Is het retargetten van Website bezoekers op Facebook nog mog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-05 23:59
Hallo

Ik zou graag het volgende doen: Wanneer iemand mijn website bezoekt krijgt hij of zij daarna mijn advertenties te zien op Facebook.

Een paar jaar terug zou ik dit doen door een Facebook-Pixel op mijn website te zetten. Simpel gezegd zou deze Pixel een cookie zetten in de browser van de gebruiker die Facebook kan detecteren.

Maar door nieuwe privacy-maatregelen en wetten is dit in 2022 niet echt meer mogelijk. Iets wat ik overigens alleen maar kan aanmoedigen.

Toch zit ik met de vraag of dit soort retargeting nog steeds mogelijk is? Ik heb al heel wat opzoekwerk gedaan en kom telkens uit op de Facebook Conversion-API. Deze zou in tegenstelling tot Facebook Pixel server-side werken. Heel duidelijk of overtuigend zijn deze artikels of tutorials echter niet. Elke tutorial zegt nog steeds om Facebook Pixel te gebruiken.

Dus: Is website bezoekers retargetten op Facebook nog steeds mogelijk op dit moment?

Bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bw_van_manen
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-05 10:26
Om advertenties voor jouw product te tonen op Facebook aan bezoekers van je website moet je op enig moment de gegevens van de bezoeker doorsturen naar Facebook. Gegevens die de bezoeker kunnen identificeren zijn persoonsgegevens en het doorsturen van die gegevens is niet noodzakelijk voor de werking van jouw website, dus moet je toestemming vragen. Als de gebruiker toestemming geeft, bijvoorbeeld door op 'OK' te klikken in een cookie banner met duidelijke uitleg over waar je de gegevens voor gebruikt, dan mag het en kan je je Facebook pixel plaatsen.

Google heeft nu een nieuwe versie van Google Analytics waarmee je gebruikers kunt volgen zonder hun IP adres op te slaan. Waarschijnlijk volgen ze gebruikers alsnog met hun browser fingerprint waardoor er alsnog 'relevante' advertenties getoond kunnen worden, maar het is iets minder duidelijk dat er persoonsgegevens doorgestuurd worden waardoor het mogelijk wel mag zonder instemming van de eindgebruiker. Of er voor Facebook ook iets dergelijks is/komt weet ik niet.