Waarom geen subsidie op lucht/lucht warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-05 17:16
Er zijn inmiddels airco's die heel goed geschikt zijn om als warmtepomp ook gebruikt te kunnen worden in de verwarmingsmodus. Terwijl veel airco-bezitters hun airco nooit gebruiken voor verwarming (ondanks makkelijk te debuncken verhalen over legionella e.d.) lukt het velen om met een omkeerbare airco zelfs van het aardgas te gaan. Al dan niet met ondersteuning van infraroodverwarming voor bijvoorbeeld de badkamer. Toch is er voor een lucht lucht warmtepomp, in tegenstelling tot de duurdere lucht water of water water warmtepomp geen subsidie. Is dit alleen het geval omdat lucht lucht warmtepompen vooral voor koeling gebruikt worden (vooral in slaapkamers) of meent de overheid dat lucht lucht warmtepompen echt minder geschikt zijn ?

Ik ben voor invoering van een subsidie voor (geschikte) lucht lucht warmtepompen onder voorwaarde dat ze niet geïnstalleerd zijn in slaapkamers (als hoofdverwarming in woonkamers dus) en als het lukt om met de lucht luchtwarmtepomp van het aardgas te gaan.

Een discussie voor subsidiëring van omkeerbare airco's als hoofdverwarming vind ik alleen al gewenst om meer bezitters van airco's deze ook te gebruiken voor verwarming.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ze maken geen warm tapwater, dus is het geen volledige warmtepomp.

edit: uh een warmtepompboiler heeft ook subsidie en doet (normaal gezien) geen vloerverwarming.
Een halve subsidie dan maar doen, voor de l/l wp?

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2022 21:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 20:32

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik vind subsidies voor L/L warmtepomp systemen ook een goed idee!
Veel mensen zoals ik verwarmen ons hele huis er al mee, woonkamers en ook slaapkamers. Een zeer voordelige manier kwa aanschaf en gebruik om van het gas af te gaan.

Helaas hebben “airco’s” nog steeds het imago van energieslurpers voor mensen die in de zomer te lui zijn om de ramen open te doen als het warm is. Dus voordat die subsidie er komt zal er eerst nog veel werk verzet moeten worden om dat imago te veranderen in dat airco’s “gewoon” lucht / lucht warmtepomp systemen genoemd worden die zeer efficient kunnen verwarmen en zeer nuttig kunnen zijn om Nederland van het gas af te helpen en zeer veel mensen te helpen aan een lagere energierekening ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
@AUijtdehaag Uw argument is niet echt steekhoudend aangezien er op lucht water warmtepompen zonder tapwater ook subsidie zit. Bovendien is een warmtepomp voor de productie van warmtapwater (60 graden vanwege legionella) ook minder geschikt aangezien door de hogere temperatuursoverbrugging het rendement lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cratchit
@Gerco-M (Omkeerbare) airco's worden thans vooral voor koeling gebruikt. Misschien is het mogelijk dat de overheid voor bezitters van een gesubsidieerde lucht luchtwarmtepomp in de zomer een hogere energiebelasting op elektriciteit laat betalen (en in de winter een iets lagere, ter compensatie). Degenen die een lucht lucht warmtepomp voor gebruik als verwarming plaatsen hebben van een zomerse hogere kWh belasting immers geen nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:47

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Los van of er op lucht lucht warmtepompen subsidie zou kunnen vind ik dat we primair af zouden moeten van de twee maatregelen voorwaarde om überhaupt voor subsidie in aanmerking te komen. Voorts mag er van mij ook wel subsidie op thuisbatterijen, kijk naar onze buurlanden, èn op pcm's (warmtebatterijen) Gezien het feit dat onze overheid nogal zuunig is op dit vlak acht ik de kans niet heel groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Cratchit schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:32:
@Gerco-M (Omkeerbare) airco's worden thans vooral voor koeling gebruikt. Misschien is het mogelijk dat de overheid voor bezitters van een gesubsidieerde lucht luchtwarmtepomp in de zomer een hogere energiebelasting op elektriciteit laat betalen (en in de winter een iets lagere, ter compensatie). Degenen die een lucht lucht warmtepomp voor gebruik als verwarming plaatsen hebben van een zomerse hogere kWh belasting immers geen nadeel.
Dat klinkt logisch maar is in de praktijk natuurlijk niet te doen, en niet te handhaven.
Het eigendom staat natuurlijk los van het gebruik en E verbruik.

Wel zou het logisch zijn om alleen L/L systemen te subsideren die een bepaalde minimale efficiency halen kwa verwarming. En natuurlijk uberhaupt kunnen verwarmen. Het meerendeel van de mensen die alleen koelen hebben een goedkope simpele unit hangen die best redelijk koelt, maar of niet kan verwarmen, of dit doet met een zeer slechte efficiency.

De mensen die hier op het forum veel verwarmen met een L/L unit doen dit allemaal met de betere merken die een hoge efficiency hebben kwa verwarming. Dit zijn dan ook vaak de duurdere units. Maar nog wel steeds veel goedkoper dan een L/W systeem!
Dus je zou voor een subsidie kunnen eisen dat de unit kwa verwarming minimaal een A++ label moet hebben. Zoiets is administratief wel weer heel makkelijk te regelen en is weinig bureacratie voor nodig.

Verdere regels / eisen om er voor te zorgen dat de “airco” gebruikt wordt als (hoofd) verwarming zouden goed zijn, maar ik zou zo niet weten wat. Ons gas verbruik was al van 2800 m3 naar 800 kuub door aanschaf van een aantal L/L units met nog IR / elektrische bijverwarming. Nu met meer L/L units is ons gas verbruik gedaald naar 100 m3 per jaar (warm water) Maar om dit voor een subsidie aan te tonen en moeten bewijzen is wat lastig denk ik. En is ook achteraf, en subsidies zijn fijn vooraf of direct na aanschaf…

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:10
Subsidie is om een bepaald effect te behalen. Voor lucht-luchtwarmtepompen / airco's weegt het effect niet op tegen de kosten. Met andere woorden: men koopt die airco's toch wel.

Om diezelfde reden is subsidie op thuisbatterijen onverstandig: er zijn goedkopere/betere oplossingen om het gewenste effect te bereiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 11-04-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Jan Workum schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:39:
Los van of er op lucht lucht warmtepompen subsidie zou kunnen vind ik dat we primair af zouden moeten van de twee maatregelen voorwaarde om überhaupt voor subsidie in aanmerking te komen. Voorts mag er van mij ook wel subsidie op thuisbatterijen, kijk naar onze buurlanden, èn op pcm's (warmtebatterijen) Gezien het feit dat onze overheid nogal zuunig is op dit vlak acht ik de kans niet heel groot.
Ik hoorde net in het nieuws dat het vanaf volgend jaar naar maar 1 maatregel gaat. Dus dat is al goed nieuws! Wel moet dit nog gebeuren door een aannemer en dergelijke. Ik ben onze eigen zolder aan het isoleren en krijg daar dus nul subsidie voor. Blijft ook complex, want als dat gesubsidieerd zou zijn, wie zegt dat ik dat isolatie materiaal niet weer op marktplaats ga verkopen of zo… Ik zou dat dus niet doen, maar om dat te reguleren tegen misbruik blijft complex. Hoewel het met een beetje kloppende administratie en een “controleur” die komt kijken bij je thuis op zich wel te doen moet zijn. Net als je eigen belasting aangifte die ook moet kloppen en je zelf moet doen. En gecontroleerd kan worden.

Thuisbatterijen is leuk, maar nu met saldering voorlopig is daar nog geen economische grondslag voor dus ik zie dat voorlopig niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Rukapul schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:47:
Subsidie is om een bepaald effect te behalen. Voor lucht-luchtwarmtepompen / airco's weegt het effect niet op tegen de kosten. Met andere woorden: men koopt die airco's toch wel.
Nee dat denk ik niet. Was net op het nieuws dat veel mensen echt geen geld hebben om “van het gas af te gaan” en dan zou een L/L systeem een mooie optie kunnen zijn die wel betaalbaar is zodat ook de lagere inkomens dit kunnen doen.

Als een L/L systeem van E2000 bv een E1000 subsidie heeft. Als die subsidie en het restant als lening verstrekt kan worden en je betaald E80 per maand terug een jaar lang die je al bespaard aan gaskosten betaald het zichzelf dus al direct terug! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Rukapul schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:47:
Aangezien lucht lucht warmtepompen goedkoper zijn dan lucht water warmtepompen zou de invoering van een subsidie op lucht lucht warmtepompen (als hoofdverwarming) alleen al interessant zijn als de subsidie voor een (goedkopere) lucht lucht warmtepomp lager uitvalt dan de subsidie voor de (duurdere) lucht water warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:10
Gerco-M schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:55:
[...]

Nee dat denk ik niet. Was net op het nieuws dat veel mensen echt geen geld hebben om “van het gas af te gaan” en dan zou een L/L systeem een mooie optie kunnen zijn die wel betaalbaar is zodat ook de lagere inkomens dit kunnen doen.

Als een L/L systeem van E2000 bv een E1000 subsidie heeft. Als die subsidie en het restant als lening verstrekt kan worden en je betaald E80 per maand terug een jaar lang die je al bespaard aan gaskosten betaald het zichzelf dus al direct terug! ;)
Cratchit schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:55:
[...]

Aangezien lucht lucht warmtepompen goedkoper zijn dan lucht water warmtepompen zou de invoering van een subsidie op lucht lucht warmtepompen (als hoofdverwarming) alleen al interessant zijn als de subsidie voor een (goedkopere) lucht lucht warmtepomp lager uitvalt dan de subsidie voor de (duurdere) lucht water warmtepomp.
Er zijn altijd mensen voor wie iets op enig moment niet goed betaalbaar is. Dat is niet erg want middelen zijn toch beperkt. Dan kun je dus beter zo lang mogelijk mensen hebben die zelf een airco kopen en op het laatst de restgroep opvegen met subsidie.

En mocht lucht-water na subsidie goedkoper zijn dan lucht-lucht zonder subsidie dan is wellicht de subsidie voor het eerste te hoog.

Sowieso moeten er nu geen extra subsidies het systeem ingeperst worden omdat de middelen en installatiecapaciteit op dit moment de beperking is.

Energieprijzen vervullen nu de rol van subsidies ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cratchit
@Gerco-M Uiteraard. Een subsidie voor lucht lucht warmtepompen moet alleen gelden voor omkeerbare airco's die een goed label halen voor verwarming. Zo heb ik eens een mobiele airco getest en die werkte niet onder de 16 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Rukapul schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:01:
[...]

[...]

Er zijn altijd mensen voor wie iets op enig moment niet goed betaalbaar is. Dat is niet erg want middelen zijn toch beperkt. Dan kun je dus beter zo lang mogelijk mensen hebben die zelf een airco kopen en op het laatst de restgroep opvegen met subsidie.

En mocht lucht-water na subsidie goedkoper zijn dan lucht-lucht zonder subsidie dan is wellicht de subsidie voor het eerste te hoog.

Sowieso moeten er nu geen extra subsidies het systeem ingeperst worden omdat de middelen en installatiecapaciteit op dit moment de beperking is.

Energieprijzen vervullen nu de rol van subsidies ;)
Nee want zonder subsidie op L/L systemen komen die systemen uberhaupt niet op het vizier van mensen die meer duurzaam willen verwarmen en besparen op hun energiekosten. Met een subsidie en deze in dezelfde lijst te zetten als L/W systemen kunnen mensen een vergelijking maken en komen er uberhaupt meer mensen op het idee om te verwarmen met een airco . He kan dat ook! En dergelijke ;)

Beperkte middelen zijn er niet want de overheid wil toch echt veel meer mensen van het gas af hebben en daar zijn best potjes voor. En op de langere termijn ook wel weer middelen en installatie capaciteit. Die is er nu al eigenlijk want “airco installateurs” hebben het helaas helemaal niet zo druk nu als L/W installateurs…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Je zou zelfs airco systemen kunnen verkopen die geen airco meer zijn. En alleen kunnen verwarmen, zodat ze dan wel de volledige subsidie krijgen.
Technisch is het onzin, maar als dit wel een oplossing is voor de subsidie vind ik het goed.

Zelf heb ik nog steeds liever een airco die wel kan koelen maar ik ben dan ook in de gelukkige positie dat ik het hier kon doen zonder subsidie. Veel mensen die dolgraag van het gas af willen maar het nu nog niet kunnen betalen zouden denk ik wel heel blij zijn met een gesubsidieerde “Lucht warmtepomp verwarming” _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
@Gerco-M Een aanpassing van een airco die dan alleen gebruikt zou kunnen worden in de verwarmingsmode is waarschijnlijk alleen een kwestie van een chipje. Zoals je snorfietsen ook kan opvoeren door een ander chipje. Maar hierin zit dan mogelijk ook het gevaar dat hier mee geknoeid kan worden. Als er kleppen gerommelt wordt is er zelfs kans dat het koude middel ontsnapt en dat is met de hoge Global Warming Potential nu echt niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom moet er subsidie zijn voor apparaten die al geen reet kosten en toch wel gekocht worden? Het idee van subsidie is iets in gang zetten of iets betaalbaar maken wat dat nog niet is. Beide is niet aan de hand in het geval van de L/L wp. daarnaast is het denk ik niet te verkopen aan een groot deel van de kiezers dat je op airco's subsidie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Gerco-M schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:50:
[...]

Ik hoorde net in het nieuws dat het vanaf volgend jaar naar maar 1 maatregel gaat. Dus dat is al goed nieuws! Wel moet dit nog gebeuren door een aannemer en dergelijke. Ik ben onze eigen zolder aan het isoleren en krijg daar dus nul subsidie voor. Blijft ook complex, want als dat gesubsidieerd zou zijn, wie zegt dat ik dat isolatie materiaal niet weer op marktplaats ga verkopen of zo… Ik zou dat dus niet doen, maar om dat te reguleren tegen misbruik blijft complex. Hoewel het met een beetje kloppende administratie en een “controleur” die komt kijken bij je thuis op zich wel te doen moet zijn. Net als je eigen belasting aangifte die ook moet kloppen en je zelf moet doen. En gecontroleerd kan worden.

Thuisbatterijen is leuk, maar nu met saldering voorlopig is daar nog geen economische grondslag voor dus ik zie dat voorlopig niet gebeuren.
Da's nou jammer zeg 8)7 Al mijn zonnepanelen subsidieloos gekocht, mijn ev zonder subsidie en dit jaar één isolatiemaatregel gepland. Op een gegeven moment ben je ook wel klaar.
Ik hoorde vanavond dat kabinetsleden elektrisch rijden zelf vóór 2028 niet zien zitten. Wat is er toch aan de hand in dit land?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

twain4me schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:43:
Waarom moet er subsidie zijn voor apparaten die al geen reet kosten en toch wel gekocht worden? Het idee van subsidie is iets in gang zetten of iets betaalbaar maken wat dat nog niet is. Beide is niet aan de hand in het geval van de L/L wp. daarnaast is het denk ik niet te verkopen aan een groot deel van de kiezers dat je op airco's subsidie geeft.
Ja maar dat ze het niet aan de kiezers kunnen verkopen ligt aan het imago van het apparaat. Het ding zelf kan hardstikke goed verwarmen en het niet helpen dat ie zo’n slecht imago heeft… :X

Dat imago kan een beetje veranderen als ie in de lijst met subsidie apparaten voor verwarmen staat vermeld! Veel mensen die een L/W warmtepomp onbetaalbaar achten zouden best een L/L verwarming willen om toch van het gas te kunnen denk ik, als ze maar op de hoogte zijn van de fijne verwarming en de lage aanschafkosten van een lucht warmtepomp ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:13
Gerco-M schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:34:
Je zou zelfs airco systemen kunnen verkopen die geen airco meer zijn. En alleen kunnen verwarmen, zodat ze dan wel de volledige subsidie krijgen.
Technisch is het onzin, maar als dit wel een oplossing is voor de subsidie vind ik het goed.
[...]
Ik meen ergens te hebben gelezen (zal wel hier op Tweakers zijn geweest) dat er een merk airco is waar je een connector met draadlusje kunt aansluiten, zodra je dat doet wordt er intern iets getriggerd (bewust gesloopt, onomkeerbaar) zodat hij daarna alleen nog kan verwarmen. Wellicht dat men op termijn een apparaat met dergelijke functionaliteit wel wil subsidiëren.

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2022 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:13
Topictitel iets verduidelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In België zit er geen subsidie op omdat ze ook koelen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Jan Workum schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:01:
Da's nou jammer zeg 8)7 Al mijn zonnepanelen subsidieloos gekocht, ...
Dat kabinetsbesluit gaat over isolatiemaatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Cratchit schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:42:
[...]

Dat kabinetsbesluit gaat over isolatiemaatregelen.
Klopt, en mijn post over het structureel mislopen van subsidies ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
Ik was ook altijd al verbaasd waarom er op lucht-lucht warmtepompen geen subsidie zit. Juist deze warmtepompen zijn bereikbaarder voor veel meer mensen omdat ze goedkoper zijn en makkelijker te installeren en geen harde isolatie-eisen hebben, al helpt goed isoleren natuurlijk zeker, maar is geen vereiste om ze op te hangen en te gebruiken om te verwarmen.

Ook is het de meest efficiënte manier van verwarmen, efficiënter nog dan de peperdure lage-temperatuursystemen i.c.m. vloerverwarming, e.d. die sneller moeite hebben met vorst waarbij lucht-lucht warmtepompen daar veel minder last van hebben.

Ik heb sinds vorig jaar drie single split MHI's hangen die ik nu volledig gebruik voor verwarming en verwarm ik mijn huis nu volledig gasloos. Alleen voor warm tapwater gebruik ik nog gas met een intergas HR-ketel, maar weet niet of het loont om hiervoor een warmtepomp boiler aan te schaffen, waar overigens wel subsidie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Cratchit schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:27:
@AUijtdehaag Uw argument is niet echt steekhoudend aangezien er op lucht water warmtepompen zonder tapwater ook subsidie zit. Bovendien is een warmtepomp voor de productie van warmtapwater (60 graden vanwege legionella) ook minder geschikt aangezien door de hogere temperatuursoverbrugging het rendement lager is.
En warmtepomp is een warmtepomp, of die nou met water of lucht werkt maakt helemaal niks uit. In dit kader is het vreemd dat juist de meest efficiënte warmtepompen, dus lucht-lucht, geen subsidie kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Cratchit schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:32:
Dat is nou weer het mooie van de koelfunctie van lucht-lucht warmtepompen. Koeling heb je nodig als het buiten warm en dus mooi weer is. En wanneer leveren zonnepanelen het meeste op? Juist, als het mooi weer is. Veel mensen die lucht-lucht warmtepompen hebben, hebben ook zonnepanelen. En koeling kost minder stroom dan verwarmen in de winter omdat de temperatuursverschillen s' zomers kleiner zijn, en kan doorgaans volledig van de opbrengst van de zonnepanelen worden betrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Tranquility Ja het is een mooie oplossing toch die L/L systemen!

Ik had hetzelde dilemma voor warm water en het ligt een beetje aan hoeveel warm water je gebruikt wat rendabel is. Wij gebruiken maar 100 m3 gas per jaar voor warm water dus ik heb hier gewoon een heel simpele E boiler opgehangen van E400 en die nageisoleerd om standby verlies te verlagen.

Als je iets of veel meer aan warm water gebruikt zijn warmtepompboilers wel rendabel, en de subsidie daarop helpt ook. Wel moet die geinstalleerd worden door een vakman voor het verkrijgen van de subsidie. En kost dat dus weer iets meer, en dat regelen gaat tegenwoordig ook niet snel denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cratchit
Tranquility in "Waarom geen subsidie op lucht/lucht warmtepomp?"

Ik heb sinds vorig jaar drie single split MHI's hangen die ik nu volledig gebruik voor verwarming en verwarm ik mijn huis nu volledig gasloos. Alleen voor warm tapwater gebruik ik nog gas met een intergas HR-ketel, maar weet niet of het loont om hiervoor een warmtepomp boiler aan te schaffen, waar overigens wel subsidie op zit.
De reden dat L/L warmtepompen niet gesubsideerd worden is dat ze in 99,9 % van de gevallen alleen gebruikt worden als airco. De oorspronkelijke topic titel was dan ook 'subsidieer lucht/lucht warmtepompen als hoofdverwarming' ((of iets dergelijks)). Een omkeerbare airco voor een slaapkamer (die immers meestal niet verwarmd hoeven te worden) zou in elk geval nooit gesubsidieerd hoeven te worden.

Om van de dure gasaansluiting af te komen (vastrecht netwerkbedrijf én vastbedrag voor aardgasleverancier) zou ik toch een simpele elektrische boiler overwegen. Liefst natuurlijk één die vooral opwarmt als de VAC op het net vanwege veel zonnepanelen het hoogst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
[Als je iets of veel meer aan warm water gebruikt zijn warmtepompboilers wel rendabel, en de subsidie daarop helpt ook. Wel moet die geinstalleerd worden door een vakman voor het verkrijgen van de subsidie. En kost dat dus weer iets meer, en dat regelen gaat tegenwoordig ook niet snel denk ik..
Daar uit blijkt maar weer welke nadelen subsidies hebben. Want een subsidie voor een warmtepompboiler is net als een subsidie voor een zonnecollector vooral een subsidie voor waterverspillling. Dat geldt al helemaal voor een zonnecollector want met een - ongesubsidieerd- PV paneel kan je ook warmwater maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Ook is het de meest efficiënte manier van verwarmen, efficiënter nog dan de peperdure lage-temperatuursystemen i.c.m. vloerverwarming, e.d. die sneller moeite hebben met vorst waarbij lucht-lucht warmtepompen daar veel minder last van hebben.
Dat een L/L warmtepomp goedkoper en eenvoudiger is dan een L/W warmtepomp waarvoor ook nog een vloerverwarming voor moet worden aangelegd is zeer zeker waar. Maar in mijn geval kan ik met radiatoren verwarmen op een temperatuur van 45 graden (met radiatorventilatortjes) en moet de huidige cv 5,3 kW warmte leveren. Ik weet dus niet of ik beter uit zou zijn met een L/L of een L/W warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 21:45
Gerco-M schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:44:
[...]

Dat klinkt logisch maar is in de praktijk natuurlijk niet te doen, en niet te handhaven.
Het eigendom staat natuurlijk los van het gebruik en E verbruik.

Wel zou het logisch zijn om alleen L/L systemen te subsideren die een bepaalde minimale efficiency halen kwa verwarming. En natuurlijk uberhaupt kunnen verwarmen. Het meerendeel van de mensen die alleen koelen hebben een goedkope simpele unit hangen die best redelijk koelt, maar of niet kan verwarmen, of dit doet met een zeer slechte efficiency.

De mensen die hier op het forum veel verwarmen met een L/L unit doen dit allemaal met de betere merken die een hoge efficiency hebben kwa verwarming. Dit zijn dan ook vaak de duurdere units. Maar nog wel steeds veel goedkoper dan een L/W systeem!
Dus je zou voor een subsidie kunnen eisen dat de unit kwa verwarming minimaal een A++ label moet hebben. Zoiets is administratief wel weer heel makkelijk te regelen en is weinig bureacratie voor nodig.

Verdere regels / eisen om er voor te zorgen dat de “airco” gebruikt wordt als (hoofd) verwarming zouden goed zijn, maar ik zou zo niet weten wat. Ons gas verbruik was al van 2800 m3 naar 800 kuub door aanschaf van een aantal L/L units met nog IR / elektrische bijverwarming. Nu met meer L/L units is ons gas verbruik gedaald naar 100 m3 per jaar (warm water) Maar om dit voor een subsidie aan te tonen en moeten bewijzen is wat lastig denk ik. En is ook achteraf, en subsidies zijn fijn vooraf of direct na aanschaf…
Ik vind het wel een leuke om hier even op te reageren.

Is inderdaad niet te handhaven, naast dat je ook heel veel informatie van mensen zou vragen (inbreuk op privacy imo)

Ik heb in elk geval ook een multi-split L/L warmtepomp geinstalleerd in mijn huis, afgelopen augustus. 3MXM68 van Daikin met 2x FTXJ35 binnen.

Ik heb een hoekhuis uit 1975 (had energielabel C toen ik het kocht eind 2021), eind augustus dit jaar 11 zonnepanelen van 400Wp geinstalleerd en het plat dak vernieuwd (met mooie dikke PIR platen eronder).
Recent ook onder de vloer (55m2) met HFO PUR laten aanbrengen, Rc waarde was 0,15 :+ inmiddels minimaal 3,5.

Vooralsnog heb ik een goede ervaring met zo verwarmen, met de 'airco'.

Ik heb een woonkamer die aan de keuken zit van ruim 10m diep. Alleen bij de achtergevel zit een kleine radiator, die natuurlijk nooit met stralingsverwarming de ruimte goed kan verwarmen. Het houten paneel achter deze radiator bevat ook nauwelijks isolatie (dit moet ik nog oplossen)

De vorige bewoners verbruikten ca 2000m3 gas per jaar. Ik heb met heel veel bezuinigen ca. 900m3 gas per jaar vebruikt. :$

Vooralsnog heb ik in oktober 35kWh gebruikt met verwarmen. Boven 8,9kWh verbruikt en in de woonkamer 26,1kWh.

Sowieso vind ik het heel vreemd dat mensen met L/W warmtepomp koelen, de EER hiervan is ca. 2. Kansloos. Mijn multi split heeft een SEER van 8.6 geloof ik, alleen op de allerwarmste dagen laat ik hem eens een toefje koelen. De SCOP is 4.4 dacht ik. Al met al tevreden! Het gaat me heel veel euro's veel te duur gas schelen en de CO2 uitstoot ten minste met 1000-1500kg CO2 omlaag (rekening houdend dat met in de winter stroom redelijk grijs is).

Terwijl dat juist het doel is, CO2 uitstoot omlaag krijgen. En mijn huis is in geen geval zonder exorbitante kosten (meer dan 25000 euro schat ik) geschikt te maken voor verwarmen met water van 30°C, dus vloerverwarming en alles tiptop isoleren.
En juist met die L/L WP kan ik nu de CO2 uitstoot gigantisch omlaag krijgen.

Even een rekenvoorbeeld (van de uitstoot) voor de liefhebbers:

OP GAS: 900m3 gas --> 7200kWh voor de CV ketel, uitstoot: 900*1,8= 1620kg CO2

L/L WP: 7200kWh met L/L WP zeg SCOP =4 --> 1800kWh, uitstoot: 1800*0,344= 619kg CO2. Dat is met grijze stroom berekend. Ik probeer mijn warmtepomp midden op de dag te laten draaien als de zon schijnt. Schijnt hij niet, dan zet ik hem aan als ik thuis ben. Maar toch, zie je het? in elk geval 1000kg CO2 minder uitstoot, met 1 huis. Als alle energie hernieuwbaar is, zal dat nog veel verder dalen! :)

En ik denk ook dat de uiteindelijke uitstoot nog lager is, omdat de lucht direct verwarmd wordt en nu niet met een radiator die voor een slecht geisoleerde gevel zit. Stralingswarmte op een afstand van 10m zien te verdelen is ook niet te doen. Ik schat dat het uiteindelijke verbruik nog een kleine 20% lager is.

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 25-10-2023 09:46 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Cratchit schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:04:
[...]

Dat een L/L warmtepomp goedkoper en eenvoudiger is dan een L/W warmtepomp waarvoor ook nog een vloerverwarming voor moet worden aangelegd is zeer zeker waar. Maar in mijn geval kan ik met radiatoren verwarmen op een temperatuur van 45 graden (met radiatorventilatortjes) en moet de huidige cv 5,3 kW warmte leveren. Ik weet dus niet of ik beter uit zou zijn met een L/L of een L/W warmtepomp.
Wat heb je uiteindelijk gedaan als ik vragen mag? Ik ben wel benieuwd.

Qua comfort heb ik geen last van de luchtstroom. Alleen op het moment dat ik er recht onder ga zitten (hij hangt bij mij dichtbij de eettafel, als ik op de bank zit/lig merk ik er helemaal niks van. En als ik hem 1.5 uur aan heb voordat ik thuis ben helemaal niet, dan is het lekker warm en kan hij dan stil zijn :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
En trouwens, subsidie zou ik wel als optie zien op een dergelijke installatie, en wel zo:

* Verwarmen moet ten minste met A++ label (dan is je SCOP rond de 4), koelen met A+++.
* De unit moet gezien worden als hoofdverwarming, woning uit eindelijk van het gas af - dus op termijn afsluiten van het gas (hoe je dit moet controleren weet ik zo niet, maar bij mijn wijk gaat het in de komende jaren gebeuren).

Hier sluit je goedkope units uit, die niet efficient kunnen verwarmen. Alleen de beter ontwikkelde units zijn in staat op een efficiente manier te verwarmen. A++ en A+++ moet je gewoon als richtlijn gebruiken om te verwarmen.

En dit valt allemaal te controleren. Als je bij het RVO informatie aanlevert voor subsidie, dan wordt alles gecontroleerd. Dus een stapje meer of minder is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dat L/L als totaaloplossing, dus multi-split of meerdere singlesplits, goedkoper dan een enkele L/W unit geloof ik niet. Dan moet je dus in alle kamers een unit ophangen met ditto slangen en kabels; dat gaat ook al snel over duizenden euro's plus ook nog investeren investeren in een losse oplossing voor tapwater.

En subsidie geven op het opgeven van centrale verwarming door het vervangen met een enkele unit lijkt mij niet wijs, dat maakt een huis een stuk minder comfortabeler en flexibeler.
Marzman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:09:
Het zal er ook mee te maken hebben dat ze ook als airco werken. In Belgie (of Vlaanderen) kreeg je een tijdje wel subsidie als je het koelen liet uitschakelen maar volgens is die regel er niet meer.
L/W kan meestal ook koelen, met een vaak lagere efficiency dan L/L.
Tranquility schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:07:

Ook is het de meest efficiënte manier van verwarmen, efficiënter nog dan de peperdure lage-temperatuursystemen i.c.m. vloerverwarming,
Ik ga waarschijnlijk binnenkort mijn enkelpaneelsradiatoren vervangen door een aantal tweedehands t33's van 40,- per stuk, dan heb ik in principe afdoende vermogen voor LT verwarmen. Het is maar wat je peperduur vindt.
Marzman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Koud water door leidingen van vloerverwarming laten lopen bedoel je? Dat is toch wat anders. Dat werkt verkoelend maar koelt niet zoals een airco.

Al heb je tegenwoordig ook convectoren geloof ik die ook als airco werken, wat dan nog het verschil is met lucht/lucht weet ik niet.
Ik bedoel inderdaad met convectoren c.q. fancoils zodat je ook condenserend kan koelen.

[ Voor 64% gewijzigd door silverball op 25-10-2023 10:18 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het zal er ook mee te maken hebben dat ze ook als airco werken. In Belgie (of Vlaanderen) kreeg je een tijdje wel subsidie als je het koelen liet uitschakelen maar volgens is die regel er niet meer.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

silverball schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:04:

Koud water door leidingen van vloerverwarming laten lopen bedoel je? Dat is toch wat anders. Dat werkt verkoelend maar koelt niet zoals een airco.

Al heb je tegenwoordig ook convectoren geloof ik die ook als airco werken, wat dan nog het verschil is met lucht/lucht weet ik niet.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
airco's zijn toch ook goedkoper dus waarom is hier nou nog subsidie nodig? Er zijn in NL al veel meer airco's dan andere types warmtepompen (circa 1,5 miljoen blijkbaar versus ~350.000 L/W en W/W warmtepompen) dus je kunt concluderen dat het zonder subsidie wel loopt ;)

belangrijkste reden vanuit de overheid is al genoemd door TS, namelijk dat deze subsidie weggegooid geld zou zijn omdat verruit de meeste airco's opgehangen worden voor koelen. Dat is geen vervanging van/besparing op fossiele brandstof maar kost juist extra stroom. IN het grote plaatje geen ramp want veel zonnestroom als het warm is, maar airco is vooral een luxe-product en ik snap de terughoudendheid wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
silverball schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:04:
Dat L/L als totaaloplossing, dus multi-split of meerdere singlesplits, goedkoper dan een enkele L/W unit geloof ik niet. Dan moet je dus in alle kamers een unit ophangen met ditto slangen en kabels; dat gaat ook al snel over duizenden euro's plus ook nog investeren investeren in een losse oplossing voor tapwater.

En subsidie geven op het opgeven van centrale verwarming door het vervangen met een enkele unit lijkt mij niet wijs, dat maakt een huis een stuk minder comfortabeler en flexibeler.

[...]

[...]

Ik ga waarschijnlijk binnenkort mijn enkelpaneelsradiatoren vervangen door een aantal tweedehands t33's van 40,- per stuk, dan heb ik in principe afdoende vermogen voor LT verwarmen. Het is maar wat je peperduur vindt.

[...]

Ik bedoel inderdaad met convectoren c.q. fancoils zodat je ook condenserend kan koelen.
Als je een simpel rijtjeshuis hebt met redelijke isolatie, hoef je echt niet in alle kamers verwarming te hangen. Ik heb 3 slaapkamers en beneden een woonkamer/keuken. Alleen de hal is los van de woonkamer. met de deur open verwarmt die mee. Daar hoeft het niet heel warm te zijn.

slaapkamers hoef je individueel niet eens te verwarmen. Ik ken mensen die hun bovenverdieping verbouwd hebben en sindsdien de radiatoren nog niet hebben aangesloten boven... ;)

Als het om CO2 uitstoot verminderen gaat, wellicht 90% van het gas besparen, dan is L/L in elk huis een goede optie. Wat je hier vergeet is dat lang niet elk huis geschikt te maken is voor een lucht-water warmtepomp, dit omdat de watertemperatuur gewoonweg te laag is... ;)

En ook, een oplossing voor tapwater. Veel huizen hebben zoals de mijne een badkamer boven, waar de CV ketel om de hoek hangt. Hang een warmtepompboiler, of andere simpele boiler. In de keuken een doorstroomboiler voor warm water. Opgelost. Dan heb je je huis verduurzaamd wat niet met 35°C te verwarmen valt (zonder 20.000 euro te investeren in vloerverwarming/andere radiatoren). Ook met de toenemende frequentie aan hittegolven kan je af en toe jezelf in de zomer een koel dagje geven ;)

[ Voor 12% gewijzigd door barta123 op 25-10-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

barta123 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Als je een simpel rijtjeshuis hebt met redelijke isolatie, hoef je echt niet in alle kamers verwarming te hangen. Ik heb 3 slaapkamers en beneden een woonkamer/keuken. Alleen de hal is los van de woonkamer. met de deur open verwarmt die mee. Daar hoeft het niet heel warm te zijn.

slaapkamers hoef je individueel niet eens te verwarmen. Ik ken mensen die hun bovenverdieping verbouwd hebben en sindsdien de radiatoren nog niet hebben aangesloten boven... ;)
N=1
Als ik in mijn label-c woning (zou nu met PV en HR++ wel label B of A zijn?) , 89m2, rond het vriespunt beneden 20 graden stook zonder nachtverlaging wordt het na heel lang stoken boven een graad of 16 a 17 max, op zolder blijft het onder de 15 graden. Dat klinkt leuk, maar als er een kind op een slaapkamer speelt of iemand stilzit achter een bureau toch wel wat koud, alle deuren tegen elkaar openzetten is niet altijd een optie. Tenzij je beneden 5kw op standje tornado erdoorheen blaast lijkt mij dat niet haalbaar.

Overigens kan dit wel prima bij ons met z'n tweetjes, maar je weet niet wat te toekomst brengt en of een eventuele koper happig is op een woning zonder CV. Technisch (correct me if I'm wrong) zijn onverwarmde kamers überhaupt geen verblijfsruimtes volgens het bouwbesluit.

Dit alles heeft mij doen besluiten toch voor l/w te gaan. Ik zit hier op kantoor trouwens as we speak in de luchtstroom van een LG PC12ST, ik had liever stralingswarmte gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 25-10-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
silverball schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

N=1
Als ik in mijn label-c woning (zou nu met PV en HR++ wel label B of A zijn?) , 89m2, rond het vriespunt beneden 20 graden stook zonder nachtverlaging wordt het na heel lang stoken boven een graad of 16 a 17 max, op zolder blijft het onder de 15 graden. Dat klinkt leuk, maar als er een kind op een slaapkamer speelt of iemand stilzit achter een bureau toch wel wat koud, alle deuren tegen elkaar openzetten is niet altijd een optie. Tenzij je beneden 5kw op standje tornado erdoorheen blaast lijkt mij dat niet haalbaar.

Overigens kan dit wel prima bij ons met z'n tweetjes, maar je weet niet wat te toekomst brengt en of een eventuele koper happig is op een woning zonder CV. Technisch (correct me if I'm wrong) zijn onverwarmde kamers überhaupt geen verblijfsruimtes volgens het bouwbesluit.

Dit alles heeft mij doen besluiten toch voor l/w te gaan.
Ik haal mijn radiatoren/leidingwerk ook niet weg. Ik snap best dat je voor lucht-water bent gegaan.

Maar in veel gevallen is dit een onuitvoerbare onbetaalbare optie.(35°C is veel te laag voor normale radiatoren) En ik denk ook met oog voor klimaatdoelen.

Volgens mij is multi split altijd goedkoper dan heel je verwarmingssysteem aan te passen.

En ik heb ook boven een unit hangen.

In de overloop als je van huis bent met kamerdeuren open wordt het goed warm. Zelfs 19-20 graden. Maar goed, mijn huis is boven ook goed geisoleerd, ik heb rondom een leien dak en boven plat dak. Isolatiewaarde is beter dan bij mijn woonkamer. En dan heb ik achter de leien nog isolatie van de jaren 70, dat moet nog vernieuwd worden. Dus als dat met 14cm dikke PIR platen is gedaan, komt dat al helemaal goed.

Met een enkele unit beneden kom je er niet nee. Maar als je 2-3 binnenunits hebt, kan je een heel eind komen hoor.

Is in elk geval goedkoper dan een totaalplaatje van 30.000 euro als ik vloerverwarming moet hebben en al mijn radiatorwerk moet vervangen. Deze L/L installatie was totaal 4000 euro. Ik zit er warmer bij dan eerst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

barta123 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Ik haal mijn radiatoren/leidingwerk ook niet weg.
Gelukkig, ik heb hier een collega die alles de deur uit heeft gedaan om met IR te gaan verwarmen :P
[...]

Maar in veel gevallen is dit een onuitvoerbare onbetaalbare optie.(35°C is veel te laag voor normale radiatoren) En ik denk ook met oog voor klimaatdoelen.
Tja, ik reken nu tot een graad of 50 in mijn radiatoren. Dat is veel minder efficiënt dan echte LT, maar over het hele jaar nog wel echt voordeliger dan met de HR ketel stoken. In mijn woning schiet het betreft radiatorcapaciteit wel snel op, omdat alle radiatoren zijn berekend op de bouwsituatie dus bijv. enkelglas rondom. Nu alles in ieder geval dubbel is, beneden HR++ zijn ze al aardig overbemeten. De enige radiator die ik moet vervangen is in de woonkamer, die is ooit om esthetische redenen vervangen door een klein design dingetje. Dus dat valt echt wel mee. Waarschijnlijk gaat er ooit vw in, maar dat terzijde.
[...]

Is in elk geval goedkoper dan een totaalplaatje van 30.000 euro als ik vloerverwarming moet hebben en al mijn radiatorwerk moet vervangen. Deze L/L installatie was totaal 4000 euro. Ik zit er warmer bij dan eerst ;)
Ik denk dat je een prima keuze hebt gemaakt, daar niet van, maar ik denk ook dat je met te hoge prijzen voor l/w rekent. Wel haal jij zeker een hogere SCOP dan ik ga halen. Ik weet echter niet of, door de (overigens vrij subjectieve) comfortverschillen, het de oplossing is voor iedereen en we het daarom moeten gaan subsidiëren.

Zo duur is l/l niet, dat bewijs je zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 25-10-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
YouTube: Kosten energieneutraal maken woning: 30.000 euro - De Hofbar

Dit soort filmpjes ook. Met een lucht-lucht multi-split in het overgrote deel van de ruimtes, heb je je huis binnen no time comfortabel warm. (4000-7000 euro voor goede installaties) Een paar andere elementen in huis isoleren en je bent klaar.

Ik kan enorm veel huizen opnoemen, die je fiscaal gezien beter zou kunnen slopen, mocht je die met 35°C water willen verwarmen.

Ik snap dat 50°C mogelijk is, veel mensen en bedrijven sturen hier ook op aan, maar dan is de COP van zo'n lucht-water warmtepomp slecht. En als je dan nog steeds (grijze) stroom, of veel meer stroom verbruikt - ben je in mijn ogen alsnog niet goed bezig.

En warm water kan in een gemiddeld huis wel met een (goed geisoleerde) boiler/warmtepompboiler. Bij mijn vorige woning, huur, een studio uit de jaren '60 had ik een 80L daalderop boiler. Ik merkte hem niet eens aan mijn stroomverbruik.

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik niet dagelijks sta te douchen, ik douche 2-3x per week. Als het heel heet is zo nu en dan dagelijks maar eigenlijk nooit dagelijks. Is imo slecht voor je huid/haar (zelf heb ik ooit al veel last gehad van eczeem).

Mijn wijk moet op korte termijn van het gas af. Als je ziet hoe weinig er aan de huizen in mijn wijk qua isolatie gebeurt, denk ik niet dat we snel klimaatdoelen succesvol gaan halen.

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 26-10-2023 16:41 ]

Pagina: 1