Luide tik in speakers veroorzaakt door magneet subwoofer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustrum
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-07 13:51
Beste Tweakers,

Ik zit met een gekmakend probleem in mijn audio-installatie.
Steeds als ik de receiver inschakel klinkt er een scherpe tik/pok door de satelliet-speakers. Soms zo venijnig dat ik vrees dat de tweeters het niet overleven.

Dit probleem doet zich voor sinds ik mijn KEF-setje (KHT2005) heb vervangen door Piega satelliet speakers en een REL Q3 subwoofer. De receiver (Denon) is hetzelfde gebleven.

Wat ik al vergeefs heb geprobeerd (schrik niet):
  • 2 andere versterkers
  • 3 andere satelliet speakersets
  • 4 andere subwoofers*
  • Versterkermodule uit de subwoofer verwijderen
  • Randapparatuur weghalen
  • Alle bekabeling (signaal / coax / speaker) vervangen
  • Sub magnetisch afschermen met contramagneet
  • De sub verplaatsen
  • De gehele benedenverdieping zonder stroom zetten
  • De speakers loskoppelen van de bedrading
  • Huilend op de grond liggen :'(
*)hierbij viel het op dat hoe 'zwaarder' de subwoofer is, hoe harder de tik.

De opstelling is 5.1, de afstand tussen de satellieten is circa 4 meter tussen L en R en 3,5 tussen voor en achter. Ze hangen aan de muur op zo'n 2,60 meter hoogte. De sub staat in een hoek onder één van de satellieten.

Het is zelfs zo gek dat als de speakers niet zijn aangesloten en ik de connectoren met elkaar verbind, er ook een tik klinkt. Daar komt nog bij dat niet per defenitie de speaker die het dichtst bij de sub hangt het hardst tikt. Dit lijkt willekeurig te verschillen bij alle vijf de satellieten.

Na veel zoekwerk en rondvragen heb ik nu het vermoeden dat in de speakerfilters een condensator zich oplaadt (door inductie?) en zich ontlaadt naar de luidsprekers op het moment dat deze wordt kortgesloten of verbinding krijgt met de receiver (de tik valt gelijk met het tikken van de relais van de speakerbeveiliging).

De enige manier om dit op te lossen is door de subwoofer uit de kamer te halen. Volgens mijn theorie zorgt de magneet van de sub er dus voor dat er 5 meter verderop een condensator zich draadloos oplaadt. De vraag is "kan dat überhaupt?" en zo ja "hoe dan?".

De reden dat dit zich niet voordeed met de KEF-set kan zijn dat de KEF-eitjes magnetisch afgeschermd zijn, maar dan vraag ik me nog af hoe ik aan zo'n sterk magnetisch veld kom in de woonkamer en of dat wel gezond is.

Alvast dank voor het doorlezen van dit epistel en hopelijk heeft iemand nog een idee. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Pak het systematisch aan. Begin met alleen de versterker en de satellietluidsprekers, waarbij van de versterker alleen de luidsprekerkabel en netkabel aangesloten zijn. Krijg je dan een tik? Zo nee, voeg de subwoofer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustrum
TBTL schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:49:
Pak het systematisch aan. Begin met alleen de versterker en de satellietluidsprekers, waarbij van de versterker alleen de luidsprekerkabel en netkabel aangesloten zijn. Krijg je dan een tik? Zo nee, voeg de subwoofer toe.
Bedankt voor je reactie.
Zoals je aangeeft ben ik ook te werk gegaan. Uiteindelijk was de conclusie dat alleen het fysiek verwijderen van de subwoofer effect heeft. Het probleem deed zich ook voor toen de versterkermodule eruit was en dus alleen het kastje met de luidspreker erin er stond. Zelfs als de hele verdieping zonder stroom staat komt het voor. Het moet dus haast wel de magneet zijn die het veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustrum
Misschien ook nog goed om toe te voegen: Als er een tik is geweest duurt het weer even voordat het opnieuw gebeurt. Hoe langer de tussentijd, hoe harder de tik. Vandaar mijn theorie over het 'opladen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
De magneet van die speaker in de subwoofer geeft een statisch magnetisch veld, daar kun je niks mee op of ontladen. (Helaas zelfs, dat zou namelijk gratis energie betekenen.)

Wat de oorzaak wel is, geen idee. Maar zeker niet die magneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

In je versterker zou volgens mij een relais moeten zitten die dit voorkomt. Zou het eens met een andere receiver proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52

BCC

Ik denk dat je idd last heb van een "inrush current" van een condensator. De sub verplaatsten deed je denk ik met een langere kabel? Dat zorgt voor meer weerstand en dempt de inrush. Kun je niet die langere kabel er aan houden en de sub weer op z'n normale plek zetten? Dat moet ook simpel te testen zijn.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustrum
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:07:
In je versterker zou volgens mij een relais moeten zitten die dit voorkomt. Zou het eens met een andere receiver proberen.
In eerste instantie was ook mijn idee dat het aan de receiver lag. Ik heb dan ook 2 andere geprobeerd, beiden met hetzelfde probleem. Zelfs zonder receiver gebeurt het. (als ik de + en - speakerdraden tegen elkaar aan tik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustrum
BCC schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:10:
Ik denk dat je idd last heb van een "inrush current" van een condensator. De sub verplaatsten deed je denk ik met een langere kabel? Dat zorgt voor meer weerstand en dempt de inrush. Kun je niet die langere kabel er aan houden en de sub weer op z'n normale plek zetten? Dat moet ook simpel te testen zijn.
Dit heb ik ook al geprobeerd, evenals de kabels compleet verwijderen. Maar het probleem doet zich zelfs voor als er niet eens electronica in de sub zit. (de hele module eruit) en de hele verdieping zonder stroom staat. Ook bij andere subs die ik heb geprobeerd gebeurt het, alleen minder erg. Waarschijnlijk omdat de REL wat krachtiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustrum
AllesKan schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:36:
De magneet van die speaker in de subwoofer geeft een statisch magnetisch veld, daar kun je niks mee op of ontladen. (Helaas zelfs, dat zou namelijk gratis energie betekenen.)

Wat de oorzaak wel is, geen idee. Maar zeker niet die magneet.
Bedankt voor de opheldering. Ben er al een poos mee aan het tobben, maar het is om zot van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:22
Heb je de speakers onder een hoek gekanteld naar boven of beneden hellend geplaatst?

Misschien dat de woofer-membranen in de satellieten door de zwaartekracht wat gaan “uitzakken” over hun eigen as, daardoor iets of wat van het interne scheidingsfilter opladen, en bij kortsluiten van de draden dit weer ontladen wordt via de tweeters.

in dat geval zou je eens kunnen kijken of het ook optreedt als je de speakers gewoon verticaal plaatst, zoals “gebruikelijk” dus.

Dat is zowat het enige vergezochte wat ik kan verzinnen, vooral omdat het ook optreedt als je de speakerkabels volledig los haalt.
Het kan ook meteen verklaren dat het erger optreed als je een tijdje gewacht hebt (mechanisch is dan na een tijdje de woofer wat verder uitgezakt, zeg maar)

Zoals hierboven genoemd kan het statische magneetveld van de subwoofer inderdaad niets opladen. Is met enkele meters afstand ook wel extreem ver weg om uberhaupt iets te betekenen, waarschijnlijk meet je daar het statische magneetveld zelfs niet eens meer.

Trouwens:
De Piega satellieten zijn wel passieve speakers, toch?
Je noemt nergens het typenummer van de satellieten namelijk.
Een fotootje van de situatie kan mogelijk ook aanknopingspunten geven…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Als je speakers zelfs zo heftig tikken als je deze aansluit op de versterker terwijl deze al aan staat, klinkt het alsof er een DC-spanning op je luidsprekeruitgangen staat. Als je de luidsprekers aansluit, zie je dan de conus naar voren komen/naar achter trekken (in hoeverre dat te zien is bij een sattellietspeaker). Wel vreemd dat het probleem er nog steeds is bij een andere versterker. Test je hier ook met een ander type en merk versterker?

Heb je toevallig een oscilloscoop of multimeter of kun je deze ergens lenen? Hiermee kan je snel uitmeten of er gekke spanningen op je uitgangen staan en kan je makkelijk zien of het aan je versterker ligt.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk ook eens naar de electra van je huis.
Voel je wel eens een spanning als je een electrisch apparaat en tegelijk een aardcontact aanraakt?
Is er iets met een randaarde-stekker in je audio-setup?
Is de randaarde van je huisinstallatie goed (lage weerstand naar aarde)?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:08
Mustrum schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:45:

De enige manier om dit op te lossen is door de subwoofer uit de kamer te halen. Volgens mijn theorie zorgt de magneet van de sub er dus voor dat er 5 meter verderop een condensator zich draadloos oplaadt. De vraag is "kan dat überhaupt?" en zo ja "hoe dan?".
Nee dit kan niet.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid, al je multimeter op de plus en min van een satelliet speaker zet die niet is aangesloten, meet je dan een spanning? En zo ja, wat gebeurd er bijvoorbeeld mee als je een tijdje wacht, of als je sub verplaatst?

Dat een serie condensator in een speaker filter zit is het enige wat ik kan bedenken inderdaad, gezien je het ook hebt als je gewoon de input kortsluit. Maar hoe die condensator dan zichzelf oplaadt? En al helemaal afhankelijk van waar een subwoofer staat? Ik niet snappie doen. In principe zou magneet veld daarvan iets aan de conus kunnen trekken van je tweeter, maar behalve dat die verklaring nog wel wat problemen heeft (want een vast magneetveld zou altijd gelijk trekken), zie ik dat ook echt niet op meters afstand effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:22
Daam schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:04:
Als je speakers zelfs zo heftig tikken als je deze aansluit op de versterker terwijl deze al aan staat, klinkt het alsof er een DC-spanning op je luidsprekeruitgangen staat. Als je de luidsprekers aansluit, zie je dan de conus naar voren komen/naar achter trekken (in hoeverre dat te zien is bij een sattellietspeaker). Wel vreemd dat het probleem er nog steeds is bij een andere versterker. Test je hier ook met een ander type en merk versterker?

Heb je toevallig een oscilloscoop of multimeter of kun je deze ergens lenen? Hiermee kan je snel uitmeten of er gekke spanningen op je uitgangen staan en kan je makkelijk zien of het aan je versterker ligt.
Maar het treedt óók op als TS de luidsprekerkabels helemaal loshaalt van de versterker, en dan na een tijdje de + en - van de speakerkabel met elkaar kortsluit… Dat is dus volledig los van de versterker, en dat sluit per definitie alle oorzaken uit die iets met de versterker te maken hebben…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mustrum
Hier nog wat antwoorden op jullie vragen én een oplossing! oOo
BrainCrash schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:21:
Heb je de speakers onder een hoek gekanteld naar boven of beneden hellend geplaatst?
...
Dat is zowat het enige vergezochte wat ik kan verzinnen, vooral omdat het ook optreedt als je de speakerkabels volledig los haalt.
...
Trouwens:
De Piega satellieten zijn wel passieve speakers, toch?
Je noemt nergens het typenummer van de satellieten namelijk.
Het gaat om Piega S3 speakertjes en die zijn inderdaad passief. Én ze hangen inderdaad gekanteld naar beneden gericht.
Wellicht vergezocht, de woofertjes zijn maar 3,5", maar wie weet.
Daam schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:04:
Test je hier ook met een ander type en merk versterker?
De Denon receiver had ik in eerste instantie al laten nakijken. Daarna heb ik inderdaad getest met verschillende merken en types versterkers.De invloed van de versterker is hiermee eigenlijk uitgesloten.
Juup schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:58:
Kijk ook eens naar de electra van je huis.
Voel je wel eens een spanning als je een electrisch apparaat en tegelijk een aardcontact aanraakt?
Is er iets met een randaarde-stekker in je audio-setup?
Is de randaarde van je huisinstallatie goed (lage weerstand naar aarde)?
Zelfs als ik de woning zonder spanning zet, komt het voor. De WCD waarop de versterker is aangesloten is niet geaard. Maar met een verlengsnoer op een wel geaarde WCD gebeurde het ook.
Sissors schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:37:
Dat een serie condensator in een speaker filter zit is het enige wat ik kan bedenken inderdaad, gezien je het ook hebt als je gewoon de input kortsluit. Maar hoe die condensator dan zichzelf oplaadt? En al helemaal afhankelijk van waar een subwoofer staat? Ik niet snappie doen.
Precies dit. Zoals ik al zei, het is gekmakend. Maar gelukkig heb ik een oplossing aangereikt gekregen van iemand op Marktplaats. :) :

Het is opgelost door een weerstandje van 2K Ohm / 2 watt over de speakerterminals van de Piega's te plaatsen.
Dit voorkomt dat de condensator zichzelf oplaadt. Hiermee is de oorzaak van dat opladen niet gevonden, maar de luide tikken zijn in ieder geval verleden tijd.

Iedereen heel hartelijk bedankt voor het meedenken. (y)
Pagina: 1