Budget game-tv voor PS5 en desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:21
Ik ben op zoek naar een (relatief) goede budget-tv met lage inputlag van ongeveer 43" om op zolder neer te zetten voor gaming, zowel PS5 als desktop (Flight Simulator). Daarbij wil ik ongeveer uitgaan van 400 euro maximaal en ik snap dat ik daarbij concessies moet doen, want mijn ideale tv voor dit doeleinde (LG OLED C2 42"), is nog net effe wat te duur met 1599 euro :P. Komt over een x aantal jaar wel. Ik heb nu een oude Full HD Panasonic 39" met vrij hoge input lag en die is intussen achterhaald. Ik zoek dus iets voor een tijdje, totdat 42" OLED betaalbaar wordt.

Ik snap dat 120 Hz dus voor nu niet haalbaar is en dat is prima. Wat ik wel belangrijk vind is input lag, contrast en uniformiteit. Daarbij wil ik ook graag dat de PS5 direct op de tv wordt aangesloten en dat de tv dan het geluid doorstuurt naar mijn Marantz SR5005. Die komt nog uit het 1080p-tijdperk en daarop kan ik niet de PS5 aansluiten voor 4k. De PS5 moet dus direct via de tv, maar ik wil dan graag wel het geluid via de Marantz (simpel stereo is in mijn geval voldoende). Dat kan gewoon denk ik via ARC?

Er is een heel scala aan merken/modellen die aan het filtertje 43" / ~400 euro voldoet, maar ik heb geen idee of ik hierbij in de 'sweet spot' zit qua prijs-kwaliteit. Natuurlijk kan ik bij de Media Markt o.i.d. de eerste de beste LG/Samsung/Philips tv meenemen, maar ik hoop eigenlijk dat jullie wat tips/ervaringen kunnen delen. Ik zag ook dat de QLED's van Samsung bij ~500 euro beginnen. Is dat bijvoorbeeld de 100 euro extra waard volgens jullie?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Beste antwoord (via Saekerhett op 16-04-2022 08:20)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Troep is overdreven. Voor sdr leveren degelijke instap tv's een prima beeld. Duurdere lcd's hebben wat beter motion en leveren (stapsgewijs) hdr prestatie. Je moet kiezen tussen een VA of IPS tv. VA geeft je een beter contrast en wat uniformer zwart. IPS wat betere motion en bredere kijkhoek. Input-lag is bij de bekende namen geen factor meer net als ARC.

VA, zie Hisense 43A73F of TCL C721
IPS, zie Philips 43PUS7506 of Philips 43PUS8505

Opties twee geeft je wat meer kleuren (qled/wcg) bij hdr. Zolang je geen Vestel rebrand koopt zoals Medion, Toshiba of Salora zit je goed. Sharp en Xiaomi zou ik om input-lag of beeldverwerking ook vermijden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
43" is oneerbiedig gezegd allemaal troep. De consument wil 43" goedkoop hebben, maar voor €400 kun je geen kwaliteitstelevisie in elkaar zetten, ook al is 'ie klein. Er zijn wat uitzonderingen zoals de LG C2 en Samsung QN90A/QN90B, maar daar betaal je dan ook voor.

Een 43" voor 400 euro kopen is op zich prima mogelijk, maar accepteer gewoon dat je geen toptelevisie gaat kopen. Je koop een traditionele LCD met bijbehorende reactietijden zonder HDR-vermogens, 120Hz en andere luxe zaken, maar hij zal het doen en je kunt er je spelcomputer prima op aansluiten. De meeste televisies zullen wel beter zijn dan je oude Panasonic.

Je kunt je budget iets opschroeven en dan komen de QLED's inderdaad binnen bereik, maar niet de modellen waar ik warm van wordt. Je hebt een breder kleurenbereik, maar nog altijd randverlichting en dus weinig HDR-vermogens. Bijzondere speleigenschappen hebben ze volgens mij niet.

De eerste TV waar ik warm van zou worden is de LG A1, moet je minimaal 48" kopen, je budget nog wat verder opschroeven. Zaken als 120Hz, HDMI 2.1, VRR e.d. heeft de A1 niet, maar het is nog steeds een erg fijne spel-TV vanwege de superlage inputlag en snelle reactietijden.

Geluid van de PS5 via ARC doorsturen naar je Marantz lijkt me een prima keus, zorg dat je een TV koopt die ARC of EARC heeft. De meeste TV's kunnen het, maar als je tussen de budgetmodellen winkelt moet je alles dubbelchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Bedankt voor je antwoord! Misschien is een tweedehands tv dan wel iets, wellicht kan ik voor dat budget wel iets kwalitatiefs krijgen dat ik tijdelijk gebruik (en een beetje mazzel hebben dat er met de tv zelf niks gebeurd is). 48 inch is te groot in mijn geval, daarvoor zit ik er te dicht op :P

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Troep is overdreven. Voor sdr leveren degelijke instap tv's een prima beeld. Duurdere lcd's hebben wat beter motion en leveren (stapsgewijs) hdr prestatie. Je moet kiezen tussen een VA of IPS tv. VA geeft je een beter contrast en wat uniformer zwart. IPS wat betere motion en bredere kijkhoek. Input-lag is bij de bekende namen geen factor meer net als ARC.

Opties twee geeft je wat meer kleuren (qled/wcg) bij hdr. Zolang je geen Vestel rebrand koopt zoals Medion, Toshiba of Salora zit je goed. Sharp en Xiaomi zou ik om input-lag of beeldverwerking ook vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
benbaba schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:43:

Het is de Hisense geworden! Voor 295 (megadeal Media Markt) krijg je echt heel veel tv voor het geld en ik denk dat een 500-600 euro Samsung of LG het niet beter zou doen!

Dus bedankt voor de tip, ik ben er blij mee ^O^