(Houten) Panelen vervangen en isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldinn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-04 20:41
Na vervanging ruiten en voor ik ga schilderen wil ik graag 3 kleine panelen als hieronder in houten kozijnen vervangen en naisoleren waar mogelijk. Het gaat om 3 paneeltjes van totaal 8 m2, eentje van Trespa, 1 met verticaal geplaatste rabat, 1 met houten plaat zoals hieronder. Aan de binnenkant van het kozijn is een gemetseld muurtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICcI35fbYrFuX0BGpqa2n07jJuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQ9klnw1DxtuAhKjxubwpIyd.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag:
Kan ik het er allemaal afhalen, en isoleren met PIR-platen (ik verwacht weinig ruimte, dus dan is PIR het effectiefst)? Waar moet ik aan denken (dampopen, etc.)

En qua nieuwe bedekking zat ik te denken aan halfhouts rabat (dat hebben de buren en ziet er wat meer uit zoals het ooit geweest is waarschijnlijk). Zou zoiets dan een goede keuze zijn? Ik vind qua duurzaamheid gethermiseerd namelijk interessant. Maar ik zou het wel gewoon willen lakken:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:21
Eruitzagen, zo dik mogelijk alu gecacheerd PIR erin, nieuw houtje erin.
Damp heb je niets mee te maken als de PIR middenin zit, beide helften kunnen dan naar binnen of naar buiten weer opdrogen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldinn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-04 20:41
Dat klinkt top, moet ik nog een luchtspouw ergens doen en hoeveel dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:21
Ik denk van niet maar om dat zeker te weten zou je het even in Ubakus moeten simuleren.

-edit- wellicht tussen je PIR en het hout aan de buitenzijde een kleine luchtspouw.

[ Voor 33% gewijzigd door No Hands op 14-04-2022 07:56 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:39
Het komt me aardig bekend voor zoals het daar opgebouwt is, ons kozijn was exact zo voor onze verbouwing ook binnen met die vensterbank.

Ontopic:
Je kan inderdaad het huidige hout weg halen, alles naisoleren met PIR en daarna weer netjes afwerken met hout. Let wel op hoe je het hout erin zet. Ga je dit verlijmen of ga je het vast schieten? Als je het vast schiet werk het daarna netjes af want anders zul je altijd bulten of kuiltjes in je verfwerk blijven zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Mogelijk de onderste lat ook even vervangen door een neuslatje (zoals bij je ruit). Er blijft dan geen water op staan wat beter is voor de levensduur van je houtwerk/kozijn.
Pagina: 1