Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulR
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-08 10:45
Hallo,

Ik ben een aantal jaren geleden voor mijn studie een paar maanden in China geweest. Ik en mijn toenmalige medestudenten spraken de taal niet, dus we zijn bij de universiteit door een native speaker aan een bankrekening geholpen en een telefoonnummer zodat we gebruik konden maken van WeChat. Zonder deze drie dingen is het erg lastig daar langer te verblijven. Door omstandigheden ben ik eerder teruggekomen en ik heb hierdoor geen tijd gehad om alle dingen op te zeggen. Er stond geen groot bedrag op dus in mijn naïviteit dacht ik dat het vanzelf opgeheven zou worden.

Lang verhaal kort; ik zie vijf jaar later op mijn belastingaangifte dat ik nog een buitenlandse belegging heb in de vorm van een bankrekening in China.

Lijkt me niet helemaal handig. Nu heb ik niets anders dan het rekeningnummer en mijn naam. Ik kan dus niet inloggen op de Chinese website. Ik heb de branche in Rotterdam gebeld of het mogelijk was om het op te zeggen door middel van een persoonlijke afspraak. Nu blijkt er geen gegevensoverdracht mogelijk tussen EU en China, dus kunnen ze me niet helpen. In de branche waar ik de rekening geopend heb, spreekt niemand engels. Op mailtjes wordt niet geantwoord.

Nu is mijn vraag; wat kan ik doen om de rekening op te zeggen anders dan fysiek terug te vliegen en daar heen te gaan? Heeft iemand ervaring met het opzeggen van een buitenlandse rekening?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:32
Iemand zoeken die tolk voor jou kan zijn? Of het voor jou kan vertalen?

Wat voor effect heeft het voor jou nu met belastingaangifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-09 15:25
Destijds ook gehad. Nooit wat van gehoord. Neem aan dat ze hem zelf met 0 saldo ondertussen ook al geblokkeerd hebben 5 jaar na dato.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
PaulR schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:52:
Nu blijkt er geen gegevensoverdracht mogelijk tussen EU en China, dus kunnen ze me niet helpen.
Maar dat is er dus wel, zie belastingaangifte. Kan je contact gegevens vinden? Ik zou rechtstreeks een mail in het Engels sturen en Google translate Chinees met de vraag wat je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42
Als het bedrag laag is: negeren

Als je het per se op wilt lossen: laat een native speaker een contactadres zoeken en een bericht opstellen. Desnoods Google Translate. Als dat voor AliExpress werkt dan toch ook andersom?

Ik heb jaren een rekening gehad bij een NL financiele instelling waar ik geen toegang meer toe had en waar een adreswijziging niet goed was doorgevoerd. Na vele jaren werd de rekening vanzelf opgeheven en het (minieme) saldo alsnog overgemaakt naar de tegenrekening :+ Heeft waarschijnlijk wel 50 cent aan box 3 belasting gekost :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42
pennywiser schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:10:
[...]

Maar dat is er dus wel, zie belastingaangifte.
Nee. Waarschijnlijk komt de belastinginformatie vanuit China direct bij de NL belastingdienst terecht.
De NL branch van de Chinese bank is waarschijnlijk een op zichzelf staande dochteronderneming zonder directe toegang tot gegevens of operationele integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
Weet je zeker dat de rekening er nog is?
Ik had voorheen 2 KBC rekeningen in Belgie. Deze zijn al 2 jaar gesloten maar de belastingdienst vindt het nog steeds belangrijk ze op mijn aangifte te vermelden (waarschijnlijk omdat ik ze vroeger handmatig ook toegevoegd heb. Ik haal ze dan handmatig maar weer weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Belasting dienst even bellen en het uitleggen dat deze nodig was voor studie?
Dat u er geen gebruik meer van maakt en deze niet 1,2,3 kan opzeggen en verwacht dat de rekening vanzelf door de bank wordt opgeheven?

Of iemand uit de lokale Chinese community benaderen of hij/zij iemand weet die de taal een kennis heeft om de rekening op te heffen. Geen Idee waar TS woont maar in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam zijn grote groepen te vinden die chinees spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
De rekening is de-facto opgeheven. Je kunt er niet bij, en er staat ook niets (meer) op. Ik zou dat zo dus ook doorgeven aan de belastingdienst.

Sowieso is het Chinese bankwezen een beetje anders dan in Nederland. Ik kan daar geld overmaken aan mijn schoonvader onder vermelding van zijn naam en dorp. Vervolgens vertel ik hem naar welke bank ik eea heb gestuurd. Die openen dan on-the-fly een rekening wanneer hij het geld ophaalt.

Een rekening "opzeggen" heeft daar dan ook niet veel betekenis. Mocht iemand je geld overmaken na jouw opzegging dan wordt dat gewoon geaccepteerd. Moet je wel weer langs kantoor om de rekening te "heropenen" maar echt gesloten zoals we dat in NL kennen is hij dus nooit geweest.

Dit heeft ook een beetje te maken met de vele binnenlandse arbeidsmigraten die China kent. Die hoppen van baan naar baan en openen daarbij vaak telkens weer een nieuwe lokale rekening.

TL;DR ik denk dat je met heel veel moeite misschien een papiertje met een stempel kunt krijgen, maar verder heeft het niet veel zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ook al heb je 20 accounts in het buitenland, zolang er geen euro op staat boeit het niks voor je belastingaangifte. Behalve dat ze die accounts zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:41

NSG

Je weet niks!

@Verwijderd het nadeel is wel dat de belastingdienst niet weet wat er op die rekeningen staat en je daardoor geen gebruik kan maken van de mobiele Aangifte App die praktisch alles voor je invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:49
gewoon elk jaar saldo nul invullen (als je het impliciet al hebt afgeschreven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulR
corporalnl schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:06:
Wat voor effect heeft het voor jou nu met belastingaangifte?
Ik vermoed niet veel anders dan een irritante annotatie.
pennywiser schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:10:
[...]

Maar dat is er dus wel, zie belastingaangifte. Kan je contact gegevens vinden? Ik zou rechtstreeks een mail in het Engels sturen en Google translate Chinees met de vraag wat je moet doen.
Hier wordt niet op gereageerd. Mogelijk omdat er staat vermeld dat er over de email niet wordt gecorrespondeerd over accountzaken ivm veiligheid.
rdfeij schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:12:
Ik had voorheen 2 KBC rekeningen in Belgie. Deze zijn al 2 jaar gesloten maar de belastingdienst vindt het nog steeds belangrijk ze op mijn aangifte te vermelden (waarschijnlijk omdat ik ze vroeger handmatig ook toegevoegd heb. Ik haal ze dan handmatig maar weer weg...
Nee ik heb geen manier om dit te checken. De enige manier waarop ik er aan word herinnerd is de inkomstenbelasting waar de naam en rekeningnummer wordt gepresenteerd.
onno oliver schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:17:
Belasting dienst even bellen en het uitleggen dat deze nodig was voor studie?
Dat u er geen gebruik meer van maakt en deze niet 1,2,3 kan opzeggen en verwacht dat de rekening vanzelf door de bank wordt opgeheven?
Wellicht is dit nog een optie, maar dat lost nog niet op dat die rekening bestaat. Nu las ik dat er een laagsaldo premie bestaat à 15 euro per kwartaal. Gaat dit door tot 0 of kun je daardoor rood komen te staan? In het geval van 0 is het geen probleem. Mocht ik ooit voor werk of vakantie in China komen en begroet worden met een grote opgebouwde schuld - dat is wel een probleem.
NielsFL schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:19:
De rekening is de-facto opgeheven. Je kunt er niet bij, en er staat ook niets (meer) op. Ik zou dat zo dus ook doorgeven aan de belastingdienst.

Sowieso is het Chinese bankwezen een beetje anders dan in Nederland. Ik kan daar geld overmaken aan mijn schoonvader onder vermelding van zijn naam en dorp. Vervolgens vertel ik hem naar welke bank ik eea heb gestuurd. Die openen dan on-the-fly een rekening wanneer hij het geld ophaalt.

Een rekening "opzeggen" heeft daar dan ook niet veel betekenis. Mocht iemand je geld overmaken na jouw opzegging dan wordt dat gewoon geaccepteerd. Moet je wel weer langs kantoor om de rekening te "heropenen" maar echt gesloten zoals we dat in NL kennen is hij dus nooit geweest.

Dit heeft ook een beetje te maken met de vele binnenlandse arbeidsmigraten die China kent. Die hoppen van baan naar baan en openen daarbij vaak telkens weer een nieuwe lokale rekening.

TL;DR ik denk dat je met heel veel moeite misschien een papiertje met een stempel kunt krijgen, maar verder heeft het niet veel zin.
Dit wist ik niet, bedankt voor de uitleg. Ik zal de belastingdienst even bellen en kijken wat ze er van vinden. Heb je enig idee hoe het zit met de laagsaldo premie die ze hanteren? Ik las dat er een laagsaldo premie bestaat à 15 euro per kwartaal. Gaat dit door tot 0 of kun je daardoor rood komen te staan? In het geval van 0 is het geen probleem. Mocht ik ooit voor werk of vakantie in China komen en begroet worden met een grote opgebouwde schuld - dat is wel een probleem.
peter-rm schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:26:
gewoon elk jaar saldo nul invullen (als je het impliciet al hebt afgeschreven)
Ja ik heb het toentertijd achtergelaten met een saldo van <20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
rdfeij schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:12:
Inderdaad, mijn opgezegde Duitse Flatex-rekening komt ook elk jaar weer terug. Daardoor kan ik niet eens de app gebruiken om aangifte te doen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:40

Qwerty-273

Meukposter

PaulR schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:52:
Nu is mijn vraag; wat kan ik doen om de rekening op te zeggen anders dan fysiek terug te vliegen en daar heen te gaan? Heeft iemand ervaring met het opzeggen van een buitenlandse rekening?
Aangezien je Rotterdam zegt, gaat het verwacht ik om Bank of China. De meeste branches in Europa zijn vestigingen van Bank of China (Luxembourg) S.A., en zo ook die in Rotterdam. Je kan eventueel kijken of je misschien bij de branches in de VK wat verder komt - al verwacht ik daar niet direct meer hulp.

Anders loop je een chinees restaurant binnen en vraag je of ze je wellicht kunnen helpen met de communicatie (al dan niet tegen een vergoeding). Nog wel even denken aan het verschil tussen Kantonees en Mandarijn als je gaat bellen (en het tijdsverschil) ;)

-- oh en als ze vragen of je jouw identiteit kan bevestigen dan kan de branch in Rotterdam je wel eventueel nog verder helpen (of anders iemand op de ambassade/consulaat). Een bevestiging dat jij jij bent en dat je het verzoek doet om je rekening op te heffen.

[ Voor 13% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-04-2022 13:47 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulR
Zojuist de Belastingdienst gebeld. Zij hebben (na wat aandringen) gekeken wat het saldo is en daar staat geen bedrag vermeld. Er is voor de belastingdienst geen mogelijkheid om het voor volgende aangiftes uit het systeem te halen, omdat ze ‘die gegevens aangeleverd krijgen’. Dit is situatie onafhankelijk. Saldo of geen saldo, als het wordt opgegeven blijft het er in staan, zo wist hij me te vertellen. Met een saldo van 0 heeft het geen invloed op de belastingaangifte, maar je kunt niet meer de aangifte via de app doen.

Hoewel het geen invloed heeft op de aangifte is het natuurlijk wel irritant. Enige wat er op zit is contact zoeken met iemand die Mandarijn spreekt en me hierbij wil helpen. Nu de overweging maken of dit tijd en kostenplaatje de moeite is voor iets dat nauwelijks impact heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

PaulR schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:17:
Zojuist de Belastingdienst gebeld. Zij hebben (na wat aandringen) gekeken wat het saldo is en daar staat geen bedrag vermeld. Er is voor de belastingdienst geen mogelijkheid om het voor volgende aangiftes uit het systeem te halen, omdat ze ‘die gegevens aangeleverd krijgen’. Dit is situatie onafhankelijk. Saldo of geen saldo, als het wordt opgegeven blijft het er in staan, zo wist hij me te vertellen. Met een saldo van 0 heeft het geen invloed op de belastingaangifte, maar je kunt niet meer de aangifte via de app doen.

Hoewel het geen invloed heeft op de aangifte is het natuurlijk wel irritant. Enige wat er op zit is contact zoeken met iemand die Mandarijn spreekt en me hierbij wil helpen. Nu de overweging maken of dit tijd en kostenplaatje de moeite is voor iets dat nauwelijks impact heeft..
Afhankelijk van het soort werk dat je doet (of ooit wil gaan doen): bij een AIVD-screening komen dit soort dingen ook vast weer boven (c.q. moet je niet vergeten ze zelf te vermelden). Je hebt er een goed verhaal bij, dus spannend zal het niet zijn. Maar maakt het wel weer nodeloos complex en foutgevoelig. Dus misschien toch handig om er een definitieve streep onder te zetten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyeZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 03:41

CyeZ

Vroem vroem!!!

Ik heb 10 jaar in China gewoond, inmiddels al een paar jaar vertrokken weer. Onze ervaring toen we vertrokken was dat ik zelf persoonlijk in de bank moest opdraven om de bank rekening op te zeggen, zelfs mijn vrouw (zij is Chinees) met trouwboekje bij zich en met mij aan de telefoon kreeg het niet voor elkaar om de rekening op te laten zeggen. Wij hebben het toen maar laten zitten en een jaar later toen we daar weer waren voor een vakantie langs gegaan en de boel opgezegd.
Wellicht heb je meer geluk, de ervaring in China leert dat dit soort dingen vaak verschillen zelfs per bank locatie, of als je een andere dag terug komt en een andere branch manager treft.

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:40:
[...]

Inderdaad, mijn opgezegde Duitse Flatex-rekening komt ook elk jaar weer terug. Daardoor kan ik niet eens de app gebruiken om aangifte te doen 8)7
Dit heb ik dus ook, maar ik heb geen bewijs van opzegging ergens liggen dus blijft het terugkomen. :') Nou ja het was die 100 euro wel waard laten we dat maar zeggen. Verder maak ik me er niet druk om, staat geen saldo op dus de belastingdienst kan er ook niks halen.

[ Voor 10% gewijzigd door SmurfLink op 11-04-2022 14:36 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
PaulR schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:36:
Dit wist ik niet, bedankt voor de uitleg. Ik zal de belastingdienst even bellen en kijken wat ze er van vinden. Heb je enig idee hoe het zit met de laagsaldo premie die ze hanteren? Ik las dat er een laagsaldo premie bestaat à 15 euro per kwartaal. Gaat dit door tot 0 of kun je daardoor rood komen te staan? In het geval van 0 is het geen probleem. Mocht ik ooit voor werk of vakantie in China komen en begroet worden met een grote opgebouwde schuld - dat is wel een probleem.
In mijn ervaring houdt het bij 200rmb schuld wel op. Ik kan het wel navragen als je wilt, maar geen garantie dat elk kantoor dezelfde voorwaarden hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:13

Blokker_1999

Full steam ahead

CyeZ schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:30:
Ik heb 10 jaar in China gewoond, inmiddels al een paar jaar vertrokken weer. Onze ervaring toen we vertrokken was dat ik zelf persoonlijk in de bank moest opdraven om de bank rekening op te zeggen, zelfs mijn vrouw (zij is Chinees) met trouwboekje bij zich en met mij aan de telefoon kreeg het niet voor elkaar om de rekening op te laten zeggen. Wij hebben het toen maar laten zitten en een jaar later toen we daar weer waren voor een vakantie langs gegaan en de boel opgezegd.
Wellicht heb je meer geluk, de ervaring in China leert dat dit soort dingen vaak verschillen zelfs per bank locatie, of als je een andere dag terug komt en een andere branch manager treft.
Bankzaken zal je in zowat elk land persoonlijk en maar al te vaak ter plaatse moeten doen. Zeker wat betreft het sluiten van je rekeningen. Het gaat nog altijd om geld uiteindelijk. Zo heb ik zelf ook nog een buitenlandse rekening die over enkele jaren vanzelf zou moeten verdwijnen door inactiviteit. Heb er sowieso de eerste melding al van gekregen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:41
NielsFL schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:19:

Offtopic, maar volgens mij sluiten ze in NL ook niet hard rekeningen, tenminste, niet overal.
Toen ik 18 was overgestapt van ABN naar Rabo. Inmiddels ben ik bijna 40, en recent ivm hypotheek weer bij de ABN. En verrek, mn oude rekening die "gesloten" was sinds ik 18 was staat gewoon in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Als je er écht van af wilt zou je een advocaat of notaris of accountant kunnen contacteren in China die e.e.a. regelt. Maar ik vermoed dat dat veel te duur is en heen en weer vliegen misschien zelfs goedkoper is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corpscoder
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-01 11:36
@PaulR

Ik heb exact hetzelfde probleem. Echter kan ik mij niet eens herinneren dat ik deze rekening ooit geopend heb (dit was in 2007). Hij staat nog steeds op mijn belastingaangifte en niemand kan mij helpen. Sindsdien ben ik ook niet meer in China geweest, dus helaas geen kantoor kunnen bezoeken.

Heb jij ondertussen een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulR
corpscoder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:39:
@PaulR

Ik heb exact hetzelfde probleem. Echter kan ik mij niet eens herinneren dat ik deze rekening ooit geopend heb (dit was in 2007). Hij staat nog steeds op mijn belastingaangifte en niemand kan mij helpen. Sindsdien ben ik ook niet meer in China geweest, dus helaas geen kantoor kunnen bezoeken.

Heb jij ondertussen een oplossing gevonden?
Ik heb geen hapklare oplossing gevonden, helaas. Het topic heeft wel wat tractie veroorzaakt en ik heb ook privé berichten gekregen over mensen met een dergelijk probleem. De ouders van een kennis van me spreken Mandarijn en hebben aangegeven een poging te willen wagen als ik wil proberen de bank te bellen, maar ik moet zeggen dat de reacties uit dit topic me enigszins hebben gerustgesteld omdat het weinig kwaad kan. Tegelijkertijd werkt dit demotiverend om er werk van te maken en heb ik nog weinig succesverhalen gelezen of gehoord om dit op afstand te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

PaulR schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Ik heb geen hapklare oplossing gevonden, helaas. Het topic heeft wel wat tractie veroorzaakt en ik heb ook privé berichten gekregen over mensen met een dergelijk probleem. De ouders van een kennis van me spreken Mandarijn en hebben aangegeven een poging te willen wagen als ik wil proberen de bank te bellen, maar ik moet zeggen dat de reacties uit dit topic me enigszins hebben gerustgesteld omdat het weinig kwaad kan. Tegelijkertijd werkt dit demotiverend om er werk van te maken en heb ik nog weinig succesverhalen gelezen of gehoord om dit op afstand te regelen.
Nou ja, de belastingdienst is er in geinteresseerd dus het is toch wel handig die op te zeggen. Ik zou het inderdaad via die ouders van je kennis proberen en dan zelf er bij zijn want dat zal wel nodig zijn om een bankrekening op te zeggen.

Ik heb in Belgie ook wel eens een brief van de belastingdienst gehad. Die was vrij dreigend dat de volgende keer als ik iets niet aan ze zou vertellen het een boete opleverd en dat ging ook om een rekening waar geen geld op binnen kwam en die niet gebruikt werd en waar ik verder niet meer aan gedacht had (volgens mji denken de meeste klanten van N26 enzo daar ook niet aan, want dat is ook een Buitenlandse bank). Buitenlandse rekeningen werden vroeger veel gebruikt om belastingen te ontduiken en aanspraak te maken op subsidies waar je geen recht in hebt, dus ergens goed dat ze het controleren en je moet die aangeven. Ik heb ze ook opgezegd om van het gedoe af te zijn.

@corpscoder Een chinees zoeken die je kan helpen? Ik zou het aan een oom van mijn vrouw vragen denk ik. Die kan het misschien lezen (als het kantonees is, ik weet niet of hij ook mandarijn begrijpt) en weet dan misschien welke bank en hoe je die kan bereiken. Anders eventueel de Chinese ambasade.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 03-06-2022 12:59 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastynasterd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:32
Bij mijn vrouw stond bij de belastingaangifte nog een rekening die ze twee jaar geleden heeft opgezegd (Indonesië).

Gewoon deleten uit de aangifte, als er toch 0 saldo op staat dan is er niets gelogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulR
Bastynasterd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:38:
Bij mijn vrouw stond bij de belastingaangifte nog een rekening die ze twee jaar geleden heeft opgezegd (Indonesië).

Gewoon deleten uit de aangifte, als er toch 0 saldo op staat dan is er niets gelogen.
Deleten gaat niet omdat de bank dus wel gegevens aanlevert aan de Nederlandse belastingdienst. Ik heb ook aan de belastingtelefoon gevraagd of dat handmatig kan, maar zolang de bank gegevens aanlevert kunnen ze niks doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Als het saldo nihil is dan maakt het voor de belasting ansich niet uit. Hooguit dat het steeds ingevuld moet worden. Is het BE of NL belastingdienst?

Welke Chinese bank is het? Wellicht kun je met google (translate) achterhalen of de rekening na x tijd verdwijnt. Lastig is wel dat veel bank zaken in Azie in persoon gedaan moeten worden.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulR
sh4d0wman schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:37:
Als het saldo nihil is dan maakt het voor de belasting ansich niet uit. Hooguit dat het steeds ingevuld moet worden. Is het BE of NL belastingdienst?

Welke Chinese bank is het? Wellicht kun je met google (translate) achterhalen of de rekening na x tijd verdwijnt. Lastig is wel dat veel bank zaken in Azie in persoon gedaan moeten worden.
Het betreft hier de Nederlandse belastingdienst. Het gaat om de Bank of China. In dit geval is de rekening in Xiamen in de Fujian provincie geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

PaulR schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Deleten gaat niet omdat de bank dus wel gegevens aanlevert aan de Nederlandse belastingdienst. Ik heb ook aan de belastingtelefoon gevraagd of dat handmatig kan, maar zolang de bank gegevens aanlevert kunnen ze niks doen
Er wordt bedoeld dat je het zelf uit de aangifte delete elk jaar.

Ik zie verder ook geen probleem met dat je gewoon op next drukt in de aangifte en het gewoon laat zitten.
Het hebben van een paar euro op een Chinese rekening zal je aangifte echt geen schade doen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 11:46
PaulR schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Het betreft hier de Nederlandse belastingdienst. Het gaat om de Bank of China. In dit geval is de rekening in Xiamen in de Fujian provincie geopend.
Ik dat @sh4d0wman hier wel eens gelijk zou kunnen hebben en dat jij of iemand die je machtigt persoonlijk naar die bank en precies dat kantoor waar je die rekening hebt geopend zal moeten gaan om die rekening te sluiten. Je kunt het uiteraard proberen door contact op te nemen met de bank, maar in veel gevallen moeten dit soort zaken in persoon worden geregeld en zelfs bij de bank waar de desbetreffende rekening is geopend.

Ergens wel apart dat die rekening nog niet is gesloten. Ik heb een stuk of 10 bankrekeningen in China geopend waarvan ik er slechts 1 of 2 daadwerkelijk gebruik, ik ga er eigenlijk vanuit dat die andere rekeningen inmiddels allemaal wel gesloten zijn (na vele jaren inactiviteit), maar daar heb ik eigenlijk ook geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:13

Blokker_1999

Full steam ahead

sh4d0wman schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:37:

Lastig, maar terecht natuurlijk. Zoals ik eerder schreef, het gaat nog altijd om geld. Als iedereen zo maar kan zeggen dat ze in jouw opdracht jouw rekening komen sluiten is het hek helemaal van de dam natuurlijk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 07:24
Belastingdienst zou ik me niet zo’n zorgen om maken. Waar ik me wel zorgen om zou maken is een lopend contract met een commerciële organisatie in een ver land. Ik zou er werk van maken deze account op te zeggen.

Als zij volgend jaar hun voorwaarden veranderen, jou hier netjes van op de hoogte stellen via je Chinese email waar je geen toegang meer tot hebt, en hierdoor zijn de bankkosten ineens 100 euro per jaar, dan bouw je langzaam maar zeker een schuld op. Dan kom je over 10 jaar een keer terug in China en dan is er een incassobureau al 9 jaar naar jou op zoek.

Ik zou er niet voor naar China terugvliegen, maar per post aangetekend opzeggen zorgt er in ieder geval voor dat jou juridisch weinig te verwijten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:56
Ik zou er niet voor naar China terugvliegen, maar per post aangetekend opzeggen zorgt er in ieder geval voor dat jou juridisch weinig te verwijten valt.
Daar zou ik niet op rekenen. Als jou opzeggen per aangetekende brief (wat kost dat eigenlijk om in China te laten aantekenen?) niet conform hun voorwaarden is, dan ben je nog steeds de sjaak als je daar over 10 jaar weer eens de grens over stapt.

Misschien dat het Nederlandse consulaat in China iets voor je kan betekenen?

[ Voor 8% gewijzigd door marktweakt op 06-06-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Chinese banken functioneren nog zoals Nederlandse banken 30 jaar geleden. Die zijn enorm gedateerd in hun doen, iedere branch opereert ook op zichzelf en een andere branch kan niks voor je betekenen (het gevolg dat iedere branch op eigen KPI's wordt afgerekend). Dus als je daar een rekening hebt krijg je die nooit opgezegd tenzij je daar zelf in persoon heen gaat. Hier kun je niks verder mee doen.

Nederland heeft geen verdrag met China dus dat de Nederlandse overheid/belastingen zien dat jij daar een rekening hebt met een paar tientjes is onmogelijk. Ik zou me daar dan ook niet te druk over maken tenzij je daar voorheen grote bedragen vanuit NL naartoe hebt gestuurd wat onwaarschijnlijk is gezien hoe moeilijk het is om dat weer om te zetten in RMBs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulR
n4m3l355 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:52:
Chinese banken functioneren nog zoals Nederlandse banken 30 jaar geleden. Die zijn enorm gedateerd in hun doen, iedere branch opereert ook op zichzelf en een andere branch kan niks voor je betekenen (het gevolg dat iedere branch op eigen KPI's wordt afgerekend). Dus als je daar een rekening hebt krijg je die nooit opgezegd tenzij je daar zelf in persoon heen gaat. Hier kun je niks verder mee doen.

Nederland heeft geen verdrag met China dus dat de Nederlandse overheid/belastingen zien dat jij daar een rekening hebt met een paar tientjes is onmogelijk. Ik zou me daar dan ook niet te druk over maken tenzij je daar voorheen grote bedragen vanuit NL naartoe hebt gestuurd wat onwaarschijnlijk is gezien hoe moeilijk het is om dat weer om te zetten in RMBs.
Dat was inderdaad bijzonder omslachtig. We moesten rmb pinnen van onze Nederlandse rekening en dan bij de automaat ernaast weer storten op de Chinese rekening. Grote bedragen zijn het nooit geweest, wat geeft een student nou uit als een halve liter bier omgerekend 40 eurocent kost en een maand onderdak 35 euro.

Al met al lijkt het me dat je gelijk hebt mbt de verschillende branches die onafhankelijk opereren en dat een persoonlijke aanwezigheid benodigd is om de rekening op te zeggen.

Kun je ook iets zeggen over eventuele boetes of repercussies bij een eventuele terugkeer naar China? Of is het dan gewoon het slimst om het met cashgeld te doen, aangezien het mij waarschijnlijk niet lukt om zelf 1) een rekening te openen of 2) de rekening te heropenen en te koppelen aan WeChat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

n4m3l355 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:52:
In de TS staat toch duidelijk dat de Nederlandse belastingdienst het van de Chinese bank heeft doorgekregen.
Dat dat in de TS gebeurt laat toch al zien dat je stelling "dat de Nederlandse overheid/belastingen zien dat jij daar een rekening hebt met een paar tientjes is onmogelijk" niet klopt ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
PaulR schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:40:
Kun je ook iets zeggen over eventuele boetes of repercussies bij een eventuele terugkeer naar China? Of is het dan gewoon het slimst om het met cashgeld te doen, aangezien het mij waarschijnlijk niet lukt om zelf 1) een rekening te openen of 2) de rekening te heropenen en te koppelen aan WeChat.
Omdat alles zeer gedateerd is, is niets centraal bekend. Ik maak me zelfs sterk als jij bij de oude branch met een nieuw paspoort aankomt, dat ze je terug vinden. Banken werken hier namelijk op basis van paspoort nummers en wanneer jij een nieuw paspoort krijgt zit daar een nieuw nummer in en ondanks dat dit voor alle buitenlanders zo is, is het altijd weer een festijn omdat geen enkele medewerker dit snapt. Voor Chinezen blijft dit nummer namelijk altijd hetzelfde.

Met betreft wechat heeft dit ook geen impact, je krijgt gewoon een nieuw account. Het enigste wat nu gebeurd is dat wechat op termijn jou huidige saldo blokkeerd en hoewel je wel kunt ontvangen, je niets kunt uitgeven.
Pagina: 1