Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 15:46
Ik hebben momenteel 8 PV panelen, ik overweeg deze installatie uit te breiden. Bij de aanschaf van de (nieuwbouw) woning in 2018 heb ik mij destijds ingeschreven voor de (oude) kleine ondernemers regeling (KOR), zodat de BTW aftrekbaar is en ik niet ieder kwartaal PV omzetbelasting hoef aan te geven.

Ik ben mij nog aan het oriënteren over de mogelijkheden voor uitbreiding, een van de zaken die ik tegen kwam is dat de BTW maar eenmalig per KOR inschrijving aftrekbaar is. Een mogelijkheid is uitschrijven van de KOR, 3 jaar wachten dan de PV installatie aanschaffen en weer opnieuw inschrijven.
Maar 3 jaar wachten is niet mijn plan, tevens moet ik dan 3 jaar lang ieder kwartaal omzetbelasting betalen, dat is dus geen slimme optie.

Zijn er in mijn scenario slimme mogelijkheden om bij PV uitbreiding toch BTW aftrekbaar te maken? (Bijvoorbeeld aanschaf van uitbreiding op naam van partner en die inschrijven voor de KOR?)

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
Ik denk dat het laatste wel kan. Je moet alleen even zorgen dat de factuur van de panelen op dezelfde naam staat als je electriciteitscontract.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die vraag is hier al een aantal keer beantwoord :)

Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Ja, dat laatste is het pad wat je moet bewandelen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RVE_NL
Thanks voor de snelle antwoorden. Even een praktische vervolgvraag gezien de naam op de energierekening + aanschaf uitbreiding van PV installatie hetzelfde moet zijn.
Kan ik mijzelf dan uitschrijven voor de KOR, en de gehele PV installatie (i.p.v. enkel de uitbreiding) op mijn partners zetten?
(Dit laatste met de gedachte, als ik ooit in de toekomst een niet PV gerelateerde onderneming wil oprichten, dan zijn er geen rare obstakels)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan ik mijzelf dan uitschrijven voor de KOR, en de gehele PV installatie (i.p.v. enkel de uitbreiding) op mijn partners zetten?
Dat is niet een keus, dat moet je doen :).

Dat is ook gelijk het enige nadeel aan deze regeling, je betaald opnieuw forfait over het deel van je zonnepanelen dat je eerder al had aangeschaft :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hoe kom je daar nou bij? Het forfait is een eenmalig afkoopbedrag geschat aan de hand van je vermogen. Van de nieuwe panelen vraag je opnieuw btw terug op de naam van je partner en die betaald dan alleenover het nieuwe gedeelte het forfaitair bedrag.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@ds23man nee dat mag niet. Je moet het vermogen van de volledige installatie opgeven helaas. Als jullie dat andere topic lezen, dan kun je het zelf lezen.

Als je de belastingdienst belt, dan zal die je dit ook vertellen.

De reden hierachter is is dat maar één persoon de BTW kan "aftrekken" over een gehele installatie (en dat is de reden dat je het fortait betaald, dan betaal je daar eenmalig een bedrag voor). Het kan niet zo zijn dat meerdere personen in een huishouden in de KOR zitten en beide een deel van het systeem bezitten. Dat is weer omdat een energiecontract op één naam moet staan.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Hm, zo had ik dat nog niet eerder opgemaakt uit dat topic - ik ga dat nog eens nalezen. Maar zet je dan eerst de installatie op naam van je partner, en daarna meld je jezelf af? Of gaat dat automatisch wanneer je partner in de KOR gaat?

En hoe werkt dat dan met de factuur die je moet laten zien? Daar staat natuurlijk alleen de BTW van de nieuwe installatie op.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nog een reden om gewoon je dak meteen vol te mikken. O-)

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:15

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

• Gramser
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:44:
Nog een reden om gewoon je dak meteen vol te mikken. O-)
Ja maar nu is een ánder dak aan de beurt…!

• Gramser
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:02:
@ds23man nee dat mag niet. Je moet het vermogen van de volledige installatie opgeven helaas. Als jullie dat andere topic lezen, dan kun je het zelf lezen.

Als je de belastingdienst belt, dan zal die je dit ook vertellen.

De reden hierachter is is dat maar één persoon de BTW kan "aftrekken" over een gehele installatie (en dat is de reden dat je het fortait betaald, dan betaal je daar eenmalig een bedrag voor). Het kan niet zo zijn dat meerdere personen in een huishouden in de KOR zitten en beide een deel van het systeem bezitten. Dat is weer omdat een energiecontract op één naam moet staan.
Wat wordt bedoeld met “het systeem”? Ik zit nu in de KOR en daarop is nu 1 installatie aangeschaft en BTW teruggevraagd, in 2019. Als mijn partner panelen aanschaft nadat het energiecontract op haar naam is gezet, gaat zij in de KOR en vraagt dan BTW terug over de nieuwe installatie. Dat is ook echt een fysiek gescheiden systeem, op een ander dak. Doet dat er nog wat toe?

Edit: ik ga deze even stellen in het juiste topic, ik ben schaamteloos aan het topic jacken hier…

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 11-04-2022 20:08 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gramser schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:03:
[...]

Wat wordt bedoeld met “het systeem”? Ik zit nu in de KOR en daarop is nu 1 installatie aangeschaft en BTW teruggevraagd, in 2019. Als mijn partner panelen aanschaft nadat het energiecontract op haar naam is gezet, gaat zij in de KOR en vraagt dan BTW terug over de nieuwe installatie. Dat is ook echt een fysiek gescheiden systeem, op een ander dak. Doet dat er nog wat toe?
Met het systeem bedoel ik de gehele opwekinstallatie.

En nee, dat gescheiden dak maakt niet uit, wat volgens mij leidend is is het energiecontract. Dat betekent dat je twee aansluitingen zou moet hebben als je beide in de KOR wilt blijven.

Maar ik raad jullie aan naar dat andere topic te komen. Daar loopt o.a. @JeroenE rond en die weet er wat meer vanaf dan ik.
Gramser schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:30:
Hm, zo had ik dat nog niet eerder opgemaakt uit dat topic - ik ga dat nog eens nalezen. Maar zet je dan eerst de installatie op naam van je partner, en daarna meld je jezelf af? Of gaat dat automatisch wanneer je partner in de KOR gaat?

En hoe werkt dat dan met de factuur die je moet laten zien? Daar staat natuurlijk alleen de BTW van de nieuwe installatie op.
Je meldt je partner aan en het kwartaal na aanschaf kan je je BTW terugvragen. Op dat moment kan jij je afmelden. Afmelden gaat niet vanzelf AFAIK.

Je krijgt alleen de BTW terug over de nieuwe installatie dus de oude factuur is niet relevant. Het enige vervelende is dat je wel het aantal WP van de volledige installatie moet opgeven. Bij een uitbreiding krijg je dus minder BTW terug.

[ Voor 33% gewijzigd door Glashelder op 11-04-2022 20:14 ]

• Gramser
  • Nu online
Zojuist overgestapt naar het andere topic :)

• RVE_NL
Topic kan gesloten worden, mijn vragen zijn beantwoord. Thanks!
Pagina: 1