Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:50
Even een disclaimer: ik ben zelf geen Android-gebruiker, ik zit bij het andere kamp en mis wellicht wat essentieële Android kennis.

Desondanks: de zoon van m'n vriendin heeft een telefoon voor z'n 10e verjaardag gekregen, een nieuwe pricewatch: Samsung Galaxy A12 (3GB, 32GB opslag) Zwart.

Het idee is dat 'ie daarmee dan ook zelfstandig alleen thuis kan zijn en via de Chromecast TV kan kijken.

Probleem: vanaf Youtube kan hij niet casten naar de Chromecast. De castknop (drie kwart-cirkelboogjes) is er gewoon niet.
  • Casten kan wél vanuit Netflix, dan is de castknop er wel. Maar ja, Youtube is wat 'ie wil kijken.
  • Vanuit de Google Home app kan er ook verbinding worden gemaakt met de Chromecast, dus screen mirroring werkt ook. Maar, vindt hij wat minder handig werken.
  • Ja, de telefoon zit op hetzelfde wifi-netwerk als de Chromecast.
  • De Android telefoon van m'n vriendin kan wel gewoon casten (mijn iPhone trouwens ook).
Hier op het forum kwam ik met de zoekfunctie niet zo snel eenzelfde probleem tegen. Op het internet wel:
YouTube: How To Fix YouTube Not Showing Cast Icon
...waarbij de oplossing zou zijn: Youtube uninstallen, force-stop, data cleaning en vanuit de play store opnieuw installeren. Helaas, dit maakte geen verschil.

Iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26
Dat is vreemd. Ik zie zelf de castknop al wanneer ik in Youtube zelf zit, dus buiten filmpjes om.

Is het de laatste youtube versie? Wellicht dat het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:01
Je zegt: "Casten kan wél vanuit Netflix"
Dat is dan de Netflix app op dezelfde telefoon naar dezelfde Chromecast TV, neem ik aan?
Als dat zo is, is het wel heel raar.
Ik neem aan dat telefoon en Chromcast TV op hetzelfde netwerk zitten?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Arunia schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:18:
Dat is vreemd. Ik zie zelf de castknop al wanneer ik in Youtube zelf zit, dus buiten filmpjes om.

Is het de laatste youtube versie? Wellicht dat het daar aan ligt.
Mja, ik weet niet wat de geinstalleerde versie was, maar vanuit de playstore opnieuw installeren heb ik gisteren gedaan - dus dat zal de laatste versie zijn. Maar goed, dit speelt dus al zo'n drie weken.
GarBaGe schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:29:
Je zegt: "Casten kan wél vanuit Netflix"
Dat is dan de Netflix app op dezelfde telefoon naar dezelfde Chromecast TV, neem ik aan?
Ja!
Als dat zo is, is het wel heel raar.
Ik neem aan dat telefoon en Chromcast TV op hetzelfde netwerk zitten?
Jazeker. (en anders had het vanuit Netflix en Google Home ook niet kunnen werken, lijkt mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03:10
Heb je de telefoon al een keer opnieuw opgestart?
Heb je al een keer opnieuw verbonden met Wifi?

Heb je beperkingen aanstaan binnen youtube vanwege de leeftijd?

Heb je je netwerkapparatuur al een keer herstart?
Heb je Chromecast al een keer herstart?
Heb je in de play store gekeken of er updates nog moeten worden geinstallleerd?

Als het op de telefoon van je vriendin wel werkt dan zou het iets op de telefoon of app moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:34
Hoe staan de app-rechten van YouTube op de telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Bazvv schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:39:
Heb je de telefoon al een keer opnieuw opgestart?
Ja, meermaals.
Heb je al een keer opnieuw verbonden met Wifi?
Ja.
Heb je beperkingen aanstaan binnen youtube vanwege de leeftijd?
Nee. Telefoon is wel onderdeel van een gezins-groep of hoe dat ook heet, maar er is geen beperking verder ingesteld.
Heb je je netwerkapparatuur al een keer herstart?
Ja (per ongeluk omdat er wat met elektra geklust werd...)
Heb je Chromecast al een keer herstart?
Goede suggestie, had ik nog niet geprobeerd, maar gisteravond gedaan (en geen verschil).
Heb je in de play store gekeken of er updates nog moeten worden geinstallleerd?
Gisteravond nog gekeken, maar enkel wat updates voor ongerelateerde apps.
Als het op de telefoon van je vriendin wel werkt dan zou het iets op de telefoon of app moeten zijn.
Yep, eens.
YoGi_Berra schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:42:
Hoe staan de app-rechten van YouTube op de telefoon?
Goede tip. Op zich stond alles 'dicht', maar ik zie ook niet in waarom ik Youtube toegang tot microfoon of contacten zou moeten hebben.
Desondanks, even alles zo relaxed mogelijk gezet - en dat maakte geen verschil. Ook daarna even telefoon herstart, voor de zekerheid (en nog steeds geen cast-knop). Daarna de app-rechten weer teruggezet.

Het stomme is: Google Films en YT Music app hebben wél een cast-knop. Zeker bij YT music had ik verwacht dat die net als Youtube geen cast-knop zou hebben.
Pagina: 1