Staat van plat dak.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cris-99
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05-2023
Mijn vraag
Ik wil wellicht zonnepanelen laten plaatsen, maar twijfel om dit op het bestaande plat dak (met kiezels) te doen. Dak is 25 jaar oud, en vertoont volgens mij licht craquelé. Of eerst het dak laten vervangen? Hoe lang gaat dit dak nog mee?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xB4SzM7d_0JUTrBtOueUcDFoAdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uDv9TqYem3ATUKzWeSQWF8N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mG2rvTtDp4MtHhJwsoDkTb5YPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rjnD7lrLm9QZrWX41lGNzix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y69S_eqTWcAo5PUSE-rpd3a1Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdQBaNELHy7QHsn81ZuOYmV2.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-12 20:24

de Peer

under peer review

Als je de panelen wilt leggen en er 20-30 jaar geen omkijken naar wilt hebben, dan zou ik toch eerst dit dak vervangen. Nu is dan hét moment.

Wat wat als je over 2 of 3 jaar een probleem krijgt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:07
Ja, tenzij je de panelen er over enkele jaren graag weer even allemaal van afhaalt (met ballast), zou ik hier wel eerst een dakdekker naar laten kijken.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:21
Ik heb in 2015 zonnepanelen op een plat dak (bouwjaar 1997) - met grind - laten plaatsen. Terugkijkend denk ik dat het dak toen al niet zo best was: ik had altijd al een heeeeel klein beetje lekkage bij een kozijn op de bovenste verdieping.

Die lekkage wilde ik in 2019 toch wel eens van af, dus toen wat mensen het dak laten inspecteren. Ook bij mij, craquelé zichtbaar - wel wat meer dan ik op jouw foto's zie.

Ik had dan wel het voordeel dat ik behoorlijk makkelijk zelf de panelen, stellages en ballast van het dak af kon krijgen, hoefde het spul enkel 1 verdieping lager op een dakterras te leggen. Twee keer een avondje werk.

Maar als je dat kan voorkomen - zoals bij jou nu - dan zou ik dat echt wel doen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:03

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit is normale slijtage na 25 jaar en wel het moment om een nieuwe laag overheen te laten branden.
Met zonnepanelen en het dan laten vervangen zal iets duurder zijn. De dakdekker heeft er immers dan meer werk mee.

Of het isolatiepakket nog een upgrade kan gebruiken laat ik dan nog buiten beschouwing.

Tweakers Discord

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 08:22
Dat ligt eraan, ik heb ook panelen op een plat dak maar in geval van lekkage heb ik ze binnen een paar minuten aan de kant en kan de dakdekker z'n gang gaan.
Als het heel veel werk/onmogelijk is om de panelen aan de kant te halen, zou ik er een dakdekker naar laten kijken. Is dit vrij eenvoudig, waarom zou je het dan doen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dak ziet er nog prima uit voor die leeftijd, ik zou het erop wagen als je nu geen problemen ermee hebt. Het gaat gemiddeld 30 jaar mee dus je hebt nog 5 restjaren.

Sowieso heeft het grind het bitumen natuurlijk goed beschermd.

Wel oppassen met plaatsen dat je geen kiezels in je bitumen drukt.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-12 16:20

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Bij mij staan over 2 weken de plaatsing van panelen gepland, en de schouwer gaf ook aan dat ik beter naar wat naden kon kijken.

Lang verhaal kort: als je een dakdekker zoekt hiervoor dan kan je de plaatsing van panelen doorschuiven naar volgend jaar. Men komt hier nauwelijks voor, en al helemaal niet binnen een paar maanden.

Aangezien mijn panelen allemaal los komen te staan heb ik zelf met vloeibaar rubber en textielband alle naden bijgewerkt en dan kunnen ze weer wat langer mee. Dan zien we wel verder.

• cris-99
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05-2023
ok dank je, dus het advies is eigenlijk om het maar gelijk te doen maar dit kost me wel minimaal 3k om er een laag overheen te laten leggen. Betreft verplaatsing heb ik geen idee hoeveel werk dit is. Het is een rijtjeswoning dus ik kan de panelen altijd opschuiven naar de buren maar ik heb geen idee of dit veel werk is? Is dit gewoon van ieder paneel stekkertje eruit en ff op een deken bij de buren leggen of is het niet zo makkelijk?

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12 10:45
Paneeltje losmaken, stekkertje eruit, paneel verplaatsten, ballast verwijderen, eventueel montage systeem uitelkaar halen/verplaatsen. Dak vervangen en weer alles terug plaatsen.

Het wordt er allemaal niet beter van. Dak nu vervangen is de beste optie. Binnen 5 jaar moet het toch gebeuren en je vervangt je dakbedekking liever voordat het gaat lekken.

En met eventuele verkoop van de woning in de nabije toekomst is een nieuw dak ook alleen maar een plus.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dak vervangen voor je iets op het dak plaatst.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:29
Het lijkt mij ook verstandig om voor de installatie van zonnepanelen het dak te vervangen. Allicht is het een goed idee om met een dakdekker te overleggen over de staat van het dak en de kosten van reparatie.

Vroeg of laat altijd gedoe met een plat dak...(al is 20 jaar wel redelijk)

[ Voor 5% gewijzigd door Roderiktweaker op 12-04-2022 18:27 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57
Als je geen tijd hebt om op een dakdekker te wachten, kan je ook zelf aan de slag met EPDM.
Er staan wel wat filmpjes op Youtube hoe dat moet. Het is net zoiets als behangen.
Voordeel is dat het grind niet meer nodig is. Dat compenseert het gewicht van de panelen een beetje.
Wel het dak van te voren goed schoonmaken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ik heb precies hetzelfde. Mooi moment om PIR platen op het dak te leggen en daar overheen dan weer bitumen of epdm. Daar overheen dan weer je zonnepanelen.

• tweakduke

tweakduke

JukeboxBill schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:58:
Als je geen tijd hebt om op een dakdekker te wachten, kan je ook zelf aan de slag met EPDM.
Er staan wel wat filmpjes op Youtube hoe dat moet. Het is net zoiets als behangen.
Voordeel is dat het grind niet meer nodig is. Dat compenseert het gewicht van de panelen een beetje.
Grind blijft nodig, de zonnepanelen moeten niet als volledige vervanging van de ballast worden gezien bij een losliggend geballast systeem.

Tweakers Discord

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JukeboxBill schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:58:
tweakduke schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:03:
[...]

Grind blijft nodig, de zonnepanelen moeten niet als volledige vervanging van de ballast worden gezien bij een losliggend geballast systeem.
Grappige is dat vooral de doe-het-zelfers fan zijn van EPDM. EPDM heeft een theoretische langere levensduur, maar alleen als het goed is aangebracht en dat sluit de doe-het-zelfer wel uit. De meeste professionele dakdekkers zweren nog altijd bij gewoon bitumen. EPDM laat vaak na een tijdje los en dan worden er golven in het materiaal zichtbaar.

En het kan het wel degelijk zonder grind. Ze schroeven dan de bestaande laag vast aan je dak en daaroverheen wordt een nieuwe laag bitumen gebrand. En dat laatste zou ik eigenlijk hier aanraden. Een grinddak is berekend op een behoorlijk gewicht. Als daar het grind vanaf gaat kan je zonder zorgen voor meer dan genoeg ballast voor je panelen zorgen. Dan hoef je niet te zweten als de volgende zware storm voorbij komt (wat ik wel zou doen als je precies de standaard balastberekeningen volgt om alsnog je zonnepanelen te zien wegvliegen).

Bron: mijn neef, die is dakdekkert en heeft mijn dak hier gedaan voordat ik zonnepanelen heb geplaatst.

Overigens mee eens dat je niet zomaar je grind aan de kant kan schuiven en dan panelen kan plaatsen :p Grind is er voor ballast en bescherming tegen UV. Als een dak vervangen wordt zonder grind dan wordt er een ander soort bitumen gebruikt dat tegen UV straling kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 12-04-2022 19:15 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• tweakduke

tweakduke

Glashelder schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:13:
[...]

[...]

Grappige is dat vooral de doe-het-zelfers fan zijn van EPDM. EPDM heeft een theoretische langere levensduur, maar alleen als het goed is aangebracht en dat sluit de doe-het-zelfer wel uit. De meeste professionele dakdekkers zweren nog altijd bij gewoon bitumen. EPDM laat vaak na een tijdje los en dan worden er golven in het materiaal zichtbaar.

En het kan het wel degelijk zonder grind. Ze schroeven dan de bestaande laag vast aan je dak en daaroverheen wordt een nieuwe laag bitumen gebrand. En dat laatste zou ik eigenlijk hier aanraden. Een grinddak is berekend op een behoorlijk gewicht. Als daar het grind vanaf gaat kan je zonder zorgen voor meer dan genoeg ballast voor je panelen zorgen. Dan hoef je niet te zweten als de volgende zware storm voorbij komt (wat ik wel zou doen als je precies de standaard balastberekeningen volgt om alsnog je zonnepanelen te zien wegvliegen).

Bron: mijn neef, die is dakdekkert en heeft mijn dak hier gedaan voordat ik zonnepanelen heb geplaatst.

Overigens mee eens dat je niet zomaar je grind aan de kant kan schuiven en dan panelen kan plaatsen :p Grind is er voor ballast en bescherming tegen UV. Als een dak vervangen wordt zonder grind dan wordt er een ander soort bitumen gebruikt dat tegen UV straling kan.
Nou ja dat ligt er allemaal maar net aan. Een grind dak heeft zijn voordeel voor betere afwatering en UV bescherming.

Alleen SBS zonder leislag, de 370K14 mag niet zonder een UV bescherming in de vorm van bijvoorbeeld grind blijven liggen. De APP de 470 serie mag dat wel.

Daar komt bij dat een nieuwe laag bitumen eroverheen branden een stabiele laag geeft en daardoor heel lang mee kan gaan.
Mechanisch bevestigen heeft dan niet eens echt een extra voordeel.

Ik ben het er zeker mee eens dat een doe hetzelver bij zulke daken niet dezelfde levensduur kan behalen door een youtube filmpje. De expertise ontbreekt simpelweg voor een goede hechting op oude bitumen en het correct inwerken van details. Hou dat voor een carport of schuurtje, maar niet bij het dak van je woning.

Daarom adviseerde ik ook een nieuwe laag eroverheen branden. Kwa levensduur van de nieuwe laag is dat kostentechnisch gewoon het beste.
Een nieuw pakket isolatie en dan een nieuwe dakbedekking dat kan, maar is lang niet altijd nodig. Je moet dan eerst onderzoeken en berekenen of dat de investering waard is.

Tweakers Discord

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het mechanisch bevestigen is niet pér se nodig, maar biedt wel de nodige extra zekerheid. Na 25 jaar kan de hechting van het oude materiaal mogelijk niet meer even optimaal zijn en het vastschroeven is geen mega klus. Zonde om dan niet te doen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:49
Grind opzij, een kant isoleren en vernieuwen. En dan de andere kant. En als je dan voor je panelen kiest voor iets als FlatFix Fusion, dan gooi je die ballastgoten gewoon vol met dat grind. Dan hoef je geen grind te verwijderen of andere ballast naar boven te sjouwen... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1