Zonnepaneelinstallatie van 4800Wp op een PV-verdeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
Goedenavond,

Momenteel ben ik in de markt voor zonnepanelen, en heb inmiddels via een bedrijf die ik via via aangeraden heb gekregen een offerte geaccepteerd. Zij komen volgende maand voor 4800Wp aan zonnepanelen monteren (12x400) met een GoodWe 4200 D-NS omvormer. De dak oriëntatie is zuid met een hellingshoek van 45 graden. Een directe (nieuwe) kabel naar de meterkast is niet mogelijk (alleen buitenom of binnen in het zicht, wat ik idealiter niet wil) en daarom wordt er een PV verdeler geplaatst op een bestaande wasmachine groep. Mijn vraag gaat over de genoemde PV verdeler en het maximaal vermogen wat daar (veilig) op terug geleverd kan/mag worden.

Bij navraag verteld de verkoper mij dat ze zowel de aansluiting in de meterkast, als in de PV verdeler voorzien van een 20a zekering. Dit zou dan een max vermogen van 4600w aankunnen (20a x 230v). Omdat de omvormer max 4200w levert zal dit dus goed moeten gaan.

Echter, nu lees ik op verschillende websites en forums dat op een PV verdeler een maximaal vermogen van 3000-4000w mag worden aangesloten. Het genoemde vermogen varieert per website en ik krijg dit niet eenduidig gevonden, maar ik vermoed dat dit met de 16a zekeringen in deze verdelers te maken heeft (wat op een max van 3680w uit zou komen). Ik vind ook geen PV verdelers in de verkoop die met standaard een 20a zekering worden geleverd. :?

Weet iemand hoe dit exact zit? Kunnen die zekeringen in de PV verdeler 'veilig' worden vervangen door een 20a variant? En dan ook nog zonder problemen aangesloten op een bestaande groep (die momenteel gezekerd is met 16a, maar die dus vervangen wordt door ook 20a)?

De leverancier aansluiting zou het wel aan moeten kunnen (1x35a), maar ik maak me meer zorgen om de bestaande bekabeling (koper draden, in een jaren '80 woning).

Graag hoor ik van jullie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of het veilig is en/of het mag is niet simpel met een ja of nee te beantwoorden.

Stel dat er een aantal lasdozen in de kabel naar boven zitten, en je kan daar van beide kanten in theorie 20A invoeren, dat is verre van veilig, en ook zeker niet iets wat ik in huis zou willen hebben. Idem wanneer er een 1,5mm2 draad ergens tussen zit in plaats van 2,5mm2.
Of wanneer er ergens nog een aftakking op die wasmachine groep zit om bijvoorbeeld een paar wcd's te voeden.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden, die wij op afstand niet zien, die een installateur wel zal controleren.

Overigens, een B16 zal het ook wel houden, het is niet dat die er bij 16,1A al uit springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:12
B16 kan wel een uur of 2 op 3900W voordat hij eruit klapt, maar op een lange zonnige dag gaat dat mogelijk af en toe mis. Dit kun je wel een een uitschakelcurve van een B16 opzoeken.

De grote vraag zal inderdaad zijn of de bekabeling goed is. Als dit in een PVC buis naar de meterkast loopt zonder aftakkingen, dan kun je ook overwegen om daar direct nieuwe kabels door te trekken. In dat geval weet je zeker dat je goed zit. Dan zou je zelfs 4mm2 kabels kunnen overwegen, dan heb je minder weerstand op de kabel (dus lager voltage verlies), waardoor je (1) minder warmteverlies op die kabel hebt, en (2) minder snel last hebt van een uitvallende PV installatie als het voltage op het net te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 15:54
Bij mij is ook bestaande bekabeling gebruikt waar oa de cv op zit en wat slaapkamerstopcontacten. Niet zo vermogend als wat een wasmachine kan trekken lijkt me(maar maakt dacht ik niet uit omdat dacht ik de zonne-energie dan eerst naar die groep gaat en dus de kast niet passeert.)

Bij mij zeiden ze dat er daardoor maximum een 3 Kw omvormer mocht. In theorie zou 3,68 Kw ook kunnen denk ik(daarom dat zulke types volgens mij ook worden gemaakt). Maar niet slecht om wat reserve te nemen, vandaar 3 Kw.

Ik zou het risico niet nemen, gewoon 3 Kw omvormer en 10x400 Wp zonnepanelen leggen dan, zal anders te vaak aftoppen bij zuid oriëntering.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:53
Bij mij zit er 4800 Wp op een 5k omvormer op een groep die van 16A naar 25A is aangepast bij een 1x35A hoofdaansluiting.

De omvormer zit recht boven de meterkast via een enkele kabel die minder dan twee meter is. Bestaande kabel van 2,5 mm^2.

Dit werkt nu vier jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!

Het betreft een groep waar alleen de wasmachine wcd op zit, maar of die tussendoor onderbroken wordt t.b.v. bijvoorbeeld verlenging weet ik niet zeker.

Als ik het goed begrijp komt het dus neer op het volgende:
- Bestaande aansluiting vervangen door 20a is een risico. Hierbij is de nu al aanwezige bekabeling de beperkende factor en niet zozeer de PV verdeler.
- De bestaande aansluiting houden op B16 zou ook kunnen, maar deze zou dan op bepaalde dagen er uit kunnen klappen?
- Bovenstaand risico kan worden opgelost door de bestaande bekabeling te vervangen (of door minder panelen te laten leggen..)

Is dit iets wat de installateur normaliter op de dag van installatie controleert en indien nodig vervangt? (dit vraag ik ook nog even na bij het betreffende bedrijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ben bang dat je installateur echt niet gaat controleren of er ergens iets aan die leiding geknoopt is en of er allemaal lasdozen onderweg zitten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:13
Grote kans dat het 2.5mm is. Daar mag max 16A (~3600 watt) op (volgens NEN1010 onder bepaalde omstandigheden mag je ook 20A wat ik begreep) maar dat zou ik niet doen, die kabels gaan echt warm worden als je daar de volle lading over terug levert met 4800Wp.

Ikzelf heb een nieuwe kabel genomen met 4mm2 draden. Kostje goede 4 uur prutsen om weggewerkt te krijgen maar kan nu zonder nadenken de volle belasting overheen gooien.

[ Voor 31% gewijzigd door Jan-man op 12-04-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik stond voor dezelfde situatie. Ik heb gekozen voor 4290wp op een 3.6kw omvormer. 20A in de meterkast en 16A. in de PV verdeler.

omvormer van 3.6kw zorgt voor een extra "zekerheid" dat er nooit meer dan 16A door de installatie gaat.

Ik had er geen goed gevoel bij om de bekabeling mogelijk te overbelasten. (kleine kans, maar toch)

[ Voor 17% gewijzigd door MP3-Junky op 12-04-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07:13
Jan-man schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:28:
Grote kans dat het 2.5mm is. Daar mag max 16A (~3600 watt) op (volgens NEN1010 onder bepaalde omstandigheden mag je ook 20A wat ik begreep) maar dat zou ik niet doen, die kabels gaan echt warm worden als je daar de volle lading over terug levert met 4800Wp.

Ikzelf heb een nieuwe kabel genomen met 4mm2 draden. Kostje goede 4 uur prutsen om weggewerkt te krijgen maar kan nu zonder nadenken de volle belasting overheen gooien.
Ja mee eens. 2,5mm² kan prima een tijdje 20A aan. Maar het staat in de zomermaanden 6-8 uur per dag, continue in te voeden. En dat betekent dat de kabel best warm wordt. Het kan misschien volgens de specs maar voelt voor mij niet goed. Ik zou idd proberen een 4mm² kabel aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-07 18:55
Als je van plan bent om van het gas af te gaan zal er waarschijnlijk nog een extra kabel naar boven toe moeten voor de warmtepomp?

Een kabel buitenlangs in een ruime kabelgoot, of binnen langs het plafond zal je waarschijnlijk uiteindelijk toch niet aan gaan ontkomen.
Dan kan je het nu beter in een keer goed doen en die 150 euro voor de pc verdeler gebruiken in net uitziende kabelgoten waar meerdere kabels door kunnen.

Misschien dat de kabel door door de regenpijp mee naar boven kan liften?
Pagina: 1