Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

nieuwe allround desktop (mATX, socket 1700)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 10:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze desktop wordt een vervanging van mijn alweer tien jaar oude pc. (3570K) En alhoewel die pc nog geen gebreken vertoont, wordt het er niet sneller op. Doel voor de nieuwe desktop is in ieder geval dat ik er weer een flink aantal jaar mee vooruit kan. Software die belangrijk is en die ik dagelijks danwel regelmatig gebruik: AutoCAD, Shotcut (video-editor) en Cities Skylines (op amateurniveau...).

Grafische kaarten zijn op dit moment zo duur, dat ik de meerwaarde boven een processor met ingebouwde gpu niet kan goedpraten. Bovendien is voor AutoCAD een snelle cpu (single core speed) veruit het meest belangrijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absoluut plafond in gedachten maar de totaalprijs hieronder, vind ik een mooie richting.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Via de Pricewatch heb ik de volgende lijst samengesteld. Bij veel onderdelen heb ik zitten dubben: beetje meer, beetje minder. Belangrijk vind ik dat de componenten met elkaar in balans zijn. Ik hoop dat dat gelukt is. Als moederbord wilde ik een mATX of ITX omdat ik geen uitbreidingsplannen heb, hooguit in de toekomst een grafische kaart, mocht daar dan behoefte aan zijn.

Belangrijk voor mij was dat het moederbord ook een analoge audio-ingang en een digitale audio-uitgang zou hebben op basis van een betere audiochip (bijv. Realtek 1200). Binnen de 1700-socket (als vertrekpunt genomen) blijft de MSI B660 Mortar dan ongeveer als enige over. Ik heb zitten kijken naar de Z690-varianten, zodat ik de 12600K nog wat verder zou kunnen uitnutten, maar dan kom ik minstens 100-150 Euro duurder uit. De voeding is relatief zwaar maar als ik een lichtere uitkies dan lijk ik bij de eerste de beste grafische kaart al gelijk knel te zitten.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenRaijintek Styx Classic Zwart€ 88,71€ 88,71
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 90,70€ 90,70
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 184,90€ 184,90
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 163,25€ 163,25
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 148,90€ 148,90
Totaal€ 1.025,36

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uit een andere computer komt er nog een extra harddisk mee. Puur voor opslag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Maar om mezelf niet helemaal te verdrinken, heb ik wel de bekendere namen in gedachten gehouden. Qua moederbord-processor wel bewust gekozen voor de 1700-socket.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Voornamelijk een check of ik gekke denkfouten heb gemaakt of iets ben vergeten.
Ik zie bijvoorbeeld net dat bij de gekozen behuizing maar 1 fan wordt meegeleverd. Is dat voldoende en zo nee, wat zou ik erbij moeten zoeken?

Dank voor jullie hulp!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:12
De CPU koeler is te licht voor deze CPU, neem liever een be quiet! Shadow Rock 3 Zwart met be quiet! LGA1700 Montagebracket.
De Corsair TX550M (2021) is een prima voeding en je houdt de mogelijkheid open later nog een RTX 3060 (Ti) te plaatsen.

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 10:18
Dank je wel. Goeie tips. Daar kan ik wat mee... :-)