Huren als all-in, word benoemd als voorschot, hoe zit het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:21

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door LankHoar op 11-04-2022 12:14 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:06
Wat staat er in je huurcontract mbt de energiekosten?

Edit - ik heb geen idee, maar wat er in je contract staat is wel soort van belangrijk om te weten :)

[ Voor 49% gewijzigd door iamerwin op 11-04-2022 12:46 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
iamerwin schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:11:
Wat staat er in je huurcontract mbt de energiekosten?
Ik heb de OP even aangepast (onderaan).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Dat wordt dan elektrisch verwarmen in de toekomst, dat zit zo te lezen wel bij de prijs in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Tazzios

..

Indien het echt all-in zou zijn geweest zou je ook nooit geld terug hebben moeten krijgen.
Het lijkt dus gewoon om voorschotten(aka servicekosten) te gaan. Hiervoor is een verhuurder verplicht een specificatie op te stellen.

https://www.huurcommissie...icekosten_1_juli_2021.pdf

edit:
servicekosten benaming en link toegevoegd.

edit2:
naar aanleiding van @Cheesy bericht doorgehaald. ;)

Voordat de TS actie onderneemt, zou hij moeten kijken welke richting hij op wil all-in volgens contract of met meter en servicekosten.

[ Voor 52% gewijzigd door Tazzios op 11-04-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:47
Pas vanaf het moment dat de tussenmeter geplaatst is lijkt het mij plausibel dat er met voorschotten gerekend kan worden, voor die tijd is simpelweg niet te zeggen welk deel van het verbruik door een huurder wordt veroorzaakt. Daarbij zou je ook een duidelijke inschatting moeten opvragen over het overige deel (water/elektriciteit/internet) en hoe die verdeelsleutel precies ligt ten opzichte van de kosten en het verbruik van de eigenaar.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Heb je misschien een screenshot of iets dergelijks van de advertentie waarop je hebt gereageerd? Want als dat daar echt zo stond en in het contract staat het verder niet duidelijk, heb je denk ik een sterk punt.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tazzios schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:20:
Indien het echt all-in zou zijn geweest zou je ook nooit geld terug hebben moeten krijgen.
Het lijkt dus gewoon om voorschotten(aka servicekosten) te gaan. [...]
TS is net verhuisd, dus betreft een andere woning / verhuurder.

[ Voor 27% gewijzigd door Cheesy op 11-04-2022 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:31
Uiteindelijk gaat het er om wat @iamerwin zegt, wat staat er woord voor woord in je contract. Staat er niks gespecificeerd, dan heb je nog de advertentie om op terug te vallen. Als daar All-in gemeld wordt en jij hebt geen contract getekend met afwijkende voorwaarden, dan is dat m.i. gewoon geldig.

Vervolgens als er geen specificatie is afgegeven (wat ik verwacht), dan ga je een lastige onderhandeling in.
Want zonder specificatie weet je niet hoeveel van de servicekosten voor GWL bedoeld was. Na 't plaatsen van een (tussen)meter zouden deze kosten namelijk in mindering moeten komen op de servicekosten.

Wel zeer typisch, toen de energieprijzen laag waren hadden de verhuurders er geen moeite mee om relatief hoge all-in servicekosten door te berekenen. Nu de energie de pan uit rijst, zijn ze er als de kippen bij om de energie te bemeteren.

Je loopt ook nog eens de teruggave energiebelasting mis, want dat gaat per aansluiting. Met puur \t gasverbruik betalen, naar 't tarief dat de eigenaar afgesloten heeft, ben je dus duur uit.
Regel dan als goede huisbaas een eigen aansluiting. Dan krijgt de huurder ook keuzevrijheid kwa tarief/aanbieder.

Al met al, succes met een snel escalerend probleem. Dat is mijn verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het zal grotendeels afhangen van de tarieven die de eigenaar zelf betaalt. Dat kan zo een factor 4 (!!) schelen tegenwoordig. Je huur zal moeten worden opgesplitst in een deel wat voorschot is, en een deel wat huur is. Nogal knullig dat de verhuurder daar niet eerder aan gedacht heeft, want nu kan hij het niet specificeren.
Ook zal de tussenmeter geijkt moeten zijn, en niet alleen voor gas, ook voor stroom. En water waarschijnlijk ook.

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 11-04-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-09 13:17
Vervelend dat het precies deze week vrij koud was. Om dan met deze week te gaan rekenen voor een heel jaar, is natuurlijk niet eerlijk.

Wat betaal je eigenlijk voor dat All-in gedeelte?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 18:48

Dido

heforshe

1500 euro aan gas in een maand? Zit er wel een dak op die hut?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 15:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Dido schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:45:
1500 euro aan gas in een maand? Zit er wel een dak op die hut?
Nou ja, als de eigenaar een variabeltarrief heeft EN een woning lang leeg heeft gestaan is dat natuurlijk niet heel gek. Die eerste paar dagen staat de CV waarschijnlijk behoorlijk aan wat nogal een vertekend beeld geeft. Wij hebben dit zelf ook met onze vakantiewoning in de winter. Als je daar voor een weekend naar toe gaat kost dat enorm veel aan energiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 14:38
Zoals gezegd is het natuurlijk voor jou zéér nadelig als je inderdaad naar verbruik moet betalen: je krijgt namelijk geen teruggaaf energiebelasting, wat beste een flink bedrag is (~€565 per huishouden).

Waarom niet gewoon op de mail zetten richting de beheerder dat de afspraak was een 'all-in' prijs, en dat als ze die willen wijzigen, je gewoon een zelfstandige aansluiting wenst?
Dan kun je namelijk ook normaal overstappen van leverancier als de eigenaar besluit om een dure leverancier te kiezen bijv.

Dat de eigenaar zonnepanelen op zijn eigen dak heeft liggen (maar jij daar nu onder slaapt) geeft jou niet een recht op het gebruik van die zonnepanelen. Dat lijkt me niet iets waar jij wat mee kan, tenzij je een eigen aansluiting gaat krijgen én ze daarop aangesloten zitten: dan heb je er uiteraard voordeel van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
thaan schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:51:
Zoals gezegd is het natuurlijk voor jou zéér nadelig als je inderdaad naar verbruik moet betalen: je krijgt namelijk geen teruggaaf energiebelasting, wat beste een flink bedrag is (~€565 per huishouden).
Dit jaar zelfs 824 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 14:38
Ik haalde die ~€565 hier vandaan, maar dan is het dus nóg oninteressanter om me te werken aan de constructie van de beheerder/eigenaar.

Het liefst houd je je all-in prijs, alternatief is een eigen aansluiting.
Meewandelen op zijn aansluiting waarbij jij moet delen (of helemaal geen voordeel krijgt) in die €824 korting per aansluiting, zou voor mij geen bespreekbare optie zijn.

Overigens is natuurlijk een tussenmeter plaatsen, voor de eigenaar spotgoedkoop vergeleken met het aanvragen van een nieuwe aansluiting, waarvoor de grond open moet etc. etc.

[ Voor 12% gewijzigd door thaan op 11-04-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Al veel reacties, waarvoor dank! Ik moet het nog even laten bezinken maar alvast wat gedachtes:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Elektrisch verwarmen is wel een leuke grap, kost jou heel weinig om aan te schaffen, en de eigenaar mag nog een meter laten installeren.

Zonnepanelen zitten neem ik aan op een eigen groep.

[ Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 11-04-2022 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
RemcoDelft schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:11:
de eigenaar mag nog een meter laten installeren.
En ik durf er wel een kratje bier op te zetten dat die meter komt als TS gaat verwarmen met electra. Dat kost ook een godsvermogen aan energie. Zeker die kleine dingen van ~30 euro en dan lekker 2000W continue trekken. :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-09 20:14
Ik denk dat je samen met de verhuurder om tafel moet gaan zitten en via een prettig gesprek alles even opnieuw goed moet doornemen. Duidelijkheid aan beide kanten zorgt voor het woonplezier van de komende jaren.

Qua all-in: Ivm Oekraine is er eea veranderd op de energiemarkt. De advertentie is waarschijnlijk voor de oorlog opgesteld. Was het huurbedrag all-in en nu niet meer, dan kan het huurbedrag omlaag, maar komt er een voorschot bij. Maar om jou de werkelijke kosten te laten betalen via een voorschot en een jaarlijkse afrekening, moet jij het verbruik ook kunnen meten. Dus toegang tot Gas en energiemeter.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

bregweb schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:20:
Qua all-in: Ivm Oekraine is er eea veranderd op de energiemarkt. De advertentie is waarschijnlijk voor de oorlog opgesteld.
Wanneer was het contract opgesteld? Kon op dat moment niet gemeld worden dat er werd afgeweken van de advertentie? Of maakt dat ook allemaal niet meer uit omdat er een oorlog is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Tazzios schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:20:
Het lijkt dus gewoon om voorschotten te gaan.
De verhuurder kan dat uiteraard niet voor de afgelopen jaren, want zonder individuele meter kan nooit een individueel verbruik zijn vastgesteld. Met een individuele meter kan dat wel en de verhuurder is inderdaad verplicht om jaarlijks de nutsvoorzieningen met een individuele meter af te rekenen en mag daarop geen winst maken. Een huurder heeft het recht op inzage van de onderliggende stukken zoals de eindafrekening van het energiebedrijf, waarop dus ook het verbruik van de eigen meter moet staan.

Als het contract van de TS spreekt van een voorschot, kun je uit de totaalprijs min het voorschot denk ik een kale huurprijs afleiden. Ik vermoed gezien hetgeen de TS schrijft ondanks de titel dus dat het geen all-in huur betreft op basis van wat er bepaald staat in art. 7:258 lid 1 BW:
1 Indien de huurovereenkomst meer omvat dan het enkele gebruik van de woonruimte en bij die overeenkomst slechts de hoogte van de prijs en niet die van de huurprijs is vastgesteld, kan de huurder aan de verhuurder een voorstel doen tot vaststelling van de huurprijs en het voorschot van de kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter en de servicekosten.
Er is een 'vaste' prijs afgesproken voor de voorschotten en niet 'slechts' de hoogte van de prijs.

Mocht er toch sprake zijn van all-in huur, dan gaat de huurcommissie uit van (55% x all-in huur) voor kale huur en (25% keer all-in huur) voor energiekosten. Dat zal de huurcommissie ook ambtshalve vaststellen als er een procedure over bijvoorbeeld de (aanvangs)huurprijs of huurverhoging aanhangig wordt gemaakt en zij concluderen dat er een all-in huurprijs is overeengekomen. Zie art. 17a lid 1 van de UHW.

Na splitsing kan de kale huur (de genoemde 55% van een all-in prijs) onder de liberalisatiegrens komen te liggen als het totaal bedrag voor splitsing boven de liberalisatiegrens ligt. Maar bij all-in huur is desondanks nooit sprake van huurliberalisatie, want de kale huur is onbekend.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
@Real Dus de huur wordt verlaagd tot 55%, en het GWL-voorschot wordt 25% van de huur. Waar blijft de resterende 20%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:41:
@Real Dus de huur wordt verlaagd tot 55%, en het GWL-voorschot wordt 25% van de huur. Waar blijft de resterende 20%?
Die resterende 20% blijft bij de huurder of krijgt dat soms met terugwerkende kracht terug. Als er tenminste daadwerkelijk sprake is van een all-in huur en er wordt verzocht om splitsing of als dat ambtshalve wordt gedaan.

De reden is dat de wetgever all-in huur onwenselijk acht, omdat het huurprijsbescherming onmogelijk maakt. Verhuurders die meerdere keren door de huurcommissie worden verplicht tot splitsing 55/25 moeten ook steeds meer leges betalen, wat daar ook een uitvloeisel van is.

Maar goed, ik denk op basis van wat er staat genoemd in dit topic dat de TS geen all-in huur heeft. Maar naast een kale huur een voorschot betaalt (dat wel of niet klopt).

Overigens ook opletten dat geliberaliseerde huurprijzen de komende jaren niet meer ongelimiteerd verhoogd mogen worden, waar dat voorheen wel kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
@LankHoar: het kan lonen om hierover advies in te winnen zoals bij een huurrechtadvocaat, want zoals je ziet heeft splitsing een groot effect op de huurprijs mocht er wel sprake zijn van all-in huur. Spreek vooraf een tarief of plafondbedrag af zodat je weet waar je aan toe bent. Goedkoper alternatief is het Juridisch Loket of een rechtsbijstandsverzekeraar als je al een rechtsbijstandsverzekering hebt lopen met dekking voor huur van woonruimte. Achteraf verzekeren kan niet, maar sommige rechtsbijstandsverzekeraars bieden ook advies 'on-demand' tegen een vast tarief.

Mijn inschatting op basis van wat je schrijft is echter dat je niet all-in huurt, dus het kan ook zijn dat je dan kosten maakt voor niets. Die afweging moet je zelf maken en sowieso blijft het risico van handelen naar wat ik schrijf uiteraard bij jou. Hou er ook rekening mee dat de relatie tussen jou en de verhuurder kan verslechteren (hoeft niet) als je over de prijs begint of naar de huurcommissie/kantonrechter zou stappen mocht dat noodzakelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Members only:

Lijkt me vrij duidelijk?

Het lijkt mij ook vrij logisch dat jij meer gaat betalen als de energieprijs omhoog gaat, tenzij je all-in huurt. Daar draait het om. Zoals het nu lijkt uit je contract is het _helaas_ ambigu (je betaald maandelijks ook voor internet G/W/L, maar "technisch" is dat niet "de huurprijs"). Navragen dus.

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 11-04-2022 14:09 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
_eLMo_ schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:07:
[...]
Het lijkt mij ook vrij logisch dat jij meer gaat betalen als de energieprijs omhoog gaat, tenzij je all-in huurt.
Nee, het kan ook niet als er geen individuele meter is, los van de vraag wel/niet all-in huur. De verhuurder kan zonder individuele meter (die dus echt alleen het individuele deel vaststelt en niet een gemeenschappelijke ruimte) immers niet afrekenen. Dat maakt de teruggave aan de TS de afgelopen jaren ook zo opvallend. (Ging over andere huurovereenkomsten blijkbaar.)

Zie art. 7:261 lid 1 BW.

[ Voor 3% gewijzigd door Real op 12-04-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Zo te lezen, huur je met een vast bedrag voor GWL als voorschot. (wat heel gebruikelijk is)
Achteraf wordt dit verrekend tegen het werkelijke verbruik en krijg je terug OF betaal je bij.

Bij prijsverhogingen, moet je waarschijnlijk eerst een stuk meer bijbetalen, vervolgens wordt het voorschot verhoogd en daarna is alles wee okidoki

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
GarBaGe schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:12:
Zo te lezen, huur je met een vast bedrag voor GWL als voorschot. (wat heel gebruikelijk is)
Achteraf wordt dit verrekend tegen het werkelijke verbruik en krijg je terug OF betaal je bij.

Bij prijsverhogingen, moet je waarschijnlijk eerst een stuk meer bijbetalen, vervolgens wordt het voorschot verhoogd en daarna is alles wee okidoki
Dat klinkt inderdaad logisch. Maar waarom wordt er dan een meter geïnstalleerd nadat TS ingetrokken is? En als ik het goed begrepen heb, is er nu alleen een gasmeter geïnstalleerd. Dus hoe is de verhuurder van plan om elektra en water te verrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-09 20:14
DataGhost schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:33:
[...]

Wanneer was het contract opgesteld? Kon op dat moment niet gemeld worden dat er werd afgeweken van de advertentie? Of maakt dat ook allemaal niet meer uit omdat er een oorlog is?
Netjes is het niet, misschien onzorgvuldig. Maar van de OP heb ik begrepen dat hij prettig wenst om te gaan met de verhuurder, dan is het verstandig om je begripvol op te stellen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
dehardstyler schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:15:
[...]

Dat klinkt inderdaad logisch. Maar waarom wordt er dan een meter geïnstalleerd nadat TS ingetrokken is? En als ik het goed begrepen heb, is er nu alleen een gasmeter geïnstalleerd. Dus hoe is de verhuurder van plan om elektra en water te verrekenen?
Ik heb in een oudere flat (jaren 60) gewoond met VvE.
Ieder appartement had een eigen elektriciteitsmeter en gasmeter.
Blokverwarming was eerst gezamenlijk (iedereen deelt de gezamenlijk kosten).
Later zijn er warmtemeters op de radiatoren geplaatst en werd de verwarmingskosten naar rato van de warmtemeters doorgerekend. (via een voorschot op de VvE kosten)
Waterverbruik is nog steeds gezamenlijk (iedereen deelt de gezamenlijke kosten).

Ik vermoed bij TS, dat verwarming eerst gezamenlijk was en nu dus via een individuele meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
GarBaGe schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:20:
[...]

Ik heb in een oudere flat (jaren 60) gewoond met VvE.
Ieder appartement had een eigen elektriciteitsmeter en gasmeter.
Blokverwarming was eerst gezamenlijk (iedereen deelt de gezamenlijk kosten).
Later zijn er warmtemeters op de radiatoren geplaatst en werd de verwarmingskosten naar rato van de warmtemeters doorgerekend. (via een voorschot op de VvE kosten)
Waterverbruik is nog steeds gezamenlijk (iedereen deelt de gezamenlijke kosten).

Ik vermoed bij TS, dat verwarming eerst gezamenlijk was en nu dus via een individuele meter.
Ja klopt het was bij TS gezamelijk. Dus ook ten tijden van het afsluiten van het huurcontract. Nadat TS er 1 week gewoond heeft, wordt er ineens halsoverkop een gasmeter geïnstalleerd. Maar dus geen water / energiemeter. Dat is wel raar als je met voorschoten werkt toch? Water is natuurlijk gerommel in de marge, dus daar snap ik nog wel dat het gewoon door 2 gaat. Maar energie kan ook aardig in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
dehardstyler schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:29:
[...]
.... Dat is wel raar als je met voorschoten werkt toch?...
Ja, dat vind ik ook raar.
Helemaal eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wallum
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 13:04
_eLMo_ schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:07:
***members only***

Lijkt me vrij duidelijk?

Het lijkt mij ook vrij logisch dat jij meer gaat betalen als de energieprijs omhoog gaat, tenzij je all-in huurt. Daar draait het om. Zoals het nu lijkt uit je contract is het _helaas_ ambigu (je betaald maandelijks ook voor internet G/W/L, maar "technisch" is dat niet "de huurprijs"). Navragen dus.
nee, want eerder in het contract staat:
Met ingang van de ingangsdatum van deze huurovereenkomst bestaat de betalingsverplichting van huurder uit
- de huurprijs;
- gas, water, elektra, tv & internet.

Verder staat er onder het kopje levering en diensten:

De door of vanwege verhuurder voor huurder te verzorgen bijkomende leveringen en diensten zijn de volgende: n.v.t.
n.v.t. betekent niet van toepassing, dus in de huurovereenkomst zijn geen bijkomende leveringen en diensten (servicekosten) opgenomen. Dat is in tegenspraak met de bepaling die jij citeert en die ook in het contract staat, want die is op zich ook duidelijk. Er staan dus 2 tegenstrijdige bepalingen in het contract. Als zoiets voor de rechter komt, kijkt die naar aanvullende informatie: wat was de bedoeling van partijen, wat is te vinden in andere stukken (zoals de advertentie).

Dus rechtsbijstand vragen hoe het contract uitgelegd moet worden. 2 mogelijkheden:
1. de kosten zitten in de vaste huurprijs. Dan is het een all-in-huur. Als je daarmee naar de Huurcommissie stapt, splitst die de kosten zoals @Real schrijft (gunstig voor de huurder, ongunstig voor de verhuurder).
2. de kosten gelden als voorschot. Verhuurder moet bij de definitieve afrekening de kosten onderbouwen met bijvoorbeeld meterstanden (of een 'educated guess' als die ontbreken).

Mijn advies: je woont er nog maar kort, je hebt een jaarcontract en wil de verhouding met verhuurder goed houden, zodat je later kunt verlengen. Dan wil je niet de all-in-procedure in want die leidt tot een veel lagere huur dus een boze verhuurder. Leg het hele probleem gewoon voor aan de verhuurder, die heeft ergens een standaard-huurcontract van internet geplukt en niet goed ingevuld waardoor het contract nu geen duidelijkheid biedt. Waarschijnlijk wilde hij aanvankelijk gewoon vaste kosten in rekening brengen en hield hij geen rekening met sterk stijgende energieprijzen. Nu de prijzen stijgen plaatst hij snel een aparte gasmeter en denkt het contractueel afgedekt te hebben, maar dat is volgens mij niet zo. Spreek af dat je in de toekomst een voorschot betaalt en na afloop een afrekening op basis van de meterstanden (check dan ook hoe de andere bijkomende kosten worden berekend). De extra kosten tot nu toe deel je 50/50.
edit: dit betekent sowieso een contractwijziging waar je beiden mee akkoord moet gaan (en die je natuurlijjk ook vastlegt in de huurovereenkomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Om e.e.a. te verduidelijken, en hopelijk wat vragen te beantwoorden, hier wat meer informatie/verduidelijking:

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door LankHoar op 11-04-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallum
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 13:04
Kennelijk heb je vrijwel geen rechtstreeks contact met de verhuurder, maar communiceren jullie via die beheerder. Is dat dezelfde beheerder die je de woning heeft laten zien en waarbij je het contact tekende? En die dus op je vraag naar de bijkomende kosten, antwoordde dat je daar een vaste prijs voor betaalt en die daarbij ook verwees naar de advertentie waarin hetzelfde staat? Want in dat geval zou ik die eerst eens vragen waarom er nu opeens een gasmeter wordt geplaatst.
Juridisch sta je als huurder sterk, zowel als het een all-in huur blijkt te zijn (want die kan je aanzienlijk verlagen), als wanneer het gewone servicekosten zijn (want die moet verhuurder onderbouwen). Maar als je van die rechten gebruik maakt, loop je wel het risico dat verhuurder je contract straks niet verlengt. Vandaar het advies om eerst eens te gaan praten (makelaar, beheerder of eigenaar of alle 3).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Dus:

Linksom:
Members only:

Alles zit dus in de huurprijs. En dan geldt:
Members only:

Kortom: de kosten zijn inclusief, maar op basis van voorschot en jij eventuele extra kosten mag nabetalen.

Rechtsom:
Alles van bovenstaande, maar dan met de toevoeging dat er in een andere tekst iets heeft gestaan waaruit zou blijken dat géén nabetaling zou plaatsvinden en je op basis van die tekst+verklaringen bij bezichtigingen redelijkerwijs mocht verwachten dat er geen extra kosten kwamen (bewijspositie voor verklaringen is uiteraard ingewikkeld).

Dat de verhuurder meteen een tussenmeter laat installeren is ook wel begrijpelijk. Je geeft aan dat ze voor jou slechts de (schoon)ouders daar hadden zitten, ze hebben dus wellicht nog nooit de kosten van dit bijgebouw in rekening gebracht. Toen ze vervolgens op hun eigen slimme meters zagen dat het gasverbruik exponentieel toenam hebben ze actie ondernomen. Wellicht flauw, maar wel verklaarbaar?

Voor elektra en water zijn nog geen aparte meters, dus daar hoef je dan nog niks extra's voor te betalen imho: de verhuurder kan nooit bewijzen wat jouw gebruik is. Voor gas vanaf nu wel, ik zou er wel op aandringen enkel te betalen wat deze tussenmeter aangeeft: de gehele periode daarvoor is pech en niet te bewijzen voor verhuurder.

Kun je zelf (laten) controleren of de gasmeter juist is geplaatst en enkel jouw verbruik meet?

Lijkt me een prima compromis: je dure stookperiode mag verhuurder afrekenen en jij hebt de rest van het jaar gewoon de kosten (zoals ook blijkt uit de tekst die je hier post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@wallum ja dit lijkt mij inderdaad het beste. Gewoon het gesprek aangaan :) En inderdaad, de makelaardij en beheer is dezelfde partij, dus heb steeds contact gehad met 1 persoon.

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Het klinkt een beetje alsof de verhuurder zich een hoedje geschrokken is van de rekening, wat me een hele normale reactie lijkt, en in de emotie iets enthousiaste beslissingen gemaakt heeft. Zeker als de eerste gesprekken aangenaam zijn zou ik dat verwachten.

Ik vind het ook een beetje gek dat er na 1 week al direct een extra meter tussen wordt gezet, 1 week is echt heel kort om conclusies te trekken van dit kaliber.

Ik denk dat daar niet is gebeurd wat ik hier wel zou aanraden: Spreek gewoon even aan. Als het eerste gesprek prettig was, nodig verhuurder even uit op de koffie met een lekker koekje en kijk eens wat daar uitkomt. Ik vermoed dus dat daar gewoon een persoon zit die schrok.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Martijn.C.V schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:34:

Ik vind het ook een beetje gek dat er na 1 week al direct een extra meter tussen wordt gezet, 1 week is echt heel kort om conclusies te trekken van dit kaliber.
Als ze opeens 3 euro per kuub betalen, dan is 1500 euro geextrapoleerd van een weekje met nachtvorst voor 2 vrijstaande woningen toch niet zo gek? Dat is 500 kuub, 250 kuub per woning, 8 kuub per dag per woning. In de huidige markt zegt 1500 euro erg weinig zonder het verbruik te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:35
Martijn.C.V schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:34:
Het klinkt een beetje alsof de verhuurder zich een hoedje geschrokken is van de rekening, wat me een hele normale reactie lijkt, en in de emotie iets enthousiaste beslissingen gemaakt heeft. Zeker als de eerste gesprekken aangenaam zijn zou ik dat verwachten.

Ik denk dat daar niet is gebeurd wat ik hier wel zou aanraden: Spreek gewoon even aan. Als het eerste gesprek prettig was, nodig verhuurder even uit op de koffie met een lekker koekje en kijk eens wat daar uitkomt. Ik vermoed dus dat daar gewoon een persoon zit die schrok.
Het lijkt me aannemelijker dat de verhuurder al direct na de beslissing om de ruimte te gaan verhuren contact heeft gezocht met een installateur, maar dat die installateur gewoon niet eerder kon komen.

Wanneer je een nieuwe huurder voor een woonruimte zoekt, staan de kandidaten bij wijze van spreken dezelfde dag al rijen dik voor de deur.
Maar zoek je een installateur voor zo'n klein klusje, dan mag je blij zijn dat de vijfde de telefoon opneemt of e-mail beantwoord en dat die dan over 11 weken nog ergens een gaatje in zijn agenda heeft.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:27
Way @Ivow85 zegt : die opdracht zal al eerder gegeven zijn en het zal de bedoeling zijn geweest om bij ingaan van jouw overeenkomst ook de meterstand van het gas vast te leggen. Dat kan nu alsnog en je kan dan afspreken dat je de weken die gemist zijn op basis van het gemiddelde van het jaar later bijbetaald.

Aangezien die meter er nog niet hing bij aangaan van de overeenkomst is het niet mogelijk dat die 1500 euro alleen aan jou zijn toe te rekenen. Dat was voor het totaal. Ik heb hier (maar dat was wel eerder dit jaar) ook medewerkers in paniek aan mijn bureau gehad omdat ze de (privé) gasrekening niet snapten...

Maar het is wel raar dat je wordt afgerekend op werkelijk verbruik maar dat je geen eigen aansluiting hebt. Aangezien je belastingkortingen misloopt en aangezien je geen vrije keuze hebt in de leverancier of het soort contract zou ik wel duidelijke afspraken maken over de te verrekenen tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:14
Is in je contract de huurprijs en voorschot gesplitst? Ie, weet je hoeveel je voorschot is? Voorschot zou in ieder geval onder normaal gebruik voldoende moeten zijn om de kosten ongeveer te kunnen dekken. Sinds je het huurt zijn de energie prijzen immers al hoog.

Je zou zelfs kunnen stellen dat echt een all-in is afgesproken, en het ontbreken van meters aan het begin wijst daar ook op.

Waarschijnlijk heeft men (verhuurder/bemiddelaar) onvoldoende rekening gehouden met de energieprijs en, zoals al eerder genoemd, is de verhuurder ervan geschrokken. Nouja, kan gebeuren, maar dat is 'ondernemersrisico'.

Anders verhuur ik ook wel met de mededeling dat de prijs inclusief voorschot is en nadat de huurder is ingetrokken roep ik wel dat er maar 1 euro per maand voorschot bij zit, en de rest later betaald moet worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ivow85 schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:10:
[...]

Het lijkt me aannemelijker dat de verhuurder al direct na de beslissing om de ruimte te gaan verhuren contact heeft gezocht met een installateur, maar dat die installateur gewoon niet eerder kon komen.
Dit, installateurs zitten niet echt zonder werk. Ik geloof er niets van dat het een reactie is op gas verbruik na 1 week. Je mag volgens mij blij zijn als een installateur binnen de maand tijd heeft.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
LankHoar schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:16:
@wallum ja dit lijkt mij inderdaad het beste. Gewoon het gesprek aangaan :) En inderdaad, de makelaardij en beheer is dezelfde partij, dus heb steeds contact gehad met 1 persoon.

***members only***
Dan zou het dus rechtsom kunnen zijn: vooral omdat er ook géén specifiek bedrag aan voorschot is afgesproken. Bij een huur van 1500 euro zou je ook kunnen betogen dat, gezien de energieprijs op het moment van afsluiten van je huurovereenkomst, jij er vanuit ging dat de huur +-500 was en het voorschot +-1000 (om maar even iets geks te noemen). Want hoeveel moet je immers achteraf afrekenen? Dat kan nu nooit worden bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
--

[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 12-04-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mr. Stom schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:50:
[...]

Dan zou het dus rechtsom kunnen zijn: vooral omdat er ook géén specifiek bedrag aan voorschot is afgesproken. Bij een huur van 1500 euro zou je ook kunnen betogen dat, gezien de energieprijs op het moment van afsluiten van je huurovereenkomst, jij er vanuit ging dat de huur +-500 was en het voorschot +-1000 (om maar even iets geks te noemen). Want hoeveel moet je immers achteraf afrekenen? Dat kan nu nooit worden bepaald?
@LankHoar Klopt het dat er geen specifiek bedrag aan voorschot is afgesproken?

Is het een (aangepast) modelcontract of een oud Word document wat verhuurder nog op zijn PC had staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
Members only:

Dan is het toch duidelijk welk deel het voorschot is? Daarbij komt dan de tekst uit je contract dat:
Members only:

Het klinkt dan heel lullig, maar op papier staat overduidelijk dat je moet nabetalen. Het all-in betoog ga je in de rechtbank echt niet droog houden. De eerste vraag zal zijn: "als je echt begreep dat hier een all-in bedrag zónder nabetaling was beoogd, waarom heb je dan een handtekening onder deze overeenkomst met deze bepalingen gezet?"

Ja dat de meter er nu opeens zit voelt wrang, maar dat maakt de inhoud van je contract niet anders. Je enige hoop is het gesprek met de eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shamalamadindon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 06:19:
[...]

Dit, installateurs zitten niet echt zonder werk. Ik geloof er niets van dat het een reactie is op gas verbruik na 1 week. Je mag volgens mij blij zijn als een installateur binnen de maand tijd heeft.
Een tussenmetertje plaatsen doen ze even als ze toevallig een gaatje in de agenda hebben of een meevallertje bij een andere klus. Grote klussen hebben een enorme wachttijd, maar als ik even een klein klusje heb dan kan mijn vaste installateur/loodgieter altijd wel binnen een weekje of 2. Laatst nog een klein klusje laten uitvoeren. Uurtje werk. Daar heb ik echt geen maand op hoeven wachten.

Maar voor TS is dit helemaal niet slecht. Een koud huis, wat al een maand of langer leeg staat, opwarmen kost gewoon veel energie. Nu is "de massa" opgewarmd en zal het verbruik lager worden. Tot het plaatsen van die tussenmeter is er geen basis voor een nabetaling. Het verbruik is immers niet bekend, dus dan kun je niet bepalen wat de daadwerkelijke kosten zijn geweest.

Het is natuurlijk wel een beetje een lachertje, dat wel. Verhuurder schrikt zich het rambam van het gasverbruik van zijn eigen verhuur-woning. Nu is het aan TS om slim met de situatie om te gaan. Als elektra nog niet bemeterd is, zou ik zeker een klein electrisch kacheltje (lenen van iemand?) neerzetten om het gasverbruik iets te drukken. Niet "big bang" alles op elektra verwarmen, maar gewoon de CV wat ontlasten. Zet dan de CV-ketel ook meteen op een wat lagere termperatuur. Kan best zijn dat hij nu het verwarmingswater gewoon op 80 graden stookt en dat kan om te beginnen zeker wel naar 60 graden als je een kleine extra warmtebron ergens neerzet. Benieuwd hoe snel verhuurder gaat reageren op de nieuwe situatie.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:46:
[...]
Maar voor TS is dit helemaal niet slecht. Een koud huis, wat al een maand of langer leeg staat, opwarmen kost gewoon veel energie. Nu is "de massa" opgewarmd en zal het verbruik lager worden. Tot het plaatsen van die tussenmeter is er geen basis voor een nabetaling. Het verbruik is immers niet bekend, dus dan kun je niet bepalen wat de daadwerkelijke kosten zijn geweest.

Het is natuurlijk wel een beetje een lachertje, dat wel. Verhuurder schrikt zich het rambam van het gasverbruik van zijn eigen verhuur-woning.
Waarom denkt de verhuurder dat die toename van kosten te wijten is aan TS, dat kan ook bij hem liggen (want geen tussenmeter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvdbos schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:40:
[...]

Waarom denkt de verhuurder dat die toename van kosten te wijten is aan TS, dat kan ook bij hem liggen (want geen tussenmeter)?
Dat is ook precies de reden waarom verhuurder nu niet kan "afrekenen". Verbruik door TS is niet bekend. En daarom dus nu die meter. Verhuurder heeft waarschijnlijk gedacht "loopt wel los", dat valt nu tegen en verhuurder onderneemt actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Zo, heb een mail opgesteld. Wat denken jullie hiervan? Het is ietwat scherp, maar heb wel geprobeerd de scherpe randjes eraf te halen. Nogmaals, ik heb geen zin in een vervelende situatie, maar daar zijn twee (eigenlijk drie) partijen nu verantwoordelijk voor. Ik ben niet degene die van gemaakte afspraken afwijkt, en ik ga ook geen "ja en amen" zeggen en dan met onverwachts hoge kosten komen te zitten.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-09 17:46
Waarover heb je ze voldoende geïnformeerd? Ik zie vooral vragen staan.

Members only:

Die hele alinea is wat ongelukkig geformuleerd. Vooral "Alstublieft, interpreteert u mijn e-mail niet verkeerd," voegt niks toe behalve de aanname dat ze je sowieso verkeerd begrijpen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taab
  • Laatst online: 28-09 19:16
Persoonlijk zou ik stoppen na de zin: "Indien [...] correct is." En daar aan toevoegen dat je dan graag vanuit de andere partij benieuwd bent naar de uitleg voor de nieuwe situatie.

De rest van je brief kan je altijd daarna nog toesturen, dit voorkomt naar mijn idee dat je de interpretatie ook niet verkeerd kunt laten vallen. Je bent nu enkel informatie aan het opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 11:47
Taab schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:01:
Persoonlijk zou ik stoppen na de zin: Indien [...] correct is. En daar aan toevoegen dat je dan graag vanuit de andere partij benieuwd bent naar de uitleg voor de nieuwe situatie.

De rest van je brief kan je altijd daarna nog toesturen, dit voorkomt naar mijn idee dat je de interpretatie ook niet verkeerd kunt laten vallen. Je bent nu enkel informatie aan het opvragen.
Precies dit ja. Laat de beheerder maar uitleggen wat allemaal de bedoeling is. Door na deze zin te komen met jouw eigen veronderstellingen en aanvullende opmerkingen zal er ruis in de communicatie ontstaan. De beheerder zal ingaan op wat jij zegt ipv dat ze zelf gaan nadenken over hetgeen je ze vraagt.

Jouw nieuwe contactgegevens zijn uiteraard wel verstandig om door te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door goldcard op 13-04-2022 14:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor de input, zeer goed! Nieuwe versie:

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 23:07
Is er ergens eerder dit bedrag van 300 euro genoemd? of is dit nu ineens voor het eerst zichtbaar geworden op de huidige factuur?

Persoonlijk zou ik er even achteraan bellen, dat je in ieder geval een uitleg wilt waar die voorschot dan op gebaseerd is. 300 per maand voorschot voor alleen gas/stroom lijkt me behoorlijk veel namelijk.

Het is allemaal nogal afhankelijk van de informatie die je momenteel hebt, en wat ze je toesturen.
Wellicht een optie om de huur en voorschot in ieder geval los van elkaar te betalen, dan kan je het voorschot nog storneren als ze weigeren uitleg te geven.

In dat geval heb je wel gewoon voldaan aan de huur namelijk.

Wel een moeilijke situatie hoor, komt over als een partij die dit gewoon gaat negeren in de hoop dat je maar gewoon betaald.

Edit: Oeps, storneren kan dan natuurlijk niet. Thanks LordSinclair

[ Voor 4% gewijzigd door osseh op 20-04-2022 16:44 ]

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-09 17:46
osseh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:56:
dan kan je het voorschot nog storneren als ze weigeren uitleg te geven.
Storneren gaat alleen met automatische incasso's. Niet als je zelf geld overmaakt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 07:28
Poeh, wat een moeilijke mail! Bel de beste vrouw op en nodig haar uit voor koffie om e.e.a. te bespreken. Waarschijnlijk is er op alle vlakken sprake van een misverstand. Leg daarna het gesprek even vast in de mail.

Anders gaat zij ook weer een moeilijke mail sturen en zal zal je zien dat er dan heel snel twee ontevreden partijen zitten.

Tip: Maak straks even een foto van alle meterstanden, dan kan je zelf ook zaken aantonen en narekenen.
Tip 2: Betaal gewoon netjes de huur
Tip 3: Ga nog niet bezig met rechtsbijstand. Haal eerst boven tafel wat er precies speelt en hoe het contract alles heeft bepaald.

[ Voor 50% gewijzigd door Lumics op 20-04-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:13
Ik zou even niet betalen (of alleen het huur gedeelte) totdat dit helder is. Bellen naar de derde partij (gesprek opnemen) als ze niet op je herinnering (die zou ik eerst sturen) reageren.

En je rechtsbijstand inschakelen als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Lumics schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:05:
Poeh, wat een moeilijke mail! Bel de beste vrouw op en nodig haar uit voor koffie om e.e.a. te bespreken. Waarschijnlijk is er op alle vlakken sprake van een misverstand. Leg daarna het gesprek even vast in de mail.

Anders gaat zij ook weer een moeilijke mail sturen en zal zal je zien dat er dan heel snel twee ontevreden partijen zitten.

Tip: Maak straks even een foto van alle meterstanden, dan kan je zelf ook zaken aantonen en narekenen.
Tip 2: Betaal gewoon netjes de huur
Tip 3: Ga nog niet bezig met rechtsbijstand. Haal eerst boven tafel wat er precies speelt en hoe het contract alles heeft bepaald.
Jij hebt het topic niet gelezen denk ik. De verhuur gaat via een derde partij, en TS heeft geen meterstanden aangezien hij geen aparte aansluiting heeft.

En waarom zou je je rechtsbijstand niet inschakelen, die kan jou juist van advies voorzien voor deze situatie. Dat betekent niet dat je meteen zware brieven gaat sturen, maar zij jou juist van advies kunnen voorzien wanneer je iets wel of niet zegt. De rechtsbijstand kan je juist helpen met 'Haal eerst boven tafel wat er precies speelt en hoe het contract alles heeft bepaald.'

[ Voor 17% gewijzigd door Bartske op 20-04-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor de tips dusver!

@Bartske heb je nog een tip voor Android opname app? Ik gebruikte jarenlang automatic call recorder, maar die stopte met werken (hoorde alleen mezelf nog). Heb nu alle instellingen van Cube ACR geprobeerd, en zelfde verhaal; ik hoor of niets, of alleen mezelf. Dat heeft dan niet zoveel nut natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
LankHoar schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:27:
Bedankt voor de tips dusver!

@Bartske heb je nog een tip voor Android opname app? Ik gebruikte jarenlang automatic call recorder, maar die stopte met werken (hoorde alleen mezelf nog). Heb nu alle instellingen van Cube ACR geprobeerd, en zelfde verhaal; ik hoor of niets, of alleen mezelf. Dat heeft dan niet zoveel nut natuurlijk..
Je kan ook op speaker bellen en met een tweede telefoon opnemen?

Ik vind het overigens nog niet meteen zorgwekkend dat ze nog niet hebben gereageerd. Ze hebben misschien wat tijd nodig om het goed uit te zoeken. Dan zou het wel fijn zijn dat ze dat naar jou ook communiceren, maar zo gaat het helaas niet altijd.

[ Voor 19% gewijzigd door Bartske op 20-04-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Ik zou gewoon de eerder vastgelegde bedragen overmaken. Niet het bedrag wat ze nu factureren. Er is een overeenkomst die leidend is. In de overeenkomst is ruimte om het voorschot-bedrag te verhogen maar dat moeten ze dan wel onderbouwen. Tot op heden is dat niet gebeurd dus geen aanleiding om het bedrag te verhogen. Dat even netjes laten weten aan de beheerder.

Daarna koffie drinken bij de verhuurder en daar aangeven dat je de beheerder enkele vragen hebt gehad maar nog geen reactie hebt gekregen (niet verwijtend). Aanbieden om de mail naar de beheerder ook te forwarden naar de verhuurder om die op de hoogte te houden.

Altijd vrienden blijven met de verhuurder, de beheerder is in te wisselen maar de verhuurder niet -> die heeft ook maar een overeenkomst met de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Voorschot niet betalen. Gewoon betalen waarvoor getekend is.
Laat ze desnoods achteraf maar inzichtelijk maken dat je bij moet betalen en dat de huidige post van je totale huur niet voldoende was. Dat kunnen ze nooit specificeren als elektra en water niet ook apart gemeten worden. Dan ligt de bal iig bij hen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osseh
Lijkt me voor nu een prima oplossing.
Wat ik echter wel zou doen is dat bedrag van de nevenkosten nu eenmalig betalen.
Als ze niet binnen 30 dagen met voldoende uitleg komen, zou ik het bedrag voor de komende maanden apart zetten.

Communiceer dan natuurlijk wel dat je het bedrag niet over maakt, en dat deze wel beschikbaar is vanaf het moment dat er een goede verklaring is.

Maak het ze niet te makkelijk, want ik denk dat deze partij er nu vanuit gaat dat je toch wel blijft betalen.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is begrijpelijk dat als je naast elkaar woont je het liefst ook een beetje met de verhuurder kan opschieten maar ik zou die mail nooit zo verzonden hebben. Mijn advies is dat goed advies nooit gratis is en dus ook niet op bijvoorbeeld Tweakers te vinden is. Het beste is een jurist hier naar te laten kijken en die kan je ook helpen een brief op te stellen uit hun naam of als je het sneaky/vriendelijk wil houden een brief uit jouw naam met minder "juridische" tekst. Reken dat voor een simpele brief je wel 200 euro kwijt bent maar het zou je zomaar heel erg veel geld kunnen besparen.

Persoonlijk maar ik ben geen jurist en ook helemaal geen achtergrond die kant op, kan je gewoon zeggen contract is contract dus prachtig dat jullie een tussenmeter plaatsen maar ik doe daar niet aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
Zat er wel een beetje aan te komen helaas.
Neem aan dat je vanaf nu niet meer de genoemde factuur dan betaald zonder verklaring?

Zodra de eerste volgende betaal datum is geweest krijg je vast ineens heel erg snel een antwoord op de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is of all-in of het is niet all-in lijkt mij. Als het niet all-in is dan betaal je een voorschot en krijg je een eindafrekening.

Als je de advertentie nog hebt zou ik die opslaan, want die kun je nog nodig gaan hebben. En ook even kijken hoe het in je contract staat. Ik gok dat het all-in is, maar niet meer uitkomt voor de verhuurder vanwege de hoge prijzen.

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 19-05-2022 14:42 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 22:49
Met alle respect @LankHoar maar ik vind dat je 2 foutjes hebt gemaakt.

1. Informatie inwinnen over afgesloten contracten doe je per definitie bij je rechtsbijstandsverzekering. Je bent al dik een maand te laat daarmee. ENORM zonde plus zelfs met de wachttijd van 3 maanden had je al kunnen pushen voor algemene informatie. Je periode van "inwinnen van info" begint gewoon bij het bellen van de rechtsbijstand. Staat nota bene in de voorwaarden dat je binnen 24 uur dat je denkt dat er een geschil is melding maakt. --> los daarvan kan je ook prima een juridisch advies buiten je verzekering om inwinnen. Scheelt tijd, energie en zorgen. Dat is meer waard dan die paar euros voor een call van 20min.

2. Je schrijft in het begin dat je "wacht op communicatie van verhuurder/beheerder". Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Je weet dat er iets gaat gebeuren dat naar jouw (en mijn) mening haaks staat op het contract. Dan zou ik onmiddelijk mailen met een quote van het contract en heel concreet op basis van welk artikel een voorschot/kosten voor gasgebruik afspraken staan gedefinieerd. Sterker nog, ik zou een aangetekende brief sturen en deze ook mailen. Dat de eigenaar een vriendelijke buur is boeit totaal niet, je hebt gewoon een overeenkomst.

Zelfs toen je de factuur kreeg heb ik het idee (kan het mis hebben hoor) dat je hebt gewacht en "betalen onder protest" snap ik al helemaal niet, ik zie niet zo gauw dat je daarvoor al protest hebt aangetekend op basis van concrete contractsartikelen?

Dit stuk (vetgedrukt) is gewoon compleet fout (want als verhuurder wil je ruimte hebben om hoog verbruik/misbruik wel in rekening te brengen los van de huurprijs) in het contract en geeft je enorm veel ruimte.
In de huurprijs zijn wel begrepen de kosten van het verbruik van water en energie ten behoeve van het gehuurde, waaronder begrepen de kosten van het aangaan van een overeenkomst tot levering en de meterhuur, alsmede eventuele andere kosten en boetes die door de nutsbedrijven in rekening worden gebracht. Verhuurder zal zelf met de betreffende leveranciers overeenkomsten tot levering van genoemde diensten dienen af te sluiten en op te zeggen.

Tevens zijn bij de huurprijs wel de kosten voor abonnement van internet en-/of televisie in begrepen. Voor deze diensten sluit de verhuurder de betreffende overeenkomsten af, en zorgt ervoor dat deze overeenkomsten worden beëindigd.
Het vetgedrukte betekent letterlijk dat alle kosten voor E&W in de huurprijs zitten, maar vervolgens:
Indien partijen zijn overeengekomen dat de kosten van het verbruik van water en energie in de huurprijs zijn begrepen, worden kosten op voorschotbasis in rekening gebracht.
Dit staat haaks op het vorige maar geeft ruimte aan de partijen om afspraken te maken, maar niet voor gas.

Dus heb je best een sterke poot om op te staan.

In dit hele stuk lees ik (zoals je zelf zegt) geen afspraken over gas. Daarom kan er ook geen factuur (onder protest) worden betaald, daar is hier geen grond voor.
Daarbij verwijzen ze naar twee artikelen in het contract.
Welke 2 precies ?

Het enige wat je kan doen om de beheerder/verhuurder tegemoet te komen is voorstellen een nieuw contract te tekenen waarin de afspraak vanaf dit moment wordt gemaakt voor gas.

Geen enkele rechter die meegaat met de beheerder/verhuurder. Geloof ik echt niet.

En waarom niet gewoon juridische bijstand zoeken buiten je verzekering om? Hoeft niet duur te zijn en lijkt het mij hier enorm waard. Laat lekker een jurist een briefje opstellen, aangetekend versturen op briefpapier van de jurist. Moet je eens zien hoe snel het kan gaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 19-05-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Jazco2nd

1. Rbv vind dit nog geen geschil, enkel dat dit een geschil kan worden.
2. Snap dat jij dit vind, ik zie het net wat anders. Het heeft m.i. niet zo heel veel haast, gezien er nu toch amper gas verbruikt word. Zolang ik onder protest betaal kan ik er juridisch gezien altijd op terugkomen, dat is geen punt.

De rest reageer ik weer even in mo tags.

Members only:

M.a.w. woorden: word vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:11

Coldcat

HODL

nevermind, wil het topic niet kapen :)

[ Voor 100% gewijzigd door Coldcat op 11-06-2022 11:49 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
dehardstyler schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:13:
[...]

En ik durf er wel een kratje bier op te zetten dat die meter komt als TS gaat verwarmen met electra. Dat kost ook een godsvermogen aan energie. Zeker die kleine dingen van ~30 euro en dan lekker 2000W continue trekken. :')
Reken daar maar op inderdaad. Ik heb door een verbouwing een tijdje in een caravan gewoond en had 2 van die dingen staan. 1200 euro per maand aan stroom. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
@LankHoar Ik zou niks betalen tenzij ze met harde cijfers van de energieleverancier komen, en dan nog zou ik moeilijk doen zonder eigen meter die de onderverdeling meet.

Mijn vriendin zat destijds ook bij een verhuurder die het contract op eigen naam had. Had gewoon tig huisjes op 1 meter en nooit een rekening gezien. Vriendin zat onder bewindvoering, dus toen hij een verhoging erdoor probeerde te krijgen wilde die bewindvoerder bewijzen zien en ook de afrekening van de voorgaande jaren om te kijken of die 100 euro per maand wel de daadwerkelijke kosten waren. Verhuurder heeft de verhoging toen niet doorgezet. Hij wist dat ie aan het kortste eind trok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:33

FreakNL

Well do ya punk?

Inevitable schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:47:
[...]

Reken daar maar op inderdaad. Ik heb door een verbouwing een tijdje in een caravan gewoond en had 2 van die dingen staan. 1200 euro per maand aan stroom. 8)7
Sterk verhaal.

Zelfs als je 2 van die dingen van 2000watt 24 uur aan hebt staan voor 30 dagen zit je nog “maar” op pakweg 3000kwh…

Het kan als de stroom op de camping 35 cent was ofzo… Maar waarom zou je die dingen 24/7 draaien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

FreakNL schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:11:
[...]

Sterk verhaal.

Zelfs als je 2 van die dingen van 2000watt 24 uur aan hebt staan voor 30 dagen zit je nog “maar” op pakweg 3000kwh…

Het kan als de stroom op de camping 35 cent was ofzo… Maar waarom zou je die dingen 24/7 draaien…
Stroom op een camping is duur.
https://www.anwb.nl/exper...riciteitsprijs-op-camping

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
FreakNL schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:11:
[...]

Sterk verhaal.

Sterk verhaal? Wij hebben maandprijzen met onze gas- en stroomaansluiting en zaten echt op een toptarief. Bijna 3,50 voor een kuub gas en stroom ook de hoofdprijs.

We hebben een paar maanden in een niet geisoleerde caravan gezeten en dan draaien die dingen volcontinue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:33

FreakNL

Well do ya punk?

Okay, als ze volcontinu draaien... Ik had dan denk ik andere keuzes gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-09 11:24
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ik heb niet het hele topic weer van voor naar achter in detail doorgelezen, maar ik begrijp dat de uitkomst uiteindelijk was: geen all-in huur. Klopt dat?

Zo ja, dan zijn er tenminste twee componenten.

- de huurprijs (kosten voor de woonruimte zelf)
- de vergoeding voor nutsvoorzieningen met een individuele meter en/of overige servicekosten

Het gaat jou nu om de component onder het tweede aandachtsstreepje begrijp ik.

De hoofdregel is: een verhuurder mag geen winst maken op de kosten voor nutsvoorzieningen en servicekosten. De winst zit namelijk in de huurprijs. De kosten voor nutsvoorzieningen en overige zaken en dienst die worden geleverd in verband met de bewoning van de woonruimte moeten dus 1-op-1 worden doorberekend.

Een verhuurder moet (uit zichzelf) jaarlijks na 1 januari, maar voor 1 juli een naar kostensoort uitgesplitst overzicht verstrekken aan de huurder op grond van art. 7:259 lid 2 BW. Aan de hand van dat overzicht moet het duidelijk worden wat je hebt verbruikt. Maar daarmee kun je niet vaststellen of de verhuurder ook dat bedrag heeft uitgegeven. Je mag als huurder daarom ook vragen om inzicht in de onderliggende facturen of andere relevante documenten op grond van art. 7:259 lid 4 BW.

Het overzicht en de onderliggende facturen moeten samen duidelijk maken of je inderdaad betaalt wat de verhuurder ook heeft betaald.

De €190 in november en december 2022 regeling heet officieel de 'Tijdelijke overbruggingsregeling tegemoetkoming energieprijzen kleinverbruikers 2022' en staat gepubliceerd in Staatscourant 2022, 28075 (Stcrt. 2022, 28075). Het gaat om 2x €190 per kleinverbruikersaansluiting. Als de verhuurder één kleinverbruikersaansluiting heeft gesplitst staat daar dus niet 4x €190 tegenover. De regeling voorziet niet in een splitsing bij huurovereenkomsten, maar mij persoonlijk lijkt een pro rato verdeling logisch.

Als de verhuurder 50% van de energie verbruikt en jij ook, dan zou ieder naar mijn mening dus 2x €95 moeten krijgen. Maar als de verhuurder bijvoorbeeld 40% heeft verbruikt en jij 60%, dan wordt jouw deel €114. Maar nogmaals hierover is niets geregeld door de wetgever. Ik zou echter niet weten waarom de verhuurder 100% van het bedrag zou mogen houden.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Members only:

Pagina: 1