Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:19

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Als ik op mijn slimme meter kijk, dan zie ik dat ik aan stroom terug heb geleverd 864 kWh.
Mijn 6 zonnepanelen hebben opgewekt 1451 kWh. Dit zie ik niet op de slimme meter maar op de bruto-opbrengst meter.

Als ik dan ga rekenen, heb ik zelf dus gebruikt: 1451 - 864 = 587 kWh

Maar hoe werkt dat eigenlijk, "ziet" mijn stroomboer dat ik die 587 kWh opwek en zelf verbruik of is dat volledig onzichtbaar voor hen?

Achterliggende reden voor deze vraag:
Mijn schoonmoeder woont in een huurhuis en overweegt via haar woningbouwvereniging zonnepanelen van Wocozon te huren. Ze heeft dan eigenlijk twee leveranciers: Wocozon en haar eigen stroomboer. De prijs van de stroom van Wocozon is 15,6 cent / kWh, je betaalt alleen wat je zelf verbruikt (na saldering). Wat je teruglevert, reken je af met je eigen stroomboer. Wocozon gebruikt micro-omvormers en heeft kennelijk ook een eigen portal, dus zij zullen waarschijnlijk wel rekenen met de echte bruto-opbrengst, maar hoe gaat dat bij mijn panelen (eigen huis + panelen)?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Dat is onzichtbaar voor het energiebedrijf ja, die energie gaat nooit door de meter en wordt dus niet meegeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:04
Nee, energie wat je verbruikt terwijl de zonnepanelen leveren blijven aan "jouw kant" van de meter en worden niet door de meter geregistreerd.
Doorgaans is dit in de grote van 20-25% van het totale verbruik.
In jouw geval gok ik dat je totale verbruik ergens 2000-2500kWh is (namelijk 4 a 5x 587 kWh)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:40:
Nee, energie wat je verbruikt terwijl de zonnepanelen leveren blijven aan "jouw kant" van de meter en worden niet door de meter geregistreerd.
Doorgaans is dit in de grote van 20-25% van het totale verbruik.
In jouw geval gok ik dat je totale verbruik ergens 2000-2500kWh is (namelijk 4 a 5x 587 kWh)
Aardig goed ingeschat:
Van de stroomboer afgenomen: 1445, dus totale verbruik 2032.
Eigen verbruik is dan een kleine 30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Maar is mijn aanname voor wat betreft Wocozon correct dat zij de opbrengst zullen bepalen aan de hand van de logging van de omvormers? Als ze dat niet doen, lopen ze het deel van het directe verbruik mis toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:04
P_Tingen schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:45:
Maar is mijn aanname voor wat betreft Wocozon correct dat zij de opbrengst zullen bepalen aan de hand van de logging van de omvormers? Als ze dat niet doen, lopen ze het deel van het directe verbruik mis toch?
Als Wocozon de panelen installeert en verhuurd, neem ik aan dat ze ook de opbrengst in de gaten zullen houden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:34

Barrycade

Through the...

Wat een prut site is dat zeg, uit de context haal ik dat je inderdaad aan Wocozon betaald wat wel wordt opgewerkt maar niet door de meter naar de energieleverancier gaat.

Dus zoals in je eigen voorbeeld het deel dat je zelf consumeert voor de meter. Dat loggen ze blijkbaar dus opbrengst - teruglevering op de meter = rekening van de woningbouw in je service kosten.

Maar dat staat nergens in de vele FAQ's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Barrycade schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:56:
Wat een prut site is dat zeg, uit de context haal ik dat je inderdaad aan Wocozon betaald wat wel wordt opgewerkt maar niet door de meter naar de energieleverancier gaat.

Dus zoals in je eigen voorbeeld het deel dat je zelf consumeert voor de meter. Dat loggen ze blijkbaar dus opbrengst - teruglevering op de meter = rekening van de woningbouw in je service kosten.

Maar dat staat nergens in de vele FAQ's.
Nee, dat kon ik dus ook niet terugvinden.

Je koopt de stroom tegen €0,16 / kWh bij Wocozon en levert terug á €0,08 / kWh. Actuele prijs bij Nuon iets van €0,54 (bedragen bij benadering). Als ik dan met de geschatte cijfers van mijn schoonmoeder de opties naast elkaar zet, zou het dit worden?
  • Geen panelen: gebruikt 2000 = 2000 x €0,54 = €1080
  • Wocozon: opgewekt 2500, gebruikt 2000 = 2000 x €0,16 - 500 x €0,08 = €320 - €40 = €280
Ze moet dan ook nog een bedrag aan servicekosten betalen, maar als mijn cijfers kloppen is daar wel ruimte voor zo te zien :+

Pagina: 1