Glashelder schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:13:
[...]
[...]
Grappige is dat vooral de doe-het-zelfers fan zijn van EPDM. EPDM heeft een theoretische langere levensduur, maar alleen als het goed is aangebracht en dat sluit de doe-het-zelfer wel uit. De meeste professionele dakdekkers zweren nog altijd bij gewoon bitumen. EPDM laat vaak na een tijdje los en dan worden er golven in het materiaal zichtbaar.
En het kan het wel degelijk zonder grind. Ze schroeven dan de bestaande laag vast aan je dak en daaroverheen wordt een nieuwe laag bitumen gebrand. En dat laatste zou ik eigenlijk hier aanraden. Een grinddak is berekend op een behoorlijk gewicht. Als daar het grind vanaf gaat kan je zonder zorgen voor meer dan genoeg ballast voor je panelen zorgen. Dan hoef je niet te zweten als de volgende zware storm voorbij komt (wat ik wel zou doen als je precies de standaard balastberekeningen volgt om alsnog je zonnepanelen te zien wegvliegen).
Bron: mijn neef, die is dakdekkert en heeft mijn dak hier gedaan voordat ik zonnepanelen heb geplaatst.
Overigens mee eens dat je niet zomaar je grind aan de kant kan schuiven en dan panelen kan plaatsen

Grind is er voor ballast en bescherming tegen UV. Als een dak vervangen wordt zonder grind dan wordt er een ander soort bitumen gebruikt dat tegen UV straling kan.
Nou ja dat ligt er allemaal maar net aan. Een grind dak heeft zijn voordeel voor betere afwatering en UV bescherming.
Alleen SBS zonder leislag, de 370K14 mag niet zonder een UV bescherming in de vorm van bijvoorbeeld grind blijven liggen. De APP de 470 serie mag dat wel.
Daar komt bij dat een nieuwe laag bitumen eroverheen branden een stabiele laag geeft en daardoor heel lang mee kan gaan.
Mechanisch bevestigen heeft dan niet eens echt een extra voordeel.
Ik ben het er zeker mee eens dat een doe hetzelver bij zulke daken niet dezelfde levensduur kan behalen door een youtube filmpje. De expertise ontbreekt simpelweg voor een goede hechting op oude bitumen en het correct inwerken van details. Hou dat voor een carport of schuurtje, maar niet bij het dak van je woning.
Daarom adviseerde ik ook een nieuwe laag eroverheen branden. Kwa levensduur van de nieuwe laag is dat kostentechnisch gewoon het beste.
Een nieuw pakket isolatie en dan een nieuwe dakbedekking dat kan, maar is lang niet altijd nodig. Je moet dan eerst onderzoeken en berekenen of dat de investering waard is.