Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• LexF
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11 05:46
Situatie
Wij willen graag zonnepanelen. We hebben een plat dak, maar die is niet zo groot. De panelen die daar op passen, dekken ons verbruik slechts voor de helft.

Daarom spelen we met het idee om ook panelen langs de rand van ons dakterras te plaatsen onder een steilere hoek. Dakterras wordt namelijk binnenkort ook vervangen, dus dit kunnen we meenemen in het ontwerp. Ze liggen dan nog steeds òp het dak, binnen de dakrand, en kantelen naar binnen “ten koste” van en bevestigd aan ons dakterras. Buren hebben hier dan geen last van (hoop ik, ook niet qua weerspiegeling)
Foto’s
Google Maps (de panelen die je ziet zijn van de vorige eigenaar, die zijn meegenomen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QBb55Oiy1umFqpJz1T6WEx7GeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pi7tB31Dmg6mlCIBaNxLprQ1.png?f=user_large

Platte dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGSNntHrDV7tCdP2ceMhATdLUuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsVoQXMBRN6uPeNSLAGx1Dro.jpg?f=fotoalbum_large

Zijkant huidige dakterras (wordt dus vervangen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpNKIcWFk_jSuHvlbhwHkhg0Ctk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXKsbbUR3kdEnkpCbndVj9tN.jpg?f=fotoalbum_large

Plattegrond van situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oTsHh3tASRvwThbGNsOEP9y53M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Azhv0qj3My56GvrtRWqFXs74.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
  • Platte dak is 27m2, maar heeft een lastige schuine hoek.
  • Dakterras rand die we kunnen benutten is 11,8m lang, waarbij 10m effectief zon heeft. Ruimte voor 5-6 panelen in landscape.
Zie plattegrond. Op beide lagen is een ingang naar binnen al mogelijk, via ventilatiepijpjes. De airco-unit op het platte dak kan verplaatst worden naar elders op het dak.

Binnen heb ik niet veel ruimte om een grote omvormer op te hangen, heb eigenlijk geen kale muren waar ik dit onopvallend kan ophangen. Sowieso is bergruimte niet het sterkste punt van ons huis. Eventueel buiten ophangen kan wel, als de omvormer dat aankan. Het concept van micro-omvormers sprak mij daardoor echter erg aan.
Schaduw
  • Plat dak: geen
  • Dakterras: harde schaduw van huis buren, vanaf middag toenemend zon
Jaarverbruik
4008 kWh in 2021. Er gaat geen elektrische auto of warmtepomp bijkomen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens mij 1 fase. Zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ti85YTnuc-4Cv3JSVyRtjXJkUqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXRMR1kwFsYLAb7TvN6Vd95m.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
We hebben stadsverwarming, dus het gaat puur om stroom, niet om gas. Prioriteiten:
  1. Kostenbesparing op energierekening, liefst zelfs 0 op de meter
  2. Spelen met nieuwe gadgets
  3. Liever kwaliteit dan goedkope troep. Daarnaast zien we de panelen vanaf het dakterras en het oog wil ook wat
  4. Stukje verduurzaming
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf, liefst lokaal
Bijhouden van data
Ja graag, vind ik leuk. Via HomeKit met Homebridge, via de app van de leverancier, via HomeWizard P1 meter. Allemaal leuk voor inzichten en wie weet wat voor automation.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 12 offertes van 9 partijen ontvangen. De meeste zagen het dakterras echter niet zitten, te custom.

Van de 3 partijen die hier wel vertrouwen in hadden, heb ik 4 offertes. Legplannen zijn hierdoor wel schaars, en niet optimaal doordat de airco als vast obstakel werd gezien. Hier wordt nog aan gewerkt.

Ik was vol overtuigd van het verhaal van Partij 2, tot ik bij een informatieavond van Partij 3 was. Nu weet ik het niet meer haha. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2avb94ViTi9Nyq84memZsqvSco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dRORBUZrCNgyZJK4hYmY5Ars.png?f=fotoalbum_large

Partij 1 gaat nog een offerte maken met optimisers.
Partij 4.1 is puur ter prijsvergelijking qua materiaal, die kunnen dat dakterras niet zo leggen.
Regio
Den Haag-Ypenburg.
Vragen
Ik zit met veel vraagtekens, hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Een greep hieruit:
  1. Zijn optimisers een goede middenweg tussen een enkele omvormer en micro-omvormers?
  2. Zijn micro-omvormers een betere oplossing? Ik heb 2 verkopers die hierin lijnrecht tegenover elkaar staan.
    • Voordelen volgens Partij 2:
      • Veiliger: geen gelijkstroom over je dak; geen vlamboog
      • Inzicht per paneel
      • Volle opbrengst per paneel, ongeacht schaduw op andere panelen. Geen zwakste schakel inefficientie
      • “Enphase is de Apple van de omvormers” (ik zie dat positief ;) )
      • Geen omvormer in huis die herrie maakt en ruimte inneemt
    • Nadelen volgens Partij 3:
      • Heeft vooral voordelen voor installateur, veel makkelijker aan te leggen
      • Omvormer heeft vlamboogdetectie wat heel veilig is
      • Continu 230V over je dak is ook niet veilig
      • Optimisers bieden dezelfde inzichten per paneel
      • Optimisers losse zwakste schakel probleem ook op
      • Micro-omvormers hebben een hoger minimum
      Help?! Haha
  3. Zijn glas-glas panelen inderdaad beter dat glas-folie?
  4. Zijn "high performance" panelen van SunPower nòg beter dan glas-glas?
  5. Zijn deze verschillen in panelen het geld waard? Prijs/kwaliteit?
  6. Ik denk dat inzicht per paneel handig is, en leuk voor de geek in mij. Is dat ook zo? En bieden optimisers en micro-omvormers hierin hetzelfde?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@LexF
oke, leuk idee hang ook wat boven je dak terras.
nice.
(of het echt mag is een 2de, maar ik zou het ook gewoon doen. dit is wel een langer verhaal, maar strekking is ga er voor.)

ik was ook zo iets van plan:
daar wou ik deze voor gebruiken.
https://www.lg.com/global...-h-series/lg-lg440n2t-e6#
waarom: dit zijn glas-glas panelen, en ja er komt ook nog licht door heen.
(bifaciel betekend dat ook licht van onderen iets doet, voordeel is gewoon er zijn kieren waar nog iets van licht door heen komt.)
dus geen donkere hoek op je dakterras, en dat is erg prettig.
(denk ook aan vocht, wat weer mosjes aan trekt, dus licht doorlaten is wel zo tof.)
maar helaas, LG is gestopt met panelen, en nog geen alternatief gevonden. :-(

maar je vragen lijst (allemaal standaard onzin eigenlijk):
1. optimizers (zoals solaredge) zijn zeker oke, maar wel duur dus laatste redmiddel.
(is meer verkoop als dat het echt zo fantastisch is, maak mensen bang dan verkoopt het wel)
2. micro omvormers, die zijn ook duur, en soms echt niet tof, soms nodig dan leuk als laatste redmiddel.
(is meer verkoop als dat je er echt iets aan hebt)
3. dit is b.s.
4. dat was het vroeger wel, maar tegenwoordig meer b.s. als echt iets van waarde.
(alle andere fabrikanten leveren voor het zelfde dus ook high performance panelen, maar dan lagere prijs)
5. nop, al lang niet meer.
6. jep, dat is het zeker, en ja zeker voor de geek in je.
dit komt wel met een prijs, die je er voor moet betalen.
maar laten we wel wezen, is dat nog steeds leuk na een maand kijken.
het verveeld snel, dus heb er een echte reden voor, dan no prob. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• LexF
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11 05:46
@migjes thanks voor je reactie. Glas-glas panelen als dakje is zeker een leuk idee, maar ik denk dat ik niet zo'n permanent afdakje wil op het dakterras. Maar ik ga het zeker overwegen.

Waarom zijn micro-omvormers soms niet echt tof? Wat zijn de nadelen ervan? Tot nu toe begrijp ik eigenlijk alleen dat ze een duurdere oplossing zijn en dat de minimum startopbrengst/tijd (?) hoger ligt. Is dat alles? Want de flexibiliteit, inzichten en veiligheid lijken aanzienlijk beter. Zeker met het oog op dakterras aanbouw enzo, kan ik eventueel het platte dak al vullen en daarna het dakterras aan de setup toevoegen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
Als je panelen wil inzetten as veranda-overkapping kun je ook kijken naar Bisol lumina.

Micro omvormers kunnen zeker de optimale oplossing zijn. Maar dat weet je pas als je weet hoe en waar je welke panelen kunt plaatsen.
(Veiligheid is een non-argument. Zowel aan AC als DC zitten elk hun eigen potentiele onveiligheden. Zolang alles goed en netjes aangelegd zijn zowel micro's als optimizers als serieel allemaal veilig)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
LexF schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:53:
@migjes thanks voor je reactie. Glas-glas panelen als dakje is zeker een leuk idee, maar ik denk dat ik niet zo'n permanent afdakje wil op het dakterras. Maar ik ga het zeker overwegen.
ach het is een idee, soms perfect soms minder, het is maar hoe je het opvat en kunt toepassen. ;)
Waarom zijn micro-omvormers soms niet echt tof? Wat zijn de nadelen ervan? Tot nu toe begrijp ik eigenlijk alleen dat ze een duurdere oplossing zijn en dat de minimum startopbrengst/tijd (?) hoger ligt. Is dat alles? Want de flexibiliteit, inzichten en veiligheid lijken aanzienlijk beter. Zeker met het oog op dakterras aanbouw enzo, kan ik eventueel het platte dak al vullen en daarna het dakterras aan de setup toevoegen.
ze zijn heel tof, soms is er gewoon geen andere oplossing en dan is het een godsgeschenk.
maar er zijn ook beter oplossingen, met minder kosten, dus die eerst uitzoeken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)