Waarde kopiëren als aan bepaalde voorwaarden is voldaan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlotte7
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-04-2022
Ik ben op zoek naar een formule voor Excel, wie kan mij helpen aub?

Ik heb een Excel bestand bestaande uit 2 tabbladen:
- Tabblad 1 bevat 6 kolommen (A tot F)
- Tabblad 2 bevat 3 kolommen (A tot C)
Alle kolommen bevatten gegevens, behalve kolom E op tabblad 1

Wat ik wil bereiken met de formule:

ALS de waarde in kolom C van tabblad 1 overeenkomt met de waarde in kolom A van tabblad 2 en ALS de waarde in kolom D van tabblad 1 overeenkomt met de waarde in kolom B van tabblad 2 DAN moet in kolom E van tabblad 1 de waarde komen van kolom C in tabblad 2 komen

Beste antwoord (via Charlotte7 op 15-04-2022 11:21)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:25

Reptile209

- gers -

Charlotte7 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:03:
Bedankt allemaal voor jullie hulp, het is me nu gelukt om de formule toe te voegen en te laten werken maar ik heb nog een probleem. De bedoeling is dat het programma voor de waarde in kolom E gaat zoeken in de volledige kolom op blad 2 en niet in een enkele cel.

Ik probeer dit op te lossen door in de formule Blad2!A2 aan te passen naar Blad2!A2:A563 maar dit lijkt niet te werken.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Dan is je volgende steekwoord de formule VERT.ZOEKEN() of VLOOKUP(). Die geef je een 'zoekterm' mee en een bereik (A2:A536) en dan krijg je als resultaat de waarde in de door jou gekozen kolom naast het zoekresultaat. Als je die door hebt - en het is echt niet heel ingewikkeld - dan gaat er een hele nieuwe wereld voor je open in Excel! :)

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Ga eens kijken naar de formules met ALS() en EN(), of IF() en AND(). In tekst beschrijf je al exact wat er moet gebeuren, kwestie van invullen! :)
Als je dat lastig vindt, begin dan eens met alleen je eerste voorwaarde (C is A) in een ALS en bouw hem daarna uit met de EN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlotte7
Het is lastiger dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

Reinier

\o/

Charlotte7 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:16:
ALS de waarde in kolom C van tabblad 1 overeenkomt met de waarde in kolom A van tabblad 2 en ALS de waarde in kolom D van tabblad 1 overeenkomt met de waarde in kolom B van tabblad 2 DAN moet in kolom E van tabblad 1 de waarde komen van kolom C in tabblad 2 komen
Op je grammaticafout na heb je exact de benodigde formule in natuurlijke taal vertaald. Dus inderdaad, combineer formules zoals EN(), ALS() etc.
Desnoods doe je het stapje voor stapje: zet in een hulpkolom bijvoorbeeld alleen ='tabblad1'!C1='tabblad2'!A1 (je eerste check) en bouw het vervolgens verder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:17
Nee hoor. Je schrijft al
Dat vertaalt zich in Excel-formules naar
code:
1
=ALS(EN(Blad1!C2=Blad2!A2;Blad1!D2;Blad2!B2);Blad2!C2;"")

Deze formule plaats je in cel E2 van blad 1 en trek je door naar beneden alle rijen gevuld zijn met de juiste formule.

Zoals @Reptile209 als schreef heb je zelf het antwoord letterlijk geschreven, maar dan niet in een Excel formule. Misschien even een paar Youtube filmpjes bekijken met de Excel basics?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Volgens mij zit er een klein foutje in de formule, en moet het als volgt zijn:

code:
1
=ALS(EN(Blad1!C2=Blad2!A2;Blad1!D2=Blad2!B2);Blad2!C2;"")

Dus de tweede ';' moet je vervangen door '=', dan zal het kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En net de evaluatie knop nu stap voor stap volgen wat er gebeurd en dus uitpluizen wat er misschien nog niet goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

@dixet en @LievenD er was wel een reden dat ik het niet gelijk uitschreef. Nu wordt een een oplossing gegeven met blijkbaar ook nog een foutje erin. Daar leert TS niet veel van (hooguit via @Sethro's tip). Beter was - imho - om TS aan te laten geven wat er dan zo lastig was, en daar een hint in de juiste richting te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Reptile209 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:23:
@dixet en @LievenD er was wel een reden dat ik het niet gelijk uitschreef. Nu wordt een een oplossing gegeven met blijkbaar ook nog een foutje erin. Daar leert TS niet veel van (hooguit via @Sethro's tip). Beter was - imho - om TS aan te laten geven wat er dan zo lastig was, en daar een hint in de juiste richting te geven.
Ga ik mee akkoord.
Je kan trouwens de cellen in de formule gewoon aanklikken in plaats van in te typen, dat maakt het eenvoudiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlotte7
Bedankt allemaal voor jullie hulp, het is me nu gelukt om de formule toe te voegen en te laten werken maar ik heb nog een probleem. De bedoeling is dat het programma voor de waarde in kolom E gaat zoeken in de volledige kolom op blad 2 en niet in een enkele cel.

Ik probeer dit op te lossen door in de formule Blad2!A2 aan te passen naar Blad2!A2:A563 maar dit lijkt niet te werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Charlotte7 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:03:

Dan is je volgende steekwoord de formule VERT.ZOEKEN() of VLOOKUP(). Die geef je een 'zoekterm' mee en een bereik (A2:A536) en dan krijg je als resultaat de waarde in de door jou gekozen kolom naast het zoekresultaat. Als je die door hebt - en het is echt niet heel ingewikkeld - dan gaat er een hele nieuwe wereld voor je open in Excel! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlotte7
Bedankt hoor, het is gelukt nu :)
Pagina: 1