Automatisch invullen excel met meerdere gegevens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beers
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-10-2024
Mijn vraag
Ik ben bezig met een excel werkblad waarbij ik als dropdown menu 3 namen heb
Vb:
Jan de vries
Henk de jong
Kees de vries

Als ik in het dropdown menu Jan de vries kies wil ik graag in de cel eronder zijn e-mail automatisch hebben ingevuld

Dus ik kies Jan de vries in B2 dan wil ik in B3 Jan.devries@hotmail.com

Kies ik Henk de jong in b2 dan wil ik in B3 Henk.dejong@hotmail.com
Kies ik Kees de vries in b2 dan wil ik in B3 kees.devries@hotmail.com

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al geprobeerd. =als(of(b2=“Jan de vries”;b2=“Henk de jong”;b2=“kees de vries”)”Jan.devries@hotmail.com”;”Henk.dejong@hotmail.com”;”kees.devries@hotmail.com”)

Ik krijg hierdoor errors met de spaties tussen voor en achternaam en verder waarschijnlijk ook nog wel wat errors.

Zou iemand mij kunnen helpen?

Groet,

Beers

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-10 10:40

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Of is niet de juiste functie, want als het maar één van de waardes is, dan is het Waar en doet Excel het uitvoeren van het waar gedeelte (en zo niet, dan het fout-gedeelte). En hoe jij Als hebt geschreven werkt het niet.

code:
1
=ALS(<check>;<uitvoeren als waar>;<uitvoeren als fout>)

Ik heb eigenlijk geen tijd, dus hier de uitleg wat handig is, maar je zal moeten googlen voor hoe je dat moet invoeren
  1. Maak een nieuw tabblad, A1 maak je "Naam" (zonder quotes) en B1 maak je "Email" (ook zonder quotes)
  2. Vul je gegevens in
  3. Maak er een tabel van (Menu invoegen -> Tabel), je tabel heeft kopgegevens aanvinken
  4. Pas de naam aan (linksbovenin) staat waarschijnlijk Tabel1, maak er Mailinglist oid van
Nu kan je in B3 van je oorspronkelijk blad de formule gebruiken:
code:
1
=X.Zoeken(B2;Mailinglist[Naam];Mailinglist[Email];"Niet gevonden")

Je kan je dropdownlijst ook laten verwijzen naar de tabel
code:
1
=Mailinglist[Naam]

Succes verder ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:48

codex

Geen OpenAI agent :)

GRDavies75 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:11:
Of is niet de juiste functie, want als het maar één van de waardes is, dan is het Waar en doet Excel het uitvoeren van het waar gedeelte (en zo niet, dan het fout-gedeelte). En hoe jij Als hebt geschreven werkt het niet.

code:
1
=ALS(<check>;<uitvoeren als waar>;<uitvoeren als fout>)

Ik heb eigenlijk geen tijd, dus hier de uitleg wat handig is, maar je zal moeten googlen voor hoe je dat moet invoeren
  1. Maak een nieuw tabblad, A1 maak je "Naam" (zonder quotes) en B1 maak je "Email" (ook zonder quotes)
  2. Vul je gegevens in
  3. Maak er een tabel van (Menu invoegen -> Tabel), je tabel heeft kopgegevens aanvinken
  4. Pas de naam aan (linksbovenin) staat waarschijnlijk Tabel1, maak er Mailinglist oid van
Nu kan je in B3 van je oorspronkelijk blad de formule gebruiken:
code:
1
=X.Zoeken(B2;Mailinglist[Naam];Mailinglist[Email];"Niet gevonden")

Je kan je dropdownlijst ook laten verwijzen naar de tabel
code:
1
=Mailinglist[Naam]

Succes verder ermee
Met een drop-down werkt dat volgens mij nog steeds niet zo. In de lijst verwijzing van de validatie moet dan ipv Mailinglist[Naam] de formule INDIRECT("Mailinglist[Naam]") gebruikt worden omdat Excel de array verwijzing nog steeds niet lijkt te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Beers schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:15:
Ik heb al geprobeerd. =als(of(b2=“Jan de vries”;b2=“Henk de jong”;b2=“kees de vries”)”Jan.devries@hotmail.com”;”Henk.dejong@hotmail.com”;”kees.devries@hotmail.com”)
Ik krijg hierdoor errors met de spaties tussen voor en achternaam en verder waarschijnlijk ook nog wel wat errors.
Als je het beslist in 1 formule wil, dan kan het bv. met volgende formule in B3:
code:
1
=ALS(B2="Jan de Vries";"jandevries@hotmail.com";ALS(B2="Henk de Jong";"henkdejong@hotmail.com";ALS(B2="Kees de Vries";"Keesdevries@hotmail.com";"")))

Maar als je de namen met bijbehorende e-mailadressen in 2 kolommen plaatst, dan kun je eenvoudig met vert.zoeken in B3 het gewenste e-mailadres laten invullen.