KPN vs Multifiber uptime

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted.van.es
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-04 21:53
Mijn vraag
Heeft een provider invloed op de uptime van een kabel?
Wij hebben door een project van Glasdraad zelf kunnen betalen voor een glasvezel verbinding in het buitengebied.
Alleen is deze kabel om kosten te besparen ondiep gegraven nu is mijn vraag. Als een kabel van een backbone door gegraven is. Kan een provider zoals kpn deze sneller omleiden dan een provider zoals multifiber.

Voor zo ver ik weet gebruiken ze de zelfde infrastructuur en heeft een provider zoals kpn geen invloed hierop?

Ik doen niet op oplossingen zoals 4g back-up.

Relevante software en hardware die ik gebruik
UniFi Gateway Pro

Beste antwoord (via Ted.van.es op 13-04-2022 22:51)

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:28
Ted.van.es schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:44:
@bramassendorp De reden van deze vraag is omdat wij twee jaar terug vanuit glasdraad Emmen,
Een bedrag van 1800,- Euro konden betalen om dan een volledig nieuw glasvezel netwerk aan te laten leggen.
Voor alle buiten gebieden rondom Emmen, maar helaas om kosten te besparen is deze kabel z'n 30/40 CM diep gegraven. In ieder geval niet diep genoeg omdat er geregeld storingen zijn door een glasvezel of voedingskabel die door gegraven is.

Een voorwaarde van dit contract was wel dat we de eerste 2 jaar bij een door hun aangewezen groep providers zouden moeten zitten. In ons geval is dat multifiber, prijs kwaliteit is dat meer dan voldoende 1000/1000 voor 45,- euro. Maar nu die periode voor bij is worden we geregeld gebeld door KPN met een mooi verkoop praatje. Buiten het feit dat kpn duurder is, ben ik tot nu to er van overtuigd dat er geen verschil in kwaliteit gaat zitten qua stabiliteit en de snelheid dat een back-up route wordt geactiveerd.

Maar voor ik te overtuigd gaat worden wil ik daarin graag zekerheid hebben?
Nee, de provider gaat jou geen stabielere verbinding leveren over het glas dat er al ligt. De kabel gaat er ook niet ineens dieper van liggen. Hooguit kan de provider een beter contract met de kabelboer hebben, dat eventuele reparaties sneller uitgevoerd worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:48
Ted.van.es schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:15:
Mijn vraag
Heeft een provider invloed op de uptime van een kabel?
Wij hebben door een project van Glasdraad zelf kunnen betalen voor een glasvezel verbinding in het buitengebied.
Alleen is deze kabel om kosten te besparen ondiep gegraven nu is mijn vraag. Als een kabel van een backbone door gegraven is. Kan een provider zoals kpn deze sneller omleiden dan een provider zoals multifiber.

Nee, KPN doet geen omleidingen voor glasdraad.

Voor zo ver ik weet gebruiken ze de zelfde infrastructuur en heeft een provider zoals kpn geen invloed hierop?

KPN gebruikt een eigen infrastructuur en Glasdraad zijn eigen. Als je wilt dat je uptime hoog blijft zou je een geografisch redunante verbinding moeten aanleggen via 2 verschillende providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Meestal staat er in je contract (of even opvragen) wat je SLA is, daaruit kan je meestal wel halen hoelang je verbinding eruit mag liggen.

Zoals hierboven al genoemd, beter een geografisch redunante verbinding.

Maar zekerheid heb je nooit.

Mag ik vragen, waarom je bovenstaande vragen stelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted.van.es
@bramassendorp De reden van deze vraag is omdat wij twee jaar terug vanuit glasdraad Emmen,
Een bedrag van 1800,- Euro konden betalen om dan een volledig nieuw glasvezel netwerk aan te laten leggen.
Voor alle buiten gebieden rondom Emmen, maar helaas om kosten te besparen is deze kabel z'n 30/40 CM diep gegraven. In ieder geval niet diep genoeg omdat er geregeld storingen zijn door een glasvezel of voedingskabel die door gegraven is.

Een voorwaarde van dit contract was wel dat we de eerste 2 jaar bij een door hun aangewezen groep providers zouden moeten zitten. In ons geval is dat multifiber, prijs kwaliteit is dat meer dan voldoende 1000/1000 voor 45,- euro. Maar nu die periode voor bij is worden we geregeld gebeld door KPN met een mooi verkoop praatje. Buiten het feit dat kpn duurder is, ben ik tot nu to er van overtuigd dat er geen verschil in kwaliteit gaat zitten qua stabiliteit en de snelheid dat een back-up route wordt geactiveerd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Ted.van.es schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:44:

Nee, de provider gaat jou geen stabielere verbinding leveren over het glas dat er al ligt. De kabel gaat er ook niet ineens dieper van liggen. Hooguit kan de provider een beter contract met de kabelboer hebben, dat eventuele reparaties sneller uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted.van.es
Precies dus enige beloftes van sneller kunnen omschakelen zijn inderdaad ongegrond. Omdat dat aan de “infra” beheerder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
KPN laat dit ook doen door onderaannemers. En ja, dat kost tijd om te regelen. Kortom je zit gewoon een poosje zonder internet. Het enige wat KPN je als troostprijs kan bieden is dat je in die tijd mogelijk gebruik kunt maken van een mobiele data-oplossing omdat ze ook een telefoonnetwerk in de lucht hebben.

Verder betaal je bij de KPN meer omdat ze een mooi glimmend logootje hebben, eigen mensen op de weg (die ook niet alles kunnen of mogen) en dat ze een grotere servicedesk hebben, waar het vervolgens stuk loopt omdat de organisatie zo ontzettend log is.
Pagina: 1