Hoe normaal zijn scheuren na nieuw stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
M’n huis is recent gestuct en gesaust door een stukadoorsbedrijf. Keurig gedaan: muren en plafonds zijn glad, schilderwerk ook strak.

We zijn nu zo’n 3 weken verder en ik zie helaas wat scheuren, vooral op het schuine gedeelte van het plafond (de bovenste verdieping, we hebben een puntdak). Kan me voorstellen dat schuine plafonds extra vatbaar zijn voor scheuren, maar in hoeverre heb ik recht van spreken als ik het bedrijf hier op aanspreek?

Ik heb geen verstand van klussen en via google lees ik alleen maar dat scheuren soort van normaal zijn bij stucwerk. Dus ben in dubio of ik t moet laten (en zelf de scheuren dichtkitten?) of hem een bericht moet sturen.

Beste antwoord (via Blackgold op 11-04-2022 19:58)

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Een scheurtje hier of daar na een paar weken/maanden is vrij normaal. Smeer je zo aan met wat renoband actig spul.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Een scheurtje hier of daar na een paar weken/maanden is vrij normaal. Smeer je zo aan met wat renoband actig spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:23
Hebben ze wel alle hoeken ingesneden en gekit?

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 11-04-2022 19:41 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dappzor
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03:06
Door het drogen ontstaan er altijd scheuren. Bij ons ook hier en daar wat scheuren. Met een mesje even door de scheur heen, en dan dicht smeren met wat stuc reparatie spul. En het is niet meer terug gekomen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
GermanPivo schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:41:
Hebben ze wel alle hoeken ingesneden en gekit?
Dat is zeker niet standaard en zou in de offerte moeten zijn opgenomen. Heeft verder ook niet direct met scheuren te maken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
Ingesneden weet ik niet (staat iig niet in de overeenkomst), maar gekit wel. En droogtijd was twee weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:23
Johan Bogle schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:42:
[...]
Dat is zeker niet standaard en zou in de offerte moeten zijn opgenomen. Heeft verder ook niet direct met scheuren te maken toch?
Jawel, want kan scheuren door werking voorkomen. ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grert
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
Nieuwbouw zeker???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
Haha nee geen nieuwbouw. Heb bestaande bouw gekocht, maar deze wordt volledig gerenoveerd, zou bijna denken dat t nieuwbouw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 22:06
Volgens mij is het redelijk normaal. Wij hadden scheuren vooral bij overgangen van materialen, zoals van gips plafond op kalkzandsteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
Oke dank voor de reacties. Goed om te weten dat t dus wel normaal is. Hoef ik mn inner-Karen niet los te laten, gelukkig maar :).

Maar wel jammer dat t blijkbaar gebruikelijk is, bedoel, je betaalt wel een hoop geld en dan moet je alsnog accepteren dat t gaat scheuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pze
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-04-2022

pze

Dat is helaas het pijnlijke met stucwerk. Gelukkig makkelijk zelf te fixen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoD_Legion
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09-2022
Stucen van de schuine wand van ons dak werd ons sterk afgeraden. Je dak bestaat uit hout, en hout werkt. Gegarandeerd dat dit dus gaat scheuren aangezien je dak 'beweegt' door de wisselende temperaturen waar het aan bloot staat. In ons geval hebben we nieuwe gipsplaten tegen de oude houten bedekking geschroefd en er vervolgens 'renovlies' overheen geplakt voor een strakke afwerking.

Onze woonkamer is vorig jaar ook gestuced, met zeer droog+warm weer zaten er na een tijdje toch 1-2 zichtbare scheuren in, maar ondertussen zijn ze weer weg. In principe hoort het niet echt te scheuren, maar omdat je huis (zelfs als het al 30 jaar oud is) alsnog 'beweegt' kan het altijd wel gebeuren.
Pagina: 1