Computer valt uit en start opnieuw op, brandlucht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:50
Hi,

Ik heb een desktop pc, laten bouwen in 2014. Ik ben er blij mee en doet wat het moet doen.

Tot vandaag, pc viel spontaan uit en starte weer opnieuw op. Na een paar seconden rook ik een brandlucht, omdat ik ook nog 2 schermen had wist ik niet waar het vandaan kwam. Gelijk stekker uit het stopcontact en er kwam een flinke geur bij de pc kast vandaan. Hij startte wel normaal op en er leek niks mis mee, behalve die brandlucht.Voordat de pc uitviel was ik gewoon wat aan het surfen op het web en verder niks bijzonders of belastende dingen.

Ik vraag mij dus af wat er is gebeurd. Een bekende heeft er even naar gekeken en zag enorm veel stof in de cooler van de CPU. Het gaat om een aftermarket cooler.

Dat de brandlucht door de enorme stof kan komen kan ik wel begrijpen, maar daar valt de pc toch niet van uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Misschien heeft die enorme hoeveelheid stof je cpu-koeler stil doen staan, waardoor zaken (te) heet werden en de PC zich afsloot?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordamski
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-01 14:23

Noordamski

yibbedi yibbeda

Had je het idee dat de brandlucht van de koeler kwam, of ook bij de voeding geroken? Ook daar kan en zal na zoveel jaar wel het nodige aan stof te vinden zijn

If you can't convince them with facts, dazzle them with bullshit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jaren geleden ook zo eens iets gehad... plotselinge reboot als of de reset knop ingeduwd werd zeg maar

en een wolkje rook uit de kast en een branderig luchtje..
nadere inspectie bleek dat er in de voeding 2 condensators geploft waren, en dat deze tijdens het ploffen waarschijnlijk net de voedingsspanning voldoende gedestabiliseerd hadden om een reboot te triggeren..
om daarna nog "stabiel" genoeg te zijn om gewoon te kunnen opstarten... maar goed verder niet meer getest met die voeding...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik heb er een nieuwe voeding in laten zetten in 2019, dus die is niet zo oud als de pc.

Ik zie verder zelf ook niks bijzonders, ook niks wat zwart is.

Er zitten bij de CPU koeler 2 fans met daartussen van die alminium koelribben. Die koelribben kan je op sommige plekken gewoon niet meer zien zo dik is het stof. Ik heb niet echt naar omgekeken en had niet verwacht dat er zoveel stof erop zat. Ik kon vanaf de bovenkant alleen de bovenkant van die koelribben zien en daar zit niet zo heel veel stof als aan de voorkant van die ribben.

Maar dan verbaasd het mij wel dat de pc gewoon normaal opstart en ik zelfs even verder ging met mijn ding tot ik dus die brandlucht rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
Heb wel eens gehad dat een fan het begaf met brandgeur. Zou blijven zoeken tot je de brandplek gevonden hebt

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik heb zelf niet veel verstand van hardware zaken. Ik denk dat ik het gewoon bij de computerboer ga brengen en kijken wat hij kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:52
Wat zijn de specificaties van het systeem inclusief het merk en type van de voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Eric_1993 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:39:
Ik heb zelf niet veel verstand van hardware zaken. Ik denk dat ik het gewoon bij de computerboer ga brengen en kijken wat hij kan vinden.
Vrees dat die met 8 jaar oude hardware gaan zeggen koop maar iets nieuws..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
- Intel Core i7 4771
- 16 GB RAM
- Nvidia Geforce GT 730
- Gigabyte B85M moederbord
- Voeding: be queit! Pure power 10, 600 Watt

Ik denk dat het inderdaad toch de voeding is. Ik heb aan de ventilatie opening geroken van de voeding en het ruikt naar brand.

Gek eigenlijk, je zou toch verwachten dat de stoppen zouden doorslaan of dat de pc niet meer zou opstarten. Maar ik kon toch gewoon doorgaan met wat ik deed en heb ‘m zelf uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Een update:

Ik heb de computer bij de computerboer gebracht. Hij gaat er naar kijken. Hij verdenkt ook de voeding, omdat de pc uitviel en vervolgens opnieuw opstartte. Waarschijnlijk is een niet heel belangrijk condensator geploft, omdat de pc vervolgens weer aanging. Dus volgens de computerboer zou die zonder de condensator ook wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:49

HugoBoss1985

Xenotech

Eric_1993 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:58:
Een update:

Ik heb de computer bij de computerboer gebracht. Hij gaat er naar kijken. Hij verdenkt ook de voeding, omdat de pc uitviel en vervolgens opnieuw opstartte. Waarschijnlijk is een niet heel belangrijk condensator geploft, omdat de pc vervolgens weer aanging. Dus volgens de computerboer zou die zonder de condensator ook wel doen.
Mijn mening is dan dat het een beroerde computerboer is.

Ik zou per direct de voeding vervangen en het systeem NIET meer aanzetten met de huidige voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric_1993
HugoBoss1985 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:01:
[...]

Ik zou per direct de voeding vervangen en het systeem NIET meer aanzetten met de huidige voeding.
De PC ligt nog bij de computerboer, die gaat er voor de zekerheid nog naar kijken wat er precies loos is. Het is waarschijnlijk de voeding, want het stonk echt behoorlijk.

Ook al is een condensator kapot dan ga ik het alsnog gewoon laten vervangen. Ik ga niet zo'n voeding gebruiken waar een geplofte condensator inzit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29

Wildfire

Joy to the world!

HugoBoss1985 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:01:
[...]

Inderdaad! Als er iets in de voeding het heeft begeven maar het lijkt nog wel te werken, dan is die voeding per definitie niet betrouwbaar meer -- en als het onderdeel dat je gehele PC van stroom voorziet is het feitelijk ook nog eens het belangrijkste onderdeel. Absoluut geen risico nemen @Eric_1993 - als er inderdaad iets met de voeding is dan is het exit voeding.

Voedingen zijn vaak een beetje het ondergeschoven kindje bij computers, terwijl het eigenlijk hèt onderdeel is waar je niet op moet bezuinigen. Ik kies daarom zelf vaak voor de high-end voedingen van Seasonic maar is er zeer zeker meer goede keus op de markt.

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 14-04-2022 18:06 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Computer heb ik eindelijk weer terug. Het was inderdaad de voeding, die is nu vervangen door een Aerocool Cylon 600 watt. Het is een mid-range voeding, dus dat is prima voor mij. En alles doet het nu.

Ik heb bij de voeding geen stekker gekregen, dat is ook bij elke voeding standaard dezelfde stekker. Dus ik dacht ik gebruik gewoon de stekker van de oude voeding, dan hoef ik ook niet met kabels te knoeien.

De stekker past erin en de computer doet het verder gewoon, maar ik kan de stekker weer op en neer bewegen. Tot mijn verbazing, want volgens mij zijn alle stekkers hetzelfde toch?

Bovendien ruik ik ook nog een lichte brandlucht. Het is niet zo intens en word ook niet erger. Kan het zijn dat die brandlucht nog van de vorige keer komt en dat ik dat gewoon ruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:51
kan zijn , als je zijpanelen open houdt gedurende een nacht (pc uit laten) is het wel weg:)

ps - ja, het zijn standaard stekkers die je er achterin in steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:52
Eric_1993 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:09:
Aerocool Cylon 600 watt. Het is een mid-range voeding,
Mid range zeker niet. Het is een slechte voeding. Veel slechter dan de be quiet!.
Pagina: 1