Grondopstelling zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.274 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 08:51
1. Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30Qorg19lRGPkt29Zox98d0NQaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XTDigLsVXESGu5DpLBtzLb8P.png?f=user_large

2. Beschikbare (dak)ruimte
30 x 2 meter aan de noordzijde van de open plek

3. Schaduw
He tis een open plek in het bos van 25x40 meter breed. De omringende bomen zijn 15 meter hoog. Dus wel wisselende schaduw

4. Jaarverbruik
Verbruik is nog onbekend. Wel hebben we op dit moment een tesla model x, in de nieuwbouw komt waarschijnlijk een 3-12 kW grond warmtepomp en een 21kW lucht warmtepomp.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3x35A

6. Budget en doel
Zo veel mogelijk opbrengst tegen een zo'n laag mogelijke prijs.

7. Wie gaat het project uitvoeren
De installatie doe ik zelf.

8. Bijhouden van data
Mag zeer summier. Heb zakelijk 128 panelen en kijk er alleen naar bij een storing.

9. Reeds verkregen offertes
Nog geen offertes, wil gericht offertes opvragen als ik weet welk systeem ik wil.

10. Regio
Zwolle-Apeldoorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:09
Heb je gecontroleerd of zonnepanelen op de grond vergunningsvrij is in jouw gemeente? Als het niet in het zicht komt zal er denk ik niemand over klagen.
3. Schaduw
He tis een open plek in het bos van 25x40 meter breed. De omringende bomen zijn 15 meter hoog. Dus wel wisselende schaduw
6. Budget en doel
Zo veel mogelijk opbrengst tegen een zo'n laag mogelijke prijs.
Je kunt kiezen voor fancy SolarEdge voor de maximale opbrengst uit beschaduwde panelen of je kunt hetzelfde geld investeren in een paar extra panelen bij een systeem met stringomvormer. Allebei heeft mijn goedkeuring.
4. Jaarverbruik
Verbruik is nog onbekend. Wel hebben we op dit moment een tesla model x, in de nieuwbouw komt waarschijnlijk een 3-12 kW grond warmtepomp en een 21kW lucht warmtepomp.
Een 21 kW lucht / lucht VRF systeem bedoel je? 21 kW vind ik best veel voor een nieuwbouwwoning.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:34
busscherski schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:30:

Je kunt kiezen voor fancy SolarEdge voor de maximale opbrengst uit beschaduwde panelen of je kunt hetzelfde geld investeren in een paar extra panelen bij een systeem met stringomvormer. Allebei heeft mijn goedkeuring.
Als ik het goed heb kun je met 28-30 panelen de commerciële optimizers voor 2 panelen inzetten bij gebruik van SE16K.
Die omvormer is wat zwaar voor 30 panelen, maar kost minder dan SE10K/SE12.5K.

Op prijs zou dit tussen SMA en GoodWe/Growatt uit moeten komen.

Welke omvormer keuze dan ook: let op bij keuze bekabeling op afstand tot woning, netspanning en spanningsval

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:29
Niet doen, het zorgt voor verwoestijning van de grond door
1) gebrek aan zonlicht daar
2) samendrukking van grond waardoor bodemleven niet overleeft.

Klinkt groen, maar absoluut niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23
99ruud99 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 06:56:

Heb je daar ook iets van onderbouwing van? Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
https://www.tno.nl/en/foc...m/innovative-solar-parks/
En dan met name https://www.tno.nl/en/foc...er-design-of-solar-parks/ (maar moet even de bron artikelen zoeken waar ze naar refereren)
Samenwerkingsverband met de WUR. https://www.wur.nl/en/Res...Research-Soil-Quality.htm

[ Voor 53% gewijzigd door 99ruud99 op 14-04-2022 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06

Croga

The Unreasonable Man

99ruud99 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:06:
https://www.tno.nl/en/foc...m/innovative-solar-parks/
En dan met name https://www.tno.nl/en/foc...er-design-of-solar-parks/ (maar moet even de bron artikelen zoeken waar ze naar refereren)
Samenwerkingsverband met de WUR.
Die link wijst naar een onderzoek wat gedaan zal gaan worden over de effectiviteit van bifaciale panelen in een opstelling waar ruimte tussen de panelen gelaten wordt. Dat is op geen enkele manier ondersteuning voor je eerdere claim.

Je edit heeft iets geholpen maar zelfs daar wordt de beperking gesteld dat dit effect alleen optreedt als over een groot oppervlak de panelen zo geplaatst worden dat er helemaal geen zonlicht door komt.

- TS heeft het niet over een groot oppervlak
- TS heeft het over een "normale" opstelling die zeker niet in de categorie valt waar men het hier over heeft

Om dan te zeggen "Niet doen" gaat veel te ver. Wellicht zou een "Mischien moet je een paar centimeter tussen de panelen open laten" een beter advies zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Croga op 14-04-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
https://www.wur.nl/nl/Pub...lication-way-353739313134
Hier is het onderzoek gedaan, een review artikel dat ook verwijst naar eerdere onderzoeken.
Hoofdstuk 2.1.3 gaat over de bodem, en verteld waarom de bodem tegenwoordig ook in belangstelling staat, en welke onderzoeken hiertoe geleid hebben (2 onderzoeken in NL).

@Croga was nog aan t zoeken, omdat ik op mobiel zit kan ik niet makkelijk alles bij elkaar zetten, dus was telkens aan het editten.

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 14-04-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:34
De conclusie geld dus voor Zonneparken en dan met name Oost-west opstellingen.

Niet voor een enkele rij panelen. Want daar praten we over bij 30x2 meter.

Verder wordt er gesproken dat AgriPV succesvol kan zijn: dus zo verwoestend zou een enkele rij met voldoende afstand niet moeten zijn.

Soep... heet heet... toch niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 14-04-2022 08:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@vetter Wat is precies je vraag/wat wil je bespreken? Heb je zelf al nagedacht wat je zou willen e.d. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heb hier 60 panelen vrije veld. Eerst een strook antiworteldoek met dikke laag houtsnippers. Geen onkruid maar wel een goede habitat voor insecten. Kan geen insectenhotel tegenop.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:24
Ik zou meer de vraag stellen waarom je 60m2 grond wilt opofferen voor zonnepanelen als je een nieuwbouwhuis hebt/laat bouwen? Dan gooi je toch gewoon je dak helemaal vol? Dan verpest je ook niet een stuk land

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
99ruud99 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 06:56:

Dit zou Idd verboden moeten worden. Zie de zonnefarms uit de grond schieten terwijl je voor een zonnefarms een hele woonwijk kunt plaatsen met zonnepanelen op de daken.

Grond is in NL veel te schaars voor monocultuur van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
eL_Jay schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:27:
[...]

Dit zou Idd verboden moeten worden. Zie de zonnefarms uit de grond schieten terwijl je voor een zonnefarms een hele woonwijk kunt plaatsen met zonnepanelen op de daken.

Ik ben het principieel met je eens, bedenk je echter wel dat praktisch alle monocultuurgewassen die een boer erop plant een lagere financiële opbrengst hebben per hectare én mogelijk nog slechter zijn voor het milieu, afhankelijk van het gewas en de biologischheid van het geheel (kunstmest e.d.).

Derhalve gaat de schaarsheid van de grond imho niet echt op (je mag er over het algemeen toch niets bouwen), maar milieutechnisch zou ik ook voor het dak volleggen gaan in plaats van mijn 0.6 hectare weide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

eL_Jay schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:27:
[...]

"Ik ben principieel tegen autos. Zie de autos uit de grond schieten terwijl je voor een paar autos een complete openbaar vervoer infrastructuur aan kunt leggen die veel meer mensen veel efficiënter kan vervoeren"

Stroman én whataboutism in dezelfde post. Slecht argument.

TS kan geen woonwijk bouwen. Daar heeft hij noch de grond, noch het geld voor (dat laatste is een aanname :-p). TS kan hier dus best een zonnefarm bouwen.
En voor andere zonnefarms geld hetzelfde; als je kunt kiezen tussen nú een zonnefarm en wellicht in de toekomst een woonwijk of nú helemaal niets en mischien in de toekomst een woonwijk dan is de keuze, naar mijn mening, heel eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Croga schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:06:
[...]

"Ik ben principieel tegen autos. Zie de autos uit de grond schieten terwijl je voor een paar autos een complete openbaar vervoer infrastructuur aan kunt leggen die veel meer mensen veel efficiënter kan vervoeren"

Stroman én whataboutism in dezelfde post. Slecht argument.

TS kan geen woonwijk bouwen. Daar heeft hij noch de grond, noch het geld voor (dat laatste is een aanname :-p). TS kan hier dus best een zonnefarm bouwen.
En voor andere zonnefarms geld hetzelfde; als je kunt kiezen tussen nú een zonnefarm en wellicht in de toekomst een woonwijk of nú helemaal niets en mischien in de toekomst een woonwijk dan is de keuze, naar mijn mening, heel eenvoudig.
Lekkere vergelijking, die nog eens fout is ook. OV kan alleen maar door overmatige subsidies van de overheid. Dat maakt het geen slecht idee, maar wel iets om rekening mee te houden.

Dit is geen whataboutism, Het is best een valide punt om te denken aan: Waarom leggen we zonnepanelen op de grond met alle vrije daken?

Uiteraard kan de TS geen woonwijk bouwen, maar de vraag is even of de TS andere opties heeft. We hebben bijv niet gehoord of het dak van zijn huis een goede optie kan zijn? Op dit forum denk je soms wel even mee buiten de directe gebaande vraag. Ik verwacht dat dat idee al bij de TS langs is geweest, maar dat is een aanname.

En ja, het kan verder een prima idee zijn om daar op de grond wat neer te leggen, vanuit het perspectief van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hann1BaL schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:38:
Lekkere vergelijking, die nog eens fout is ook. OV kan alleen maar door overmatige subsidies van de overheid. Dat maakt het geen slecht idee, maar wel iets om rekening mee te houden.
En jij dacht dat zonnepanelen gelegd werden zonder subsidie? Lijkt me juist een extra overeenkomst eerder dan een verschil....

Daarnaast kan OV eenvoudig zonder subsidie. Gewoon autos verbieden, net zoals degene op wie ik reageerde wilde doen met zonnepaneeltuinen. Moet je eens kijken hoe snel OV rendabel is én goedkoper én millieuvriendelijker.
Dit is geen whataboutism, Het is best een valide punt om te denken aan: Waarom leggen we zonnepanelen op de grond met alle vrije daken?
Omdat ik míjn zonnepaneel niet op jóuw vrije dak mag leggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:27:
[...]

En jij dacht dat zonnepanelen gelegd werden zonder subsidie? Lijkt me juist een extra overeenkomst eerder dan een verschil....
Geen BTW betalen != subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:04
Er is een wezenlijk verschil, maar het effect voor de eenvoudige eindklant met een particuliere installatie is hetzelfde: het kost minder. Fijn.

Terug baarde vraag van TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nee, dit gaat nergens meer heen. @vetter je ziet wat er gebeurt als je te weinig informatie geeft en niet reageert op vragen, dan gaat je topic alle kanten op.... deze gaat dicht, mocht je een nieuw topic willen openen geef dan nog iets meer info (en bijvoorbeeld een vraagstelling er in)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.