Accespoints of mesh?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderOppeel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03-2023
Hello.

Ik ben recent verhuisd naar een nieuwbouw en het wifi bereik van mijn modem valt dik tegen. Heb al wat gelezen over mesh en accespoints, maar geraak er uiteindelijk niet uit wat de beste keuze zou zijn.

Ik heb 3 slaapkamers en op geen enkele wifi bereik. Elke kamer heeft wel een ethernetaansluiting in de muur.

Daarnaast is er ook 1 ethernetaansluiting in de living. Hier zou ik echter graag meerdere toestellen liefst bekabeld van internet willen voorzien.

Wat is volgens jullie hier het meest aangewezen? Accespoints lijken mij een goede oplossing, maar ik heb gelezen dat je soms manueel moet switchen tussen kanalen of iets dergelijks? (ik ben een leek) Kan je uit een accespoint ook een ethernetkabel verbinden met je toestel?

Is mesh misschien een betere oplossing? Kan je dit ook bekabeld doen? Kan je een ethernet switch aansluiten op een mesh node en zo meerdere toestellen van bekabeld internet voorzien?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via SanderOppeel op 16-04-2022 10:35)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15
Ik heb even een voorzetje gedaan om hier een soort FAQ op te krijgen. De post is bewust niet compleet, dat is het doel niet. Doel is om 80% van de vragen te kunnen beantworoden
Ben benieuwd of het leesbaar voor @SanderOppeel en het helpt :)

Ik wil goede wifi door mijn gehele woning
In de meeste woningen heb je daarvoor meerdere wifi punten nodig om overal goede (5ghz) dekking te realiseren. Koop niet een "mega wifi" die zogenaamd hard wifi uitzend met veel antenesses. Dat is een sprookje. Ga voor meerdere wifi punten

Ik wil dat mijn computers automatisch naar het andere wifi punt gaan, heb ik een accesspoint of een mesh nodig?
Een wifi punt uit een mesh set == een accesspoint. Om het simpel te houden kun je stellen:
- accesspoints == bedraad verbonden accesspoint
- mesh node == draadloos verbonden accesspoints

Automatisch naar andere wifi punt overschakelen staat hier los gaa en gaat eigenlijk bij ieder multi ap setje goed mits goed insteld. (en het werk het beste met 5ghz only clients). Dit heeft dus niets met mesh te maken

Ik wil geen kabels trekken, welke snelheid haal ik?
TechniekSnelheid BGSnelheid 1e verdiepingSnelheid 2e verdiepingPrijs voor 3 nodes
Wifi 5 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit125mbit50mbit100-150 euro
Wifi 5 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit275mbit175mbit250-300 euro
Wifi 6 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)300mbit100mbit200-250 euro
Wifi 6 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)350mbit (500mbit bij wifi 6 client)300mbit500-1600 euro

Dit zijn indicatieve getallen, afhankelijk van je situatie kunnen deze getallen hoger of lager uitvallen. Vooral nieuwbouw heeft het lastig om een mesh verbinding tussen verschillende verdiepingen op te zetten.
Stabiliteit gaat voor snelheid en dat haal je met 5ghz links en/of kabels.

Ik wil wel kabels trekken, welke snelheid haal ik?
Met een bekabeld accesspoint haal je ongeveer de volgende snelheden (ga ik even van een gemiddelde
wifi 5 snelheden die een client kan halen). De tri band gaan net zo snel als de dual band, die heb ik dus weggehaald. Omdat je bekabeld minder overlap nodig hebt, heb je minder accesspoints nodig. Daarom is de prijs gebaseerd op 2 nodes

TechniekSnelheid BGSnelheid 1e verdiepingSnelheid 2e verdiepingPrijs voor 2 nodes
Wifi 5 - Dual band - bekabeld350mbit75-100 euro
Wifi 6 - Dual band - bekabeld350mbit (600mbit bij wifi6 client)160-200 euro

Je ziet dus wel dat je "most bang for the bucks" krijgt door je wifi punten bekabeld aan te sluiten.

Welke moet ik kopen
Als je bedraad gaat aansluiten:
Wifi 5/6 dual band zoals de TP Link deco m4, m5, x20. Zet er wel een goedkope tlink switch tussen waar de accesspoints samenkopen (10tje action) want direct op je provider router kun je rare dingen krijgen.

Een asus aimesh of netgear orbi zou ik vermijden omdat je die moet "daisy chanen" als je ze bekabeld aansluit.
Als je meer functies wilt, kijk dan naar bv unifi wifi 5/wifi6, tplink omada of aruba instant on

Als je draadloos gaat aansluiten:
De tri-band (of wifi 6 dual band) varianten zoals de TP-Link deco m9, x60, x90 of KPN Superwifi, Asus ZenWifi, netgear orbi

Mijn advies is om altijd eerst te kijken wat je provider verkoopt. 10 jaar geleden was dat het domste wt je kon doen, nu vaak het slimste. Ze kopen groot in en weten leuke setjes voor leuke bedragen aan te bieden.
voorbeeld is de deco m4 bij ziggo of kpn superwifi bij kpn

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 13-04-2022 16:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
@SanderOppeel een Accepoint een een hardware device en mesh is een WiFi protocol en zijn dus niet met elkaar te vergelijken wat beter is.
Ik denk dat je dus een Meshset bedoeld en dit is niet beter nog slechter dan een accespoints.
Beide doen het zelfde en is het WiFi signaal meer verspreiden over een grotere opervlakte.

Bij een meshset gebruik je vaak 1 router met meerdere accespoints (of nodes genoemd) en deze worden dan draadloos (mesh) met elkaar verbonden. Sommige meshsets kunnen ook bedraad aangesloten worden tegenwoordig.

Als je een losse accespoint koopt kan deze standalone werken of werken via een controller zoals bij TP-Link Omada / Ubiquiti Unifi.

Om je WiFi te verbeteren is het belangrijk dat je voldoende accespoints plaatst en deze goed afsteld.
Wil je niet teveel poespas dan zou je het beste voor meshset kunnen gaan met het advies sluit alles bedraad aan wanneer dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Persoonlijk gebruik ik deze Deco M4R Mesh set welke ik van Ziggo bij mijn zakelijk internet kreeg. Het was even opletten hoe je die aansluit, omdat deze een eigen subnet aanmaakt. Er is ook een nieuwere variant van, zag ik in de pricewatch. Wat ik mooi aan deze oplossing vind is dat wanneer goed aangesloten, je via de App op je telefoon je draadloos netwerk kan beheren. De App legt uit hoe je hem aansluit in basis en een handleiding is ook wel te vinden.

Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
Je hebt al ethernet aansluitingen >> Access Points. Echt een no brainer in dit geval.
Waar staat je modem momenteel, in een meterkast in de hal oid?

In dat geval zou het waarschijnlijk voldoende zijn 1 AP in je woonkamer te zetten (eventueel met switch als je echt veel bedrade apparaten daar hebt) en op minimaal 1 slaapkamer ook een AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBtTpJ4-q9XAtiiMRoprSwkRO8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1kplsbFXhgrO1C5lZTnqxEY1.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat @Arthion-nl een mooie uitleg geeft.
Ik adviseren om een mesh set te kopen en dan aansluiten zoals een van de onderste 2 schemas uit het plaatje hier boven. Waar bij de stippel lijntjes ethernet kabels zijn.
Ik denk dat 1 node per verdieping genoeg kan zijn maar dat kan verschillen vanwege muren en grote van de verdieping.
Koop een set van 3 nodes en ga wat spelen met waar je ze neer zet.

Veel van de sets hebben 2 of meer ethernet poorten per node. Hier kan je dus ook een ander apparaat bekabeld mee aan sluiten.

Dingen om over na te denken:
-wil ik wifi6 op is dit overbodig?
-is de node mooi genoeg en niet te groot om tegen aan te kijken. Je wilt deze dingen niet in een kast verstoppen.
-hoeveel poorten heeft elke node

Link naar de pricewatch met meshset met 3 nodes https://tweakers.net/mode...1iyULyL75g_t-qCDg9PVTzvkB

Prijs technisch komen veel mensen uit op een tplink deco sets.

Link voor eventueel een extra switch mocht je poorten te kort komen
https://tweakers.net/netw...AVhmEcG1zbBlqcqzvl6jvUWr8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 15:33
Hou ook heel sterk rekening me de onderlinge afstand van de nodes ten opzichte van elkaar en de beoelde coverage area's.

Te veel naar je clients en je backhaul is de limiet, te veel naar je backhaul feed en de client conecties is je limiet.

Met andere woorden het betreft altijd een compromis.

[ Voor 10% gewijzigd door mash_man02 op 13-04-2022 09:02 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderOppeel
Wekko306 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:47:
Je hebt al ethernet aansluitingen >> Access Points. Echt een no brainer in dit geval.
Waar staat je modem momenteel, in een meterkast in de hal oid?

In dat geval zou het waarschijnlijk voldoende zijn 1 AP in je woonkamer te zetten (eventueel met switch als je echt veel bedrade apparaten daar hebt) en op minimaal 1 slaapkamer ook een AP.
frankyfn126 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:28:
[Afbeelding]

Ik denk dat @Arthion-nl een mooie uitleg geeft.
Ik adviseren om een mesh set te kopen en dan aansluiten zoals een van de onderste 2 schemas uit het plaatje hier boven. Waar bij de stippel lijntjes ethernet kabels zijn.
Ik denk dat 1 node per verdieping genoeg kan zijn maar dat kan verschillen vanwege muren en grote van de verdieping.
Koop een set van 3 nodes en ga wat spelen met waar je ze neer zet.

Veel van de sets hebben 2 of meer ethernet poorten per node. Hier kan je dus ook een ander apparaat bekabeld mee aan sluiten.

-is de node mooi genoeg en niet te groot om tegen aan te kijken. Je wilt deze dingen niet in een kast verstoppen.

Link naar de pricewatch met meshset met 3 nodes https://tweakers.net/mode...1iyULyL75g_t-qCDg9PVTzvkB

Prijs technisch komen veel mensen uit op een tplink deco sets.

Link voor eventueel een extra switch mocht je poorten te kort komen
https://tweakers.net/netw...AVhmEcG1zbBlqcqzvl6jvUWr8
2 verschillende adviezen. :)

@Wekko306 waarom is accespoints volgens u the way to go?

@frankyfn126 ik wil het meteen goed doen, dus wifi6 zou ik graag hebben, ja. Het uitzicht van de nodes interesseert mij eigenlijk weinig, het gaat me om een goeie wifidekking in het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
SanderOppeel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:28:
[...]

[...]

@frankyfn126 ik wil het meteen goed doen, dus wifi6 zou ik graag hebben, ja. Het uitzicht van de nodes interesseert mij eigenlijk weinig, het gaat me om een goeie wifidekking in het hele huis.
Mesh = wireless backhaul. En dat wil je niet in jouw geval, en is ook nergens voor nodig omdat je ethernet aansluitingen hebt.
Je kunt best een mesh set kopen hoor, maar zodra je die bedraad aansluit werken ze dus gewoon als een AP. Enige voordeel wat je kan hebben als je een mesh set hiervoor gebruikt is dat je instellingen 1x hoeft in te voeren en je verschillende devices die dan allemaal overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frankyfn126 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:28:

[...]

Neem ook even mee hoe de WiFi technisch geregeld is.

De genoemde Deco set mist bijvoorbeeld DFS-support. Dat betekent dat het alleen maar gebruik kan maken van een enkel 80MHz-kanaal, en dat alle verkeer binnenhuis dus met elkaar moet concurreren om bandbreedte. In mesh-mode (dus wireless backhaul) ontkom je daar niet aan, maar als je ze bedraad aansluit is dat nergens voor nodig. DFS is dus grote pre voor performance. Komt bij: Deco pakt in de 2.4GHz een 40MHz-brede kanaal. Dat is tegen best practices, levert slechtere dekking en bovenal veel meer last van interferentie (zowel voor jezelf als voor buren). Er is geen manier om dat bij te stellen.

Mijn advies: ga sowieso voor AP's met DFS support. Dat uitzoeken bij WiFi-5 (WiFi-ac) is lastig, maar bij WiFi-6 (WiFi-ax) vrij simpel: als een apparaat 160MHz kanaalbreedte ondersteunt moet het DFS ondersteunen. Dus beperk je tot apparaten met 160MHz support en je zit goed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderOppeel
Wekko306 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:31:
[...]
. Enige voordeel wat je kan hebben als je een mesh set hiervoor gebruikt is dat je instellingen 1x hoeft in te voeren en je verschillende devices die dan allemaal overnemen.
In tegenstelling tot AP waarbij je....?

Ik heb ook ergens wat gelezen van een persoon die kloeg dat hij iedere keer manueel van netwerk moest switchen wanneer hij in zijn huis wifi van een andere AP nam (bijvoorbeeld die van de benedenverdieping en die van de bovenverdieping). Wat is hiervan aan? Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
SanderOppeel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:36:
[...]
Ik heb ook ergens wat gelezen van een persoon die kloeg dat hij iedere keer manueel van netwerk moest switchen wanneer hij in zijn huis wifi van een andere AP nam (bijvoorbeeld die van de benedenverdieping en die van de bovenverdieping). Wat is hiervan aan? Klopt dit?
Als je alles fout inregelt kan dit zeker, elke AP een uniek SSID laten uitzenden en dan heb je zo'n fratsen.

Het punt dat mesh eenvoudiger te beheren is gezien alle settings maar 1x moeten ingegeven worden is uiteraard ook voor deftige losse AP's met een centrale controller van toepassing, is niet eigen aan 'mesh'.

Het is hier al vaker beschreven, 'mesh' is een marketing term, geen technologie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SanderOppeel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:36:
[...]

In tegenstelling tot AP waarbij je....?
Er is omgelofelijk veel - opzettelijk, door marketeers aangewakkerde - verwarring over terminologie bij WiFi.

"Access Point" is de naam voor een apparaat dat een WiFi netwerk opzet (oftewel beacons uitzendt zodat je weet wat het is, en de mogelijkheid geeft om er draadloos mee te verbinden). Vrijwel alles dat geen client is, is een AP. Standalone AP? Uiteraard. Maar ook:
- draadloze modemrouter
- repeater
- mesh node (fancy term voor ordinaire repeater trouwens)
- etc.
Allemaal zijn het AP's. Ze hebben alleen bijkomstige functies (router kan routeren, repeaters/mesh kunnen hun eigen verbinding draadloos binnen kirjjgen). Jij hebt AP's nodig voor wat je wilt. Overige functionaliteiten doen er niet toe.
Tot ~2015 waren client devices dom en bleven ze krampachtig verbonden met netwerk waar ze op aangesloten waren. Je had ingewikkelde technieken nodig om ze te laten roamen (overschakelen op ander AP). Sindsdien heeft werkelijk ieder OS (Windows, MacOS, iOS, Android etc) degelijke roaming ingebouwd: als je binnen een WiFi netwerk rondloopt schakelen ze automatisch over naar beste AP.

Maar...

Dan moet je die AP's wel identiek ingesteld hebben om herkend te worden als zelfde netwerk. Dat kan prima handmatig, maar ervaring leert dat men dat structureel verprutst, zeker als de AP's niet exact hetzelfde zijn en dus ook andere menu's hebben voor instellingen.

Managed WiFi is de oplossing: configuratie van alle AP's centraal geregeld. Zodat je weet dat alle instellingen goed zijn en dat je clients automatisch overstappen. Ubiquiti was eerste die dat in prosumer-domein aanbood; in de eerste jaren was dat letterlijk enige meerwaarde van die dingen, maar mensen waren laaiend enthousiast. Ondertussen hebben al die mesh sets ook managed WiFi, sterker nog, vrijwel iedere provider biedt het ook aan. Dit - en niet de mesh (wireless backhaul) is waarom mensen er goede ervaringen mee hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
SanderOppeel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:28:
[...]

[...]

We adviseren beide Acces points die bedraad aangesloten zijn met je router.
Waar we verschillen js het aantal Acces points en mogelijk de plaatsing.

Voor wifi is dit een belangrijk punt, in mijn mening nog belangrijk dan wat @dion_b zegt over DFS kanalen (hoewel dat ook waar is)

Het probleem met elke draadloze verbinding: zwak signaal of interferentie.
Wanneer je accespoint dichter bij je client is(bijv telefoon) en daar NIETS tussen zit (geen muur, geen plafond of zelf een kast deurtje) zal het signaal het beste zijn.
Daarom zeg ik elke verdieping een accespoint.

Wij kunnen in dit forum niet zien hoe je huis gebouwd is, wat voor muren, waar je ethernet aansluitingen zijn ed.

Daarom zeg ik een "meshset" met 3 nodes die je bedraad aansluit en dan spelen met waar je ze neer zet. Dit kan lekker trail en Error.
Mogelijk is 1 accespoint extra genoeg, ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
@SanderOppeel
Goed roamen(zoals dat heet) is een kwestie van ervoor te zorgen dat het bereik niet te veel overlapt, zodat devices tijdig overstappen.

Dit is juist een van de redenen waarom een mesh configuratie af te raden is als het anders kan.
Bij mesh moeten de nodes een ruime overlap hebben om goed te kunnen werken immers de backhaul moet via wifi van mesh node naar mesh node doorgegeven worden.

En omdat roamen door de client bepaalt wordt, zien die altijd meerdere wifi nodes en blijft hij te lang op zijn huidige connectie zitten.
Dat kan dan problemen geven want de AP's hebben een veel sterker signaal dan bijvoorbeeld een telefoon.
Dus telefoon ziet nog voldoende signaal en roamed niet, maar kan zelf de AP niet meer bereiken.

En uiteraard heeft goed roamen helemaal niets met wel of niet verschillende SSID's te maken.

Ook zal bij een mesh systeem de snelheid halveren per hop die het signaal moet afleggen.
Dus als je een mesh set hebt van drie nodes (begane grond, eerste verdieping en zolder) dan hou je op de zolder nog maar een kwart van je snelheid over.

Kortom, als het mogelijk is om AP's bekabelt aan te sluiten heeft dat altijd de voorkeur boven een mesh systeem.

Ik zou in jou situatie eens kijken naar "in-wall" accesspoints die monteer je dan op de doos waar je utp kabel uitkomt en er zijn versies die naast wifi ook utp aansluitingen hebben (ingebouwde switch) zodat ook bekabelde apparatuur kunt aansluiten

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderOppeel
frankyfn126 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:53:
[...]

We adviseren beide Acces points die bedraad aangesloten zijn met je router.
Waar we verschillen js het aantal Acces points en mogelijk de plaatsing.

Voor wifi is dit een belangrijk punt, in mijn mening nog belangrijk dan wat @dion_b zegt over DFS kanalen (hoewel dat ook waar is)

Het probleem met elke draadloze verbinding: zwak signaal of interferentie.
Wanneer je accespoint dichter bij je client is(bijv telefoon) en daar NIETS tussen zit (geen muur, geen plafond of zelf een kast deurtje) zal het signaal het beste zijn.
Daarom zeg ik elke verdieping een accespoint.

Wij kunnen in dit forum niet zien hoe je huis gebouwd is, wat voor muren, waar je ethernet aansluitingen zijn ed.

Daarom zeg ik een "meshset" met 3 nodes die je bedraad aansluit en dan spelen met waar je ze neer zet. Dit kan lekker trail en Error.
Mogelijk is 1 accespoint extra genoeg, ik weet het niet.
Hier een simpel zijaanzicht plannetje van mijn woning met modem locatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U88FxE1Q2ug-RtfC5tXIAAU5HL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrhWlp4nHFgaa1I3TRuqkFUx.jpg?f=fotoalbum_large
Denk dat mijn muren TE goed geïsoleerd zijn en dat een bedraad netwerk van AP's inderdaad de beste oplossing zal zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SanderOppeel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:03:
[...]

Hier een simpel zijaanzicht plannetje van mijn woning met modem locatie.
[Afbeelding]
Denk dat mijn muren TE goed geïsoleerd zijn en dat een bedraad netwerk van AP's inderdaad de beste oplossing zal zijn. :)
Dat sowieso.

Wat ook mogelijk is, is dat de modem zo ver weggestopt is dat het nauwelijks dekking kan realiseren. Als de modem niet vol in zicht staat, ergens bovenop - probeer dat eens. Al moet je het omwille van de WAF daarna weer wegstoppen, dan weet je tenminste of het daaraan ligt.

Leuk statistiekje: bij een grote provider deden ze onderzoek naar effectiviteit van ingrepen monteurs op de WiFi. Die monteurs deden van alles, van vervangen modems tot bijplaatsen AP's, Wat was - veruit - meest effectieve ingreep? Exact dit: modems die op de grond achter de TV-meubel tussen de kabels lagen bovenop kast leggen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderOppeel
dion_b schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:09:
[...]

Dat sowieso.

Wat ook mogelijk is, is dat de modem zo ver weggestopt is dat het nauwelijks dekking kan realiseren. Als de modem niet vol in zicht staat, ergens bovenop - probeer dat eens. Al moet je het omwille van de WAF daarna weer wegstoppen, dan weet je tenminste of het daaraan ligt.

Leuk statistiekje: bij een grote provider deden ze onderzoek naar effectiviteit van ingrepen monteurs op de WiFi. Die monteurs deden van alles, van vervangen modems tot bijplaatsen AP's, Wat was - veruit - meest effectieve ingreep? Exact dit: modems die op de grond achter de TV-meubel tussen de kabels lagen bovenop kast leggen :o
Mijn modem staat helemaal niet weggestopt en staat zelf op +/- 180cm boven de grond. Daarom dat ik het zo vreemd vind dat ik op de slaapkamer die er bijna vlak boven staat ook geen bereik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zal het veel gegeven Tweakers advies maar geven, maar dat komt ook erg overeen met de andere adviezen:

Je kunt dus prima ook een paar losse Unifi AP (LITEs zijn echt voldoende voor bijna alle doeleinden.)
Die kun je in 1 keer configureren vanaf een computer zodat ze dezelfde configuratie hebben.

Met alle oplossingen geldt uiteraard wel dat je zelf ook een beetje moet weten wat je doet.

De setjes die je kunt kopen, komen doorgaans met voorgebakken configuratie wat het plug en play maakt. Zorg dat je setjes hebt waarbij je elk punt bedraad kunt aansluiten en dan zou het al goed moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

SanderOppeel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:12:
[...]

Mijn modem staat helemaal niet weggestopt en staat zelf op +/- 180cm boven de grond. Daarom dat ik het zo vreemd vind dat ik op de slaapkamer die er bijna vlak boven staat ook geen bereik heb.
Omdat vloeren in nieuwbouwhuizen vaak niet zouden misstaan in een nucleaire bunker. De vloeren bevatten veel bewapening en zijn dik. Die stoppen het signaal. Veel meer dan de muren van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SanderOppeel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:12:
[...]

Ah, dat is een verdieping erboven, niet een kamer ernaast? Dacht dat het x-y was, niet x-z.

In dat geval niet zo vreemd: je hebt in een gemiddelde NL rijtjeshuis gewapend betonnen vloeren, en laatste jaren wordt gestimuleerd dat je daar isolerende ondervloer bovenop legt. Dat isoleert o.a. door laagje metaal dat er een Faraday-kooi van maakt: RF gaat er niet doorheen, WiFi ook niet.

Enige manier dat signaal van beneden naar boven kan gaan in zo'n woning is via trapgat. Dat gaat alleen werken als de AP (modem) in de buurt van trapgat staat. Zo niet ga je verder weg van trapgat boven helemaal geen dekking hebben - precies zoals je beschrijft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@SanderOppeel
Heb je toevallig KPN?
Ik weet niet hoe goed die wifi 6 superwifi is maar ik dacht dat je die voor ongeveer 60 euro per node kon scoren. Als je die bekabeld gaat aansluiten heb je wel een prima setup met wifi 6 en ik dacht ook DFS
https://www.bt.com/conten...-WiFi-6-spec-sheet-V5.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 13-04-2022 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
Off topic:
ik zie vaker topics voorbij komen waarbij de terminologie "mesh" "acces point" "wireless backhaul" "managed wifi" en dergelijke langskomen. Om vervolgens uitgelegd te worden zoals @dion_b nu doet.
Is het een idee om net als het gepinde topic "[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point" een algemeen definitie/terminologie lijst op te stellen en te pinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

frankyfn126 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:37:
Off topic:
ik zie vaker topics voorbij komen waarbij de terminologie "mesh" "acces point" "wireless backhaul" "managed wifi" en dergelijke langskomen. Om vervolgens uitgelegd te worden zoals @dion_b nu doet.
Is het een idee om net als het gepinde topic "[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point" een algemeen definitie/terminologie lijst op te stellen en te pinnen?
Ik heb het ook al
een aantal keer moeten uitleggen.

Het zou inderdaad handig zijn om iets te pinnen, of toe te voegen aan [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 19:52
Zelf heb ik ook een MESH-router van TP-Link als zijnde accesspoint ingesteld staan. Dit werkt op zich prima, ik heb geen zin om deze als router te laten fungeren als je toch het modem van je provider er tussen moet hebben. Heb hem dus niet op Bridge-mode staan vooralsnog. Handig aan die routers is dat je er meerdere in je huis kunt zetten en er later alsnog meerdere bij kunt plaatsen, en ze ook als output voor LAN kunt gebruiken. Daarmee hoef je dus geen kabels te trekken, en ik moet zeggen dat het ook zeer stabiel werkt. Nadeeltje is wel dat de MESH-routers qua afstand niet de beste zijn naar mijn ervaring, met zo'n 10 meter heb je het wel zo'n beetje gehad op zowel 5ghz als 2.4 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

blatenja schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:46:
[...]

Nadeeltje is wel dat de MESH-routers qua afstand niet de beste zijn naar mijn ervaring, met zo'n 10 meter heb je het wel zo'n beetje gehad op zowel 5ghz als 2.4 ghz.
Afstand zegt binnenhuis bijna niets. WiFi reikt vanaf zelfs de meest primitieve AP's makkelijk 300m over open veld. De uitdaging is juist dat je niet in een open veld woont. Er zijn wel verschillen in dekking tussen AP's, maar die vallen in het niet bij de demping door muren, vloeren en andere metaal- en waterhoudende objecten. Daarom vuistregel: beter een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een fantastische op de verkeerde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 19:52
dion_b schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:50:
[...]

Afstand zegt binnenhuis bijna niets. WiFi reikt vanaf zelfs de meest primitieve AP's makkelijk 300m over open veld. De uitdaging is juist dat je niet in een open veld woont. Er zijn wel verschillen in dekking tussen AP's, maar die vallen in het niet bij de demping door muren, vloeren en andere metaal- en waterhoudende objecten. Daarom vuistregel: beter een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een fantastische op de verkeerde.
Ik heb een TP Link deco x20 achteraan in ons huis staan. Enige wat er tussen zit is een raampje en zelfs dan haal ik de achterkant van onze tuin amper (zwak signaal), en dat is een kleine 20 meter. Ik vind de range van die dingen best wel tegenvallen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderOppeel
laurens0619 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:25:
@SanderOppeel
Heb je toevallig KPN?
Ik weet niet hoe goed die wifi 6 superwifi is maar ik dacht dat je die voor ongeveer 60 euro per node kon scoren. Als je die bekabeld gaat aansluiten heb je wel een prima setup met wifi 6 en ik dacht ook DFS
https://www.bt.com/conten...-WiFi-6-spec-sheet-V5.pdf
Als ik het juist heb is KPN een Nederlandse provider? In dat geval, nee, ik ben Belg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
blatenja schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:54:
[...]

Ik heb een TP Link deco x20 achteraan in ons huis staan. Enige wat er tussen zit is een raampje en zelfs dan haal ik de achterkant van onze tuin amper (zwak signaal), en dat is een kleine 20 meter. Ik vind de range van die dingen best wel tegenvallen eerlijk gezegd.
Het punt dat @dion_b maakt is dat ook "goede/betere/duurdere" Acces points hier last van hebben.
Vandaar dat je tegenwoordig ook outdoor APs hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

blatenja schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:54:
[...]

Wederom, het gaat om de obstakels. Dat "raampje" is geheid HR of HR++ glas, met laagje metaal dat nadrukkelijk bedoeld is om electromagnetische straling tegen te houden. Als je dat soort materialen in je huis hebt, is enige optie om een AP aan andere kant (in dit geval: buiten) te hangen.

Al koop je een router van EUR 500 met meer antennes dan een egel, het gaat hier niets aan veranderen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SanderOppeel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:54:
[...]

Als ik het juist heb is KPN een Nederlandse provider? In dat geval, nee, ik ben Belg :)
Welke provider heb je dan? Zowel Telenet als Proximus hebben vergelijkbare oplossingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-09 13:43
Als je in elke kamer een ethernetpoort hebt dan kan je het beste gebruik maken van accesspoints. Dit geeft de beste verbinding, omdat elk punt een directe route heeft maar je modem/switch in de meterkast.

Meshpunten zijn leuk voor als je geen bekabelde accesspoints kan gebruiken. Maar in de praktijk heb je dan te maken met een suboptimale verbinding omdat de meshpunten met elkaar in verbinding staan. Er zijn dus altijd meer stappen te nemen voor een signaal om terug naar het modem te komen.

Een bedraad accesspoint heeft een dedicated verbinding waar ook storing van buitenaf geen issue is (mits de ethernetkabels goed getrokken en aangesloten zijn.

Een laatste punt, accesspoints zijn goedkoper. Zelf gebruik ik KPN, en heb ik experia wifi accesspoints (dus geen superwifi). Deze accesspoints heb ik voor een 10tje per stuk van marktplaats kunnen halen. Ik haal 450 down en 525 up met mijn 500/500 abonnement. Prima dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 07:30
dion_b schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:44:

Tot ~2015 waren client devices dom en bleven ze krampachtig verbonden met netwerk waar ze op aangesloten waren. Je had ingewikkelde technieken nodig om ze te laten roamen (overschakelen op ander AP). Sindsdien heeft werkelijk ieder OS (Windows, MacOS, iOS, Android etc) degelijke roaming ingebouwd: als je binnen een WiFi netwerk rondloopt schakelen ze automatisch over naar beste AP.

Maar...

Dan moet je die AP's wel identiek ingesteld hebben om herkend te worden als zelfde netwerk. Dat kan prima handmatig, maar ervaring leert dat men dat structureel verprutst, zeker als de AP's niet exact hetzelfde zijn en dus ook andere menu's hebben voor instellingen.

Managed WiFi is de oplossing: configuratie van alle AP's centraal geregeld. Zodat je weet dat alle instellingen goed zijn en dat je clients automatisch overstappen. Ubiquiti was eerste die dat in prosumer-domein aanbood; in de eerste jaren was dat letterlijk enige meerwaarde van die dingen, maar mensen waren laaiend enthousiast. Ondertussen hebben al die mesh sets ook managed WiFi, sterker nog, vrijwel iedere provider biedt het ook aan. Dit - en niet de mesh (wireless backhaul) is waarom mensen er goede ervaringen mee hebben.
Mijn ervaring is dat dit toch iets minder goed werkt dan ik op internet lees. Let wel; mijn technische kennis is gemiddeld, maar zeker niet hoog. Waarschijnlijk heb ik ergens een configuratie net verkeerd gezet, had ik een apparaat ergens anders neer moeten zetten of werkte ik toch met een verkeerde client? Wie zal het weten, het werkte in ieder geval niet. Inmiddels alles vervangen voor Ubiquiti / Unify spullen en het werkt als een zonnetje. Was ook wat configureren en het kost ook wat, maar alles werkt wat fantastisch is voor iemand van mijn kennisniveau.

@SanderOppeel Ik adviseer je iets af te nemen waarbij de implementatie past bij je kennisniveau. Je geeft aan een leek te zijn, dus ik zou kijken of je internet provider een oplossing heeft om het signaal van je modem te versterken / verlengen. Deze oplossingen werken tegenwoordig, naar mijn ervaring, prima en je krijgt goede ondersteuning van de helpdesk van je internet provider. Er zijn vaak installatiehulpdiensten die je kan betalen als je het zelf niet kan of wil. Daarnaast kan je de helpdesk bellen als iets niet werkt en krijg je ook garantie.
Het kan vast allemaal sneller, beter en goedkoper; maar dan ben je wel aangewezen op fora om ondersteuning te krijgen op configuraties als het niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dexs schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:18:
[...]

Mijn ervaring is dat dit toch iets minder goed werkt dan ik op internet lees. Let wel; mijn technische kennis is gemiddeld, maar zeker niet hoog. Waarschijnlijk heb ik ergens een configuratie net verkeerd gezet, had ik een apparaat ergens anders neer moeten zetten of werkte ik toch met een verkeerde client? Wie zal het weten, het werkte in ieder geval niet.
Hoogstwaarschijnlijk de configuratie. Meest voorkomende misser is om niet (grondig genoeg) naar security en encryption te kijken. "WPA/WPA2" is echt iets anders dan "WPA2-only", een apparaat zal niet tussen die twee roamen.

Helaas zie je ook apparaten die niet correct uitvoeren wat je instelt (toch WPA/WPA2 doen als je WPA2-only kiest, bijvorbeeld :X ) waardoor je alles zelf goed doet maar het alsnog niet werkt. Daar kom je alleen met een WiFi packet sniffer en de kennis om te interpreteren wat je ziet achter.

Het blijft lastig met verschillende apparaten, en zelfs met zelfde type is een foutje zo gemaakt - dat is ook de toegevoegde waarde van managed WiFi.
Inmiddels alles vervangen voor Ubiquiti / Unify spullen en het werkt als een zonnetje. Was ook wat configureren en het kost ook wat, maar alles werkt wat fantastisch is voor iemand van mijn kennisniveau.

@SanderOppeel Ik adviseer je iets af te nemen waarbij de implementatie past bij je kennisniveau. Je geeft aan een leek te zijn, dus ik zou kijken of je internet provider een oplossing heeft om het signaal van je modem te versterken / verlengen. Deze oplossingen werken tegenwoordig naar mijn ervaring prima en je krijgt goede ondersteuning van de helpdesk van je internet provider. Er zijn zelfs vaak installatiehulpdiensten die je kan betalen. Daarnaast kan je de helpdesk bellen als iets niet werkt en krijg je ook garantie.
Het kan vast allemaal sneller, beter en goedkoper; maar dan ben je wel aangewezen op fora om ondersteuning te krijgen op configuraties als het niet werkt.
Yup, goed advies. Ik ben bijvoorbeeld redelijk fan van Mikrotik, ook voor WiFI - maar zou het niet snel aanraden aan anderen gezien de ongelofelijk steile leercurve ervan. Zelfs UniFi ben ik terughoudend in geworden. WiFi zelf instellen is niet eens het probleem, maar het gedonder steeds met updates heeft bij teveel kennissen tot hulpvragen geleid en die ben ik ondertusen beu :o

Mensen hebben vaak vooroordeel tegeonver provider-apparatuur omdat het weinig features heeft en/of dichtegetimmerd zit. Dat klopt, maar dat is juist een feature: idiot-proof zijn. Als je zelf Mikrotik-apparatuur kunt instellen hoor je overduidelijk niet tot de doelgroep, maar als je dat nadrukkelijk niet kunt waarschijnlijk wel en dan geldt qua features en opties: less is more. Plus een helpdesk kunnen bellen is een pre. Nee, waarschijnlijk weten ze minder dan een echte expert, maar zolang je dat zelf niet bent hebben ze toegevoegde waarde :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 17:36

PinusRigida

I put the p in pool.

SanderOppeel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:58:
Hello.

Ik ben recent verhuisd naar een nieuwbouw en het wifi bereik van mijn modem valt dik tegen. Heb al wat gelezen over mesh en accespoints, maar geraak er uiteindelijk niet uit wat de beste keuze zou zijn.

Ik heb 3 slaapkamers en op geen enkele wifi bereik. Elke kamer heeft wel een ethernetaansluiting in de muur.

Daarnaast is er ook 1 ethernetaansluiting in de living. Hier zou ik echter graag meerdere toestellen liefst bekabeld van internet willen voorzien.

Wat is volgens jullie hier het meest aangewezen? Accespoints lijken mij een goede oplossing, maar ik heb gelezen dat je soms manueel moet switchen tussen kanalen of iets dergelijks? (ik ben een leek) Kan je uit een accespoint ook een ethernetkabel verbinden met je toestel?

Is mesh misschien een betere oplossing? Kan je dit ook bekabeld doen? Kan je een ethernet switch aansluiten op een mesh node en zo meerdere toestellen van bekabeld internet voorzien?

Alvast bedankt.
Ik kan niet over Mesh spreken want ken er niks van. :*)

Maar op m'n zolder heb ik wel een accespoint geïnstalleerd met de provider-router die ik uit m'n vorige woning heb meegepakt via de op zolder aanwezige ethernet verbonden met m'n hoofdrouter en ik kan je zeggen dat dat al bijna 6 jaar top werkt. >>> no issues.

Zo hebben we boven op alle kamers ook goed bereik.

Heel eenvoudig in te stellen als accespoint via de configpagina van je router (Google even wat informatie zoals modelnummer bvb. dat je op de sticker van het toestel dat je als accespoint wil gebruiken vindt), je geeft het een herkenbare naam, herstart je hoofdrouter, klaar.

De meeste moderne toestellen zullen zelf wel overschakelen naar het WiFi netwerk met het beste bereik maar ik weet dat dat al 's kan haperen, op je toestel zelf even van WiFi netwerk switchen is nu ook niet dat maar idd. soms is het nodig om het handmatig te doen.

Switchen tussen kanalen is ook mogelijk en heeft eigenlijk gewoon te maken met hoeveel van je buren hun routers op hetzelfde draadloze kanaal actief zijn als jouw router, dus over welk kanaal je router z'n netwerk uitzendt. Hoe meer toestellen hetzelfde kanaal op hetzelfde moment gebruiken, hoe trager iedereen z'n internet wordt.

Vaak staat er default een kanaal ingesteld en als je buren met routers van dezelfde operator surfen, kan dat default kanaal bij hen makkelijk hetzelfde zijn maar je kan idd. je eigen WiFi op een nieuw (leeg) kanaal verzetten, dat komt meteen je bandbreedte ten goede en op drukke surfdagen (feestdagen bvb) waar iedereen tegelijkertijd thuis zit te streamen/gamen/surfen/downloaden... zal je het verschil zeker en vast merken. Als ik het me goed herinner zijn er zo'n tiental kanalen beschikbaar, misschien meer.

Als je het niet ziet zitten om er zelf aan te beginnen: Je operator kan je wifi-netwerk zelf op een ander, minder gebruikt kanaal zetten, dat kunnen ze doen terwijl je aan de lijn bent, wellicht zal je ook even router moeten herstarten, het is iets dat ze vanop afstand op 5 minuten zouden moeten kunnen, het zou me stug lijken moesten ze hiervoor iets aanrekenen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +16 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb even een voorzetje gedaan om hier een soort FAQ op te krijgen. De post is bewust niet compleet, dat is het doel niet. Doel is om 80% van de vragen te kunnen beantworoden

In de meeste woningen heb je daarvoor meerdere wifi punten nodig om overal goede (5ghz) dekking te realiseren. Koop niet een "mega wifi" die zogenaamd hard wifi uitzend met veel antenesses. Dat is een sprookje. Ga voor meerdere wifi punten

Ik wil dat mijn computers automatisch naar het andere wifi punt gaan, heb ik een accesspoint of een mesh nodig?
Een wifi punt uit een mesh set == een accesspoint. Om het simpel te houden kun je stellen:

Automatisch naar andere wifi punt overschakelen staat hier los gaa en gaat eigenlijk bij ieder multi ap setje goed mits goed insteld. (en het werk het beste met 5ghz only clients). Dit heeft dus niets met mesh te maken

TechniekSnelheid BGSnelheid 1e verdiepingSnelheid 2e verdiepingPrijs voor 3 nodes
Wifi 6 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)300mbit100mbit200-250 euro
Wifi 6 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)350mbit (500mbit bij wifi 6 client)300mbit500-1600 euro

Dit zijn indicatieve getallen, afhankelijk van je situatie kunnen deze getallen hoger of lager uitvallen. Vooral nieuwbouw heeft het lastig om een mesh verbinding tussen verschillende verdiepingen op te zetten.

Met een bekabeld accesspoint haal je ongeveer de volgende snelheden (ga ik even van een gemiddelde
wifi 5 snelheden die een client kan halen). De tri band gaan net zo snel als de dual band, die heb ik dus weggehaald. Omdat je bekabeld minder overlap nodig hebt, heb je minder accesspoints nodig. Daarom is de prijs gebaseerd op 2 nodes

TechniekSnelheid BGSnelheid 1e verdiepingSnelheid 2e verdiepingPrijs voor 2 nodes

Je ziet dus wel dat je "most bang for the bucks" krijgt door je wifi punten bekabeld aan te sluiten.

Welke moet ik kopen
Wifi 5/6 dual band zoals de TP Link deco m4, m5, x20. Zet er wel een goedkope tlink switch tussen waar de accesspoints samenkopen (10tje action) want direct op je provider router kun je rare dingen krijgen.

Een asus aimesh of netgear orbi zou ik vermijden omdat je die moet "daisy chanen" als je ze bekabeld aansluit.
Als je meer functies wilt, kijk dan naar bv unifi wifi 5/wifi6, tplink omada of aruba instant on

De tri-band (of wifi 6 dual band) varianten zoals de TP-Link deco m9, x60, x90 of KPN Superwifi, Asus ZenWifi, netgear orbi

Mijn advies is om altijd eerst te kijken wat je provider verkoopt. 10 jaar geleden was dat het domste wt je kon doen, nu vaak het slimste. Ze kopen groot in en weten leuke setjes voor leuke bedragen aan te bieden.

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 13-04-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderOppeel
dion_b schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:02:
[...]

Welke provider heb je dan? Zowel Telenet als Proximus hebben vergelijkbare oplossingen.
Orange. Maar die huurt de infrastructuur van Telenet.
Dexs schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:18:
[...]

Mijn ervaring is dat dit toch iets minder goed werkt dan ik op internet lees. Let wel; mijn technische kennis is gemiddeld, maar zeker niet hoog. Waarschijnlijk heb ik ergens een configuratie net verkeerd gezet, had ik een apparaat ergens anders neer moeten zetten of werkte ik toch met een verkeerde client? Wie zal het weten, het werkte in ieder geval niet. Inmiddels alles vervangen voor Ubiquiti / Unify spullen en het werkt als een zonnetje. Was ook wat configureren en het kost ook wat, maar alles werkt wat fantastisch is voor iemand van mijn kennisniveau.

@SanderOppeel Ik adviseer je iets af te nemen waarbij de implementatie past bij je kennisniveau. Je geeft aan een leek te zijn, dus ik zou kijken of je internet provider een oplossing heeft om het signaal van je modem te versterken / verlengen. Deze oplossingen werken tegenwoordig, naar mijn ervaring, prima en je krijgt goede ondersteuning van de helpdesk van je internet provider. Er zijn vaak installatiehulpdiensten die je kan betalen als je het zelf niet kan of wil. Daarnaast kan je de helpdesk bellen als iets niet werkt en krijg je ook garantie.
Ik ben een leek, maar kan me wel redden. Ik lees ook veel over het onderwerp alvorens ik iets aanschaf :)
Heb immers zelf met een kameraad die er meer van weet mijn pc in elkaar gestoken. Daarna zelf upgrades gedaan, toen ik het al eens gezien had. Ik zou me wel kunnen redden bij het opzetten van het netwerk, het probleem is dat ik te weinig weet over specs en pros en cons om de juiste hardware te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

laurens0619 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:25:

Ik wil dat mijn computers automatisch naar het andere wifi punt gaan, heb ik mesh nodig?
Nee, mesh == of je wifi punt bedraad of draadloos is aangesloten. Automatisch naar andere punt gaan staat hier los van en gaat eigenlijk bij ieder multi ap setje goed mits goed insteld. (en het werk het beste met 5ghz only clients)

Heb ik een accesspoint of mesh nodig

Ik wil geen kabels trekken
Mag, maar gaat je wel geld en/of snelheid kosten.
  • Wifi 5 dual band: Iedere draadloze hop gaat dik 1/2 snelheid af. Dus bv bg: 400mbit, 1e verdieping, 150mbit, zolder 60mbit
  • Indicatie : 100-150 euro voor 3 nodes
  • Wifi 5 tri band band: Iedere draadloze hop gaat een beetje snelheid af. Dus bv bg: 400mbit, 1e verdieping, 300mbit, zolder 200mbit
  • Indicatie: 250-300 euro voor 3 nodes
  • Wifi 6 dual band: Iedere draadloze hop gaat dik 1/2 snelheid af. Dus bv bg: 600mbit, 1e verdieping, 300mbit, zolder 100mbit
  • Indicatie : 200-250 euro voor 3 nodes
  • Wifi 6 tri band band: Iedere draadloze hop gaat een beetje snelheid af. Dus bv bg: 600mbit, 1e verdieping, 500mbit, zolder 300mbit
  • Indicatie: 500-600 euro voor 3 nodes
Staar je niet blind op de getallen, tenzij je gekek downloads doet oid is stabiele 50mbit zat voor huis tuin en keukengebruik. Om wat context te geven: Een teams call gebruikt max 2mbit, een netflix film max een 10-20mbit.
Wel belangrijk is dat het stabiel is, dat betekent over het algemeen dat er goede 5ghz links gebruikt worden

Ik wil wel kabels trekken
wifi 5 snelheden die een client kan halen). De tri band gaan net zo snel als de dual band, die heb ik dus weggehaald.
  • Wifi 5 dual band: 400mbit (iedere verdieping)
  • Indicatie : 100-150 euro voor 3 nodes
  • Wifi 6 dual band: 400mbit (of 600-700mbit via wifi 6) (iedere verdieping)
  • Indicatie : 200-250 euro voor 3 nodes

Welke moet ik kopen

Misschien nog nuttig om een stukje toe te voegen over het Roaming protocol en sticky clients op WIFI (wat vaak verward word met Mesh functionaliteit)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@dragonhaertt
dat had ik gecovered onder "Ik wil dat mijn computers automatisch naar het andere wifi punt gaan, heb ik mesh nodig?"

802.11krv heb ik achterwege gelaten omdat het imho niet cruicaal is voor roaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@laurens0619
Prima verhaal.
Zou nog even toevoegen dat bij mesh (doordat je meer signaal overlap nodig hebt tussen de AP's) je potentieel veel meer last van sticky clients hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ben(V) schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:31:
@laurens0619
Prima verhaal.
Zou nog even toevoegen dat bij mesh (doordat je meer signaal overlap nodig hebt tussen de AP's) je potentieel veel meer last van sticky clients hebt.
Ik denk dat je in theorie gelijk hebt maar ik weet niet hoe groot het probleem in de praktijk echt is.
Ik wil de post zo "incompleet mogelijk" houden, vooral focus op de elementaire zaken.

Zelf weet ik het niet, ik heb nog nooit een mesh setup gebruikt want doe alles met wired backhaul :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is heel simpel.
Als je mesh gebruikt heb je een wireless backhaul.
Om dat goed te laten functioneren moeten de nodes onderling elkaars signaal prima ontvangen dus moet er overlap zijn.
Bedenk dat die nodes veel meer signaal afgeven dan je mobile devices.

Gevolg is dat in een heel groot gedeelte van je huis altijd meer dan een sterke mesh node is te ontvangen, waardoor je device niet roamed maar vast blijft plakken aan zijn huidige connectie terwijl je eigenlijk wil dat hij roamed naar een andere node omdat zijn eigen signaal die node niet meer kan bereiken.

Als je bedrade AP's hebt los je dat op door voor minder overlap van de AP's te kiezen, maar bij mesh kan dat niet want de nodes moeten met elkaar een backhaul onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:31:
@laurens0619
Prima verhaal.
Valt gelukkig meestal mee - naast betere client roaming tegenwoordig ondersteunen die mesh dingen ook active roaming (lees: verbinding verbreken op ene AP en je device blacklisten van dat AP zodat het verbinding moet maken met een andere).

Groter probleem met die overlap: veel minder dekking. Je kunt met twee bedrade AP's minimaal evenveel dekking realiseren als met drie draadloze units. Kost dus meer in aanschaf en in verbruik. Zo'n ding verbruikt misschien maar 5W ofzo, maar 24/7/365 over levensduur van 5 jaar is dat met huidige prijzen EUR 137, oftewel een veelvoud van aanschafsprijs - en meer dan het zou kosten om iemand in te huren om een kabel voor je te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderOppeel

Welke moet ik kopen

Goed. Ik weet genoeg. :)

Bedankt voor jullie inzichten! Het was heel moeilijk om beste antwoord te kiezen, want jullie waren allemaal zeer behulpzaam. Heb gekozen voor @laurens0619's antwoord door de mooie, beknopte uiteenzetting en het louter aantal suggesties.

This particular individual is knowledgeable of his faeces.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqqo97wsrrCS3F1EYy640A1GY14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eXDoHgvKoQRDOWOdPNvHvyNM.jpg?f=user_large

I.E. This man knows his shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:02:
[...]

Al koop je een router van EUR 500 met meer antennes dan een egel, het gaat hier niets aan veranderen.
Een egel heeft geen antennes, dus een router heeft zelfs met 1 antenne al meer antennes dan een egel :+

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderOppeel
Wat denken jullie van deze?
https://www.alternate.be/...oint/html/product/1692397
https://www.netgear.com/business/wifi/access-points/wax204/

PRO: Niet duur, wifi6, schijnbaar eenvoudig op te zetten, 4 LAN poorten, dus geen switch nodig

CON: geen DFS (?), geen voeding via ethernetpoort en dus adapter nodig

Ik vind contradictorische reviews, dus ben niet zeker of ik er goed aan zou doen deze te kopen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619

O-)

Een enkel ap zou ik niet doen, minimaal 2.

Opzich nog steeds leuke prijs en mits je ze goed instelt zou je hier ook een goed roamend netwerk mee moeten krijgen. Wel wat meer gedoe en waarsch minder goed roamend als een multi ap setje.

Je hebt er sowieso 2 nodig dus een x20 is niet eens zoveel duurder. Ik zou persoonlijk voor een multi ap als de x20 gaan

pricewatch: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 2 s...

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 19-04-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin03
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 23:58
Om hier nog even verder op door te gaan.
Is het slim om 'domweg' op elke bekabeld punt een ap te zetten of kan je dit beter niet doen om niet te veel overlap te hebben?

Ik heb namelijk enkele bekabelde punten dicht bij elkaar. 1 daar van dicht tegen de buiten muur dus het meeste kans om buiten ook wifi te hebben.

Is het dan slim om op de 2 punten een ap te zetten of toch best enkel dicht bij de buiten muur en hopen dat hij binnen ook genoeg dekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 13:34
Ik heb momenteel 6x Huawei AX3 pro routers in bezit waarmee ik een wifi netwerk door heel het huis/tuin heb gemaakt.
Modem staat in bridge, de 1e AX3 is aangesloten op het modem en met kabel door naar een switch.
Achter deze switch hangen de overige 5 routers.

Ik dacht een wat stabieler, meer dekkend, systeem aan te schaffen in de vorm van de Asus ZENWIFI XD6S.
2x2 stuks aangeschaft.
Nu ben ik er gisteren achtergekomen dat dit niet hetzelfde werkt als mijn huidige netwerk, deze Asus dienen in een daisy chain te komen... Draadloos is echt een no-go voor mij.

Is er een aanduiding waar ik op moet letten bij aanschaf zodat ze wel op dezelfde manier kunnen draaien als mijn huidige setup?

Asus support zegt dat deze XDS6 alleen in Daisy chain werken, klopt dit?
Of zijn ze ook als accespoints te configureren zoals ik nu kennelijk heb.

Ja, ik weet het, had me beter in moeten lezen maar ze zijn gekocht in de hunt van Ibood waar ik maar een paar minuten tijd had om te beslissen.

Ik hoor het graag even.

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik dacht dat het asus spul in accesspoint mode wel gewoon aangesloten kan worden

Pagina: 1