Ha allen,
Ik heb een relatief nieuwe PC (in ieder geval niet heel oud) uit eind 2018 (zelfbouw) die afgelopen maanden niet te verklaren en niet te reproduceren crashes geeft. Aangezien ze wel bloedirritant zijn, probeer ik er al een paar maanden achter te komen wat het kan zijn, maar ik loop een beetje vast welk component het kan zijn zonder alles nieuw te kopen. Wellicht heeft iemand hier een goed idee.
Symptomen:
Hoe kom er ik er achter wat hier de oorzaak van is? De uitdaging is dat de crashes niet voorspelbaar zijn en niet te reproduceren. Daarnaast lijkt het loggen van het één of ander met software niet veel nuttigs op te gaan leveren aangezien alles wel naar een hardware-issue lijkt te wijzen. En willekeurig hardware vervangen vind ik zowel zonde als veel te duur.
PC-specs (november 2018 alles nieuw gekocht):
Ik heb een relatief nieuwe PC (in ieder geval niet heel oud) uit eind 2018 (zelfbouw) die afgelopen maanden niet te verklaren en niet te reproduceren crashes geeft. Aangezien ze wel bloedirritant zijn, probeer ik er al een paar maanden achter te komen wat het kan zijn, maar ik loop een beetje vast welk component het kan zijn zonder alles nieuw te kopen. Wellicht heeft iemand hier een goed idee.
Symptomen:
- De PC crasht, je ziet het 'gebeuren' doordat de muiscursor verdwijnt, er nog 3 tot 5 seconden beeld is, maar de PC reageert nergens meer op, alsof je naar een screenshot kijkt. Daarna gaat het beeldscherm in standby. Num-lock en dergelijke gaan ook niet meer aan/uit dus het is niet alleen het videosignaal, maar ook de PC zelf die gecrasht is. Ook kort de uitknop indrukken om de PC uit te zetten doet niks.
- Dit doet zich soms ook voor als de PC uit standby komt (ik zet hem aan via de aan/uit-knop). De PC gaat dan aan, maar krijg ik geen beeld. Beeldscherm blijft in standby. Ook de Num-lock-toets doet niks en soms blijft het activiteitslampje van de HDD continue branden.
- Na deze crashes moet ik de PC uitzetten door de uitknop 4 sec ingedrukt te houden. Echter, als ik hem daarna weer aanzet blijft het beeldscherm zwart en komt de PC niet eens door de POST van het UEFI-BIOS. Ik hoor namelijk geen enkel piepje (bij een normale boot wel). Dan moet ik de spanning van de voeding halen, 5 seconden wachten en weer aanzetten. Echter, 5 van de 10 keer start die dan nog steeds niet op. Dit vind ik nog wel het vreemdste en doet mij dus ook vermoeden dat dit eerder een hardwareprobleem is in plaats van een softwareprobleem. Ergens na dit riedeltje 2 tot 8 keer proberen, start de PC wel weer op.
- De crashes begonnen ~ 4 maanden geleden, toen vaak 4 per week. Toen een maand of 3 geen last van gehad en nu (zelfs na een verhuizing naar een andere woonplaats) zijn ze ineens weer terug.
- De crashes doen zich zowel voor bij nauwelijks belasting van de PC (internet / office) als zware belasting (gamen).
- Urenlang memtest gedraaid: geen crashes en geen fouten.
- Urenlang CPU-stresstester gedraaid: geen crashes.
- Urenlang videokaart-stresstester gedraaid: geen crashes.
- Geen blazende fans of een warme kast wat duidt op oververhitting ergens.
- Er lijkt geen piek/dal te zijn in het stroomnet. Ik hoor mijn UPS niet aanslaan en de grafiek van de inputspanning ervan (logging via Home Assistant) laat ook geen piek/dal zien. Sampling size is me niet bekend natuurlijk, dus als er een kortstondige piek/dal is, kan hij mogelijk niet zichtbaar zijn.
- In de Windows-logboeken zie ik niks vreemds, dus ik neig naar het uitsluiten van een software-issue.
- Door het niet kunnen opstarten voorbij de UEFI-BIOS en er geen beeld is, vermoed ik een hardware-component.
Hoe kom er ik er achter wat hier de oorzaak van is? De uitdaging is dat de crashes niet voorspelbaar zijn en niet te reproduceren. Daarnaast lijkt het loggen van het één of ander met software niet veel nuttigs op te gaan leveren aangezien alles wel naar een hardware-issue lijkt te wijzen. En willekeurig hardware vervangen vind ik zowel zonde als veel te duur.
PC-specs (november 2018 alles nieuw gekocht):
- AMD Ryzen 5 2600 - Processor
- Noctua NH-L9a-AM4 - Koeler voor processor
- Asrock B450 Fatal1ty Gaming-ITX/ac - Moederbord
- G.Skill Aegis 16 GB - Geheugen
- Corsair SF Series SF450 - Voeding (intern)
- Samsung SSD 850 EVO 500 GB - SSD 1 (sata)
- Kingston SA2000M81000G 1 TB - SSD 2 (m2)
- NVIDIA Gefore GTX 1660 - Grafische kaart
- Windows 10 Professional