Beste medetweaker,

Na vele maanden zoeken zijn wij er eindelijk in geslaagd om een huis te bemachtigen, helaas zonder zonnepanelen dus die gaan er uiteraard komen! :9
Ik heb een aantal offertes binnengekregen en zou graag jullie mening hebben over een verstandige aanpak zodat ik een keuze kan maken.

Situatieschets
Het betreft een dak met aan een kant een dakkapel op het ZZW over de gehele breedte, en aan de andere kant een hellend dak op het NNO. Helling is ~42,5 graden. Ik ben uitgegaan van een jaarverbruik van ~3500 kWh.
Een opstellling zoals in oranje aangegeven had in eerste instantie voorkeur omdat er dan niets voor het dakkapel kwam te liggen maar gezien de opbrengt en jullie advies is dat wel een mogelijkheid.
Schaduwvorming is berekend met Sunnyportal en weergeven in % op de inviduele panelen.
Er is dan nog ruimte voor 4/5 panelen aan het westen of oosten, die wil ik er bij nader inzien graag ook op hebben nu ze toch bezig zijn. Maar aan welke kant :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNsY5F_RlfjVM9sJAnm7WLS7LkM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vIhm2sn3dnfrXNzVlTc9SqDX.jpg?f=user_large

Offertes
Alle offertes zijn inclusief werkzaamheden zoals aansluiten en bevestigen.

Offerte 1:
- 12x 370WP Longi
- String systeem
- 1x omvormer 4200 DNS - 10 jaar garantie
- 4740 excl. BTW
- 1.07 Euro / WP

Offerte 2:
- 11x 370 WP DMEGC
- 1x SolarEdge 4000 HD Wave
- 5200 excl. BTW
- 1.28 Euro / WP

Offerte 3:
- 12x Belinus Ultra Black NW380 Wp
- 1x GoodWe GW3600D-NS 1 fase
- 4800 excl. BTW
- 1.05 Euro / WP

Prijsverschil is met name te verklaren door het SolarEdge systeen in offerte 1, heeft dit wat jullie betreft een meerwaarde in de huidige opzet ?
Idee is om uiteidenlijke voor het maximale aantal panelen op 1 fase te gaan, bij offerte 1 zou dit ~750 euro meer kosten --> 0.93 Euro/ WP.

Bij voorbaat dank! _/-\o_
Pepsimaxxie

[ Voor 0% gewijzigd door pepsimaxxie op 13-04-2022 20:45 . Reden: zinsbouw ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
In de basis zal voor jouw dak gelden: Hoe meer panelen, hoe meer opbrengst.

Ligt het dak vol? Is er nog budget? Dan pas nadenken over slimme omvormer-systemen.

Mijn inschatting?
Een SolarEdge systeem zal uit de 4 panelen boven de dakkapel misschien 10% meer halen. (Dat omdat ze iets geremd gaan worden door de panelen onder de dakkapel in een string-systeem)

Dat bovenop de fractie hogere opbrengst van een SolarEdge systeem... alles bij elkaar 3-5% voor jouw systeem.

Dus in de basis maakt SolarEdge jouw kWh productie prijs hoger.

Nu is mijn kristallen bol net gevallen... Dus de toekomst is onzeker. Met de prijzen van vandaag zou ik die 4% extra willen hebben, ook al kost het 10-15% meer. Met de prijzen van 3 jaar geleden zou je er niets aan hebben. Of het het waard is is dus een gok... Aan jouw de keuze.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.