Sunny design vraagje, 4 dak delen, 9 panelen 415WP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:54
Ik probeer wat opties in Sunny design te zetten, maar kom er niet helemaal uit.

het is een oost west punt dak - 3.10 x 2.10 29 graden - met 2 platte daken ervoor 3x2.10m

Idee is om 9 415WP panelen te plaatsen zoals hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXy1aFQ7mON5_CXnE5si_NJIOoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZaOj1fetGQ55ieMew1sKTcA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDDD8AUobZ5JQoLS9yowa-aLiNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRUtKsWQVtLPcnXYPQuNa20B.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik Sunny Design instellen op 2 strings , dus west:5 panelen oost: 4 panelen. Ik kan nu geen omvormer laten kiezen, hij zit het als 4 afzonderlijke dak delen dus 4 arrays?

Automatic design werkt niet, en manual design vinkt slechts 3 dak delen aan > 3 arrays.

Zou Solaredge hier ook wat mee kunnen, of zelfs beter mee omgaan ? Er zijn geen echte schaduw objecten zoals schoorsteen etc.

Ik krijg de 2 panelen op de beide vlakke dakdelen niet op oost west - gaat automatisch naar zuid. Zou dat een advies kunnen zijn?

Zou dit zo'n 80% rendement kunnen zijn, dus ongeveer 3,74 > 3KWh per jaar ? Gewone 1 fase SMA 3KW omvormer zou voldoende kunnen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Minimale stringlengte is vaak 4 panelen, dus daar voldoe je niet aan met deze 4 orientaties.

Beter naar APS DS3 (L) micro omvormers kijken eventueel.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-05 13:48
@Cklaver
oke, een SMA 1 fase die heb je met 2x een mpp.
per mpp kun je 1x een richting aan (oost-west-zuid of verschillende hoek.)

dan kun je nog per mpp, 2 stringen parallel maken, met een parallel string kun je ook een verschillende richting aan.
dus je kunt 4 verschillende richtingen met een SMA.
met goed plannen. ;)

probleem: parallel stringen moeten even veel cellen hebben per serieel aangesloten panelen.
(wat vaak neer komt op zelfde aantal panelen, dus ik vertel verder met panelen.)
dus je kunt aansluiten 4x zuid op mpp 1.
en 2x2 oost-west op mpp 2.

probleem: 2x2 panelen op die omvormers is niet tof.
dat levert te weinig Vmpp, dus schiet niet op.
zoals @AUijtdehaag ook al zegt, 4 serieel minimaal (maar er zijn uitzonderingen, en ja soms is micro een oplossing)
(en dit probleem is met solaredge vaak net zo erg of erger, maar is een apart verhaal.)

alleen als je het mij vraagt, waarom wil je in hemels naam zuid?
maak gewoon een 100% oost-west:
zie mijn dak met een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost-west verdeeld veel toffer over de dag, dit maakt dat ik 6430Wp op maar een 4000W omvormer heb hangen.
ik heb dus: 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
en dan zie je ook dat ik het trucje doe op oost met 2 stringen parallel op 1 mpp. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cklaver
ok duidelijk. Zuid opstelling skippen dus, en de beide vlakke dakdelen elk 2 stuks panelen O/W

Dan worden het dus 2 arrays:

ARRAY 2: 4 Oost.
ARRAY 1: 5 West

Hoe zou ik dat kunnen invoeren in Sunny design? Dan zou een 2.5KW omvormer 2 strings voldoende zijn? Zou dit richting de 3000 KWh / jaar kunnen gaan?

@AUijtdehaag thanks, ik ga even kijken naar de APS. is dat 1 micro omvormer per panelen? of per set v panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
1 per 2 panelen
https://www.winkelman-zon...-omvormer/micro-omvormer/

Zolang je onderlinge verschillen hebt in hellingshoek zou ik de panelen niet in serie zetten bij een stringomvormer.
Dan gaat het zwakste paneel de dienst uitmaken, dus verliezen.
https://www.thomasberger....kw2=400&temp_coeff2=-0.48

Vandaar de micro omvormers nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2022 19:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
@Cklaver Legsystemen voor platte daken zijn over het algemeen 10 graden portrait, 13 graden landscape.
En dat heeft een goede reden... Je wil geen vliegende panelen.

De panelen op de platte daken krijg je dus niet op een voldoende gelijke oriëntatie om met een 2MPPT string omvormer te werken.

En dan kom je dus zoals al gesuggereerd uit op micro omvormers. De APSystems DS3-L is daarmee een heel groot stuk voordeliger dan Enphase (En voor de 415Wp wil je eigenlijk wel naar de IQ7A, welke bijna even duur is als de DS3-L, maar die laatste kan 2 panelen aan).

Ik zou zeker niet bewust op Oost of West leggen als je evenveel vermogen op zuid kan leggen. Zuid levert domweg meer op... En op 10/13 graden is opbrengstspreiding amper een ding en niet echt iets om rekening mee te houden.

Simuleren in Sunny: Gebruik de handmatige planning, dan houdt je 3 'sets' panelen over (2O, 4Z, 3W).
Dat kun je aan 2 omvormers hangen. Het kan dan heel goed zijn dat je met 2 panelen niet aan de start spanning komt van de omvormer in de simulatie. Verdubbel dan gewoon het hele verhaal (4O, 8Z, 6W)... Dan lukt het wel... en deel je het resultaat door 2.

SolarEdge zie ik bij deze opstelling geen brood in... Ook geen goede reden om koste wat kost SolarEdge te willen omdat het systeem met de DS3-L waarschijnlijk voordeliger is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 12-04-2022 19:01 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cklaver
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:57:
1 per 2 panelen
https://www.winkelman-zon...-omvormer/micro-omvormer/

Zolang je onderlinge verschillen hebt in hellingshoek zou ik de panelen niet in serie zetten bij een stringomvormer.
Dan gaat het zwakste paneel de dienst uitmaken, dus verliezen.
https://www.thomasberger....kw2=400&temp_coeff2=-0.48

Vandaar de micro omvormers nemen.
Thanks! Zet je dan het 9e paneel op 1 aps ds3 ? Dus 5 totaal?

Overigens, zou ik de platte dak o/w opstelling ook op 29 graden zetten, dan zijn de groep v 4 en de groep v 5 toch allemaal onder dezelfde hoek? Dus dan 2 arrays? Of is dat te stijl?

Edit: ja inderdaad , nu ik er over nadenk, dat is vrij stijl :) maar theoretisch had het dan wel gewerkt als ik het goed begrijp.

[ Voor 7% gewijzigd door Cklaver op 12-04-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Cklaver schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:49:
[...]

Thanks! Zet je dan het 9e paneel op 1 aps ds3 ? Dus 5 totaal?
Correct.
Overigens, zou ik de platte dak o/w opstelling ook op 29 graden zetten, dan zijn de groep v 4 en de groep v 5 toch allemaal onder dezelfde hoek? Dus dan 2 arrays? Of is dat te stijl?

Edit: ja inderdaad , nu ik er over nadenk, dat is vrij stijl :) maar theoretisch had het dan wel gewerkt als ik het goed begrijp.
In theorie heb je gelijk, en inderdaad in de praktijk zeer lastig uit te voeren. Reden is windbelasting. Met de gebruikelijke lage lighoek kun je met ballast werken (met 2 panelen denk je aan 24-32 kilo per paneel, bovenop het gewicht van paneel en legmateriaal).
Op 29 graden moet je heel wat steviger bevestigen wil je ze bij de volgende storm niet in de tuin van de buren terugvinden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1