Oude 32" TV kapot, wat is een goede keus? 43-50 inch ~€700

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 13:57
Ik zoek een?
Televisie van 43 tot 50 inch voor de woonkamer. We komen van een 32" 1080p scherm, dus we gaan er hoe dan ook op vooruit schat ik zo in.

Wat is je budget?
Ik heb een maximum van rond de €700.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het is hoofdzakelijk voor streamen. We streamen al onze programma's via NPO Plus, Netflix, etc en hebben geen kabel tv. Ik ga er denk ik niet op gamen, maar misschien ooit wel eens.

Wat heb je zelf al gevonden?
Optie 1: pricewatch: Philips 50PUS7805 Zwart. Goedkoop, bewezen techniek en niet al te gek qua prijs, alleen wel uit 2020.

Optie 2: pricewatch: LG OLED48A16LA Zwart. OLED, maar wel de 'budget' versie. De duurdere versie vind ik te hoog in prijs. Een kleine twijfel, omdat deze schijnbaar niet een hoge maximale helderheid heeft en de woonkamer wel veel lichtinval heeft (niet direct op het scherm).

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er obvious opties van televisies met onze eisen die ik over het hoofd zie? En welke van de twee bovenstaande is het best?

[ Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 11-04-2022 16:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De A1 is veel beter. Ook wat helderheid betreft kijk je naar zo'n 450 nits waarbij de Philips niet verder komt dan 300. Alleen op een 100% wit (test)vlak is de helderheid minder, maar bij gewone content zul je geen verschil zien. Piekhelderheid is enkel door HDR een ding geworden, maar daarbij hoort ook een goed contrast en breed kleurbereik. De Philips heeft geen van allen.

Een FALD LCD kan je nog enigszins vergelijken met de LG. In kleinformaat is daar alleen weinig aandacht voor. Je levert uniform zwart en een goede kijkhoek in voor wat meer helderheid of specular highlights. De U7QF is voor het geld dan interessant, maar overall minder verfijnd dan de A1. Ook wat motion en smartplatform betreft, maar daarom ook wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-09 15:00

Hak

Ik kocht vorige week de Sony 50X92J (=X90J) bij de MediaMarkt voor € 777 in de aanbieding, deze aanbieding komt vast nog wel weer voorbij. Je hebt dan een 100Hz VA scherm met FALD waardoor je voor een LCD echt mooi contrast en zwart krijgt. Misschien zijn er goedkopere TV's te krijgen, maar voor mij telde Google TV ook zwaar mee. Hierdoor kun je alle apps installeren en is alles met één afstandsbediening bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
benbaba schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:35:
De A1 is veel beter. Ook wat helderheid betreft kijk je naar zo'n 450 nits waarbij de Philips niet verder komt dan 300. Alleen op een 100% wit (test)vlak is de helderheid minder, maar bij gewone content zul je geen verschil zien. Piekhelderheid is enkel door HDR een ding geworden, maar daarbij hoort ook een goed contrast en breed kleurbereik. De Philips heeft geen van allen.

Een FALD LCD kan je nog enigszins vergelijken met de LG. In kleinformaat is daar alleen weinig aandacht voor. Je levert uniform zwart en een goede kijkhoek in voor wat meer helderheid of specular highlights. De U7QF is voor het geld dan interessant, maar overall minder verfijnd dan de A1. Ook wat motion en smartplatform betreft, maar daarom ook wat goedkoper.
Thanks! Dus ik kan me geen buil vallen met mijn doeleinden aan die A1? Want dan haal ik die gewoon. Ik zeg het, omdat ik merk dat de reviews op internet lyrisch zijn over de C1, maar dat de A1 als 'slecht' wordt neergezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik weet niet waar je dat hebt gelezen, Tweakers was in ieder geval redelijk positief. Vanzelfsprekend is de C1 de betere televisie: Betere beeldverwerkinsgprocessor, helderder paneel voor beter HDR, 120Hz, HDMI 2.1. Alleen lees ik in jouw omschrijving geen noodzaak daarvoor. En als je dat niet gebruikt dan tonen beide televisies eigenlijk gewoon hetzelfde plaatje, er is dan niet echt verschil in beeldkwaliteit.

De A1 is momenteel vlijmscherp geprijsd. Dat betekent dat als je hem gaat vergelijken met LCD-televisies die ongeveer even duur zijn, dan is het geen eerlijke wedstrijd, de A1 maakt gehakt van al de rest in zijn prijsklasse. Als je een goede LCD wilt die enigszins te vergelijken is dan moet je een FALD LCD kopen (OLED verslaan lukt desondanks niet) en dan zit je al snel duurder dan de A1. Kies je een LCD die goedkoper is, zoals de PUS7805, dan is er gewoon geen enkele discussie, de A1 is veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Thanks! Het enige punt is nog het zonlicht, ik begrijp dat mijn partner tóch de tv op een plek willen neerzetten waar tot 12 uur zon er op schijnt. Is dat een issue? Ik heb gelezen dat direct zonlicht niet top werkt voor OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Belecthor schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:54:
Thanks! Het enige punt is nog het zonlicht, ik begrijp dat mijn partner tóch de tv op een plek willen neerzetten waar tot 12 uur zon er op schijnt. Is dat een issue? Ik heb gelezen dat direct zonlicht niet top werkt voor OLED.
Dat is absoluut wel een probleem. Zonlicht dat rechtstreeks op je paneel schijnt brengt schade toe.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Mavamaarten schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:01:
[...]

Dat is absoluut wel een probleem. Zonlicht dat rechtstreeks op je paneel schijnt brengt schade toe.
Ah oke, jammer. Weet jij wat een goed alternatief is voor deze A1 die wel tegen direct zonlicht kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Kijk naar de Hisense U7QF (beste value), Samsung Q80A (levendig) of Sony X90/94J (motion/natuurgetrouw). Allen VA FALD lcd's met redelijk contrast en hdr prestatie. Alles daaronder is op lcd type na in feite een pot nat (50'' VA, 49'' IPS).

[ Voor 4% gewijzigd door benbaba op 13-04-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
benbaba schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:47:
Kijk naar de Hisense U7QF (beste value), Samsung Q80A (levendig) of Sony X90/94J (motion/natuurgetrouw). Allen VA FALD lcd's met redelijk contrast en hdr prestatie. Alles daaronder is op lcd type na in feite een pot nat (50'' VA, 49'' IPS).
Thanks, naast de HiSense is alles wel buiten mijn budget.

Weet jij of deze twee goede opties zijn? Vooral die Panasonic lijkt mij wel goed.

pricewatch: Panasonic TX-49HXW944 Zwart

pricewatch: Sony KD-49XH8599 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Belecthor schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:34:
[...]

Thanks, naast de HiSense is alles wel buiten mijn budget.

Weet jij of deze twee goede opties zijn? Vooral die Panasonic lijkt mij wel goed.

pricewatch: Panasonic TX-49HXW944 Zwart

pricewatch: Sony KD-49XH8599 Zwart
Q80A past ook net binnen budget. Bovengenoemde zijn edge-leds met 120hz paneel. Verwacht goede beeldverwerking en motion. Voor sdr zijn ze bovengemiddeld. Panasonic is een IPS (kijkhoek) tv en de Sony een VA tv (contrast). Voor HDR komen ze beide te kort. Daarvoor moet je naar één van de eerder genoemde fald sets kijken.

https://fwd.nl/beeld/revi...-hxw944-serie-lcd-led-tv/

[ Voor 3% gewijzigd door benbaba op 14-04-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
benbaba schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:15:
[...]

Q80A past ook net binnen budget. Bovengenoemde zijn edge-leds met 120hz paneel. Verwacht goede beeldverwerking en motion. Voor sdr zijn ze bovengemiddeld. Panasonic is een IPS (kijkhoek) tv en de Sony een VA tv (contrast). Voor HDR komen ze beide te kort. Daarvoor moet je naar één van de eerder genoemde fald sets kijken.

https://fwd.nl/beeld/revi...-hxw944-serie-lcd-led-tv/
Thanks dat je de moeite neemt zoveel reacties en info te geven!

De Q80A heeft op de 50" als enige model geen 100/120hz volgens mij, dat is dan net weer jammer. Ik vind het best een lastige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Belecthor schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:18:
[...]

Thanks dat je de moeite neemt zoveel reacties en info te geven!

De Q80A heeft op de 50" als enige model geen 100/120hz volgens mij, dat is dan net weer jammer. Ik vind het best een lastige keuze.
Graag gedaan. Met een 'beperkt' budget moet je ergens water bij de wijn doen. Het verschil tussen 'goedkoop' en 'duur' is nou eenmaal motion én hdr-prestatie. 60Hz is geen ramp want streaming komt niet hoger dan dat en 24p-judder wordt via de native-apps ook netjes weggewerkt. HDR wordt geforceerd doorgegeven en heeft meer impact op beeldkwaliteit. Ook kan het beeldproblemen geven bij ongeschikte hardware, denk aan een te donker beeld of gewoon geen impact. Local dimming (FALD) en een relatief hoge piekhelderheid zorgt juist voor een merkbaar helderheidsverschil tussen zwart en wit. Dat kán je opgeven voor bewegingsscherpte (pixel response tijd) bij snelle beelden of interpolatie/bfi bij sport. Die keuze is persoonlijk. Geen van allen is een slechte tv.

Instap SDR tv (PUS7805)
+ WCG (*Q60A*)
+ 120Hz (HX94, XH85)
+ FALD instap HDR (Q80A, U7QF, X9xJ (120Hz))
Pagina: 1