Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervang 'HR-ketel' door 'RC-ketel' (Rookgascondenserende ket

Pagina: 1
Acties:
  • 471 views

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-11 15:41
Het wil, naar mijn mening, nog niet erg vlotten met het omlaag brengen van de maximum ingestelde radiatortemperatuur van HR-ketels. Zelfs in een gezelschap van personen die geïnteresseerd zijn in techniek kan ik nog uitleggen hoe een HR-ketel werkt. Ik stel voor om een HR-ketel dan voortaan ook maar een RC- of te wel een rookgascondenserende ketel te noemen.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:01
Je kan ze ook gewoon dit plaatje laten zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.zelfenergiebesparen.nl/wp-content/uploads/2021/02/condensatie-hr-ketel-1.png

En dat iedereen nog hoge temperaturen gebruikt is de schuld van de fabrikanten die ze standaard op die hoge temperaturen zetten. En van de installateurs die het vervolgens niet aanpassen. En van de woning eigenaar die er ook lak aan heeft en zich er niet in verdiept.

[ Voor 46% gewijzigd door Flappie op 13-04-2022 18:12 ]

• Bloodnose
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-02-2023
Toevallig dat ik deze topic open :)

Zeggen jullie nu dat elke HR ketel op lage temperatuur zijn werk kan doen? Welke temp moet er dan worden ingesteld?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:01
Ik citeer even een stukje van een duurzaamheids website:

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een HR- ketel. Wat velen niet weten is dat een HR-ketel zijn hoge(re) rendement pas haalt als het water dat terugkomt bij de ketel kouder is dan 58°C

Dus eigenlijk gewoon zo laag mogelijk, naar iig je retour onder de 58 houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Flappie op 13-04-2022 18:49 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:24

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Bloodnose schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:23:

Zeggen jullie nu dat elke HR ketel op lage temperatuur zijn werk kan doen? Welke temp moet er dan worden ingesteld?
Elke HR ketel kan tot op vrij lage aanvoertemperaturen stoken, 40 a 50 graden is niet vreemd. Of je je huis er warm mee krijgt ligt aan de isolatie van het huis en de afgifte (vloerverwarming, lage temperatuur radiatoren, …)
Kwestie van uitproberen 😄

Life is not about specs, it is about joy!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-11 15:41
Bloodnose schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:23:

Het effect bij een retourtemperatuur van 58 graden is echter nog zeer gering. Gewoon echt zo laag mogelijk zien te krijgen.

Onderstaande tabel geeft het rendement (bovenwaarde) aan bij verschillende retourwatertemperaturen:

Retourwatertemperatuur Rendement hr-ketel Condensatie
60 graden en hoger 87 % 0 %
50 graden 90 % + 3 %
40 graden 95 % + 6 %
30 graden 97 % + 9 %
20 graden 99 % + 10 %
10 graden 100 % + 11 %

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier stookt de ketel op 50 graden CV water.. wat er retour komt weet ik eigenlijk niet..
het systeem hier is ook vrij klein.. 2x Type 33 radiator schat 60 hoog en 80 breed,
een type 20 van ongeveer de zelfde afmetingen en nog een type 20 van 50x60

op de Typ33 welke het nuttigste zn warmte kwijt kan, zit een set Speedcomfort ventilatoren, en staat vol open.
de andere typ33 staat geknepen, die haalt door z'n lage flow wel een behoorlijke temperatuur daling.. hier zit een vensterbank boven waardoor de luchtcirculatie gewoon ronduit ruk is..

de grote Typ20 zit in de slaapkamer en die hoeft niet zo warm en staat ook amper open..
en dan blijft de kleine typ20 over in de badkamer, staat vol open..

verbeteringen die ik nog wil.. de andere T33 ook voorzien van speedcomfort of zelf iets knutselen.. voor betere afgifte.. maar hoe en wat moet ik nog even bekijken wil ook geen hinderlijke luchtstroom maken..

verder nog eens in de instellingen van de ketel duiken.. om het brander vermogen wat te temperen CV zijde.. en de pompsnelheid omlaag brengen.. al moet ik eerst het lucht er uit zien te krijgen... zelfs op maximaal pomptoerental wil het niet bij de ketel geraken waar de automatische onluchter zit :|

404 Signature not found

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe is deze kennis hier al wel aanwezig, gezien: Topicreeks: Gas besparen door middel van CV tuning

Daar past deze discussie ook beter, dus zet hem vooral daar voort. :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.