Hallo, ik lees alweer een tijdje mee over het zonnepanelen topic en ben nu ook wat offertes gaan uitzetten voor mijn dak. Graag zou ik deze hier even tegen licht houden en wat onafhankelijke meningen horen.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PTblyzVfiezRhxyebtIVWMXE.jpg?f=user_large)
Dakhoek is 37 graden en orientatie is NW 300 graden (voor) en ZO 120 graden (achter)
Op de voorkant passen 7 tot 8 panelen
1. Lokale installateur:
Langs geweest, goed gesprek, maar leveren alleen enphase:
15 x JA Solar 370 BL
15 x Enphase IQ7+
1 x Enphase Envoy-S standaard
Netto (na teruggave): 7088,01 (1.27/Wp)
legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hUHMj1uXThLETWWB5RipNaYp.jpg?f=user_large)
2. Zonneplan
Goed gesprek over de telefoon, denken mee, wel pushy (maar dat is iedereen in deze tijd denk ik):
14 x DMEGC 370 - DM375M6-60HBB
1 x 'Zonneplan one' omvormer (Huawei Smart Energy Center SUN2000)
1 x 4G module
6 x Zonnenplan one optimizer
all-inclusive installatie
10 jaar serviceplan
Netto (na terrugave): 5869,- (1.13/Wp)
legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QG3SQRNsZ5PK8LWaaTQUpxNq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VWtoHCnL8tXyxwTxMjmSodet.jpg?f=user_large)
3. Green Guys
Geen gesprek, alleen 2 email offertes:
14 x 365WP Canadian Solar HiKu CS43L-365MS
1 x Goodwe GW5000-DT string omvormer
Netto (na teruggave): 5549,- (1.08/Wp)
14 x Enphase IQ7+
Netto (na teruggave): 7051,- (1.37/Wp)
Geen legplan
Heb solar outlet in eerste instantie ook om een offerte gevraagd, maar die reageren niet.
Ook nog recent een offerte aangevraagd bij Ikea (die zag ik hier voorbij komen), maar nog geen reactie.
Offerte 1 vind ik te duur, en ik denk niet dat enphase echt nodig is (alleen wel fijn om geen omvormer in huis te hebben I guess)
Ik kan zelf wat wel bij elkaar klikken op de prijsvechters websites (doehetzelfsolar, solaroutlet, etc.) dat goedkoper is, maar de reviews van die sites, zeker nu, dat ze niet te bereiken zijn na installatie, etc. vind ik verontrustend.
Vraag me ook af of ze uberhaupt in redelijke termijn kunnen leggen.
Het legplan van zonneplan was ook wat ik in m'n hoofd had, het legplan van de lokale partij is alleen mogelijk met enphase lijkt me, vanwege de schaduw van de dakkapel.
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PTblyzVfiezRhxyebtIVWMXE.jpg?f=user_large)
Dakhoek is 37 graden en orientatie is NW 300 graden (voor) en ZO 120 graden (achter)
Beschikbare (dak)ruimte
Op de achterkant (ZO) passen 7 panelen (standaard maat 1,7 by 1)Op de voorkant passen 7 tot 8 panelen
Schaduw
Achterkant heeft geen schaduw, voorkant heeft harde schaduw van dakkapel, boom voor het huis (alleen onderaan) en bomen in het park voor ons huis (diffuus, ongeveer na 17.00)Jaarverbruik
Op dit moment rond de 4000kWh, in de toekomst zal daar nog wel evt. Airco & inductie bijkomenHuidige elektriciteitsaansluiting
1x25ABudget en doel
Niet specifiek gebonden aan budget, doel is het coveren van ons eigen gebruik in principe (ook in de toekomst).Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur, ik ga zelf niet het dak op en heb geen kaas gegeten van elektrische setups.Bijhouden van data
Grote lijnen zijn interessant (opbrengst per dakdeel over de dag, etc.) maar verder geen noodzaak voor details.Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes verkregen:1. Lokale installateur:
Langs geweest, goed gesprek, maar leveren alleen enphase:
15 x JA Solar 370 BL
15 x Enphase IQ7+
Netto (na teruggave): 7088,01 (1.27/Wp)
legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hUHMj1uXThLETWWB5RipNaYp.jpg?f=user_large)
2. Zonneplan
Goed gesprek over de telefoon, denken mee, wel pushy (maar dat is iedereen in deze tijd denk ik):
14 x DMEGC 370 - DM375M6-60HBB
1 x 'Zonneplan one' omvormer (Huawei Smart Energy Center SUN2000)
1 x 4G module
6 x Zonnenplan one optimizer
all-inclusive installatie
10 jaar serviceplan
Netto (na terrugave): 5869,- (1.13/Wp)
legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QG3SQRNsZ5PK8LWaaTQUpxNq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VWtoHCnL8tXyxwTxMjmSodet.jpg?f=user_large)
3. Green Guys
Geen gesprek, alleen 2 email offertes:
1 x Goodwe GW5000-DT string omvormer
Netto (na teruggave): 5549,- (1.08/Wp)
14 x Enphase IQ7+
Netto (na teruggave): 7051,- (1.37/Wp)
Geen legplan
Heb solar outlet in eerste instantie ook om een offerte gevraagd, maar die reageren niet.
Ook nog recent een offerte aangevraagd bij Ikea (die zag ik hier voorbij komen), maar nog geen reactie.
Regio
Midden NederlandMijn voorlopige conclusie
Ik heb zelf het beste gevoel bij de zonneplan offerte, goed gesprek, krijgen eigenlijk alleen maar goede reviews online, en denken mee.Offerte 1 vind ik te duur, en ik denk niet dat enphase echt nodig is (alleen wel fijn om geen omvormer in huis te hebben I guess)
Ik kan zelf wat wel bij elkaar klikken op de prijsvechters websites (doehetzelfsolar, solaroutlet, etc.) dat goedkoper is, maar de reviews van die sites, zeker nu, dat ze niet te bereiken zijn na installatie, etc. vind ik verontrustend.
Vraag me ook af of ze uberhaupt in redelijke termijn kunnen leggen.
Het legplan van zonneplan was ook wat ik in m'n hoofd had, het legplan van de lokale partij is alleen mogelijk met enphase lijkt me, vanwege de schaduw van de dakkapel.
- Is enphase/solaredge iets wat hier veel zou helpen voor de voorkant, of zijn de optimizers genoeg?
- Wat zouden jullie doen qua indeling op de voorkant?
- Ben ik te voorzichtig met de prijsvechters websites, en kan ik het beste voor zo goedkoop mogelijk gaan
(zeg maar, enphase voor de prijs van de zonneplan offerte ofzo) of het beste bij de all-in installateurs blijven