Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Brandonj
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-05 19:48
Dag Tweakers,

Sinds 25 maart gebeurt er iets vreemds met het gebruik dat geregistreerd wordt via mijn slimme meter van Enexis.

Ons (ik + partner) dagelijkse elektra verbruik pre-25 maart schommelt normaliter tussen de 5-10 kWh per dag. Vanaf 25 maart schommelt deze dagelijkse(!) waarde rond de 25kWh, er is rond deze datum niets in huis veranderd en er zijn geen nieuwe apparaten aangeschaft.
Daarnaast staat het "teruglevering" telwerk stil, terwijl ik wel flinke opbrengsten zie in de app van de omvormer.

In het telwerk "Actueel Vermogen", zie ik een waarde die ten alle tijden schommelt rond de 1.0kW; dit is zelfs het geval als ik alle groepen + de hoofschakelaar uitschakel(!). Het in- of uitschakelen van groepen geeft geen verschil is de schommelingen van deze waarde.

Ik als leek ga direct uit van een kapotte meter, maar wellicht dat er Tweakers zijn die hier meer verstand van hebben? Kan het ergens anders aan liggen, of zijn er zaken waar ik nu extra op moet letten mbt de bewijslast richting Enexis?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1P7ns0b-JTeRcQfWlxQeFFq0nR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fcNAIfOPdTWwvzcAgivRW3V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cgivW9-x8uclQOQsuCGLx5uhPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwgJ53Aa57ZsxSbgrMCQExhS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38Yv8mZ93OVWZqSkrEMEMbIlMRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lf5vfvDJ4a7omL17ACIuc3U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl8LIEHuO3-MnGNBNmNheG_YEtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXHUg3MXRYWJOg0kwA9BUCkl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dms_6V88PU6XGNH6uuqbAnljtrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pb6AnxZ94f1fwNnGz8J5bI82.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMiNjZ0YAARc5xRU45eZFvsq7HY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTPUeUzDF6dF9uEJxXK0b4RS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 12:32

BTS

Als leek zeg ik: als alle groepen uit zijn en er wordt nog steeds flink stroom afgenomen hang ik meteen aan de telefoon.

www.highflow.nl

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jep. Bel je netbeheerder / energiemaatschappij.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
De meter is inderdaad defect, bij mij heeft het een aantal belletjes geduurd alvorens ze langs kwamen voor een nieuwe meter. Ook hier in het Enexis gebied.

Ik werd eerst op en neer gepingponged, had opeens een torenhoog gas verbruik en daarna helemaal niks meer. Nog een hoop gedoe gehad om een juiste schatting te krijgen van het gebruik.

Ik adviseer je om te bellen en je niet af te laten schepen.

• Brandonj
sjtienuh schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:16:
//Nog een hoop gedoe gehad om een juiste schatting te krijgen van het gebruik.
//
Ging dit enkel om gas of ook de stroom? Stroom lijkt me namelijk makkelijker te schatten, in principe zou het gemiddelde van de voorgaande weken al aardig in de buurt komen; gas lijkt me al wat lastiger (voorgaande periodes waren kouder).
En heb je ook zonnepanelen? Nemen ze de door de omvormer geregistreerde opbrengst over?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:18
Ik zou even op de meter kijken of daar wel de juiste waardes staan.
Sinds 30 maart in Stedin gebied zelfde probleem. Uitlezen gaat niet meer door de netbeheerder. Meter zelf via poort uitlezen met pi meter werkt wel prima.

Mogelijk te maken met:
KPN stopt op 31 maart 2022 met het 3G-netwerk. Neem je geen actie, dan val je automatisch terug op het 2G-netwerk. Je internetverbinding is dan minder snel en de geluidskwaliteit is lager. Ook is tegelijkertijd bellen én internetten dan niet mogelijk.

Maar daar ga ik volgende week maar eens over bellen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Lijkt er haast op dat gebruik en teruglevering bij elkaar is opgeteld ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 13:36
sjtienuh schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:16:
De meter is inderdaad defect, bij mij heeft het een aantal belletjes geduurd alvorens ze langs kwamen voor een nieuwe meter. Ook hier in het Enexis gebied.

Ik werd eerst op en neer gepingponged, had opeens een torenhoog gas verbruik en daarna helemaal niks meer. Nog een hoop gedoe gehad om een juiste schatting te krijgen van het gebruik.

Ik adviseer je om te bellen en je niet af te laten schepen.
Het je het teveel betaalde bedrag ook terug gekregen? Buurvrouw onder mij had hetzelfde. Enorm hoog gasgebruik, 500 euro teveel betaald. Nu ze een nieuwe meter heeft is het allemaal in orde en is het verbruik veel lager.
Liander zegt dat ze vorige jaar veel langer heeft gedouched en de CV veel hoger heeft gehad. Liander wil er niets van weten, en ze krijgt het niet terugbetaald.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Brandonj
D-dark schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:28:
Ik zou even op de meter kijken of daar wel de juiste waardes staan.
Sinds 30 maart in Stedin gebied zelfde probleem. Uitlezen gaat niet meer door de netbeheerder. Meter zelf via poort uitlezen met pi meter werkt wel prima.

Mogelijk te maken met:
KPN stopt op 31 maart 2022 met het 3G-netwerk. Neem je geen actie, dan val je automatisch terug op het 2G-netwerk. Je internetverbinding is dan minder snel en de geluidskwaliteit is lager. Ook is tegelijkertijd bellen én internetten dan niet mogelijk.

Maar daar ga ik volgende week maar eens over bellen.
De levering-waardes op de meter lopen gewoon door, al zij het dus met 1kW/h; zelfs als de hoofdschakelaar uitstaat).. De waardes van teruglevering staan echter al twee weken still (~8.200 Wp op oost-west)
DukeBox schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:31:
Lijkt er haast op dat gebruik en teruglevering bij elkaar is opgeteld ?
Dat vermoeden had ik ook, echter als ik de omvormer en de PV groep uitschakel, blijft het actuele vermogen op de meter alsnog rond de 1kW hangen

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Brandonj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:41:
Dat vermoeden had ik ook, echter als ik de omvormer en de PV groep uitschakel, blijft het actuele vermogen op de meter alsnog rond de 1kW hangen
En andersom, dus alles uit behalve PV ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Brandonj
DukeBox schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:44:
[...]

En andersom, dus alles uit behalve PV ?
Ook in dat geval is er geen verschil merkbaar op de meter, schommelt alsnog rond de 1kW.

Denk dat ik wel kan concluderen dat de meter kapot is. Ondertussen een monteursafspraak gemaakt voor komende donderdagmiddag.
Zie vooral op tegen de compensatie-discussie rondom mijn opwekking en verbruik. Gelukkig is de periode in mijn geval niet al te lang.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
Saeverix schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:35:
[...]

Het je het teveel betaalde bedrag ook terug gekregen? Buurvrouw onder mij had hetzelfde. Enorm hoog gasgebruik, 500 euro teveel betaald. Nu ze een nieuwe meter heeft is het allemaal in orde en is het verbruik veel lager.
Liander zegt dat ze vorige jaar veel langer heeft gedouched en de CV veel hoger heeft gehad. Liander wil er niets van weten, en ze krijgt het niet terugbetaald.
Ik heb de eindafrekening nog niet gehad die komt in oktober. Het beschreven voorval heeft van dec. t/m maart geduurt. dus hou het zeker in de gaten. Netbeheerder heeft zelf de herziene verbruik opgesteld en deze met de energieleverancier gecommuniceerd. Ik ga ervan uit dat het goed komt.

Bij mij ging het om duizenden euro's teveel. Gebruik normaal 800m3 nu waren het er ongeveer 6000m3.
Kreeg een geschat verbruik van 370m3. Nou bijna de helft van het jaar verbruik. Hierop tegenin gegaan en nu kom ik op de helft uit qua geschat verbruik 8)7
Pagina: 1