Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 08:28
Hi Tweakers,

Op het moment heb ik een vast contract bij Vattenfall, tot 31 juli 2022.
Daar heb ik de volgende tarieven:

elektra:
  • Normaaltarief: € 0,197823 per kWh
  • Daltarief: € 0,175317 per kWh
  • Vaste leveringskosten: € 5,99/maand
gas:
  • leveringskosten: € 0,938742 per m³
  • vaste leveringskosten: 5,99/maand
Nu zou je denken, fijn.. lage tarieven.. lekker blijven zitten waar je zit.
Echter, ik krijg op 1 juni, dus 2 maanden voor het aflopen van mijn contract, zonnepanelen.
Ik verwacht beide maanden ongeveer 650 kwh op te wekken (dus totaal 1300 kwh)

Ik verbruik zelf ongeveer +/-300 kwh / maand, dus 600 kwh totaal. Ik kan dus 700 kWh terug leveren
Ik verwacht ongeveer 130 m³ gas te verbruiken in juni en july.

Vattenfall geeft een zeer lage terugleververgoeding van € 0,07 / kWh

Mijn vraag:
is het logischer om bij vattenfall te blijven zitten, wetende dat ik een zeer lage terugleververgoeding krijg?
Of, kan ik beter een boete accepteren (ik verwacht rond de 100 euro?) en overstappen op een variabel contract met een veel hogere vergoeding?

stel, ik stap over naar Eneco:
  • Stroom: € 0,6915 kWh
  • gas: € 2,7745 m³
  • vaste kosten: € 11,98/maand
  • teruglevering: € 0,5856 kWh
kosten Eneco juni/july = (130*2,7745) + (2*11,98) - (700*0,5856) + 100 (boete) = 360,685+23,96-409.92= - €74,725
kosten Vattenfall juni/july = (130*0,938742) + (2*11,98) - (700*0,07) = 122 +23,96 - 49 = € 96,96

vergeet ik iets?
100 euro boete is wellicht wat hoog voor 2 maanden voor het contract opzeggen?
Is het logisch om direct na de zomer (dus ergens September), weer over te stappen naar een leverancier met lagere gaskosten (Mega b.v. kost € 1,7708/ m³ maar geeft slechts € 0,05 / kWh teruglevering)

Hopenlijk kunnen jullie mij helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kunt gas en stroom splitsen.

Je zou dan dus 50 euro boete betalen; en eventuele overstap bonus gaat verloren.. Moet je ook meerekenen.
Het grote terugleververgoeding topic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-05 21:56

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Is het niet mogelijk om alleen over te stappen voor de stroom? Gasverbruik van 130m3 voor 2 maanden in de zomer (SWW) lijkt mij best wel veel.
Er is een ook een "terugleververgoeding " forum voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Felke salderen loopt per jaarafrekening, dus 2 maanden zonnepanelenopbrengst gaat van het jaarverbruik af. Neem aan dat je per jaar meer dan 1300 kWh verbruikt? Dus je hebt helemaal (nog) niets te maken met terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 08:28
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:22:
@Felke salderen loopt per jaar, dus 2 maanden zonnepanelenopbrengst gaat van het jaarverbruik af. Neem aan dat je per jaar meer dan 1300 kWh verbruikt? Dus je hebt helemaal (nog) niets te maken met terugleververgoeding.
Per jaar? Hoe werkt dat dan als je meerdere keren per jaar overstapt?
Jaarverbruik is 3500, opbrengst straks 4500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Felke schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:35:
[...]

In jouw geval het verbruik van Vattenfall van de vorige jaarafrekening tot aan 31 juli 2022 (ongeveer 1 jaar terug) minus opwek door zonnepanelen (ongeveer 3500-1300=2200 kWh). Aangezien de opbrengst van 2 maanden zonnepanelen niet groter is dan het totaalverbruik, heb je niets te maken met terugleververgoeding.

Volgend jaar is een ander verhaal, dus je kunt wel kijken of het voordelig is om over te stappen naar een andere aanbieder per 1 augustus 2022 (1000 kWh overschot/terugleververgoeding).

Binnen een jaar overstappen is niet altijd handig met zonnepanelen:
Stap 5: Moment van overstappen

Als u wil overstappen met zonnepanelen, is het moment van overstappen erg belangrijk. In de zomer wekt u namelijk meer op dan u verbruikt. Normaal is dat niet erg, want u saldeert over de hele jaarafrekening. Echter, wanneer u overstapt in of vlak na de zomer, wordt er een tussentijdse eindnota opgemaakt. Nu kunt u uw 'teveel' opgewekte stroom niet verrekenen met de stroom die u bijvoorbeeld in de winter afneemt van uw leverancier.

Voor de teveel opgewekte stroom krijgt u doorgaans slechts een vergoeding van 6 cent per kWh, terwijl iedere kWh die u afneemt zo'n 23 cent kost. Stap daarom met zonnepanelen pas over als u zeker weet dat u minder hebt opgewekt dan u hebt verbruikt, gemeten vanaf de laatste jaarnota.

[ Voor 42% gewijzigd door ZuinigeRijder op 12-04-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
Felke schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:35:
[...]

jep, je betaald voorschotten per maand om je jaar bedrag te betalen.
dus je 2 maanden zonnepanelen gaan van de 3500kWh af.
dus een 3500kWh - 600kWh = betalen dit jaar.
zoals @ZuinigeRijder ook zegt. ;)
(wees verstandig verlaag je voorschot maar niet, dit krijg je gewoon terug, vattenvall is geen gevaarlijke leverancier.)

doe dat dan A.U.B gewoon tegen het lage tarief van het contract wat je nu nog hebt.
dat is het beste voor je portemonnee.

maar ga wel kijken wat je gaat doen na dit contract.
belangrijk is dat je dan wel kennis nodig hebt over de ingewikkelde energie rekening die je krijgt.
momenteel geeft eneco een aardig contract voor bezitters die meer opwekken als gebruiken.
(en een aardige regeling dat je geen bank hoeft te spellen.)

pas op voor: sommige leveranciers willen dat je bank speelt.
je mag dan elke maand 10€ betalen, maar op het einde van het jaar krijg je die 12x10€ terug.
+ het restant heffing korting op je rekening (+/-450€)
+ het bedrag wat je nog krijgt via een aparte rekening (vaak een aantal weken later als je jaar afrekening)
en deze is dan ex BTW ex EB ex ODE, met wat mazzel(of verstand gebruiken).

pas op voor de kleine letters:
mijn oude (ik werd gedwongen om bij hun een contract af te sluiten, had geen keus.) leverancier.
die beloofde op de website:
DGB Energie hanteert de volgende terugleveringsmethode
Bij een dubbel telwerk (hoog en laag registratie) wordt het verbruik van beide telwerken bij elkaar opgeteld, vervolgens wordt het totale verbruik gesaldeerd. Dit houdt in dat een eventueel overschot op het ene telwerk gesaldeerd wordt op het andere telwerk. Bij een enkel telwerk wordt het verbruik gesaldeerd tegen het enkel tarief. Wekt u meer energie op dan dat u verbruikt? Dan ontvangt u een terugleververgoeding dat gelijk is aan het lage leveringstarief inclusief BTW en exclusief energiebelasting/opslag duurzame energie.
bron: https://www.dgbenergie.nl/veelgestelde-vragen/
nu had ik bij hun een contract voor 0,68€/kWh, dus kun je denken nice.
maar in het kleine letters van het contract staat dus 0,025€/kWh.
of te wel dit zijn boeven, van een vies soort, oplichters is misschien het beste woord.
wees hier tegen gewapend. ;)

(je hoeft geen medelijden te hebben met mij, ik heb ze een behoorlijke poot uitgedraaid.
ben niet gediend van dit soort praktijken. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1