Setup voor Onkyo home cinema

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinHenni
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-01 20:10
Mijn vraag

Ik heb sinds kort een 5.1 set van Onkyo tweedehands gekocht. Alleen nu krijg ik het niet helemaal lekker afgesteld. Ik loop tegen een aantal problemen aan die ik graag opgelost wil hebben.

Probleem 1: subwoofer gaat vaak in standby ( rood of paars lampje ) en ik moet dan vaak de subwoofer even uit en weer aan zetten om hem weer signaal te laten ontvangen.

Probleem 2: Welke luistermodes is het beste voor films en tv (youtube videoland dat soort dingen). Ik heb het liefst een automatische schakeling voor goede kwaliteit surround bij films en een goede geluidsweergave bij programma's ( weergave op alle speakers en niet alleen de center ). Muziek mag op all channel spelen.

Ik heb nu alles verbonden doormiddel van HDMI ARC + HDMI CEC, voor de meest uitgebreide mogelijkheden (volume en aan uit receiver met de tv afstandsbediening). Ik heb allerlei instellingen al doorgelopen ( waar ik de helft niet van snap wat het is ) en ik heb de receiver al gereset en daarna gekalibreerd met de meegeleverde Audyssey microfoon.

Graag hoor ik jullie bevindingen

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Onkyo HT-R990 av receiver
Onkyo SKW938 actieve subwoofer
Onkyo SKF980 5 speakers

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:53
Voor je sub kun je proberen om het signaal vanuit je receiver hoger te zetten en dan het volume op je sub te verlagen. Je sub zou dan minder snel in standby moeten gaan. Kwestie van voorzichtig stoeien met de instellingen.

Veel receivers onthouden je laats gekozen instelling per input. Zodra jij een input kiest en alles naar wens instelt, en dat voor elke gebruikte input, zou de volgende keer dat je die input gebruikt alles moeten staan zoals jij wilt. Doet jou receiver dat niet zou ik eens kijken of er een Direct of Pure Direct modus beschikbaar is. Dit geeft vaak het meest natuurlijke geluid. En ik zeg hier heel bewust meestal want ik heb geen idee hoe jou systeem klinkt in je ruimte. Ook ben ik zeker geen audio expert maar bij mij klinkt de Pure Direct modes voor mij het prettigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinHenni
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sljzAg-LCRgl1G8CajcMzRczzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chC11dwynEx3TdS6TYG35StJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs hier in het luidspreker calibratie menu waar je de decibellen kunt instellen, speelt de sub geen test toon terwijl de andere speakers dit wel doen. Ook met calibratie via de microfoon waarbij alle speakers worden getest aan de hand van een test toon en zo worden afgesteld werd na de calibratie de subwoofer niet gevonden en in de instellingen dus uitgeschakeld. Heb hem handmatig weer ingeschakeld en op +6db gezet maar het mag niet baten. Geen idee of er nog andere instellingen zijn mbt de sub.

Ook dus via de Direct (onkyo) modus word het echte geluid weergegeven wat hoort bij de bron? De netflix de hoogst mogelijke kwaliteit surround, muziek all channel stereo etc?

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:53
Alles is wel op de juiste manier aangesloten?
https://www.intl.onkyo.co.../pdf/htp-938_manual_e.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinHenni
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBmrY9P6RdJG57dYMW4Aj0jqRxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IduY1xDqgWmY4TosZFPiDvP.jpg?f=fotoalbum_large

Zover ik weet wel. Front speaker op front, center speaker op center en surround speaker op surround. Subwoofer op subwoofer pre out en de hdmi op hdmi out ( hdmi arc op de tv )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinHenni
Ik zag wel in jouw manual die je stuurde dat op de subwoofer een auto standby functie zit. Geen idee of dit uit te schakelen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

KevinHenni schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:49:
Ik heb sinds kort een 5.1 set van Onkyo tweedehands gekocht.
Receiver teruggezet naar Factory Defaults? Zo veel makkelijker dan vanuit een bestaande config terug te gaan werken. Het niet krijgen van een test toon maar wel een +6 dB in Audyssey klopt mijns inziens niet. De subwoofer moet ooit door Audyssey zijn herkend anders zet die geen waardes. Vandaar dat ik het idee heb dat er niet vanaf nul wordt begonnen. Als je de receiver reset hebt dan Audyssey uitvoeren. Vanuit daar kan er verder gewerkt worden naar de issues. Al staat het eerste probleem letterlijk in de handleiding van de subwoofer.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 11-04-2022 21:19 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinHenni
Hoi Fear

Ik heb idd de receiver al terug gezet naar reset ( door middel van vcr knop en aan/uit knop )

Dit mocht niet baten helaas. Wat je bedoeld met crossover open op de sub kan ik ook niet helemaal plaatsen. Volgens mij is de draai knop op de sub een gain, en ik heb verder in de instellingen geen crossover gevonden zover ik weet. Het probleem is ook dat audyssey de sub niet herkend bij de uitgebreide calibratie. Je krijgt naderhand een rapport en dan staat subwoofer op nee ( dus uitgeschakeld ). Zodra alles uit is geweest en ik de tv/receiver aan zet komt de sub niet op gang totdat ik de sub handmatig even aan en uit zet. Ik heb al de db van de sub op +12 gezet in de instellingen ( max )

Om nog even op Olof terug te komen. Als ik in Direct mode luister krijg ik alleen geluid op de 2 front channels, dit word ook aangegeven op de receiver. Maakt dan niet uit of ik youtube tv of netflix luister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

Het deel van crossover op de subwoofer haal ik net weg. Afbeelding van de subwoofer liet mij zien dat dit een zeer basaal model is met extreem weinig instellingen. Als Audyssey de subwoofer niet herkent dan toch de knop op de subwoofer eens verder open draaien? Er valt weinig verder aan te doen. Als Audyssey de subwoofer niet herkent betekent het simpelweg dat het geluid niet hard genoeg uit de subwoofer komt om door de microfoon op te worden gevangen. Volume verhogen op de subwoofer is dan het enige wat je kan doen. Of je akoestiek moet zo slecht zijn dat alle lage tonen dood slaan in de ruimte, dan heb je een andere uitdaging.

Qua de weergave van audio. Daar is meer informatie voor nodig. Hoe kijk je bijvoorbeeld Netflix? App op de TV? Zo ja, welke TV? Niet elke TV zet via HDMI ARC alle audio door waardoor je mogelijk geluid mist. Houdt er ook rekening mee dat YouTube altijd stereo is. TV kan zowel Dolby 5.1 als 2.0 zijn afhankelijk van de zender.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 11-04-2022 21:31 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinHenni
Hey fear bedankt weer voor je reactie.

Het gekke is dat ik de eerste keer Audyssey wel een test toon kreeg via de sub maar na verdere calibraties niet meer. Volume lijkt me niet uit moeten maken, volgens de handleiding moet je de gain knop op de sub op thx position zetten ( ongeveer 1/3e open ) dit heb ik dan ook gedaan. Akoestiek heb ik geen verstand van, maar heb niet zo'n hele grote kamer dus dit lijkt me wel prima denk ik dan hahah.

Ik kijk idd netflix etc via een app op de tv. Ik kan alleen nergens op internet vinden welke signalen er verstuurd kunnen worden via hdmi arc op mijn tv. Ik heb een Philips 49pus7803, wie weet dat jij iets kunt vinden. Tv zelf kijk ik niet zoveel dus daar maak ik me niet druk om. Gaat me vooral om: youtube en andere programma's (nlziet etc), netflix en andere film diensten en muziek. Youtube stereo snap ik maar ik zou dan graag all channel willen, althans ik denk dat dat beter klinkt dan 2 channel front??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
dit staat in de manual

If you’re using a powered subwoofer and it outputs very
low-frequency sound at a low volume level, it may not be
detected by Audyssey 2EQ Room Correction and Speaker
Setup.
If the “Subwoofer” appears on the “Review Speaker
Configuration” screen as “No”, increase the subwoofer’s
volume to the half-way point, set it to its highest crossover
frequency, and then try running Audyssey 2EQ Room
Correction and Speaker Setup again. Note that if the
volume is set too high and the sound distorts, detection
issues may occur, so use an appropriate volume level.

is het proberen waard toch. heb je bij luidsprekerinstellingen subwoofer op yes staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinHenni
Hey toerq,

Bedankt voor je reactie ik ga dat morgen eens proberen na een reset van de receiver bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinHenni
Fear,

Ik denk dat ik de tv instelling heb gevonden die jij bedoelde, zie foto. Maar welke moet ik nu kiezen hij stond zoals gedacht op stereo😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmFQ_JOseEH2Ql31jmZgA3lYOsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbUl3BEvd85yylrOaEA6SnRs.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1