Li-ion Accu of lader defect?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 11:35
Ik heb een power extreme x10 Li-ion mover accu voor de caravan die het niet doet.

https://emergoplus.com/product/powerxtreme-x10-3/

Na een nachtje aan de lader geeft de accu zo'n 9-10V en de mover werkt niet. De accu is zo'n 3 jaar oud.

Op de lader (14.6V / 2.0A) meet ik een spanning die schommelt tussen de 10-14V. (met een goedkope trage multimeter van de Action)
Kan het zijn dat de lader defect is?

Mag een vervangende lader er ook een zijn van 15V? Of is dat niet aan te raden.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Het ligt er aan of de lader alleen een adapter is of ook een CC-CV functie heeft (die kan ook in de logica bij de accu's zelf zitten). Een goede Li-ion lader levert eerst een constante stroom en als tweede fase een constante spanning. Als jij in die eerste fase meet, dan zal de spanning oplopen, tot de tweede fase, waarna je constante spanning zal zien (de doelspanning).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:46

rdejongjr

Gnome

Als het normaal 12,8v moet geven en na laden niet verder komt dan 9-10v gok ik dat een paar cellen te diep ontladen zijn en niet meer opladen.

Mocht je het ding geregistreerd hebben: ze claimen 5 jaar garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou verwachten dat de lader wel netjes 14.6v geeft, tenzij het ingebouwde laadregeling heeft en pas tegen de 14.6 komt als de stroom laag is en de accu dus bijna vol.

Die spanning is onbelast gemeten neem ik aan he?

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 12-04-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
@_ferry_ @CrashOne Meting was onbelast. Dus gewoon met de pinnen van de multimeter in de connector van de lader.... Dan zou ik dus een constante spanning moeten meten?
(Even gecheckt op de laptop lader, daar meet ik wel netjes een constante spaning)

[ Voor 40% gewijzigd door Blackouts op 12-04-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Dit is de lader

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0-WbzmlmtQnc7AJ_bo7mnfDxOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7GbTLRLOAUB4H7maTWlsKU2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja de laders die ik gemeten heb hebben eigenlijk altijd gewoon een nette stabiele DC spanning gegeven.
Kan bij een laptop voeding zo zijn dat hij even een spanning er op zet om te checken of er wat aan hangt en dan pas de laadpanning er op zet, maar dat is specifiek.

In dit geval dus best mogelijk (en dat is fijner dan een kapotte accu denk ik zo ;) ) dat de lader stuk is.
Met een labvoeding zou je nog kunnen testen alvorens iets nieuws te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als ik de datasheet bekijk zit er een BMS in de ACCU verwerkt.. dus de lader zal niet heel snugger zijn denk ik?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Bedankt allemaal. Ik heb de mover tweedehands gekocht en de verkoper had nog een bon met daarop vermeld de 5 jaar garantie.
Inmiddels al een nieuwe lader besteld (voor 3 tientjes sla ik het stuk rijden naar de betreffende winkel liever over), maar mocht het daarmee niet opgelost zijn gaat het vast alsnog goed komen.

Pagina: 1