Gerco-M schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:44:
[...]
Dat klinkt logisch maar is in de praktijk natuurlijk niet te doen, en niet te handhaven.
Het eigendom staat natuurlijk los van het gebruik en E verbruik.
Wel zou het logisch zijn om alleen L/L systemen te subsideren die een bepaalde minimale efficiency halen kwa verwarming. En natuurlijk uberhaupt kunnen verwarmen. Het meerendeel van de mensen die alleen koelen hebben een goedkope simpele unit hangen die best redelijk koelt, maar of niet kan verwarmen, of dit doet met een zeer slechte efficiency.
De mensen die hier op het forum veel verwarmen met een L/L unit doen dit allemaal met de betere merken die een hoge efficiency hebben kwa verwarming. Dit zijn dan ook vaak de duurdere units. Maar nog wel steeds veel goedkoper dan een L/W systeem!
Dus je zou voor een subsidie kunnen eisen dat de unit kwa verwarming minimaal een A++ label moet hebben. Zoiets is administratief wel weer heel makkelijk te regelen en is weinig bureacratie voor nodig.
Verdere regels / eisen om er voor te zorgen dat de “airco” gebruikt wordt als (hoofd) verwarming zouden goed zijn, maar ik zou zo niet weten wat. Ons gas verbruik was al van 2800 m3 naar 800 kuub door aanschaf van een aantal L/L units met nog IR / elektrische bijverwarming. Nu met meer L/L units is ons gas verbruik gedaald naar 100 m3 per jaar (warm water) Maar om dit voor een subsidie aan te tonen en moeten bewijzen is wat lastig denk ik. En is ook achteraf, en subsidies zijn fijn vooraf of direct na aanschaf…
Ik vind het wel een leuke om hier even op te reageren.
Is inderdaad niet te handhaven, naast dat je ook heel veel informatie van mensen zou vragen (inbreuk op privacy imo)
Ik heb in elk geval ook een multi-split L/L warmtepomp geinstalleerd in mijn huis, afgelopen augustus. 3MXM68 van Daikin met 2x FTXJ35 binnen.
Ik heb een hoekhuis uit 1975 (had energielabel C toen ik het kocht eind 2021), eind augustus dit jaar 11 zonnepanelen van 400Wp geinstalleerd en het plat dak vernieuwd (met mooie dikke PIR platen eronder).
Recent ook onder de vloer (55m2) met HFO PUR laten aanbrengen, Rc waarde was 0,15

inmiddels minimaal 3,5.
Vooralsnog heb ik een goede ervaring met zo verwarmen, met de 'airco'.
Ik heb een woonkamer die aan de keuken zit van ruim 10m diep. Alleen bij de achtergevel zit een kleine radiator, die natuurlijk nooit met stralingsverwarming de ruimte goed kan verwarmen. Het houten paneel achter deze radiator bevat ook nauwelijks isolatie (dit moet ik nog oplossen)
De vorige bewoners verbruikten ca 2000m3 gas per jaar. Ik heb met heel veel bezuinigen ca. 900m3 gas per jaar vebruikt.
Vooralsnog heb ik in oktober 35kWh gebruikt met verwarmen. Boven 8,9kWh verbruikt en in de woonkamer 26,1kWh.
Sowieso vind ik het heel vreemd dat mensen met L/W warmtepomp koelen, de EER hiervan is ca. 2. Kansloos. Mijn multi split heeft een SEER van 8.6 geloof ik, alleen op de allerwarmste dagen laat ik hem eens een toefje koelen. De SCOP is 4.4 dacht ik. Al met al tevreden! Het gaat me heel veel euro's veel te duur gas schelen en de CO2 uitstoot ten minste met 1000-1500kg CO2 omlaag (rekening houdend dat met in de winter stroom redelijk grijs is).
Terwijl dat juist het doel is, CO2 uitstoot omlaag krijgen. En mijn huis is in geen geval zonder exorbitante kosten (meer dan 25000 euro schat ik) geschikt te maken voor verwarmen met water van 30°C, dus vloerverwarming en alles tiptop isoleren.
En juist met die L/L WP kan ik nu de CO2 uitstoot gigantisch omlaag krijgen.
Even een rekenvoorbeeld (van de uitstoot) voor de liefhebbers:
OP GAS: 900m3 gas --> 7200kWh voor de CV ketel, uitstoot: 900*1,8=
1620kg CO2
L/L WP: 7200kWh met L/L WP zeg SCOP =4 --> 1800kWh, uitstoot: 1800*0,344=
619kg CO2. Dat is met grijze stroom berekend. Ik probeer mijn warmtepomp midden op de dag te laten draaien als de zon schijnt. Schijnt hij niet, dan zet ik hem aan als ik thuis ben. Maar toch, zie je het? in elk geval 1000kg CO2 minder uitstoot, met 1 huis. Als alle energie hernieuwbaar is, zal dat nog veel verder dalen!
En ik denk ook dat de uiteindelijke uitstoot nog lager is, omdat de lucht direct verwarmd wordt en nu niet met een radiator die voor een slecht geisoleerde gevel zit. Stralingswarmte op een afstand van 10m zien te verdelen is ook niet te doen. Ik schat dat het uiteindelijke verbruik nog een kleine 20% lager is.
[
Voor 3% gewijzigd door
barta123 op 25-10-2023 09:46
]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting